-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

A miało być tak pięknie ....

Jak pewnie Państwo wiecie stolica zostanie przeniesiona w zupełnie inne miejsce.

Stolica Egiptu, żeby było jaśniej.

Nowe miasto jest budowane od zera w połowie drogi pomiędzy Kairem a Suezem. Całość inwestycji oszacowano na 58 mld dolarów i miała zostać ukończona w bieżącym roku. Miała.... Prace nadal trwają, ale oficjalnie winna jest temu sytuacja pandemiczna.

Budowę nowego miasta o powierzchni 700 km kwadratowych rozpoczęto w 2015 roku. Przewidziano je na około 6 - 7 mln mieszkańców - zainteresowanych szczegółami (i wizualizacjami) tej inwestycji odsyłam na stronę https://www.whitemad.pl/nowa-stolica-administracyjna/

Do nowej stolicy ma się przenieść prezydent, rząd, bank centralny oraz drukarnia papierowego pieniądza. A może raczej plastykowego.

W styczniu poinformowano bowiem, że zostanie zmieniona szata graficzna egipskich banknotów. Dwa pierwsze (10 i 20 funtów) miały się pokazać w obiegu już w listopadzie bieżącego roku.

Tylko, że to, co pokazał Egipski Bank Centralny wzbudziło bardzo mocne kontrowersje.Tak ma wyglądać nowy 10 funtowy banknot. Egipcjanom jednak nie spodobał się fakt, że widoczny na nim meczet to zupełnie nowy obiekt. To meczet Al-Fattah, który 6 stycznia 2019 roku został uroczyście oddany do użytku w nowej stolicy. A przecież jest tyle pięknych zabytkowych obiektów sakralnych ........

Ale to jeszcze może jakoś by przeszło. Prezentacja kolejnego projektu banknotu dolała tylko oliwy do ognia.Z banknotu 20 funtowego, na którym poprzednio znajdował się kucharz Seneruset  usunięto kontrowersyjne heroglify i przekaz. Naszego kucharza zastąpiła na nim rzymska nałożnica - Kleopatra. Oczywiście zabetonowany przekaz dotyczący zwycięstwa Ramzesa pod Kadesz nie podlega żadnej dyskusji, więc nikt nawet nie próbuje usuwać pokonanego władcy z banknotu. Życie swoją drogą, a propaganda państwowa swoją.

Ale to nie było ważne. Nie o kucharza, czy rzymską nałożnicę poszło dzisiejszym Egipcjanom. Ani nawet o Ramzesa - bohaterskiego uciekiniera spod Kadesz.

Dziennikarz sportowy Alaa Sadek, powiązany z Bractwem Muzułmańskim, którego tweety czytuje około milion obserwujących, w dniu 1 sierpnia zadał poważne pytanie: Czy wiecie co oznacza tęczowa flaga na Alabastrowym Meczecie? Ten projekt to jakaś katastrofa!

3 sierpnia ukazało się oświadczenie banku, że projekty banknotów nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone. A efekt tęczy nie była w najmniejszym stopniu zamierzony i wyszedł zupełnym przypadkiem. W ten sposób hologramowe zabezpieczenie rozszczepiło światło skanera. Światło słoneczne w żaden sposób takiego efektu nie pozwoli uzyskać, bowiem rozszczepia się tylko na 2 kolory jednocześnie w zależności od kąta patrzenia.

Na chwilę obecną jednak nic nie słychać ani o wycofaniu się egipskiego banku z nowego wzoru banknotów, ani o ich wprowadzeniu do obiegu.

Słychać jedynie o przeprowadzce władz do nowego, silnie strzeżonego miasta, gdzie żadne rozruchy zbuntowanych tłumów (jak np w trakcie Arabskiej Wiosny) nie będą miały szansy dotrzeć.



tagi: egipt  banknoty  projekt  lgtb 

Pioter
12 listopada 2021 18:15
29     2292    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

saturn-9 @Pioter
12 listopada 2021 18:37

cymes takie kolory na kopule... sorry na Alabastrowym Meczecie

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter
12 listopada 2021 19:23

Ten projekt jest kosmiczny :P

Idealny by wymyślić jakieś fajne teorie. Jedna już mi świta w głowie ale może przy innej okazji ;)

Pioter możesz mi powiedzieć skąd ta głowa na 10 funtowym banknocie i czym jest ten pochyły obiekt obok niej?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
12 listopada 2021 21:19

Jak pewnie Państwo wiecie stolica zostanie przeniesiona w zupełnie inne miejsce.

Stolica Egiptu, żeby było jaśniej. 

Nowe miasto jest budowane od zera ...

Pierwsze czytam nie mówiąc o wiecie .

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 12 listopada 2021 19:23
12 listopada 2021 21:31

Opis na chwilę obecną wygląda tak

Przód banknotu: Meczet Al-Azhar w Kairze.

Tył banknotu: Bibliotheca Alexandrina; Maska ​​Tutanchamona; W tle piramida i egipskie elementy ozdobne; W przezroczystym okienku wizerunek meczetu Al-Azhar.

(tłumaczenie za: https://news.notafilia.pl/2021/08/02/egipt-nowe-banknoty-obiegowe/)

Mi ta łódź wygląda bardziej na Arkę Noego, ale jednak jest to współczesna Biblioteka AleksandryjskaTako rzecze Viky:

Biblioteka została wzniesiona dla upamiętnienia starożytnej Biblioteki Aleksandryjskiej, która spłonęła w I wieku p.n.e. Oficjalna inauguracja miała miejsce 16 października 2002 roku.

W kompleksie, oprócz biblioteki, znajdują się hale wystawowe, biblioteki dla dzieci i młodzieży, trzy muzea, cztery galerie sztuki, centrum konferencyjne i stanowiska dla osób mających kłopoty ze wzrokiem. W oddzielnych budynkach należących do kompleksu znajduje się planetarium oraz laboratorium, w którym opracowuje się i konserwuje manuskrypty.

Idea odbudowania starej biblioteki narodziła się w 1974 r. – jednym z najważniejszych promotorów był prezydent Egiptu, Husni Mubarak, wsparcia udzieliło też UNESCO. W 1988 r. UNESCO zorganizowało konkurs architektoniczny, w którym zwyciężyła norweska firma Snøhetta. Na międzynarodowej konferencji w Asuanie w 1990 r. przydzielono pierwsze fundusze, 65 mln USD, pochodzące głównie z zaprzyjaźnionych krajów arabskich. Prace rozpoczęły się w 1995 roku i trwały 7 lat. Na budowę wydano łącznie ok. 220 mln USD (nie licząc kosztów zgromadzenia książek)

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @MarekBielany 12 listopada 2021 21:19
12 listopada 2021 21:34

Ja już jakiś czas temu czytałem o tym w polskim necie. Nie pamiętam teraz na jakich stronach

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter 12 listopada 2021 21:34
12 listopada 2021 21:37

Ja też nie wiedziałem, a o pamiętaniu to zapomnij.

 

Dziękuję !

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
12 listopada 2021 21:45

Te kręgi to dla pasjonatów gry w ruletkę ?

 

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter 12 listopada 2021 21:31
12 listopada 2021 21:46

Dzięki!

Ale ta maska mi nie pasuje. Próbowałem namierzyć w grafice google coś podobnego i nie mogę. Wygląda na jakiś rzeczywisty obiekt z kamienia. Coś jak np.

https://collectionapi.metmuseum.org/api/collection/v1/iiif/549029/1164413/main-image

W każdym razie nie przypomina mi Tutanchamona.

I jeszcze jedno. Coś pisałeś o braku brody. Na tym bankocie też jej nie ma. O co z nią chodziło ba zapomniałem. Zwykle jest.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @MarekBielany 12 listopada 2021 21:45
12 listopada 2021 21:53

Masz na myśli te z ich nowej wspaniałej strolicy? Oni, Egipcjanie najwyraźniej lubią kręgi. Spójrz na Bibliotekę, są też wszędzie na banknotach.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @smieciu 12 listopada 2021 21:53
12 listopada 2021 21:58

Ze Stolnicy żadna kluska nie spadnie.

 

Dobranoc.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 12 listopada 2021 21:46
12 listopada 2021 21:59

Do tej pory na 10 był Chefren. Ale on wygląda inaczej. I na pewno nie jest to Tutenhamon.

A broda podobno była atrybutem boskiego pochodzenia władzy faraona.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter 12 listopada 2021 21:59
12 listopada 2021 22:08

Na szczęście więcej napisałeś w tym tekście o kucharzu :)

Jest jednak małe ale.... Jak to stwierdziła moja 9letnia córka - On nie ma brody, dlatego to nie jest faraon.

Nie do pomyślenia więc jest, aby egipski artysta przedstawił swego władcę bez brody. No chyba, że chciał ukazać, że jest to uzurpator, bez boskich praw do władania krajem. Ale takie przedstawienie mogło się ukazać wyłącznie za czasów panowania któregoś z nastepców na tronie Egiptu i na wyraźny rozkaz władzy.

Ciekawe ;)

Ewentualnie kreacja grafika.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @smieciu 12 listopada 2021 21:46
12 listopada 2021 22:14

Czy kasa się zgadza... z tym potworem ?

brr.

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @MarekBielany 12 listopada 2021 22:14
12 listopada 2021 22:18

 Kasa nigdy się nie zgadza ;)

Co do wizerunku to ten Hatszepsut mi nawet wydaje się być podobny

http://static.prsa.pl/images/edee6b42-68bd-413b-badc-3b1ebc3c4ada.jpg

Uszkodzenie w podobnym miejscu. Ale to laska. Niestety egipskie chłopaki. Kobita ;)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @smieciu 12 listopada 2021 22:08
12 listopada 2021 22:29

A może to wizerunek kobiety. Nawet kobieta - faraon nie miałaby chyba brody.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda 12 listopada 2021 22:29
12 listopada 2021 22:42

Jestem praktycznie pewien że na tym banknocie jest ta właśnie troszkę może przez grafika ustylizowana głowa Hatszepsut z obrazka.

Idąc tym tropem Ramzes z 20 funtówki jest...

Ancient Egyptian goddess Isis with Pharoah Seti

Boginią Isis! ;)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda 12 listopada 2021 22:29
12 listopada 2021 22:50

Oczywiście Hatszepsut też doczepiała sobie brodę więc to nie było proste.

Znalazłem też lepiej pasującą Isis.

https://www.heritage-print.com/image/731/14851916/14851916_450_450_676_0_fit_0_a0add9ef8e5a3e2251da9a89721bcf9b.jpg

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter
12 listopada 2021 22:59

Wypada tylko stwierdzić że tam też mają poczucie humoru.

No i teraz to już chyba każdy ma niezbity dowód że i komuś u nas spodobała się myśl że lewackie diabelstwo zostanie podrzucone pisowcowi w postaci blondynki mającej w nazwisku Szatan...

:P

zaloguj się by móc komentować


smieciu @umami 13 listopada 2021 00:02
13 listopada 2021 00:12

Dzięki!

Uderzyła mnie od początku ta miękkość rysów, delikatność, której nie kojarzyłem z Tutanhamonem. Mimo że wiedziałem że był młodym człowiekiem ale też po ojcu podobno niezbyt zgrabnym. Ogólnie cały ten wizerunek wydał mi się na tyle elegancki że powinien częściej się pojawiać w mediach. Więc zastanowiło mnie że jakoś tego nie kojarzę i tak pomyślałem żeby to sprawdzić. Okazuje się że był to dobry pomysł.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 12 listopada 2021 22:50
13 listopada 2021 04:50

Tak. Bogini Isis ma znacznie więcej sensu, niż żyjąca niewiele ponad 2 tysiące lat temu Kleopatra. Tylko, że ktoś zajął się poprawianiem dziejów i wizerunek ten opisał na banknocie jako Kleopatra. Poprzednio tn wizerunek był opisywany jako Bogini Nekhbet (bogini Górnego Egiptu), ale nawet pierwszy rzut oka wystarczy, żeby zauważyć, że nie zgadzają się atrybuty bóstwa.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 13 listopada 2021 00:12
13 listopada 2021 04:53

Maska Tutenhamona była zazwyczaj na 10 umieszczana w znaku wodnym. Być może ktoś z rozpędu (lub celowo) coś pomieszał, bo tu mamy hologram z meczetem.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 12 listopada 2021 22:42
13 listopada 2021 05:53

Ramzes to ten wojownik na rydwanie ;)

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter
13 listopada 2021 09:41

Hej Pioter mam jeszcze coś ekstra. Część myśli, która mi zaświtała gdy zobaczyłem to miasto. Pamiętacie może cykl betacoola o serii obrazów Matejki?

O gołych alegoriach i ich znaczeniach do ponownego rozebrania

O trudnościach w łączeniu pierwiastków, czyli wątpliwe wdzięki obnażonej alchemii

Ostatni obraz z tego cyklu, wydał mi się inny, nie pasujacy, tak go wtedy opisałem:

Ostatni obraz jest najbardziej zaskakujący ale to połączenie czarnych z białymi przede wszystkim świetnie wpasowuje się we współczesny świat i nachalną promocję tolerancji kulturowej. Szkoda że obraz nie jest w lepszej roździelczości. Ciekawe czy teoria o tym że wracamy w jakiś sposób do cywilizacji Egiptu nie byłaby bez sensu. Czarny to nie tylko Murzyn ale też Afrykanin, dziedzic Piramid. Społeczeństwa, które potrafiło je wznieść. Cud świata. Dlatego że było tak zorganizowane jak tego pragną współcześni planiści.Wydaje mi się że na wielbłądzie jedzie kobieta i to ona prowadzi całą tą karawanę do celu by dopełnić obrazu całości.

Jak widać Pioter dostarczyłeś częściowego rozwiązania zagadki.

„Obraz XI. Rozum ludzki zmienia oblicze lądów stałych, kultura starożytnego Egiptu łączy się z Azją sueskim przekopem”.

https://i.imgur.com/kMPmTvW.jpg

Podmieńmy jeszcze tylko tą dużą głowę na tą Hatszepsut z banknotu a na wielbłąta wsadźmy Isis.

Skąd idzie Karawana? Z Kairu, bo przecież tam są Piramidy. A dokąd idzie? :) :P

zaloguj się by móc komentować

Pioter @smieciu 13 listopada 2021 09:41
13 listopada 2021 10:16

To się nie uda. O tym własnie mówi Ramzes, który na banknotach egipskich jest nieprzerwanie od 1976 roku ukazywany jako zwycięzca spod Kadesz. Egipcjanie mogli się nie dowiedzieć, że Ramzes przegrał z Hetytami tylko dlatego, że samym Hetytom na podboju Egiptu nie zależało. My jednak wiemy trochę więcej ;)

A ta duża głowa pod piramidami wygląda mi na Sfinska, a nie na Hatszepsut

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter 13 listopada 2021 10:16
13 listopada 2021 10:33

Tak, to pewnie Sfinks ale ... tak naprawdę nie wiemy jaka była oryginalnie jego głowa. Ta została przerobiona przez któregoś faraona ze względu na erozję. Podobno oryginalnie był to Lew.  Ale to nie ważne, ważne że historia  robi się fajniejsza.

To że Ramzes przegrał też niewiele zmienia. Może i przegrał ale przetrwał i ...

Powstaje nowe, jeszcze bez nazwy, miasto niedaleko kanału Sueskiego. Według mnie naprawdę szybko. Sprawnie jak przekop Mierzeji Wiślanej :) Może klucz do kanału leży w Egipicie? ;)

 

 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
13 listopada 2021 10:46

Informacja szokująca. Nie miałam zielonego pojęcia, że Egipt buduję nowe miasto jako stolicę. Czyli państwo nie takie biedne i mające swoich obywateli w 4 literach. Zobaczymy, jak im to wyjdzie. Wielomilionowa biedota będzie dogorywać w Kairze... 

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Pioter
14 listopada 2021 07:35

 

Może zamiast lgbt   te kolory (jest ich 6 czy 7?) to odniesienie do noahide laws  ?

Czyli w symbolicznych relacjach inne piętro aluzji.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @saturn-9 14 listopada 2021 07:35
14 listopada 2021 08:54

Raczej przebija się ich 7, ale to dość trudno zliczyć. Brakuje niestety lepszej ilustracji w necie.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować