-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Komentarze użytkownika

@Eneasz Sylwiusz Piccolomini. Historia czeska. Pogadanka (19 czerwca 2025 12:46)

Mam czeskie wydanie z 2010. Wydanie drugie. Pierwsze było w 1687. Wiesz jak się ono zaczyna?

Skandaliczna, ale też niezwykle urzekająca i dowcipnie napisana Historia Czech Eneasza Silvio Piccolominiego, pisarza, humanisty i papieża Piusa II, stała się dzięki swojej uczciwości ale też i objętości najważniejszą książka o dziejach Czech dla całej Europy. Przy czym w samych Czechach, z dość oczywistych powodów, o czym czytelnik sam się naocznie przekona, żadnego znaczenia nie odniosła....

Pioter
19 czerwca 2025 17:58

@Dlaczego Robin Hood? (19 czerwca 2025 07:55)

Jeśli chodzi o Moskwę to zaczęło się coś dziać w Republice Ałtaju. Tam, na styku Mongolii, Kazachstanu i Chin, już mają serdecznie dość moskiewskiego nadzoru i otwarcie wypowiadają posłuszeństwo wszytskim przysłanym z Moskwy urzędnikom.

Pioter
19 czerwca 2025 15:42

@Dlaczego Robin Hood? (19 czerwca 2025 07:55)

To już tylko popkultura. Od 11 listopada 1918 zupełnie bez znaczenia. 

Pioter
19 czerwca 2025 12:40


@Dlaczego Robin Hood? (19 czerwca 2025 07:55)

Nic nie wiemy o Piktach. Oprócz tego, że nazywano ich Pomalowani

A co do Mieszka, to żadnym księciem nie był. Ibrahim ibn Jakub napisał wprost malik co oznacza króla, a nie księcia.

Pioter
19 czerwca 2025 08:38

@Dlaczego Robin Hood? (19 czerwca 2025 07:55)

Tak. A hiszpańska mennica ma swoją siedzibę w Ostrowcu Świętokrzyskim. 

Pioter
19 czerwca 2025 08:19

@Próba wrogiego przejęcia (18 czerwca 2025 05:01)

Kościelne instytuty miałyby pisać o konfliktach na linii władza/kapłani w starożytnym Egipcie? No może jakby to dotyczyło Echnatona (ale ktoś przecież przygotował grunt pod wymazanie jego dorobku), albo Mojżesza to może któryś by się skusił. Ale robić ogólne syntezy? I być posądzonym o propagowanie bałwochwalstwa?

Pioter
18 czerwca 2025 09:13

@Próba wrogiego przejęcia (18 czerwca 2025 05:01)

Bo Akademia dziś jest finansowana przez władzę świecką. Więc w taki właśnie sposób formatuje się umysły kolejnych pokoleń, niezależnie od tego kto w danej sytuacji miał rację.

Pioter
18 czerwca 2025 06:13

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

Było możliwe 4 i pół tysiąca lat temu.

To był specjalny pokaz dla faraona, aby nie próbował wątpić we wszechmoc kapłanów. A naszą uwagę (faraona i późniejszych skrybów też) specjalnie odwrócono tym pokazem skąpo ubranych pięknych dziewczyn. 

Pioter
17 czerwca 2025 19:21

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

Racja. Ta królewska łódź, to było coś w tym stylu:

Pioter
17 czerwca 2025 18:00

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

Jeśli byłby z samego hebanu (nawet bez złoceń) standartowej długośći (czyli ok 3 m) to nie dłużej niż kilkadziesiąt sekund, bo jedno wiosło ważyłobny około 30 kg. Nawet wiosła barki Ra były wykonane z cedru, a zwykłe z akacji. Nikt nie używał hebanu, chyba, że chciał pokazać, że go stać. 

A nawet jakby to były akacjowe atrapy malowane żeby udawać złocony heban (ok 3-4 kg), to i tak nie wiosłowałyby dłużej niż dwie czy trzy minuty. 

Obojętnie więc jakby się dziewczyny starały, to i tak całe przedstawienie dla faraona odbywało się na w miarę płytkiej wodzie i miało na celu pokazanie możliwości magicznych kapłana, a amulet upadł w dokładnie wyznaczonym miejscu.

Pioter
17 czerwca 2025 14:32

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

Tam też będzie dużo ciekawych rzeczy, ale trzeba będzie dużo odfiltrować.

Np w powyższym egipskim tekście do odfiltrowania jest cała erotyka, która służyła do zamaskowania działania pomp piętrzących. Nikt też nie zauważa, że te ceremonialne wiosła były dość ciężkie (złocony heban) i zbyt długo dziewczyny nie mogły tak wiosłować. Pewnie więc upuszczenie tego amuletu było celowe i trafił on w takie miejsce, gdzie można było dokonać prezentacji tego cudu

Pioter
17 czerwca 2025 13:06

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

To jest maksymalna głębokość (co jest w tekście). Tak więc wcale nie musiano aż tyle tej wody wypompować. 

Dwa. To były wprawki dla pisarzy, więc spiętrzenie podane jest matematycznie, a nie rzeczywiste. 

Trzy. Amulet znaleziono w garnku, co moim zdaniem oznacza, że trafił on do kosza ssącego pompy. Ale to moje zdanie.

Cztery. Wygłoszenie zaklęć, to po prostu wydanie poleceń służbie.

A tak przy okazji, to te wiosła wyglądają akurat na dość ciężkie (hebanowe, zdobione złotem), więc pewnie za daleko od brzegu nie odpłynęli.

Pioter
17 czerwca 2025 10:31

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

Płytki na pewno nie był, bo mowa o 12 łokciach (x 52 cm), czyli około 6 metrów. Natomiast podejrzewam, że był to staw zbudowany wrac z pałacami, przygotowany do tego, aby można było częściowo go spuścić, spiętrzając na krótko wodę w pozostałych częściach (grodzie nawet z brezentu/natłuszczonych płócień/skór można zrobić).

Pioter
17 czerwca 2025 09:30

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

To też można było kontrolować. Nawet w czasach Zeusa, Cheopsa, Hamburabiegoi i reszty tej czeredy. Jutro pokażę kolejną piękną egipską bajkę.

Pioter
17 czerwca 2025 07:38

@Największy budowniczy Egiptu (17 czerwca 2025 06:05)

Wcześniej byli także najwyższymi kapłanami. I nie tylko np Oktawian, ale taki Zeus sam ustanawiał kulty w budowanych na swoje zlecenie świątyniach. 

Pioter
17 czerwca 2025 07:24

@Nauka króla Amen-em-Hata (15 czerwca 2025 14:50)

O tym, że Egipt nie był wielki wiedzieli już starożytni Rzymianie. Dla nich ciągłość cywilizacyjna wyglądała tak

Asyria -> Media -> Persja ->

Sparta ->

Ateny ->

(wszystkie powyższe) -> Macedonia -> Rzym 

Jak więc widać Egipt nawet w żadnej bocznej alejce obok cywilizacji dwa tysiące lat temu nie stał.

Pioter
16 czerwca 2025 07:14

@Nauka króla Amen-em-Hata (15 czerwca 2025 14:50)

No fakt. Jakoś z Tyru czy Sydonu takich tekstów nie znalazłem. ;)

Pioter
15 czerwca 2025 21:07

@Nauka króla Amen-em-Hata (15 czerwca 2025 14:50)

NIe mam danych z Egiptu, ale prace tam na miejscu pewnie prowadzili Francuzi. W końcu samego Ramzesa III sobie jeszcze za cesarza Napoleona III wywieźli do Luwru.

Pioter
15 czerwca 2025 16:25

@Nauka króla Amen-em-Hata (15 czerwca 2025 14:50)

Za wiki:

W 1959 roku Egipska Służba Starożytności powierzyła udokumentowanie grobowca egiptologowi, dr. Tadeuszowi Andrzejewskiemu, który prowadził badania z ramienia Centrum Archeologii Śródziemnomorskiej Uniwersytetu Warszawskiego, jednak wkrótce po rozpoczęciu prac Andrzejewski zmarł. Dwadzieścia lat później kontynuowanie dokumentacji przekazano dr Markowi Marciniakowi. Tym razem została ona niemalże ukończona, publikację uniemożliwił jednak wybuch stanu wojennego w Polsce. Od 2017 roku na terenie grobowca pracuje ekspedycja niemiecko z ramienia Uniwersytetu Humboldta oraz uniwersytetów egipskich w Luxorze and Qena. Poza dokumentacją prowadzone są także prace konserwatorskie.

Badania przejęli Niemcy.

Pioter
15 czerwca 2025 16:11

Strona 1 na 410.    Następna