-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Veni, Vidi, Vici

Właśnie w tych trzech słowach streścił swoje sprawozdanie dla Senatu Juliusz Cezar po wojnie przeciwko Fernakesowi, królowi Pontu.

I takie właśnie słowa znalazły się także na nowej monecie Wysp Cooka, którą widzicie Państwo poniżej.
W zasadzie najważniejszym elementem tej monety jest kadedra św Piotra, pod którą widnieją słowa Cezara.

Na monecie występuje również krzak róży, a dla Rzymian określenie sub rosa oznaczało pewną tajemnicę. Tylko co na tej monecie jest najbardziej tajemnicze? Liść laurowy wskazujący nowego Cezara? A może bieguny Nowego Świata?



tagi: rzym  anglia  dyplomacja  wyspy cooka  włochy  moneta 

Pioter
6 sierpnia 2024 06:31
39     1861    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

OjciecDyrektor @Pioter
6 sierpnia 2024 06:44

Czyli cały lub największa cęść handlu afrykańskiego będzie szła przez Triest. Ta moneta oznacza też, że już wszystkie szczegóły zostały dogadane. Ta moneta to taki komunikat dla Wężowników -"Ok. Uważamy deal za zawarty i zaakceptowany w każdym szczegole, a papież to wszystko pobłogosławił". A więc deal ma charakter również sakralny. Z tego co pamiętam z historii Rzymu w świątyniach zawierano uroczyste małżeństwa oraz składano najcięższe przysięgi.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
6 sierpnia 2024 06:52

Intryguje mnie ten napis "Monumental view" po zachodniej stronie Italii. Czyżby chodziło tu o tysiące statków płynących nieprzerwaną rzeką do portu w Genui? Napis wyraźnie skreca w stronę afrykańskiej Tunezji. Czyli Kartagina zostanie odbudowana?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
6 sierpnia 2024 06:54

Z tą różą na Adriatyku przy Wenecji to też jest ciekawie. Pamiętam okładkę weneckiego nawigatora  i tam była róża Tudorów. Czyli handlem będzie zarządzał, jako pierwszy pośrednik, Londyn?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 06:52
6 sierpnia 2024 06:56

Tak. Kartagina oraz Wenecja lub Triest. To nowe bieguny Nowego Wapaniałego Świata.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
6 sierpnia 2024 06:57

Podobną kopułę ma katedra św. Pawła w Londynie. Może to ona? Choć wilczyca i Koloseum wskazuje na Rzym. Ale może to taki fotomontaż?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
6 sierpnia 2024 07:06

Czyli kanał Sueski zostanie "zakopany" jako nieokologiczny relikt minionej epoki. On teraz bedzie mocno przeszkadzać każdemu, a zwłaszcza Izraelowi.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 07:06
6 sierpnia 2024 07:21

Tego nie robi się w ten sposób. To niszczy się systematycznie jak Biełomorkanał. Ten stan utrzymuje się nieprzerwanie do dziś - wystarczy tylko trochę większy deszcz i puszcza kolejna tama. Przyczyn doszukuje się różnych, ale faktycznie to od co najmniej 25 lat nikt tego nie konserwował, a środki na to przezaczone szły na dacze urzędników. Egipcjanie nie są jeszcze tak zdeprawowani, więc trzeba będzie jakiegoś nalotu (nawet przypadkowego) aby zniszczyć infrastrukturę kanału.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 06:57
6 sierpnia 2024 07:22

W opisie monety jest katedra św Piotra. Fakt, że katedra św Pawła to jej kopia, więc kto wie co City naprawdę chciało powiedzieć.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 6 sierpnia 2024 07:21
6 sierpnia 2024 07:46

No zrobią to ja raty. Choć juz teraz wplywy z z Suezu są drastycznie mniejsze i Egipcjanie sami będą musieli się zastanowić, czy utrzymywanie infrastruktury kanału jest opłacalne. A piach bedzie ciągle nawiewany przez wiatr. Nalotu mogą dokonac "Palestyńczycy" i nikt sie ani nie zdziwi ani nie oburzy. A jak Egipt bedzie chciał wyciągnąc konsekwencje, to "Palestyńczyków" obroni Izrael...:).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 6 sierpnia 2024 07:22
6 sierpnia 2024 07:49

No właśnie moneta wieloznaczna. Druga róża nie dotyka Genui tylko wyżej...Szwajcari. A tam otworzyli ten nowy tunel. Jak zawsze "przypadkowa" zbieżność.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 07:46
6 sierpnia 2024 09:27

>A jak Egipt bedzie chciał wyciągnąc konsekwencje, to "Palestyńczyków" obroni Izrael...:).

I to byłby pokaz nowego -> Мир и дружба.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @Pioter 6 sierpnia 2024 07:22
6 sierpnia 2024 09:37

W zasadzie najważniejszym elementem tej monety nie jest katedra św Piotra, tylko widok tej katedry z bardzo konkretnego i szczególnego miejsca

Dziurka od klucza, Piranesi, zakon Kawalerów Maltańskich, dominikanie, Słowacy... Nie wiem kogo, ale kogoś zamkną jak nic. ;)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jan-niezbendny 6 sierpnia 2024 09:37
6 sierpnia 2024 09:59

Nie kogo, tylko co zamkną? Papieża? W życiu! Zamkną Suez. Ale dziękuję za to trafne spostrzeżenie.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 07:49
6 sierpnia 2024 10:02

Dorzucę jeszcze jeden ciekawy, a przeoczony szczegół: papugę. Tylko nie mam pewności, czy chodzi o to, że zielona, czy że inwazyjna.

zaloguj się by móc komentować

matthias @Pioter 6 sierpnia 2024 06:56
6 sierpnia 2024 10:13

Więc kolej w poprzek Afryki? Są też jakieś plany tunelu pod Gibraltarem.

zaloguj się by móc komentować

Tenerka @Pioter
6 sierpnia 2024 10:31

Dzień dobry. Na tej monecie jest jeszcze coś, co wygląda jak Koloseum, tylko że odbudowane... może chodzi o odbudowę Imperium Romanum?

zaloguj się by móc komentować

Gotoxy76 @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 07:06
6 sierpnia 2024 10:45

"Czyli kanał Sueski zostanie "zakopany" jako nieokologiczny relikt minionej epoki."

Ostatnio ukazała się ta moneta pod szyldem Czadu.

wg. opisu rewers ma symbolizować tragiczny wybór.

Na awersie orła już nie ma a Kleopatra stoi w wodach Nilu trzymając kwiat lotosu w dłoniach. 

Nie wiem jak interpretować tą monetę. Czy to propozycja zastąpienia kanału Sueskiego Nilem? Czy zapowiedź obrony Nilu przed Olimpijczykami? W każdym razie chodzi o Nil. Nie wiem czy było już wposminane w SN. Klucz do Nilu, kosztujący 5mld $ znajduje się w Etiopii. 

https://geekweek.interia.pl/lifestyle/news-wielka-inwestycja-w-etiopii-powstala-tama-na-nilu-blekitnym,nId,5974501

Zaczęto go wyrabiać w 2011r. 

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Grand_Ethiopian_Renaissance_Dam

O znaczeniu klucza do rzeki mówi nam sposób w jaki (NIE) odbył się przetarg i wybrany klucznik :) 

"W dniu 31 marca 2011 r., Dzień po upublicznieniu projektu, udzielono kontraktu o wartości 4,8 mld USD bez przetargu na włoską firmę Salini Impregilo". 

Egipt protestował,ale projekt miał wsparcie Włoch i Chin a także pozostałych krajów Inicjatywy na rzecz basenu Nilu. 

"ponad 70% wód dostarczanych przez dopływy Nilu pochodzi z Nilu Błękitnego."

Nie jestem ekspertem ,ale wydaje się,że tama na Nilu Błękitnym oddaje całkowitą kontrolę nad Nilem Białym w ręce właściciela tamy. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter 6 sierpnia 2024 06:56
6 sierpnia 2024 10:50

Gdzie w takim razie będzie drugi biegun, w którym nie będzie niczego, tak jak na obecnym biegunie południowym? Nie mam globusa pod ręką.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @chlor 6 sierpnia 2024 10:50
6 sierpnia 2024 11:01

Ale te bieguny nie pokazują miejsc, gdzie nie ma nic poza lodową pustką. One pokazują miejsca, gdzie jest centrum świata (np Delfy, Jerozolima, itd). To nie siatka geograficzna, a imperialna.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Gotoxy76 6 sierpnia 2024 10:45
6 sierpnia 2024 11:11

Kogoś mi ta Kleopatra przypomina .....

Ale fakt. Tam jest klucz do Nilu.

A do kompletu dorzucę jeszcze kilka mitów z Kamerunu:To wczorajsze emisje. Przypatrzy się monecie z Herą. Siedzi na tronie otoczona pawiami, a Pawim Tronem nazywano tron perskiego szacha. Przy okazji widzimy też Pegaza, a te od przedwoczaj już latają po ukraińskim niebie (były już dwie operacje Pegasus: w Ardenach i w Wietnamie)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Tenerka 6 sierpnia 2024 10:31
6 sierpnia 2024 11:15

Tak w zasadzie to Imperium Romanum nadal trwa. Przekształcało się tylko w różne stadia i przenosiło stolicę w inne miejsca. A przyszłym roku minie 2772 lata od założenia Rzymu, więc może o to chodzi ;) (numerologiem nie jestem)

zaloguj się by móc komentować


Pioter @jan-niezbendny 6 sierpnia 2024 09:37
6 sierpnia 2024 11:21

Dzięki. Zawsze na początku wielkich zmian jest złożona jakaś publiczna ofiara.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Gotoxy76 6 sierpnia 2024 10:45
6 sierpnia 2024 11:33

Ja trochę powątpiewam, czy Etipia jest zbytnio uwikłana w jakieś cudze rozgrywki. A na pewno budowane przez nich elektrownie wodne są elementem ich własnej gry, t.j. dążenia do wyrwania się z "objęć losu", skazujących Etiopię na nędzę i głód. A tych elektrowni jest sporo. Nie tylko wielka "renesansowa" na Nilu Błękitnym (GERD), ale też np. kaskada na rzece Omo, o łącznej mocy porównywalnej z GERD. I żądne z tych przedsięwzięć nie spotykało się ze strony "świata" z jakimś wsparciem. Wręcz przeciwnie - za GERD zafundowano Etiopii krwawą wojenkę z separatystami na północy kraju, a kaskada na Omo zaowocowała co najmniej licznymi napaściami "publicystycznymi", o których tu już wspominałem. Przy czym napaści te płynęły z Zachodu, podczas gdy Chiny, powściągliwe jak zawsze, ograniczyły jednak w tym okresie swą " życzliwość" pod adresem Etiopii. Wszystko to sugeruje, że żadnej ze stron nie podoba się samodzielność Etiopii, wykazywana przez nowe władze Etiopii, po obaleniu władzy szajki z północy kraju, która - przy nie wiadomo czyim wsparciu - przez długie lata szarogęsiła sie w tym kraju.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Pioter 6 sierpnia 2024 11:19
6 sierpnia 2024 11:47

Ja już tu pisałem o tym przekręcie. To było przy okazji moich wzmianek o pewnej "cichej rewolucji", rozpoczętej w Nigrze, która potem zaczęła upowszechniać się w licznych krajach Afryki, nie tylko Sahelu. Ta właśnie cicha rewolucja odniosła prawdziwy sukces mimo braku jakiegokolwiek wsparcia ze świata, sukces taki, że wielu "ojców" zaczęło się pod niego "podczepiać" (wiadomo, że kazdy sukces ma wielu ojców, podczas gdy klęska pozostaje zawsze sierotą). W przeciwieństwie do ww. Wielkiego Zielonego Muru, który jest jedną wielką klapą, bo służy garstce cwaniaków do przewalania wielkiej kasy wycyganionej od różnych naiwnych lub takowych udających (za to dysponującyh dużymi, nie swoimi pieniądzami).

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @Pioter 6 sierpnia 2024 11:11
6 sierpnia 2024 11:48

Paw jest stałym atrybutem Hery. Pojawia się na zaproszeniach ślubnych, kiedy młodym zależy na czymś mniej banalnym niz obrączki i kareta. ;) Drugim atrybutem jest trzymany przez nią w lewej ręce owoc granatu (bum!).

Cytuje bryk.pl: W starożytności uważano pawia za niszczyciela jadowitych węży, których jad był przyczyną pięknego ubarwienia ptaków. Niekiedy czczono pawia jak feniksa (Phoenix) i oddawano mu cześć. Tzw. pawie oczka to oczy stuokiego olbrzyma Argusa, który, na rozkaz Hery, pilnował Io zamienionej w jałówkę. Kiedy Hermes zabił Argusa, Hera umieściła jego oczy na pawim ogonie. Hera zaprzęgała pawie w swój rydwan.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter 6 sierpnia 2024 06:56
6 sierpnia 2024 12:32

Jakiego nowego? Wenecja i Triest już były. Wojna róż takoż. Nadto połączmy zanczenia zawarte na awersie w symbolach rzymskich i w rzeczonej sentencji. Rzym został zdobyty. Preludium były afery w bankach watykańskich. Kard. Pell zrobił w nich porządek, ale odszedł. "Nowy świat" być może jest już zadekretowany, ale zobaczymy. Kolegium kardynalskie jest nieprzewidywalne...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
6 sierpnia 2024 12:36

Persja była w starożytnosci ciałem operacyjnym Olimpijczyków, więc to, co napisał @Jan-niezbędny uzupełnia się.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Gotoxy76 6 sierpnia 2024 10:45
6 sierpnia 2024 12:42

Ta moneta jest znamienna. Feniks z jednej, wąż z drugiej. Wsrto tu przypomnieć monete prezentowaną przez Piotera ze dwa lata trmu lub pólrora. Mam na mysli monetę z Ozyrysem wybitą albo przez Czad albo Kamerun.

Wg mnie Egipt bedzie drenowany z zasobów lub omijany, aż przyjmie ofertę, ktora go zdegraduje. Bo nie może obok Izreala istnieć państwo arabskie, które ma aspiracje jeszcze wieksze, niż Persja. A Izrael podpisał z obu gangami takie cyrografy, że albo zginie marnie albo bedzie panował niepodzielnie na Bliskim Wschodzie. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jan-niezbendny 6 sierpnia 2024 11:48
6 sierpnia 2024 12:47

To jest - ta Hera - kolejnym komunikatem, że deal został zawsrty i ustalony w najdrobniejszych szczegołach. Podział swiata właśnie nastapil. Teraz trzeba juz "tylko" poprzestawisc meble, czesc wyrzucic, a czesc wstawic nowych.

zaloguj się by móc komentować

mniszysko @OjciecDyrektor 6 sierpnia 2024 12:36
6 sierpnia 2024 13:13

Pawi Tron ma zawiłą historię. Jest to tron Wielkich Mogołów zbudowany 1628-35 w Delhi na polecenie Szachdżachana  zdobiony pawiami jarzącymi się od klejnotów. W 1739 podczas łupieżczej wyprawy do Indii Nader Szach, zagrabiony i przewieziony do Persji.

Symbolika jest więc dość zawiła.
 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @mniszysko 6 sierpnia 2024 13:13
6 sierpnia 2024 13:29

Aha. Dziękuje. Bo Wielki Mogoł był sojusznikiem Porty, a wrogiem Persji. To faktycznie komplikuje interpretację.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter 6 sierpnia 2024 11:11
6 sierpnia 2024 14:36

"Kogoś mi ta Kleopatra przypomina ....."

Inną Kleopatrę z innych monet?

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @atelin 6 sierpnia 2024 14:36
6 sierpnia 2024 15:06

Tak jakby.

Miałem kiedyś w pracy kolegę - grafika od storyboardów. Jak rysował dziewczęcą twarz, to zawsze wychodziło mu oblicze starego Indianina.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Pioter 6 sierpnia 2024 11:15
6 sierpnia 2024 16:08

"2772" to byłoby [jako proteza cyfrowa pod podane tezy o powrocie Imperium Romanum] ciekawe odniesienie. AVC liczą oficjalnie w dominującej narracji dziejów od roku 753 p.n.e. [ ten kędzierzawy tak wykoncypował, jak nadaje wiki.de]. Więc wypada więcej.

Jak dla mnie ofiarą składaną bedzie zejście Karola III [mors certa...]. Osobliwie - bo spogląda przez niewidoczne na monecia 'słupy Heraklesa' - umieszczono portret króla bliżej zachodu niż wschodu słońca.

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @saturn-9 6 sierpnia 2024 16:08
6 sierpnia 2024 17:01

Otóż to. Dokładnie 2777 lat (2025+753-1). 

Wikipedia, i to w różnych wersjach językowych, wylicza 2778, ale to jest upływ czasu pomiędzy 1 stycznia 753 a 31 grudnia 2025, podczas gdy powinno byc od 21 kwietnia do 21 kwietnia. -1 to poprawka na rok zerowy, którego nie było.

A kto rachuje inaczej - nieoficjalnie i niedominująco - i z jakiego powodu?

PS. Sytuację na pozór nieco komplikuje samo pojęcie roku jako jednostki obliczeniowej. Np. 46 przed Chr. liczył sobie 455 dni. Jeśli jednak odjąć od siebie daty juliańskie, to wyjdzie nam 1014286 dni, co podzielone przez długość roku słonecznego 365,2422 daje 2777,023. Normalnie nie ma co dzielic włosa na czworo, ale może w numerologii takie detale mają znaczenie? ;)

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @jan-niezbendny 6 sierpnia 2024 17:01
6 sierpnia 2024 17:13

A kto rachuje inaczej - nieoficjalnie i niedominująco - i z jakiego powodu?

 

Czy to będzie już troling i czy zapachnie rewizjonizmem na SN ?

Np. Gunnar Heinsohn, w prezencie na stulecie Niepodległości zamieścił w sieci przyczynek o Początkach Polski.

Po angielsku wraz z podsumowaniem po polsku na końcu przyczynku.

http://www.q-mag.org/gunnar-heinsohn-polish-origins.html

zaloguj się by móc komentować

jan-niezbendny @saturn-9 6 sierpnia 2024 17:13
6 sierpnia 2024 17:34

Tak myślałem. Sz. Kolega jest zwolennikiem koncepcji Illiga-Fomienki, nie mylę się? 

Rewizjonizm jako taki tutaj nie powinien przeszkadzać, ale TEN unieważnia pare dyskutowanych tu tematów. Tak mi się przynajmniej wydaje.  

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @jan-niezbendny 6 sierpnia 2024 17:34
7 sierpnia 2024 10:33

... jest zwolennikiem koncepcji Illiga-Fomienki, nie mylę się?

 

Nie!  Jeżeli już to tego namiaru.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować