-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Winda do Niebios

Zamknął Tehom za zasuwą i dwojgiem drzwi. Tak opisują midrasze jeden z etapów stworzenia świata. Jest to akurat kopia Enuma Elisz, która mówi o tym, że Marduk po zabiciu Tiamat uformował Niebiosa z jej ciała zaciągnął w poprzek zasuwę, a powyżej umieścił straż, aby wody Tiamat nie wypłynęły. Mamy więc wyraźną informację o tym, że ludom mieszkającym na terenie dzisiejszego Morza Czarnego udało  się zbudować tamę, która w Bosforze miała powstrzymać napór wody z Morza Marmara.

Niestety opisów tej tamy nie posiadamy (na razie), ale za to w samych midraszach jest opis składania codziennych sprawozdań z tego jak wygląda sytuacja na tamie.

Bóg przymocował firmament do krawędzi zemi na wschodzie, południu i zachodzie, lecz północną stronę pozostawił wolną oświadczając: "Jeśli ktoś powie - Ja jestem Bogiem - niech przywiąże również tę stronę na dowód swojej boskości.

Nazwy kolejnych siedmiu ziem oddzielonych huraganami brzmią następująco: Erec, Adama, Charawa, Cijja, Jabbasza, Arqa, Tewel i Cheled[...]

Firmament okrywa ziemię jak pokrywa w kształcie kopuły, a jego krawędzie dotykają okalającego Oceanu. Haki nieba zanurzone są w tych wodach.[...]

Pewien Arab zaprowadził kiedyś Rabba bar Bar-Chana do samej krawędzi ziemi, gdzie przymocowany jest firmament. Rabba zabrał ze sobą kosz pełen chleba, a ponieważ nadeszła pora modlitwy, umieścił go na występie niebieskiego okna. Później na próżno szukał kosza i zapytał: "Kto ukradł mój chleb?" Arab odpowiedział: "Nikt, lecz koło firmamentu obróciło się, gdy ty odmawiałeś modlitwę. Zaczekaj do jutra, a znów będziesz jadł chleb". [...]

Niektórzy opisują ziemię jako korytarz otwierający się tylko na północ, bowiem gdy słońce, poruszając się ze wschodu na zachód, dociera do północno-zachodniego rogu, skręca tam, wzosi się i cofa, tym razem za kopułę firmamentu. Wówczas, ponieważ firmament jest nieprzeźroczysty, powrotna wędrówka słońca powoduje noc nad ziemią. Jednakże gdy diociera do krańca wschodniego przechodzi raz jeszcze przez kopułę firmamentu i świeci dla całej ludzkości. [...]

Rabi Szymon ben Laqisz nazywa siedem niebios następująco: Wilon, Raqia, Szechaqim, Zewul, Ma'on i 'Arawot. Wszystkie są zamocowane i wysklepione ponad ziemią, jedno nad drugim, jak łupiny cebuli - z wyjątkiem Wilon, najniższego, które osłania osłania przed gorącem nawyższą ziemię. Dlatego też o świcie Wilon rozwija się na niebie, lecz o zachodzie słońca zwija się, by pozwolić księżycowi i gwiazdom świcić z Raqi'a, drugiego nieba. [...]

W siódmym niebie, w miejscu niewysłowionego światła, przebywają archaniołowie, cherubini, serafini oraz boskie koła. Tu sam Bóg zajmuje Boży Tron, a wszyscy śpiewają Mu chwałę.

Olbrzymie zaczepy przytwierdzone do krawędzi każdego nieba, łączące go z krawędziami odpowiedniej ziemi, zapobiegają rozpadnięciu się tych siedmiu niebios i siedmiu ziem i nie pozwalają im spaść w pustkę rozciągającą się poniżej. Jednakże najwyższa ziemia przytwierdzona jest do krawędzi drugiego nieba (nie pierwszego, które jest niczym innym niż rozwijaną zasłoną), druga ziemia przytwierdzona jest do trzeciego nieba, i tak dalej. W dodatku każde niebo przymocowane jest do sąsiedniego nieba w ten sam sposób. Cała struktura przypomina więc czternastopiętrową wieżę, której najwyższe piętro, 'Arawot, zawieszone jest u ramienia Boga[...].

Codziennie Bóg dosiada cherubina i odwiedza wszystkie te światy, gdzie przyjmuje hołd i uwielbienie. W drodze powrotnej dosiada skrzydeł wiatru.

W zasadzie mamy tu przepisany któryś z zagionionych sumeryjskich eposów, które opisywały dzieje krótko przed potopem (czyli około 7600 lat temu). Z tekstu tego wynika tyle, że Proto-Sumerowie (jakoś trzeba ten lub bowiem nazwać) zamieszkujący tereny w pobliżu Bosforu, ale na dzisiejszym czarnomorskim dnie, zdawali sobie sprawę z możliwości zalania zamieszkiwanych przez nich terenów. Dlatego przegrodzili Bosfor jakimś rodzajem tamy, ustawili przy niej straż, oraz zarządali codziennego raportowania.

Ale z biegiem czasu ich władcy coraz mniejszą wagę przywiązywali do dostarczanych raportów, a coraz większe znaczenie przypisywali posiadanym technologiom. I wszystko było w miarę dobrze, tylko nie przewidziano tego, że prócz zagrożeń znanych (jak woda piętrząca się około 120 metrów nad głowami Proto-Sumerów), mogą zaistnieć równiez zagrożenia zupełnie nieznane. I takim wlaśnie był upadek meteorytu (lub dwu) który naruszył konstrukcję. Jednak nikt z wielkich ówczesnego świata nie dał wiary raportom, że coś się niedobrego dzieje z Tehom, a z tych którzy (jak Noe) uwierzyli w te informacje, wyśmiewano się publicznie. Gdy więc pewnego dnia tama pękła i woda ruszyła z ogromną siłą na dół, nie było już dla nich żandego ratunku.

Co ciekawe te wydarzenie opisywały również celtyckie mity. Otóż Celtowie podobno bali siętylko jednego. Że pewnego dnia snowu niebo spadnie im na głowę.



tagi: potop  mity  morze czarne 

Pioter
4 czerwca 2023 11:52
40     1899    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @Pioter
4 czerwca 2023 12:01

Silnie zmechanizowany był ten świat. Ciągle jakieś nowinki techniczne się pojawiają

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 4 czerwca 2023 12:01
4 czerwca 2023 12:15

Tak. Bardzo wiele technologii przepadło. Być może nawet celowo zostało zniszczonych. A być może poprotstu przestano z nich korzystać.

 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
4 czerwca 2023 21:05

U Mostowicza w Bogach z Kosmosu Marduk pojawia się jako naukowiec i doświadczony kosmonauta. Marduk lub Zan, tu mnie pamięć może mylić, wymyślają metodę na eutanazję gdy upadający meteoryt, sterowany oczywiście z DES zniszczy nieudany eksperyment Ais.

W ten sposób chce napisać, ze pan Arnold sprawnie spiął stare wałkowane historie jak Atlantyda z żydowską mitologią. A na tych terenach gdzie nastąpiło zalanie znajdowały się obiekty, które miały znaczenie strategiczne dla tamtego świata.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @ArGut 4 czerwca 2023 21:05
4 czerwca 2023 21:48

Na dzisiejszą nomenklaturę Marduk, mógłby być CTO -> Chief Technology Officer -> Główny Szef od Technologii.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 4 czerwca 2023 21:48
5 czerwca 2023 04:10

Marduk to dużo późniejsze czasy. To główny bóg miasta Babilon i pewnie dopiero w czasach Hamburabiego odpowiednio poprawiono sumeryjską mitologię, aby wyglądało, że od zawsze był on najważniejszy.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 4 czerwca 2023 21:05
5 czerwca 2023 06:36

Co do reszty to zgoda. Mity o Atlantydzie wzięły się pewnie od tamtych wydarzeń. Co ciekawe jak na razie nie znalazłem żadnych mitów o potopie (i późnejszym odrodzeniu ludzkości) w Egipcie. Wynika z tego, że Egipt (czyli Kuszyci) to była jakaś konkurencja do Proto-Sumerów. Podobnie pewnie było z Harappa, ale tam na dziś zupełnie niczego nie potrafimy odczytać z pozostawionych dokumentów. Na chwilę obecną brakuje czegoś w rodzaju kamienia z Rosety.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
5 czerwca 2023 06:58

Czyli zgadłem....Żydzi to kopiści, imitatorzy dawnej kultury starożytnej, z którą zetknęli się w niewoli asyryjskiej i babilońskiej. Bo tam zachowały się dokumenty=księgi=tabliczki. 

Skoro tama przerwała, to jednak nie było czasu na ewakuację - przynajmniej na bliższym terenie. Bosfor był przesmykiem takim jak Suez, a więc tam MUSIAŁO być w pobliżu jakiejś arcyważne centrum zarządzania handlem (w Egipcie była oaza Siva no i sami Kuszyci, którzy dodatkowo kontrolowali coeśninę Bab-el-Mandeb). 

Czyli Atlantyda to był teren zalany przez potop nad M. Czarnym. A nam wciskają kit, że gdzieś hen hen na Atlantyku. Kolejne ciekawe idkrycie.  

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
5 czerwca 2023 07:24

I jeszcze jedno bardzo ważne - kiedyś czytałem książkę, w której autor dziwił się, że w tak arcystrategicznym miejscu jak Bosfor nie powstało jakieś potężne miasto. Że dopiero Konstantyn wybudował Konstantynopol i dzięki temu Bizancjum prosperowałi. 

Myślałem nad tym i doszedłwm do wniosku, że faktycznie - to jest strasznie dziwne. Inni co? Nie widzieli map? Nie znali przebiegu szlaków handlowych?

Po tej notce śmiem twierdzić, że po potopie musiały zapaść jakieś,strasznie poważne uzgodnienia pomiędzy potęgami handlowymi, że w tym miejscu nie powstanie żadne miasto, żadna twierdza. I dopiero za Konstantyna Olimpijczycy złamali te strasznie poważne umowy. Ale "zatopienie" Bizancjum zajęło konkurencji ponad 1000 lat. I trzeba było na to nie jednego-dwóch meteorytów, ale całej chmary "meteorytów", od Wizygotów u Hunów począwszy, a na Osmanach skończywszy. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
5 czerwca 2023 07:30

Czyli sugeruję, ze ye dwa meteoryty, ktore uderzyly w tamę w6glądały łudząco podobnie do gatunku homo sapiens sapiens. A że spadli nagle na Bosfor, nie w8adomo skąd  to nazwano ich meteorytami. Meteoryty jak wiemy spadają z nieba, a w niebie żyją bogowie...:). Czyli meteoryty to tacy wysłannicy bogów. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 07:30
5 czerwca 2023 07:37

W midraszach jest konkretnie mowa o usunięciu dwu Plejad, oraz o tym, że Wielka Niedźwiedzica goni Plejady.

Moim zdaniem to były jednak meteoryty. Tak samo jak w przypadku Sodomy i Gomory. Tylko wtedy te mity można pogodzić z przekazem Biblii. Inaczej podważymy wszystko, a nie o to nam przecież chodzi.

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 07:24
5 czerwca 2023 07:46

Powstało przecież. Nazywało się Troja. I trzeba było aż interwencji bogów Olimpu, żeby je zniszczyć.

Ciekawe jest też to, że Enuma Elisz mówi wprost o tym, że ze zmieszania się wód Tiamat (Tehom) narodziły się węże.

Tamte wcześniejsze miasto Proto-Sumerów (jak wynika z opisów przedstawionych w midraszach) było rozłożone na 14 piętrach od samego dzisiejszego dna Morza Czarnego aż do wysokości dzisiejszej tafli wody. System wind musiał funkcjonować w podobny sposób jak porohy w okolicy Kijowa. Nie wiem jednak czy po siedmiu i pół tysiąca lat cokolwiek z tego pozostało. Przy ówczesnej technologii były to bowiem konstrukcje kamienne, drewniane, linowe oraz spiżowe, odpowiednio łączone ze sobą.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 5 czerwca 2023 07:37
5 czerwca 2023 07:51

Nie wierzę w to, ze to meteoryty. To jest przenośnia. Prawdopodobieństwo uderzenia dwóch meteorytów w to samo miejsce >czy choćby w pobliżu tamy) jest bliskie zeru. Co więcej wszystkie meteoryty znane na Ziemi, spadały na pustkowia. A tu mamy arcystrategicznw miejsce z arcystrategiczną budowlą. To wygląda jak ultraprecyzyjny atak rakietowy.

Te dwa meteoryty to prostu jakieś dwa plemiona (zapewne z północy Europt, bo Wielka Niedzwiedzica jest symbolem północy) wynajęte przez konkurencje do zniszczenia wrogów. Plejady s7gerują, że te dwa plemioba pochodziły z jakiejś elitarnej  grupy zawodowych rozbójników. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 5 czerwca 2023 07:46
5 czerwca 2023 07:56

Nic nie podważamy. Biblia opisuje prawdę. Jedyny problem polega na tym, że posługuje się symbolami, które po tylu tysiącach lat trudbi nam prawidłowo odczytać. Noe po prostu wiedział, że idą nad Bosfor jakieś rzezimieszki i przeczuwał - dzieki boskiemu objawieniu - że skończy się to potopem. Co tu podważamy? Nic.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
5 czerwca 2023 07:59

Troja też skończyła marnie. Widać że miejsce jest szczególnie pechowe i lepiej tam się nie osiedlac. Chyba że ktoś sie nudzi i pragnie wrażeń. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 07:51
5 czerwca 2023 08:12

Ręczne niszczenie megalitycznych budowli jest niezwykle trudne i potrzeba do tego dość dużo czasu. Nie powoduje też zniszczenia całości i jakieś artefakty powinny z tego zostać odkryte, szczególnie, że w 2013 - 2016 w tym (mniej więcej) miejscu budowano Most Selima Groźnego.

Napadnięci przez jakieś północne plemiona Proto-Sumerowie broniliby się pewnie, a takich informacji w mitach nie widać. Wszystkie natomiast przekazy mówią o tym, że zniszczenie tamy i systemu wind było nagłe. Niebo spadło na głowę.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 5 czerwca 2023 08:12
5 czerwca 2023 08:39

To tak jak w czasie tzw. Inwazji Ludów Morza...:). Wtrdy też ludziom magle coś spadlo na głowę. I też przez wiele wieków nic o tym nie wiedzielismy. Nawet zadnych mitów. Myślę, że gdyby archelodzy dobrze szukali, to jakieś resztki tamy by znaleźlu. W koncu meteoryty tez nie niszcza wszystkiego na proszek. No i powtórze, bo troche sie kiedys interesowałem astrofizyka, że to niemożliwe aby dwa meteoryty uderzyly tuż obok siebie. 

Wskazuję tez na taki "szczegół" jak "uszkodzenie" tamy. Skoro była tylko uszkodzona, a nie zniszczona, to tym bardziej powinny być zachowane jakies resztki. A tymczasem brak owych. Dziwne? Wyglada to tak, jakby jakas niewidzialna reka zatroszczyla sie i wybrała kamien po kamieniu z owej tamy. No chyba ze znowu okaże sie za x lat, że archeolodzy "słabo" szukali. W koncu tetrn jesr pod woda, pokruty grubym  mułem - mieli wiec 0rawo niczego nie zmaleźć.....:). Troche szydzę, ale po prostu wiem że dwa meteoryty w tym samym miejscu to już obraża moją inteligencje

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 08:39
5 czerwca 2023 08:56

Raczej słabo szukali. I pewnie jeszcze długo będą szukać w taki sposób, żeby niczego nie znaleść. A jak w końcu się coś odnajdzie to zakwalifikują to do szufladki kosmici.W końcu to nie Baalbek, którego ukryć nie sposób.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
5 czerwca 2023 10:40

Tama to pikuś. Noedaleko tamy było wielkie potężne m7adto - centrum handlowe. Zalane - to fakt - ale od czego są sonary. W końcu to tylko 120-130m głębokości. Ktos mocno pilnuje, aby tego miasta nie odkryć. Bi ti by wywaliło historię do góry nogami. No i nie możnaby już wtedy milczeć o organizacjach handlowych i ich wpływie na życie ludzkosci 

Ten wąż, co wpełznął do raju.....skusił najpierw kobietę, oferujac jej luksusowe dobra (bedziecie jako bogowie wyglądać), a ta pokazała probki towarów mężczyźnie i się zaczęło - wygnanie z raju. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 10:40
5 czerwca 2023 11:26

Jest jeszcze coś takiego. Trudno mi mówić o poprawności w datowaniu (bo znalazłem i tkie wersje, że skarb pochodzi z około 5600 pne), ale mogą to być uciekinierzy z Atlantydy.

Będę się musiał bardziej przyjrzeć midraszom i sumeryjskim tekstom o stworzeniu świata.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 06:58
5 czerwca 2023 11:45

To jest NIEUPRAWNIONE uproszczenie. Szczególnie to:
>Żydzi to kopiści, imitatorzy dawnej kultury starożytnej ...

To jest mechanizm obronny jakiś elit żydowskich, w końcu było 12 pokoleń izraela (przynajmnie tyle konkurujących ze sobą klanów a jak do tego jeszcze dorzucimy Izmaela to się niezła przestrzeń na mity swórcze otwiera). Objawienie Starego i Nowego Testamentu to ciągłość a mitologia żydowska to rodzaj obrony przed faktem, że Jezus czyni się panem ich historii. W przekazie ewangelicznym nie ma nic z dyskursu polityczno - społecznego. Jezus zabiera wszystko i wszystkim. Nie interesuje go czy ktoś jest Sadyceuszem, Faryzeuszem czy Eseńczykiem ... czy nawet Samarytaninem.

Jak już to RÓŻNE elity żydowskie czują się spadkobiercami różnych starożytnych kultur ... I dla podkreślenia Jezusa nie interesują zależności gospodarczo-handlowe w przekazie Objawienia. Elity żydowskie ODKUPIENIE, wg. mnie, traktują jako przejęcie kontroli nad wszystkim co ważne w tamtym świecie, stąd ta midraszowa mitologia żydowska. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter 5 czerwca 2023 08:56
5 czerwca 2023 11:48

Dlatego "kosmiczna mitologia" jest nieodzowna aby wszystko się kleiło w przekazie. Takich bloków nie idzie schować do kieszani czy wynieść z muzeum.

zaloguj się by móc komentować

Zawierucha @Pioter 5 czerwca 2023 11:26
5 czerwca 2023 18:32

Fantastyczny  złoty skarb grobowy "człowieka z Varny" - znaczy z kultury Varna (4600 pne- 4200 pne).

To najstarsze na Świecie znane wyroby ze złota. Przy tym ilość złotych wyrobów pozostawiona przez tą kulturę znacznie przekracza liczebnie i masowo znaleziska z całej reszty Świata w ciągu pierwszego tysiąclecia obecności złota.

Bułgarska wersja artykułu Wiki ( https://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_Warna ) wspomin, że u przedstawiciele kultury Varna byli nosicielami haplogrup-Y : R1, CT, G2, G2a2b2b

zaloguj się by móc komentować

Zawierucha @Zawierucha 5 czerwca 2023 18:32
5 czerwca 2023 18:36

Ludzie haplogrup-Y : R1, CT, G2, G2a2b2b , z wyjątkiem R są typowi dla części najwcześniejszych społeczeństw rolniczych, o przodkach z okolic Kaukazu.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zawierucha 5 czerwca 2023 18:32
5 czerwca 2023 18:53

Tak. To chyba właściwy kierunek. Solnicata w okolicy Warny będzie chyba jednym z pierwszych miast założonych krótko po Potopie przez Atlantów (Proto-Sumerów).

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 07:51
5 czerwca 2023 18:55

Chyba rzeczywiście była to wojna. Opisano ją nawet w Enuma Elisz, ale to już temat na oddzielną notkę

zaloguj się by móc komentować

Zawierucha @ArGut 4 czerwca 2023 21:05
5 czerwca 2023 19:05

Mówienie o ATLANTYDZIE w tym przypadku znakomicie działa na wyobrażnię i skłoniło mnie do przejrzenia tematu. Znakomicie do tej "Atlatydy" pasuje wiele faktów archeologicznych, ale nie wiem czy nie będzie to spojlerowanie przyszłych wpisów Piotera?? Jeśli mnie nie powstrzyma to jutro dopiszę o najstarszym mieście , piśmie, hutnictwie. 

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Pioter 5 czerwca 2023 18:55
5 czerwca 2023 20:02

Cieszę sie, ze jest jakiś trop potwierdzajacy moje podejrzenia. Może z niego cos jeszcze ciekawszego wyjdzie. Ale nawet jakby go nie było, to po prostu noja wiedza na temat zjawisk astrofizycznych nie pozwala mi tego przekazu traktowac dosłownie. Tak - żydowskim przekazom i mito trzeba sie przyjrzeć, b9 tam jes podana wiedza asyryjsko-symeryjska przerobiona rzecz jasna przez żydowski symbolizm. Nawet ichni najważniejszy  Talmud piwstał w Babilonie (jest jeszcze Talmud Jer9zolimski, ale on ma mniejsze znaczenie dla Żydów...widać że czują soę spadkobiercami tamtej sumeryjskiej kultury - zresztą Abraham pochodził z miasta Ur, a to dużo znaczy).

No i nie doceniamy Bułgarii jako kopalni wiedzy archeologicznej. Trzeba sie też zainteresowac tym - niestety.

Atlantyda - to wielkie nowoczesne  miasto za Bosforem, czeka na odważnego płetwonurka...:). 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 5 czerwca 2023 11:45
5 czerwca 2023 20:04

Upraszczan, bo pidobienstwo tekstów zydowskich do asyryjsko-sumeryjskich jeat uderzająca. Strój żydowski też. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
5 czerwca 2023 21:19

"Ze zmieszania się wód Tiamar narodziły się węże" - jest pewny, że właśnie od tego momentu mamy już wyraźnt podział i wojbę pomiędzy dwoma gangami. To była ta pierwsza wojna światowa....pizostałe inne, to tylko dogrywki. "Morher of disease"...tak aię powinna ona nazywać, bo od tego monentu nastąpił koniec raju...węże wypełzły.

https://m.youtube.com/watch?v=4-I0mb_c9aM&pp=ygUlTW9ja2luZ2JpcmQgdGhlciA4ZiBkaXNlYXNlIHB1aXNzYW5jZQ%3D%3D

Tekst jest o tej słynnej sowieckiej próbie nuklearnej opisanej w "Matka diabła" W. Suworowa. Ale muzycznie pasuje do tej czarnomorskiej apokalipsy - to moje stare klimaty muzyczne....:). A jak ktoś lubi takie "groźne apokaliptyczne" oprawy dzwięjowe, to polecam jeszcze to:

https://m.youtube.com/watch?v=yoah26BTA4g&pp=ygUNQXJjYW5hIHNoYWRvdw%3D%3D

To też zespół ze Szwecji (tak jak ten wyżej), więc na wikingowdkue rzeźbie i dewastacje idealnie pasuje....kto wie, czy te dwa plemiona z północy wysłane nad Bosfor to nie byli przodjowie Wikingów. Czy sagi wikingowskie wspominają coś o starożytnej wyprawie na Bosfor?

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Zawierucha 5 czerwca 2023 19:05
5 czerwca 2023 21:21

Pisać, zdecydowanie ...

Te haplogrupy to ciekawa sprawa.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 5 czerwca 2023 21:21
5 czerwca 2023 21:47

Haplogrupy mogą być mylne - zwłaszcza gdy weźmie się pod uwagę przemieszczanie dużych grup niewolników, uprowadzonych w odległych krainach. No ale nie zniechęcam....choć ciekawsze jest zagadnienie basenu M. Czarnego jako kolebki cywilizacji (w końcu najstarsze zboża pochodzą z terenu przyległego tj. Azji Mniejszej). No i pytanie jak ta czarnomorska cywilizacja miała się do cywilizacji kuszyckiej? Bo to są takie dwa główne ośrodki. A idealnie pomiędzy nimi leży Sumer. A w tym Sumerze sytuacja polityczni-religijna była mocno labilna, żeby nie powiedzieć chaotyczna (może dlatego " na początku był chaos"....choć ewangelia mówi już inaczej "na początku było Słowo"). 

 

zaloguj się by móc komentować

Zawierucha @OjciecDyrektor 5 czerwca 2023 21:47
6 czerwca 2023 03:16

... jak ta czarnomorska cywilizacja miała się do cywilizacji kuszyckiej?

Prawdopodobnie była odległe od siebie ...podobnie jak i obecnie. Szczególnie w ujęciu genetycznym (i rasowym).

Dla części licznych kultur europejskich ''cywilizacji czarnomorkiej'' przyjęta została nazwa NADDUNAJSKIE, do których należy też kultura karanovo z terenu Bułgarii.

I tu trafiamy na wątek potopowy - wczesnoneolityczna faza karanova kończy się akurat 5 i pół tyś. lat pne. W tym samym czasie w wąskim pasie zachodniego wybrzeża czarnomorskiego rozwija się inna  kultura - hamangia, która poźniej stanie się żródłem kultury varna ze złotymi nieboszczykami.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zawierucha 6 czerwca 2023 03:16
6 czerwca 2023 05:07

Odległości nie mają tu znaczenia. Chodzi mi o to, czy były rywalami dla siebie, czy też jedna od drugiej pochodziła (coś jak kolonie). Bo zastanawia mbie opis żydowski, mówiący o tych Plejadach. Plejady znajdują się w gwiazdozbiorze byka, a byk to Zeus. Ale w opisie jest mowa, że wielka niedzwiedzica rości sobie prawo do Plejad. Moim zdaniem ten opus żydowski, posługuąc się symboliką astrologiczną, daje odpowiedz na pichodzenie najeźdźców lub ich powiązania. Tylko problem jest w tym, że nie jestem Żydem i nie kumam tej całej ichniej symboliki. Jedynie mam domysły mniej lub bardziej trafne. 

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @OjciecDyrektor 6 czerwca 2023 05:07
6 czerwca 2023 08:28

Coś w tym musi być. Tak jak Pioter używa sformułowania niebo spadło nam na głowę, tak trzeba pamiętać o pewnym "ezoterycznym" i chyba dosyć starozytnym stwierdzeniu, dosyć wciąż  popularnym - To co jest na górze, jest takie samo jak to co na dole. Są prace na temat historii i prehistorii konstelacji. W razie czego priv, coś tam znalazłem.

Tu taki trochę inny ciekawy fragment dotyczący drogi mlecznej. 

Ciekawe gdzie na ziemi w takim układzie był odpowiednik Drogi Mlecznej, a więc krainy zmarłych, bo przecież nawet Aztekowie mówili o tym właśnie w takim kontekście. Autor poniższego tego nie zauważa i ten fragment pominąłem.

Jakby tego było mało, nazywają Drogę Mleczną „śladem lub ścieżką duchów” lub „ścieżką zmarłych”, o czym Speck zauważa: „Z Drogą Mleczną pomyślaną jako„ Droga widmo ”i wraz z ideą dusz zmarłych rezydujących w niebie, spotykamy kombinację idei zgodnych z koncepcją królestwa duchów zapisaną w odległej mitologii ugrofińskiej. Z ideą Drogi Mlecznej jako „drogi-widm”, a wraz z nim idea zmarłych dusz przebywających w niebie, napotykamy kombinację idei podanych zgodnie z koncepcją królestwa duchów zapisaną w odległej mitologii ugrofińskiej”. (...) Idea Drogi Mlecznej (...} była integralną częścią nauk orfickich i pitagorejskich (Hamlet's Mill 242 n.). Orfijczycy i pitagorejczycy mieli dużą wiedzę  o wysokiej  kulturze starożytnego Wschodu; mówiący w języku fińsko-ugryjskim mieszkańcy Azji Środkowej i Północnej, a także Polinezyjczycy mogą mieć te same pomysły. Ale nawet Naskapi? (...) z tego powodu być może będziemy musieli całkowicie przemyśleć i przyzwyczaić się do niewygodnej idei, że cała złożona „dusza gwiazdy stałej”, którą najobszerniej sformułowano w Platońskim dialogu Timaios, sięga prosto do Późnej ery  Paleolitycznej.

zaloguj się by móc komentować


ahenobarbus @OjciecDyrektor 6 czerwca 2023 05:07
6 czerwca 2023 11:00

To co jeszcze znalazłem to Ursa Maior, został przekształcony  dopiero przez Sumerów w wóz, Wielki Wóz; obie te nazwy przetrwały tysiące lat. Choć należy przecież podkreślić, że Wielki Wóz i Wielka Niedźwiedzica nie są identyczne.

Ponoć co do starożytnych to czasem trudno też stwierdzić o który gwiazdozbiór chodzi, bo i  Wóz i Plejady, to w sumie Siedem Gwiazd. Aha, jeżeli w jakiejś bajce czy opowieści jest mowa o 7 braciach, 7 innych bytach (wstawić dowolne, często pojawia się siedem czaszek, siedmiu kowali, siedmiu złodziei itd. ) to prawdopodobnie właśnie chodzi o jedną z tych konstelacji. 

Dalej: istnieje związek między gwiazdami Ursa a opowieściami o złodziejach i kradzieżami - tak u Tatarów Ałtajskich, Mongołów, Buriatów (porwania), Osetyjczyków, Kabardynów, Kirgizów, w Hindustanie, Indianie z Ameryki Południowej, Bułgarzy, Baskowie, Gwinea Francuska - natomiast motyw ten nie jest występuje w Ameryce Północnej.

W pewnej bułgarskiej opowieści rabusie okradają małego rolnika, który staje się Alkorem (gwiazdą z konstelacji Ursa Maior), i od tego czasu rabusie są ścigani przez innych rolników: mówi się, że są w gwiazdozbiorze Byka (Taurusie). Baskowie opowiadają następującą historię: "Pewnego razu był wielki rolnik (un grand laboureur), dwóch złodziei ukradło mu parę wołów. Wysłał sługę (garçon) za złodziejami; kiedy nie wrócił, wysłał za nimi pokojówkę; pies domowy poszedł za dziewczyną. Po kilku dniach, gdy ani sługa, ani dziewczyna nie wrócili do domu, rolnik zaczął przeklinać i przeklinać tak strasznie, że Bóg skazał go i jego domowników, złodziei i woły, na marsz jeden po drugim na koniec świata i umieścił ich na niebie w siedmiu gwiazdach (Wielkiej Niedźwiedzicy).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ahenobarbus 6 czerwca 2023 11:00
6 czerwca 2023 14:09

Jeśli nazwy gwiazdozbiorów pochodzą już z czasów sumeryjskich, to oznacza to, że zostały tak nazwane jeszcze wcześniej. Bo zanim sie zacznie badać, obserwowac niebi i obiekty na nim widoczne konieczne jest usystematyzowanie całego obserwowanego obszaru niebu. Czylu trzeba je podzielic na mniejsze jednostki, tezeba pi prostu stworzyć mapę nieba. Nie wierzę, że tak zaawansowana cywilizacja czarnomorska (Pioter ją nazwał roboczo proto-sumeryjską) nie dokonywała obserwacji nieba...to samo zresztą z cywilizacją kuszycką. 

Mamy więc najstarszą utrzymującą się tradycję - nazwy gwiazdozbiorów. To jest niezwykłe! Zmieniały się nazwy gwiazd (obecnie ogromna większość ma pochodzenie arabskie), ale nazwy gwiazdozbioroq przetrwały. Myśle, że to może być jakiś trop do poznania matecznika cywilizacyjnego. 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 6 czerwca 2023 14:09
6 czerwca 2023 15:18

Atlantydzi na pewno dokonywali obserwacji nieba, bo nad miastem wisiały miliony ton wody, które w każdej chwili mogły im spaść na głowy.

Część nazw giazdozbiorów to raczej nazwy gildii handlowych.

Ale niestety mitologie w tym miesjcu (Potop) się kończą. Chyba, że uda się odczytać zapiski kultury Harappa.

Głębiej w dziejach mogą już tylko grzebać archeolodzy.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter 6 czerwca 2023 15:18
6 czerwca 2023 15:27

Utożsamienie niektórych gwiazdozbiorów ze złodziejami i gildie handlowe - to ma sens :)

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować