-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Nibelungowie i ich skarb

Sam poemat o Nibelungach, wykorzystywany namiętnie przez niemiecką propagandę już od XIII wieku, jest pochodzenia burgundzkiego. Opowiada on o losach Zygfryda, którego pierwowzorem był syn Świętego Zygmunta, Sigeryk, który został uduszony w 522 roku z rozkazu swego ojca. Egzekucja syna akurat wiązałą sie ze zdradą stanu, ale pomimo tego Święty Zygmunt musiał odbyć publiczną pokutę. Nie przeszkodziło to jednak królowi Ostrogotów Teodorykowi i kólowi Franków Chlodomerowi wykorzystać dobrego pretekstu do interwencji w Burgundii. W tym samym mniej więcej czasie zresztą podobny pretekst wykorzystał Belizariusz do interwencji wojskowej w Kartaginie.

Ale zostawmy na razie rozwarzania o burgundzkiej dynastii i zajmijmy się niemieckim poematem.

Sami Nibelungowie, do których pierwotnie należał skarb ukradziony przez Zygfryda mieli, zgodnie z poematem włosy czarne jak skrzydło kruka. Uważano ich również za olbrzymów, co jak już wiemy, oznacza raczej Fenicjan. Niektórzy badacze jednak twierdzą, że w poemacie nie chodzi o żadnych olbrzymów, a Nibelungowie to po prostu nazwa burgundzkiej dynastii. Inni jeszcze mówią, że w zasadzie powinniśmy słowo te tłumaczyć jako mieszkańcy krainy mgieł.

W zasadzie to wszystkie te wersje mogą być prawdziwe. Możliwe, że władcy Burgundii przechowywali jakiś skarb, który pierwotnie należał do Fenicjan. I możliwe nawet, że skarb ten pochodził pierwotnie z jakiejś krainy mgieł. Czyli z jakiegoś bagnistego i mocno poprzecinanego stojącymi wodami terenu - jakiejś krainy jezior po prostu - z odpowiednim mikroklimatem aby mgły mogły się tam utrzymywać przez dłuższy czas.

Co było tym skarbem? Wszyscy niemieccy pisarze zajmujący się tym tematem wskazywali na złoto. Tak sobie to w zasadzie najłatwiej wyobrazić - góra złota (czyli kilka ton złotego kruszczu). Ale to jest niestety wersja dla ubogich umysłem. Władcy, a szczególnie ich ministrowie i bankierzy, takie góry złota potrafili w ciągu jednego roku wydać kilkakrotnie, a i tak jeszcze w skarbie pojawiały się pustki. Więc żaden władca samym złotem by się nie zainteresował. Tymczasem skarbu Nibelungów pożądali wszyscy, zarówno wieśniacy, jak i władcy.

Inna wersja, która krąży po świecie, przyznaje wprawdzie, że złoto było częścią skarbu, ale najważniejszym jego elementem była smocza krew. Substancja ta miała mieć moc leczenia wszlekiego rodzaju schorzeń. Wszystko ładnie, ale .... Smoki to w zasadzie określenie kupców. A krew kupca żadnych specjalnych właściwości nie posiada. Choć jest pewien specyfik o nazwie handlowej smocza krew, którym handlowano w całym antycznym i średniowiecznym świecie. To żywica sykomory, drzewa rosnącego w Jemienie i Somalii, która ma jakieś właściwości antyseptyczne. Skoro jednak był to zwykły produkt handlowy, owszem drogi, ale dość pospolicie dostępny, to on również nie mógł być główną osnową owego skarbu.

Chyba dopiero Ryszard Wagner odkrył przed nami główną przyczynę klątwy ciążącej nad skarbem. Skarbem tym bowiem jest pierścień władzy, a cała reszta w rodzaju złota czy smoczej krwi to tylko ozdobniki. W eposie więc chodzi o realny symbol władzy królewskiej, który po śmierci Zygryda zrozpaczona Brunhilda wrzuca w wody Renu. Wagner jednak to tylko poeta, więc we wszystko co napisał nie możemy bezkrytycznie wierzyć. Niemieccy filmowcy bowiem twierdzą, że tego pierścienia bezkutecznie poszukiwali Karol Wielki, Fryderyk Wielki, czy nawet Adolf Hitler. Pierścień ten bowiem miał dać noszącemu go możliwość panowania nad światem.



tagi: niemcy  władza  mity  burgundia 

Pioter
10 listopada 2023 06:11
91     1982    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Magazynier @Pioter
10 listopada 2023 06:28

Symbol owszem, ale z nim związana jest technologia know-how, jak zarządzać wolnymi i niewolnymi, i jak zdobywać środki na zarządzanie. O ile pamiętam pierścień miał jakieś runy wygrawerowane ...

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Magazynier 10 listopada 2023 06:28
10 listopada 2023 06:36

Na pewno runy? A może napis był w alfabecie fenickim?

Prócz pierścienia Nibelungów jest jeszcze jeden taki pierścień, który należał do króla Izraelitów Salomona i dawał mu możliwość panowania nad demonami. To taki artefakt, podobny do tabliczki losu w Sumerze, czy do swebskiego warkocza w średniowieczu.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
10 listopada 2023 07:29

>Skarbem tym bowiem jest pierścień władzy ...

Pewnien germanista, żyjący później też tak podchodził do tematu. Nazywał się J.R.R Tolkien. Zresztą, za wikipedią, Ryszard Wagner zajmował się również polemikami, pewnie zawodowo a to teoria komunikacji, jak nic.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 07:35

No i jeszcze Sauron takowy pierścien posiadał...:). Znów się nam kłania Tolkien..

Mgly itrzymuja sie noustannie przy zetknieciu sie wod pradu zimnego z pradem cieplym. Takie zjawisko powstaje na połnocnej trasie Pradu Zatokowego (Golfsztromu). Juz w okolicach Nowej Fundlandii w Kanadzie i az do Lofotów w Norwegii. Czyli wyspa Disko tez tu sie znajduje.

I myśle, że ten skarb, to po prostu mapa geologiczna, czyli mapa cennych złóż w krainach subpolarnych.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 10 listopada 2023 07:29
10 listopada 2023 07:37

Tak. Tolkien też nawiązuje do tego samego schematu.

Na razie mamy zlokalizowane dwa pierścienie władzy. Jeden miał Salomon, a drugi był w posiadaniu burgundzkiej dynastii. Tolkien zaś pisze, że łącznie było ich aż 20.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 07:35
10 listopada 2023 07:42

W VI wieku żelazo rodzime już nie było towarem strategicznym. Ono jeszcze mogło interesować Aleksandra Wielkiego, i po to tam wysłał Pyteasza z Messali. Później było już towarem pospolitym.

Natomiast sama informacja o Ameryce już takim skarbem mogłaby być.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 07:37
10 listopada 2023 07:55

W tym kontekscie pierscieni wychodzi na to, ze 7 pierscieni krasoludow to 7 wladców Europy. 3 pierscienie elfow to trzech władców indianskich w Ameryce. 9 pierscieni ludzi - to owe 9 Nazguli - Upiory Pierscienia. To chyba władcy basenu M. Srodziemnego i Azji + Afryka. 

No i ten Jedyny, ktory rzadzi wszystkimi. Czyli sen o władzy nad światem za pomoca uzależnienia gospodarczego, czyli kredytu oraz zamówien (czyli regulowanie produkcji poprzez manipulacje popytem i podażą)

Wychodzi na to, ze ten skarb Nibelungow to wladza nad dystrybucja. Nic wiecej i az tyle. Czyli wszystko.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 07:55
10 listopada 2023 08:09

Te pierścienie władzy pojawiają się w naszym świecie około 950 pne (Izrael) i około 520 ne (Burgundia). Pozostałe można spróbować znaleść je gdzieś w Indiach, Chinach, Etiopii, Nigerii (czyli Beninu), Mali (czyli Sudanu), Meksyku czy Peru/Ekwadorze (Inkowie), a reszta jeszcze przed nami.

Na pewno żaden pierścień nie trafił nigdy w niemieckie ręce, ale nadal ich szukają.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 08:09
10 listopada 2023 08:16

Bo Niemcow posklejano z wiór, trocin i papieru tak po roku 850. Dodano do tego rzymski beton i nazwano to Niemcem.....:). Predzej znajdą bursztynowa komnate niz dostana jakis pierscien. Nie rzuca sie perel przed wieprze....:)

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 08:35

Taka ważna uwaga. Ten Jedyny piersciien wladzy nad dystrybucja wykuł Sauron. Czyli wrog Olimpijczykow. To on podstepnie potem powiazal ten pierscien z pierscieniami elfow, krasnoludów i ludzi. Wiec to jest sen-marzenie Wężowego Plemienia. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 08:37

Oczywiscie w tym kontekscie Sauron/Weżowe Plemie to 7zurpator, bo cala wladza nalezy sie tylko Olimpijczykom..:)

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter
10 listopada 2023 09:09

Co na to Pierścień Rybaka, niszczony po śmierci?

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 08:35
10 listopada 2023 09:18

zatem czekamy na powrót Saurona; zaczyna być logicznie

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 10 listopada 2023 09:09
10 listopada 2023 09:25

Wszystkie tego typu pieczęcie osobiste były niszczone po śmierci właściciela. Chodziło o to, aby nikt nie mógł nadać mocy urzędowej czemuś, czego właściciel takiej pieczęci sobie za życie nie życzył.

Ten pierścień raczej do pierścieni władzy nie należy. To zupełnie odrębny system.

zaloguj się by móc komentować


atelin @Pioter 10 listopada 2023 09:25
10 listopada 2023 09:26

Należy. Ludzie klękają.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 10 listopada 2023 09:26
10 listopada 2023 09:30

Putin wykonuje rozkazy. Sauron jest gotowy i czeka.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 10 listopada 2023 09:26
10 listopada 2023 09:32

Nie należy do tych pierścieni w sensie tolkienowskim. Poza tym ludzie przed samym pierścieniem nie klękają. On nie jest częścią tego tolkienowskiego systemu.

Nie wyklucza to jednak tego, że taki tolkienowski pierścień władzy mógł być w posiadaniu cesarza Rzymu czy egipskiego faraona. Na razie jednak nie mamy na ten temat żadnych informacji.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter 10 listopada 2023 09:32
10 listopada 2023 09:39

A te pieścienie modne nie oznaczały przypadkiem władzy nad szlakami handlowymi?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 10 listopada 2023 09:39
10 listopada 2023 09:43

Na chwilę obecną tego nie wiem. Wiem tyle, że istaniały, i że dwa z nich są realnie umiejscowione w naszym świecie.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 11:01

To i ja sie pobawię w lokalizację pierścieni:

Trzy należącd do elfów:

1. Aztekowie/Majowie

2. Inkowie

3. Irokezi

Siedem należących do krasnoludów, czyli istot wydobywajacych kopaliny i biegłych w obróbce wszelkich metali. Żyją w górach:

1. Wandalowie/Polacy

2. Skandynawowie

3. Angole 

4. Hiszpania

5. Czesi

6. Grecy

7. Rumunii

Dziewięc należących do ludzi. Ludzie pistrzegani są jako najsłabsza rasa, krótko żyjąca i bardzo podatna na zwodzenie przez Saurona.

1. Indie

2. Chiny

3. Japonia+Jakucja (to ten sam typ, bo niepidobieństwem jestvrozróżnić Japończyka od Jakuta...no i te piekła Kołymy i Syberii)

4. Persja

5. Izrael

6. Armenia

7. Egipt

8. Mali

9. Nigeria

Jedyny, rządzący wszystkimi pozostałymi jest w rękach Kuszytów/Fenicjan. On został wykradziony przez Saurona/Wężowe Plemię, co należy rozumieć jako bunt przeciw "legalnej" władzy. No i ta wojna oby gangów to właśnie owa tytułowa tolkienowska Wojna o Pierścień. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 11:01
10 listopada 2023 11:05

Tym Sauronem jest obecnie Mediolan, czyli spadkobiercy Etrusków lub jakiegoś tajnego ośrodka znajdującego się w Italii od conajmniej czasów tzw. Inwazji Ludów Morza. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 11:16

Jeden z nawigatorów (chyba Zdzisław) napisał, że krasnoludzkie mapy miały odwrócone strony świata. Otóż  mapy u krasnoludów zorientowane były tak, że to co u nas jest u góry (czyli na północy) u nich było nazywane wschodem. Jeśli Mordor - kraina Saurona była wg świata elfów (Indian) na wschodzie, to kierując się mapami krasnoludów wychodzi, że ten wschód był na południu, czyli Italia by tu idealnie pasowała jako kraina Saurona. 

W takim układzie wszystkie  krasnoludy musiały żyć na północ od Alp. Cxyli Hiszpania i Grecja odpada z tej mojej wyliczanki. Czym je zastąpić? Nie wiem. Słowiansmi wydobywajacymi kopalni w górach Hartz - to najlogiczniejsze. A to ostatnie miejsce to już brak mi pomysłu. Karyntia? Tam też żyli Słowianie. No chyba że Słowację uznamy, za odrebny od Wandalów region.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 11:24

No i to tolkienowskie pojęcie "kraina mroku", albo że "cienie się wydłużyły" oznacza, że obraz stosunków panujacych w tej krainie był trudny do przejrzenia, rozeznania przez Valarów (Olimpijczyków). Po prostu konspiracja była tak znakomita, ze nie dało się namierzyć zarządu wroga. Italia doskonale i pod tym względem pasuje do tego. Tam już od nlisko 2 tysięcy lat trudno się rozeznać kto z kim trzyma. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 11:01
10 listopada 2023 11:26

Fajny schemat. A kim w takim razie są mitrandirzy i co znaczą ich kolory ?

Smok wiadomo symbolizuje gildię kupiecką, walka ze smokiem to walka z gildią o wyzwolenie się z jej okowów zależności.

I jeszcze jedno putanie mitrandirzy walczą z różnymi stworzeniami i sami "stwarzają" inne, nie wiem czy czarne Orki nie były takim bytem. 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 11:01
10 listopada 2023 11:34

Czyżby Czesi właśnie o tym pierścieniu zrobili bajkę w 70-tych latach?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 11:16
10 listopada 2023 11:41

Hiszpania odpada z tego powodu, że to był teren podbity przez Wandalów i Gotów. Ci Skandynawowie to po prostu Goci. Tam się cała gocka mitologia zachowała.

Jeśli przyjąć, że Tolkien opisuje okres VI wieku to odpada też Rumunia - to twór XIX wieczny, a Czechy to wówczas jeszcze tereny Wenedów.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 11:45

W takim razie w gre wchidzą krasnoludy wydobywajacybkopaliny na Uralu i w Ferganie. Nic innego sensownego nie przychodzi mi do głowy.

No faktycznie...zapomniałem o tym Rumburaku i Arabelii

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 11:55

Czyli krasnoludy to:

1. Wandalowie

2. Goci

3. Wenedowie

4. Lud żyjący na wyspach brytyjskich - nie wiem jak go nazwać

5. Ludy uralskie

6. Lud zamieszkujący Ferganę

7. Jakuci czyli Syberia i Kołyma

W takim układzie trzeba wykreślić Japonię z grona ludzi...:) a na jej miejsce wstawić jakiś lud, który zamieszkiwał ważny komunikacyjnievi produkcyjnie rejon. Myślę o jakimś ludzie zamieszkującym Azję Mniejszą (choć tu byli Ormianie i ich przodkowie, więc słabo). A drugi typ to Ujgurzy, kontrolujący obie kotliny - Dżungarską i Turfańską. Bo co nam jeszcze zostaje? Aborygeni? Na siłę można ich zaliczyć, bo w końcu wchodzili w ogólnoświatowy obieg gospodarczy. Hmmm. N8ech będzie, że Aborygeni...:)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 11:45
10 listopada 2023 11:58

Jeden z pierścieni władzy był w posiadaniu Asgardu. Otrzymał go Odyn. Pisałem o tym tu: http://pioter.szkolanawigatorow.pl/swinski-kawa-lokiego

To czasy przed pojawieniem się Scytów nad Morzem Czarnym, więc około roku 800 pne.

Mamy więc trzy pierścienie pewne (Salomon, Odyn, św Zygmunt) i czwarty możliwy (Arabela).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 11:59

No i wg Tolkiena jego rodacy to Hobbici, którzy dzwigają to strasznie odpowiedzialne brzemię, jakim jest noszenie przy sobie tego Jedynego...jakie to rozczulające...:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 11:58
10 listopada 2023 12:01

Nieźle. Niedługo napiszemy tu cały "Silmarillion - wersja poprawiona i uzupełniona"...:)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 11:55
10 listopada 2023 12:01

Aborygeni na pewno nie. Raczej jakiś lud Indochin czy wysp Indonezji.

A na Wyspach Brytyjskich mieszkali Brytowie. Tak ich nazywał Cezar, więc chyba może zostać.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 12:01
10 listopada 2023 12:07

Z tymi Brytami jednak nie. Bo skoro na wyspach brytyjskich - wg Tolkiena - zyją hobbici (Hobbitland,...i nazwy poszczególnych zakątków skrajnie brytyjskie), to zwolnił się jeden slot u krasnoludów. Kto chętny? Bo brak mi już pomysłów

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter
10 listopada 2023 12:07

Pierścień jest dosyć częsty u Greków bo przecież i Gyges i Midas mieli takie pierścienie.

https://filozofuj.eu/platon-pierscien-gygesa/ 

Glaukon: [Gyges] był pasterzem i służył u ówczesnego króla Lidii. Kiedy spadł wielki deszcz i przyszło trzęsienie ziemi, pękła ziemia w pewnym miejscu i utworzyła się rozpadlina w tej okolicy, gdzie on pasał owce. On to zobaczył, zdziwił się, zeszedł w jej głąb i ujrzał dziwne rzeczy, o których bajki opowiadają, a między innymi i konia z brązu, pustego wewnątrz, który miał drzwiczki. Kiedy nachylił się przez nie do środka, zobaczył wewnątrz trupa, który się wydawał nadludzkiego wzrostu. Nie miał na sobie nic, tylko złoty pierścień na ręku. On ściągnął mu ten pierścień i wylazł stamtąd na górę. Kiedy pasterze odbywali swoje zebranie zwyczajne, jak co miesiąca, aby królowi donieść, co się dzieje z trzodami, przyszedł on i miał pierścień z sobą. Więc kiedy siedział pomiędzy innymi, obrócił przypadkiem nasadę kamienia ku sobie, ku wnętrzu dłoni. Kiedy się to stało, zrobił się niewidzialny dla siedzących przy nim; oni zaczęli rozmawiać tak, jakby go nie było.

Ciekawe nawiązanie do olbrzyma.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ahenobarbus 10 listopada 2023 12:07
10 listopada 2023 12:17

Dzięki. Czyli mamy pewny czwarty pierścień.

A olbrzym oznacza Fenicjanina po prostu ;)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Pioter
10 listopada 2023 12:29

http://mitoslavia.blogspot.com/2020/11/mity-i-legendy-o-pierscieniach.html

Mam więc coś takiego: Alladyn (Bagdad), Śiwa i Duszjanta (Indie), Salomon (Izrael), Gyges i Midas (Lidia), Morgan la Fey (Anglia), Renard (Flandria), Otnit (Lombardia), Zygryd (Burgundia), Odyn (Asgard), Polikrates (Samos).

Oczywiście te pierścienie pojawiają się w różnym czasie u różnych ludów, ale jakiś początek do dyskusji jest.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 12:29
10 listopada 2023 12:45

No tak. Pytanie tylko, ktore z nich sa krasnoludow, a ktore ludzi? Bo elfickie mamy z glowy problem. 

No i widac, ze Tolkien to zdolny  kompilator.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ahenobarbus 10 listopada 2023 12:07
10 listopada 2023 12:48

Przez obrocenie Jedynego znikal też hobbit. Czyli ten Kedyny piereotnie należal do Fenicjan i zostal ukradziony.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter
10 listopada 2023 12:50

Taki fragment z Caravan Cities Rostowcewa.

Dokumenty mówią o systematycznej eksploatacji kopalń srebra i miedzi w Kapadocji i Cylicji wspólnym wysiłkiem miejscowej ludności i części imigrantów z południa; mogli to być przedsiębiorczy koloniści z prowincji imperium sumeryjskiego, wczesnej Asyrii. Koloniści ci przybyli nie później niż w pierwszej połowie trzeciego tysiąclecia przed Chrystusem i wkrótce zostali liderami biznesu w okręgu. Politycznie byli jednocześnie zależni od Asyrii, a także pod ochroną imperium sumero-akadyjskiego. Metale wydobywane w tych kopalniach Azji Mniejszej wysyłano zarówno w dół Eufratu do Mezopotamii, jak i wzdłuż szlaku karawan do portów Fenicji, a zwłaszcza do Byblos. Stamtąd przewieziono je do Egiptu w postaci masywnych pierścieni. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 12:48
10 listopada 2023 12:52

Jedyny pierwotnie należal do Fenicjan. Czyzby Lidia byla tak strasznie ważna, ze utrata kontroli nad nia (olbrzym spał jak zabity lub był zabity) byla równoznaczna z utratą wladzy nad dystrybucją (Jedynego)?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ahenobarbus 10 listopada 2023 12:50
10 listopada 2023 12:55

Ok. Ale trzymajmy sie ram czasowych od czasow Salomona do późnego antyku. Lidia wpasowana jest tu idealnie

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Pioter
10 listopada 2023 13:13

Tak w zasadzie to te pierścienie władzy miały różne działanie. Alladyn i Salomon dzięki pierścieniowi panowali nad dżinami (być może to ten sam pierścień). Gyges stawał się niewidzialny. Odyn i Zygfryd dzięki pierścieniowi mieli zapewnione bogactwo (przy czym pierścień Zygryda był naznaczony śmiercią). Morgana dzięki pierścieniowi potrafiła wyleczyć każdą chorobę. Duszjanta dzięki pierścieniowi był w stanie wszystko sobie przypomnieć. Renard (lub w wersji niemieckiej Lis Reinecke) dzięki pierścieniowi potrafił się wywinąć z każdej sytuacji. O pierścieniu Otnita nic specjalnego nie wiadomo, a Polikrates sam odrzucił pierścień (za namową króla Egiptu), jednak pierścień ten do niego powrócił w rybie, którą kupił od rybaka.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 13:26

Tolkien pisal, ze te pierscienie to byly takie przynety, bo Jedyny, ktory nimi rzadził byl zrobiony w tajemnicy. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 13:26
10 listopada 2023 13:32

To były przynęty. Tak jak dziś taką przynętą dla szeregowego masona jest możliwość otrzymania takiego masońskiego pierścienia. Z tym ,że jak widać po Polikratesie, nie można było tego daru odrzucić. A o tym kto jest godzien nosić dany pierścień decydowali akurat Fenicjanie. Oni dawali i odbierali te pierścienie.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 07:35
10 listopada 2023 13:33

Mgły są też w Ligurii, gęste jak jasna cholera

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter 10 listopada 2023 12:17
10 listopada 2023 13:49

Rodos to była najważniejsza "kolonia" fenicka w Greckim świecie, taki międzynarodowy "urząd" prawa morskiego, powszechnie uznawanego. Że też akurat tam powstał słynny kolos ;)  , czyli jakby nie patrzeć olbrzym.

zaloguj się by móc komentować



OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 10 listopada 2023 13:33
10 listopada 2023 14:06

No tak. Tam schodzą do morza bezposrenio Alpy. Ciepłe masy morskiego powietrza mieszaja sie z chłodnymi z gór. Liguria czyli trubadurzy...:) Aż tak wcześnie?.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 15:13

Kazdy, kto czytał Tolkiena lub oglądał film, pamięta jak to Isildur (ten dobry wódz ludzi - olimpijcxyk) w bitwie odcina Sauronowi palec z Jedynym. Utrata Jedynego powoduje, że wróg przegrywa bitwę i się cofa. Współtowarzysze namawiają go do zniszczenia Jedtnego w ognistej górze (wulkanie) Orodruinie, aby Sauron na zawsze był pokonany. Isildur odmawia, bo jest urzeczony pięknem Jedynego. Niedługo po ttm zwycięstwie ginie w zasadzce, a pierscien zostaje utracony - ale wróg też go nie ma. Zaginął na dnie rzeki. 

Ta scena, ten opis Tolkiena to opis walki Olimpijczykówcz Weżowym Plemieniem, która mogła się zakończyć trwałym zwycięstwem, gdyby przeciwnika dobito, zamiast zadowolić się bogatym okupem. Nie zrobiono tego i do dziś świat się wali i pali wskutek tej wojny o Jedynego. A było tak blisko. 

Katon chyba musiał czyrać Tolkiena, skoro domagał się zniszczenia Kartaginy...:).

Ale serio. Tolkien dostał do rąk te zamkniete na klucz starożytne teksty, ktorych ponoc nie ma i odczytał teksty, których ponoć się nie da odczytać. I ten cały tolkienowski opis jest dowodem, że teksty istnieją, że są odczytane. Że rękopisy nie płoną. I to jest pocieszające. 

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 15:43
10 listopada 2023 16:41

Myśle, że takie newsy to element polityki wzajemnego straszenia się przez oba gangi. One wiedzą jak było, wiedzą co sie znajduje w zbiorach zastrzeżonych i co kogo kompromituje. Ale trzeba ujawn8anie kompromatów ubrać w pewien kostium naukowy, tak jak to zrobiono przy książce E. Thompsona "Hunowie". W tej książce ujawniono kompromaty na Mediolan, czyli Węzowe Plemie. 

Myślęvnaeet, ze wszystko jest zmikrofilmowane jeśli chodzi o epoke sprzed 80 lat, a w dzis wszystko zdigitalizowane. Wiec spokojnie mogą nawet płonąć. Archeolodzy odczytaja...:) bo dostarczy im się pliki pdf lub mikrofilmy.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 17:15

No i Tolkien "tak przypadkiem" pokazał jak sie odczytuje starożytne yeksty. Weżmy tego "Władcę pierscienia". Tam Gandalf odczytuje, a w zasadzie ujawnia, że pierścien zawiera napisy. Aby te napisy się ukazałt trzeba go było pidgrzać w ogniu. Samo odczytanie zaś zlecił elfowi Elrondowi, bo to był "język Mordoru" (pewnie dialekt etruski). Widocznie Elrond był specjalistą od starożytnych językow, cos czyję że to Tolkien zrobił z siebie Elronda..:).

A drugi przykład pokazał w Hobbicie, gdy trzeba było odczytać mape z tajnym wejściem. Z filmu i ksiażki dowiadujemy się, że i tym razem pomoc elfów była niezbędna...:).

Cos czuje, że ci Indianie mieli jakieś zajefajne translatory, przy których nawet najlepsze dzisiejsze translatory wysiadaja. I może dlatego trzeba było zniszczyć państwo Inków (zastanawiałeś się nad tym w nitce o Amerigo Vespuccim), gdyż oni mieli takie magiczne tablice translatorskie. Być może nawet te tabluce zostałt przetransportowane pid czułą opieką jakiegoś Italiańca, bo nie sądzę aby Pizzaro był aż tak bystry. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 17:18

Coryllusowi "Apchemicy" pewnie też się zajmowali "usługami translatorskimi"...:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 17:36

No i żeby wzomcn8c moje przypuszczenia, przypomnę tylko, że t9 w krainie Inków zawzięcie szukano El-dorado...czyli skarbu. Wszyscy myślą, że chodziło o złoto, ale na 100% jestem pewien, że chodxiło i jakąs wersję skarbu Nibelungów. Czyli o owe tabliczki translatorskie. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 17:41

Czyli ów tytułowy skarb Nibelungów z "krainy mgieł" to na bank indiańskie translatory starożytnych języków. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 18:12

No i wypada Ci podziękowac Pioter za inspiracje - jesteś lepszy niż te mityczne muzy...:). Dzięki twoim notkom odkryliśmy mimowilnie, że Tolkien to baaaardzo poważna literatura, tylko trzeba się nią zająć od własciwej strony. 

zaloguj się by móc komentować

emirobro @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 18:12
10 listopada 2023 18:42

https://pl.wikipedia.org/wiki/J.R.R._Tolkien

Jakkolwiek sam J.R.R. Tolkien uważał, że jego ród wywodzi się z Saksonii, badania przeprowadzone przez Ryszarda Derdzińskiego pokazują, iż rodzina Tolkienów przybyła do Anglii z końcem XVIII w. z Gdańska. Ród pisarza pochodzi z terenu pruskiej Natangii,...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @emirobro 10 listopada 2023 18:42
10 listopada 2023 19:13

Ok. Nie twierdzę, że Tolkien to Indianiec w dalszym pokoleniu. Wskazując,  że on się chyba utożsamia z Elrondem, chciałem tylko pokazać skąd te jego nadzwyczajne zdolnosci lingwistyczne w zakresie starych, wymarłych języków. Po prostu dostał od Imperium indiańskie tablice translacyjne z zadaniem odczytania tego i owego. Więc chłop skorzystał i nauczył się wielu starodawnych języków. A potem wiedzę z przeczytanych tekstów zawarł w swoich dziełach, ukrywając ją przed profanami. Ale wtajemniczeni mieli to łatwo odczytac. Myślę że do dziś jego książki są wykorzystywane w tajnych organizacjach do dokształcania kandydatów z zakresu historii. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 18:12
10 listopada 2023 19:32

Ja tylko zaczynam temat. Analizujemy już wszyscy razem ;)

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Pioter 10 listopada 2023 19:42
10 listopada 2023 20:46

Nie wiem jak te inkaskie translatory mogły wyglądać, ale chyba nie byly z kamienia tylko z drewna. 

Gdyby nie twoje odkrycie, ze elfy to indianie, to nic bym nie wymyslil.

Z Tolkienem jest jeszcze jeden ciekawy numer. Otóż skoro on się utożsamiał z Elrondem - to mój poglad i nie zmuszam - to symptomatyczne było nazwanie siedziby Elronda...Rivendell, co tłumaczyło sie na Ukryta Dolina. Sam przyznasz, ze ta nazwa jest synonimem tajnej jednostki badawczej. 

I na koniec inkaski ślad z Polski.  Otóz na poczatku lat 90- tych w państwowej tv puszczono film dokumentalny (jak ktoś znajdzie go w czelusciach netu, to proszę tu o link). Film opowiadał o tym, że w latach 50- tych do komunistycznego dygnitarza przybyło wieczorem do jego prywatnego mieszkania dwóch indian z Peru i powiedzieli mu, ze jest potomkiem krolwej inkaskiej (400 lat po likwidacji panstwa Inkow! Sluchalem tego z niedowierzaniem). Po rozmowie pojechsli wspolnie w nocy samichodem tego dignitsrza sz na zamek w Niedzicy w Pieninach. Tam czegos szukali. W filmie zawarto sugestie ze jakies mapy, ktora wskazywala ukryty tam skarb.  Czy cos znaleziono - nie wiem. Na pewno zadnego zlota. Ale wvkrotkim czasie po wizycie dwoch Inkow dygnitarz zmarl w niejasnych okolicznosciach - podejrzewam bezpieke, ktora musiala sledzic egzotycznych gosci. No wiec co to moglo byc? I czy ten film to nie bujda?

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 21:09

Mysle, ze te inkaskie translatory - z uwagi na skrajna odmiennosc jezyka indian - musialy byc niezwykle szczegołowe, obszerniejsze (zawierajace wiecej jezyków niz 2-3), a przez bardziej efektywne. Atad mogly byc tak bezcenne, ze nazywano je skarbem.. ciekawe, że Tolkien tez, ustami Golluma, nazywal Jedynego skarbem. Stad te nasze poczatkowe rozwazania o pierscieniach nie byly bezpodstawne. 

zaloguj się by móc komentować

pike @Matka-Scypiona 10 listopada 2023 09:30
10 listopada 2023 21:59

A na co czeka Meloni i ta cała włoska prawica...

https://www.politico.eu/article/inside-giorgia-meloni-hobbit-fantasy-world-lord-of-the-rings-fratelli-italia-brothers-italy-politics/

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @pike 10 listopada 2023 21:59
10 listopada 2023 22:15

Ona jest Hobbitem jak widać i dzwiga "ciężkie znamię" - jest powiernikiem pierścienia Jedynego. Czyli kimś w rodzaju notariusza...:).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 22:25

A jeszcze skoro Tolkien to Elrond, to Gandalf i Galadriela - jako dodatkowi strażnicy Śródziemia - też zahmjmowali się tym samym co Tolkien i też byli ludzmi współcześnie żyjącymi (dla Tolkiena). Z tym że Fabdalf był koordynatorem prac badawczych (jak widać z przekazu on nie znał starożytnych języków, ale potrafił odnajdywać starożytne dokunenty). Galadriela zaś była bardziej biegła w tłumaczeniu niż Tolkien/Elrond (miała większą moc). 

Tolkien zajmował się chyba głównie tłumaczeniem tekstów w językach semickich. Zdradza to cała kolekcja imion i nazw zaczynająca sie na Ar- (np. Ar-agorn, Ar-athorn), El- (np.El-endil). 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter 10 listopada 2023 19:42
10 listopada 2023 23:42

APPLE chwali się, że wykorzystał technikę Kamienia z Rosetty do "tłumaczenia w locie" kodu motorola 68k (aplikacji z systemu 7.x.y ) na sprzęcie PowerPC, następnie kodu PowerPC na sprzęcie x86-x64. Jak i przy przejściu na własne procesory M1/M2(ARMv8.x.y ) kodu x86-x64 na tychże.

Robią to tak dobrze, że nikt inny nie potrafi tego zrobić tak efektywnie. APPLE, twierdzi, że zarządza innymi zestawami instrukcji (ISA) jak i warstwą abstrakcji sprzętowej (HAL) jakby to dla jego procesorów było przeźroczyste. I to jest dostępna i sprawdzona technologia.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 23:49

Przeglądam indeks osób i miejsc w "Silmarillion". I robi się ciekawie. Elrond/Tolkien posiadał jeden z trzech pierścieni elfów - Vilya - Pierścień Powietrza. Pierścień ten przed Elrondem nosił Gil-Galad, ostatni Najwyższy Król Elfów, biorący udział w oststnim sojuszu elfów i ludzi w bitwie z Sauronem (to ta bitwa, w której Isildur odciął Sauronowi palec z Jedynym. Gil-Galad poległ w tej bitwie. Tolkien więc był niejako, czuł się, spadkobiercą ostatniego Najwyższego Króla Elfów. Nieźle. Nie ma to jak mocny ceryfikat (pierścień) plus podpięcie się pod właściwą osobę. 

Tolkien musiał wychodzić sobie ten "zaszczyt". Za darmo się nie udziela takiej łaski.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 10 listopada 2023 23:42
10 listopada 2023 23:51

To niech się wezmą za teksty z Harappy....:).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 listopada 2023 23:57

Takie przejęcie przez Elronda/Tolkiena cudzego certyfikatu oznacza, że ten tajny ośrodek badawczy został założony i działał na długo przed Tolkienem. Po prostu Tolkien dostał angaż (został dopuszczony do badania starożytnych tekstów) bo się wyróżniał zdilnościami lingwistycznymi. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 20:46
11 listopada 2023 08:06

Mój mąż kojarzy film dokumentalny z czasów komuny o poszukiwaniach kipu w Polsce. Jakieś sznureczki miały tu się znaleźć. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 21:09
11 listopada 2023 08:11

Czyli miałam rację z językami jakoby stworzonymi przez Tolkiena od podstaw. On je tylko usystematyzowal, ale i tak musiał korzystać z jakiegoś slownika.

Są wydane nawet slowniki tych języków ze srodziemia. Czyli kilka już znamy:)

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @pike 10 listopada 2023 21:59
11 listopada 2023 08:14

Wkrótce dowiemy się. W każdym razie brak działań ze strony prawicy w Italii jest wręcz szokująca. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 11 listopada 2023 08:06
11 listopada 2023 08:20

Ja czytałem jakąśksiążkę na ten temat, ale to już dość dawno było. ..

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 23:49
11 listopada 2023 08:30

Ten sojusz między elfami a ludźmi, o których mówi Haldir, dowódca elfow,do Aragorna w "2 wieżach " potwierdza wyprawę Cymbrow na Galów 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 10 listopada 2023 23:51
11 listopada 2023 08:41

Tu nie ma co robić śmichu-chichu, proszę kolegi. Moją intencją było pokazanie zależności, bo ponoć są zależności między "pierścieniami". Gdzie moim "pierścieniem" była technologia zestawu instrukcji (ISA). Przypomnę, że dziś dominującą architekturą jest ARM (na 9 wcieleń przynajmniej), póżniej jest X86-x64, ten "najlepszo niemiecki" duopol próbuje rozparcelować Risc-V, no też amerykański. Są też inne architektury, wczucone teraz na pawlacz. W czase moich studiów czyli w ostatniej dekadzie XX wieku pojawił się game changer, który teraz jest wszędzie nazywa się FPGA. No i tak się składa, że dwaj najwięksi gracze na tym rynku są zarządzani przez AMD i INTEL-a.

No to teraz ze zręcznością prestydigitatora przejdę do pierścienia Arabeli. Co on potrafi ? Potrafi przenosić pomiędzy światami, potrafi dowolnie układać cząstki, ale nie potrafi zamieniać jednej osoby w drugą. Przykład matki Arabeli, czarownica wyglądała jak ona ale zachowała znamiona i głos. Myślę, że nie tak bardzo się wysilając fizycy chcą dziś osiągnąć/znaleźć coś podobnego. Nazywa się to chyba wieloświaty. Są wieloświaty czasowe i przestrzennne. Ale nie ... między światami przenosi płaszcz, a narzędziem komunikacji między wieoświatami jest dzwoneczek.

 

zaloguj się by móc komentować


emma @Pioter 11 listopada 2023 08:20
11 listopada 2023 08:49

Ja pamiętam komiks. Sebastian Berzeviczy, inkaska księżniczka i tajemnica zamku w Niedzicy.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @emma 11 listopada 2023 08:49
11 listopada 2023 09:26

A może to Pani streścić? O co tam chodziło z tą inkaską księżniczką?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 11 listopada 2023 08:11
11 listopada 2023 09:30

Jeszcze się nie zagłębiałem w powtórne czytanie i analizowanie Tolkiena. Na razie bazuję na swojej pamięci z tego, co czytalem kiedyś, a tak się składa, że Silmarillion czytałem 3 razy więc najlepiej go pamiętam. A i obie trylogie Jacksona (Hobbitbi Władca Pierścienia) oglądałem 3-4 razy.

Cymbrowie to Sauron i orki, a Gallowie to ci dobrzy ludzie i elfy...tak sądzę na pierwszy rzut olkienowskiego oka.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 11 listopada 2023 08:42
11 listopada 2023 09:36

Myślę, że z Tolkiena nawet trochę przeceniamy. Bo jeśli - jak podejrzewam - ten tajny ośrodek badawczy (który sobie nazwał Rivendell - Ukryta Dolina) funkcjonował już na długo przed przybyciem tam Tolkiena, to on zwyczajnie, mając talent literacki i bujną fantazję, wykorzystał dorobek lingwistyczny poprzedników. Sama historia Elronda to zdradza. Elrond miał brata Elrosa. Obaj byli ze związku elfa i człowieka. W nagrodę za zasługi w walce z ze Złem, bogowie pozwolili im na wybór: czy chcą być elfami czy pozostać ludźmi. Elros chciał pozostać człowiekiem (i umarł ze stsrosci jak człowiek), a Elrond wybrał bycie elfem (i żył niejako wiecznie, bo elf mógł umrzeć tylko od ran, a ze starości nie). 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 11 listopada 2023 08:41
11 listopada 2023 09:38

Ok. Ale kolega prezentuje tak wybitnie specjalistyczną wiedzę, że nie jestem w stanie tego zweryfikować, a nawet wyobrazić sobie...:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 11 listopada 2023 08:42
11 listopada 2023 10:14

I teraz rozumiem dlaczego w archeologii nie ma miejsca dla szczerych entuzjastów historii, takich jak my...:). Po prostu odkrycia są selekcjonowane, cenzurowane i ze źródeł udostępnianych jest szerokiemu gronu jedynie to, co nie koluduje zbytnio z ustaloną przez bogów wersją zdarzen. Na szczęście jeszcze sto latvtemu weryfikacja kadr archeologicznych nie była tak dokładna jak dziś, dzieki czemu trafiali się entuzjaści i ujawniali publicznie, dla swojej sławy (próżność bywa czasem zaletą), to co powinno być utajnione. No ale wtedy do boju ruszają historycy-teoretycy z zadaniem wykazania, że odkryte znaleziska należy interpretować inaczej niż podał to archelog-enruzjasta.

Tak więc nic nie zaginęło. Całe archiwa królewskie i książęce sa zachowane i pieczolowicie strzeżone przed skoczkonogami.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @OjciecDyrektor 11 listopada 2023 09:26
11 listopada 2023 10:16

To dosyć znana sprawa https://www.krajoznawcy.info.pl/niedzica-zamek-i-skarb-inkow-70405

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 11 listopada 2023 09:38
11 listopada 2023 10:23

A pierścienie to co zabawki ... tam musi być kawał niezłej technologii schowane.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 11 listopada 2023 10:23
11 listopada 2023 11:41

Tak. Ale żeby skorzystać z tej technologii potrzebne były translatory...:). I dlatego translatory były owym skarbem. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @ArGut 11 listopada 2023 10:23
11 listopada 2023 11:43

Pierścienie są prawdopodobnie tylko oznaką tego, że nosząca je osoba jest depozytariuszem konkretnej wiedzy 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 11 listopada 2023 09:36
11 listopada 2023 11:47

Mogło tak być. Wcale bym się nie zdziwiła, gdyby Tolkien tylko firmował swoim nazwiskiem to, co mu podsunięto. Był bardzo zdolny lingwistycznie, nauczył się języków baaaardzo trudnych, ale sam przyznał, że nie podołał językowi polskiemu, choć bardzo się starał. To są niezłe żarty. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Matka-Scypiona 11 listopada 2023 11:43
11 listopada 2023 11:56

To też występuje w POPKULTURZE i nazywa się Kamienie Nieskończoności w uniwersum Marvela.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 11 listopada 2023 11:47
11 listopada 2023 12:12

No tak...nie podołał nauce języka polskiego....

Teraz rozumiem dlaczego nasze ukradzione archiwa nie zostały do tej pory odczytane i nie znamy historii naszego kraju...:). 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować