-

Pioter : Ich bin ein Schlesier.

Komentarze użytkownika

@Leopard i kondor (20 stycznia 2019 18:23)

Jednak przy bliższym przyjrzeniu się (oraz ponownym przejrzeniu katalogów) muszę trochę sprostować. Tę "gapę" wydrukowano w Monachium, jako wyjątek, bo wszystkie inne banknoty Boliwii drukowała londyńska firma zwana Tomcio Ulicznik (Thomas de La Rue).

Ten banknot to był ciąg dalszy wojny niemiecko (amerykańsko) - brytyjskiej, toczony tym razem na boliwijskiej gospodarce. Dalsze działana City są wobec tego bardziej zrozumiałe (nawet włączając R(oyal)A(ir)F(orce)). Doprowadzono celowo kraj do ruiny przy pomocy handlu cyną, MFW oraz wykorzustując suszę.

Ciekawe gdzie jeszcze w latach 80tych były otwarte fronty między "sojusznikami". W 1982 Argentyna anektuje Falklandy, a Londyn wysyła tam wojsko. W 1984 wychodzi nam Boliwia i wojna gospodarcza - trudniejsz ...

Pioter
22 stycznia 2019 18:47

@Leopard i kondor (20 stycznia 2019 18:23)

Wyjaśniałoby to wojnę finansową z Boliwią. Ale te banknoty były drukowane w Londynie - być może dlatego nagle staniała cyna, przyszła susza, a Boliwia znalazła się pod oczujnym okiem MFW. W tym wypadku było by to więc przesłanie dla RFN.

Pioter
21 stycznia 2019 12:34

@O walce z kolonizacją (21 stycznia 2019 06:47)

Mogło być tak samo, jak z handlem wołami z Rzeczypospolitej na Śląsk. W księgach celnych Rzeczypospolitej znalazłem 4 czy 5 Ślązaków, i to wyłącznie jako kupców na krótkich odcinkach przy samej śląskiej granicy. Podobnie ma się sprawa z poddanymi Rzeczypospolitej na Śląsku - towar (czyli woły) przechodził na nowego właściciela w pierwszym miasteczku zaraz za granicą.

W takim przypadku Anglicy czy Szkoci będą występować w tych księgach jako obywatele Gdańska, Elbląga czy Lubeki.

Pioter
21 stycznia 2019 10:32

@Leopard i kondor (20 stycznia 2019 18:23)

Tak. We wszystkich andyjskich krajach. Ale przedstawia się go inaczejnie w takiej postaci, jaką ma rzymski orzeł legionowy

Pioter
20 stycznia 2019 20:06

@Diabeł tkwi w szczegółach (18 stycznia 2019 17:43)

Niemcy piszą o znaczkach z 1954, który również jest dziwny, bo król czy królowa Wielkiej Brytanii nigdy nie byli z tego profilu przedstawiani.

Pioter
19 stycznia 2019 16:01

@Diabeł tkwi w szczegółach (18 stycznia 2019 17:43)

Bo to nie był przekaz dla zwykłego człowieka. To był przekaz dla Korony. Dlatego użyto innego wzoru wizerunku królowej i jeszcze mu odjęto koronę. To City miało się przejrzeć w lustrze.

Pioter
19 stycznia 2019 10:15

@Diabeł tkwi w szczegółach (18 stycznia 2019 17:43)

Zaraz po koronacji Kanada wypuściła znaczki z nową monarchinią, i faktycznie na tych znaczkach nie widać żadnych demonów.

Oficjalny portret królowej wysłany przez Koronę do kolonii wyglądał w 1954 roku tak:a kanadyjskie władze przy projekcie banknotu posłużyły się wizerunkiem jeszcze księżniczki Elżbiety z 1951 rokudo tego jeszcze ją zdekoronizowały. Coś Kanadyjczykom ta królewska korona Elżbiety wadziła mocno.

Pioter
19 stycznia 2019 06:15

@Diabeł tkwi w szczegółach (18 stycznia 2019 17:43)

Możliwe. Patrzyłem na relację Kanada - Korona i nic z nich w tych latach nie wynikało. Z sytuacji w samej Kanadzie wydały mi się dwie sprawy interesujące:

1. przyłączenie do Dominium Kanady Nowej Fundlandii w 1949 (wynikiem w referendum 50,5% za połączeniem), co w samej Nowej Fundlandii zoształo odebrane jako zamach na niepodległość (bo mieli wcześniej status Dominium Wielkiej Brytanii - jak Kanada czy Australia) za karę za zbytnią proamerykańskość

2. wysiedlenie Innuitów z Quebecu na północ w 1953, gdzie obiecano im wszystko, co tylko mogą sobie wyobrazić (łowiska, domy, wspaniały klimat) a gdzie otrzymali jedynie śnieg, lód i noc polarną

O ile jednak Nowofundlanczyk mógł (choć to mało proawdopodobne) pracować w rządowej drukarnii papierów w ...

Pioter
19 stycznia 2019 05:56

@Diabeł tkwi w szczegółach (18 stycznia 2019 17:43)

Ta fryzura trafiła do prasy. Więc trudno było wykpić tego brytyjskiego demona. Gdyby ten demon buszował tylko w numizmatyce nikt by się nim nie interesował.Ta fryzyra stała się częścią kanadyjskiej popkultury, a zachowane banknoty natychmiast podwoiły swoją wartość (dziś ich wartość wacha się pomiędzy 3 a 5 krotnością nominału)

Pioter
18 stycznia 2019 18:08

@Kto upomni się o Fezzan? (10 stycznia 2019 18:24)

Nie. Król Idris w czasie rewolucji był na leczeniu w Turcji, a po niej zamieszkał w Egipcie i żył sobie spokojnie prawie do 1983. Jego następcy, księciu Hasanowi, na którego rzecz Idris abdykował, a który nie zdążył objąć władzy, też nic szczególnego się nie stało. Otrzymał wyłącznie areszt domowy, a później wyjechał do Londynu w 1988, gdzie zmarł w 1992.

Mord podobny do tego, jakiego czerwoni dokonali na carze, miał miejsce w 1958 roku podczas zamachu stanu w Iraku. Zginął wtedy król Fajsal wraz z całą rodziną oraz większością członków rządu. W czasie kolejnego przewrotu w Iraku w 1963 stracono władze, które wyniosła poprzednia rewolucja, więc powody do obaw o własne życie mógł mieć raczej Saddam Husajn, a nie Kaddafi.

Pioter
11 stycznia 2019 11:16

@Ostatnia komunia króla Ferdynanda (9 stycznia 2019 17:59)

Dzęki za wyprostowanie, bo mi się do takich danych nie udało dotrzeć

Pioter
10 stycznia 2019 09:48

@Ostatnia komunia króla Ferdynanda (9 stycznia 2019 17:59)

Siostra Maria biografię napisała po angielsku w latach 80 XX wieku dla wychodzącego w USA periodyku Fundacja Cywilizacji, czyli takiej amerykańskiej Szkoły Nawigatorów. Brak jest (przynajmniej w zasobach netu) tekstu po hiszpańsku.

Obrazy ukazujące ostanią komunię króla Ferdynanda były malowane w XIX i XX wieku. Ostatni obraz Ferranta został utrwalony również w masowej kulturze (krótko i wyłacznie dla wybranych) na banknocie będącym równowartością 1/4 kg złota. Po rewolucji (czyli krótko przed wymianą w 1931) wartość tego banknotu spadła dwukrotnie. Dziś można go zakupić na portalach aukcyjnych za około 50 euro.

Pioter
10 stycznia 2019 09:06

@Najazd Wikingów na Irlandię (5 stycznia 2019 13:50)

To nie Irlandia tylko Ulster (jej mała brytyjska część), a tam jest dziś 5 banków emisyjnych. Irlandia od momentu przyjęcia euro nie ma już nic do powiedzenia w tym zakresie.

Pioter
6 stycznia 2019 11:17

@Najazd Wikingów na Irlandię (5 stycznia 2019 13:50)

ten namiar na 200 to z angielskiej wiki, ale coś dziwnego, bo gdzieś mi migła Łotwa i dlatego o Łotwie napisałem. Teraz widać tam Estonię.

Authorities in Denmark, Estonia, France, and the United Kingdom have launched investigations related to large-scale money laundering through Danske Bank. In 2018 the bank also faced a criminal investigation from the United States Department of Justice into the affair that saw €200bn of non-resident money flow through its branch in Estonia, which was under the supervision of the Financial Supervisory Authority of Denmark,[4] from 2007 until 2015.[5] Danish prosecutors filed four preliminary charges in November 2018.[6] As a consequence of the money laundering scandal Danske Bank was named as 2018's most corrupted actor by the Organized Cr ...

Pioter
5 stycznia 2019 18:14

@Najazd Wikingów na Irlandię (5 stycznia 2019 13:50)

Nie. Danske Bank to bank duński, który dostał pozwolenie na obrabowanie Ulsteru, bo tam większość zaczynają stanowić katolicy, a nie protestanci. Można więc Wikingów spuścić ze smyczy.

A co do przekrętów z praniem brudnych pieniędzy to sprawa jest rozwojowa. Na Łotwie jest ogromna rzesza Rosjan, którzy są pozbawieni obywatelstwa łotewskiego (ale mają obywatelstwo UE). Kwota 200 mld euro to wartość całego polskiego eksportu w 2017 roku. Podobnie jak w X wieku Wikingowie są pośrednikami, ale kto dysponuje srebrem i za co zapłacono chcą się teraz dowiedzieć mocarstwa.

Pioter
5 stycznia 2019 15:16

@O scenariuszach filmowych (5 stycznia 2019 10:41)

Nie mogło jej nie tam być, skoro została oparta o twórczość Sapkowskiego, a jego stosunek do chrześcijaństwa najlepiej oddaje Narrenturm.

Ogólnie Wiedźmin jest bardzo dobrą grą, ale jest również grą o niczym. Jeśli przyjrzymy się takiemu Skyrimowi to mimo tego, że jest to gra słabsza, to propagandowo jest znacznie lepiej przygotowana - tam jest cała mitologia nordycka. W Wiedźminie natomiast jest mieszanka wszystkiego, bo autorzy (poczynając od Sapkowskiego) nie potrafili się zdecydować co właściwie chcą nam przekazać.

Pioter
5 stycznia 2019 15:05

@O scenariuszach filmowych (5 stycznia 2019 10:41)

Jak Anglia może być podporządkowana Hoolywood, skoro takie firmy jak Universal robią firmy wyraźnie probrytyjskie w swojej wymowie?

A Wiedźmin to jednorazowy wypadek przy pracy (niestety, bo gra jest dobra). Ta gra jest o niczym, o świecie fikcji. Natomiast Anglicy za pośrednictwem np firmy Ubisoft od ponad 20 lat przekazują swoją wizję ważnych momentów w dziejach świata (seria Assasins Creed). Jedyna konkurencja dla nich do obecnie czeska gra Kingdom Come: Deliverance, ale to za mało i młodzież uczy się historii w wersji przygotowanej przez Anglików.

Pioter
5 stycznia 2019 14:06

@Kto kazał otruć Bolesława Chrobrego? (4 stycznia 2019 09:38)

Dobicie Kalifatu Bagdadzkiego wygląda na robotę na zlecenie. Armia Hulagu-chana została wysłana w kraje arabskie z rozkazem zniszczenia sekty nizarytów, a pomiędzy ich twierdzami krążył Nasir ad-Din Tusi, który podobno uciekł z Persji przed mongolską inwazją. Tusi namawia poszczególnych wodzów nizarytów do poddania się, co ci czynią, a Halagu-chan wycina ich w pień. Sam Tusi zostaje po tym przy boku chana, jako jego osobisty lekarz.

Podobnie sytuacja ma się w samym Kalifacie Bagdadzkim. Najpierw Mongołowie nakazali zniszczenie twierdz, potem wojska zebrane do obrony Kalifatu odmówiły walki bez zapłaty (podobno kalif odmówił zapłaty z własnej szkatuły). Ci, którzy pozostali walczyć, a po iluś atakach poddają się, a po złożeniu b ...

Pioter
4 stycznia 2019 14:57

@Kto kazał otruć Bolesława Chrobrego? (4 stycznia 2019 09:38)

Pani Malarczyk jako numizmatyk jest dobra, ale odczytanie monet i ich atrybucja to trochę za mało do naszej dyskusji. Tu potrzebny by był ktoś pokroju profesora Paszkiewicza z Wrocławia, kto umie powiązać monety i dzieje polityczne oraz gospodarcze, a później jeszcze ciekawie o tym opowiedzieć.

Pioter
4 stycznia 2019 14:24

@Kto kazał otruć Bolesława Chrobrego? (4 stycznia 2019 09:38)

Nie wiadomo o co poszło pod Cedynią. Jak pisze Tietmar o relacjach Mieszko - Hodon " Mieszko nie odważył się nigdy wejść w kożuchu do domu, w którym wiedział, że znajduje się Hodo, ani siedzieć, gdy on się podniósł z miejsca."

Pioter
4 stycznia 2019 11:15

Strona 1 na 32.    Następna