Świat zza krat
Zbyt poważnie się ostatnio na Szkole Nawigatorów zrobiło. Więc tym razem z banknotowego świata będzie lekko i przyjemnie. I bez żadnych odniesień do obecnej sytuacji na świecie.
Cofniemy sięwięc w czasie. Być może tylko do 1983 roku, kiedy to afrykański kraj Gwinea-Bissau wprowadziła do obiegu nowe banknoty. Między innymi wartościowymi papierkami w tej byłej portugalskiej kolonii znalazł się i taki.Na awersie jest Pansau Na Isna - tamtejszy bojownik o niepodległość, więc zostawimy go w spokoju.
Znacznie ciekawszy jest rewers bankotu. Mamy na nim grupkę tubylców, widocznych jakby zza drucianego ogrodzenia. Cztery kobiety coś gotują, a mężczyzna próbuje nakarmić jakiegoś małolata.
Z opisów zamieszczonych przez Banco Central da Guine-Bissau wynika, że scena ta przedstawia działanie tamtejszej służby zdrowia. A dokładniej szamana (lekarza) i 4 jego żony (pielęgniatrki) próbujące stworzyć lekarstwo (widać wszystkie elementy produkcji - dobór składników, gotowanie, kontrolę jakości, dawkowanie) i podać je choremu dziecku (pacjentowi).
I tylko ten druciany płot, kojarzący się z więziennymi kratami, uświadamia nam, że działania szamana z Gwinei i jego ekipy obciążone są jednak odpowiedzialnością karną.
A może ten obraz to zupełna ściema? Może to tylko aktorzy odstawiający swoje przedstawienie dla turystów odwiedzających tamtejszy rezerwat?
tagi: zdrowie banknoty gwinea
![]() |
Pioter |
22 stycznia 2021 15:59 |
Komentarze:
![]() |
Andrzej-z-Gdanska @Pioter |
22 stycznia 2021 17:15 |
Skoro na wesoło...
Wg mnie płot jest całkowicie na miejscu, bo każdy facet chciałby z bliska "popatrzeć" jak to wszystko się odbywa. :))
Może chodzi o to, żeby po wzięciu banknotu do ręki nie przychodziły głupie myśli i ta siatka wywołuje taki efekt? :))
![]() |
Pioter @Andrzej-z-Gdanska 22 stycznia 2021 17:15 |
22 stycznia 2021 17:34 |
Pieniądz demoralizuje zawsze.
A ta siatka jest tu właśnie jakimś ewenementem.
Przy dożynkach na banknotach Swazilandu nie była potrzebna, a i dziewczyny były znacznie ładniejsze i młodsze.
![]() |
olo @Pioter |
22 stycznia 2021 17:49 |
dlaczego siatka? moze to kafelki sa
![]() |
maria-ciszewska @olo 22 stycznia 2021 17:49 |
22 stycznia 2021 17:55 |
Na pewno kafelki. Do łazienki.
![]() |
olo @maria-ciszewska 22 stycznia 2021 17:55 |
22 stycznia 2021 18:07 |
waz malo lazienkowy, moze do apteki?
![]() |
maria-ciszewska @Pioter |
22 stycznia 2021 18:45 |
Klienci-pacjenci mogli by nie być zachwyceni.
![]() |
saturn-9 @Pioter |
22 stycznia 2021 18:49 |
Afryka, kontynent wielu możliwości. A ten papier nie jest na wesoło.
Szaman czyli po niemiecku tyle co Medizinmann. Namiar na wymiar więcej niż służba zdrowia. Ten 'jeden' plus jego siostry miłosierdzia w liczbie '4'. Proteza cyfrowa "14" w zachodnim potencjale odniesień to tyle co LABIRYNT. [Jeden wart tyle co 10].
Jak dla mnie to namiar na jakiś ichni, afrykański, rytuał inicjacyjny z dragami wprowadzącymi 'młodego' do życia 'dorosłego'. Krata dla namiaru: Tylko dla odważnych!
Biali pozostają za ogrodzeniem, bowiem tyle warci co 'Zaungäste'.
![]() |
olo @maria-ciszewska 22 stycznia 2021 18:45 |
22 stycznia 2021 19:06 |
jak dobrze sie kafle pozamienia to sie nie zorientuja
![]() |
valser @Pioter |
22 stycznia 2021 19:18 |
A moze to ogladajacy jest zamkniety? Za kratami urzeduje sniadanie lwa w tamtejszym zoo, nieswiadome swego przeznaczenia.
![]() |
stanislaw-orda @Pioter |
22 stycznia 2021 20:04 |
Obstawiam że druciane ogrodzenie to wynik wymogu tamtejszych przepisów sanitarnych czy innego bhp. Coby jakiś makak nie podkradał z kotła.
![]() |
Pioter @saturn-9 22 stycznia 2021 18:49 |
23 stycznia 2021 06:21 |
Tyle, że jak przyjrzymy się temu papierkowi na poważnie, to właśnie jego wizerunek odpowiadają Biali. A konkretnie Anglicy, którzy w 1990 roku przejęli całość druku gambijskiego pieniądza. Jest to więc wizja londyńskiego grafika, dostosowana do miejscowych potrzeb. I wtdy może stać się jasne, dlaczego znajdują się na ilustracji znajome odniesienia cyfrowe.
Żeby jeszcze poważniej potraktować przesłanie tej londyńskiej serii pokażę pięćsetkęna której widzimy portugalskich łowców niewolników z towarem.
Ale w 1997 roku Londyn chyba sprzedał tę kolonię Paryżowi. W tym właśnie roku Gwinea-Bissau przystąpiła do Communaute financiere d'Afrique, czyli wprowadziła franki CFA kursujące w koloniach francuskich.
Jeśli to nie leczenie widać, a przygotowanie do dorosłości młodego Gambijczyka (czyli cały tamtejszy lud, który niepodległość od Portugalii wywalczył dopiero w 1975), to ne dziwi mnie wymiana pieniędzy po przedstawieniu wizji tej dorosłości na 500 peso.
![]() |
saturn-9 @Pioter 23 stycznia 2021 06:21 |
23 stycznia 2021 07:03 |
500 powala na kolana. Czy można zobaczyć jeszcze inne nominały?
Na papierach jest namiar na datę 1 de Março de 1990. Wielkimi kulfonami o marcu mowa.
Mnie w dacie drażni 13, po redukcjach wypada 4/1 finalnie 5. Trzy dekady minęły. Co tam się wydarzyło, że w Londynie podjęto decyzję podpierania się magiczną [szczęśliwą dla Paris] 'trzynastką'?
Rok 1997 z CFA chyba to była ta jedyna opcja wyjścia z labiryntu '41'. Zwijanie interesu...
W tekście wprowadzającym jest podany inny rok 'Być może tylko do 1983 roku' .... 1983 odnosi się do ?
![]() |
Pioter @saturn-9 23 stycznia 2021 07:03 |
23 stycznia 2021 07:13 |
Ależ proszę To reszta tej londyńskiej serii.
Rok 1983 to data wprowadzenia pierwszej serii tych banknotów - wtedy jeszcze drukowanych w rónych drukarniach (Bradbury Wilkinson oraz Thomas de la Rue). Po 1990 drukowano wyłącznie w Thomas de la Rue.
![]() |
saturn-9 @Pioter 23 stycznia 2021 07:13 |
23 stycznia 2021 09:02 |
Merci.
Osobliwe zestawienie motywów.
Przesłanie w twardej jak pięść 500 (bez legendy) i świetlanej milienarystycznej 1000 (APOTEOSE AO TRIUNFO). Od odbierającego mowę niewolnictwa do raju dni ostatecznych.
Jakie skryte motto albo bandera temu przewodzi? 1500?
Czy znany jest artysta, który dziergał prototypy płytek?
![]() |
Pioter @saturn-9 23 stycznia 2021 09:02 |
23 stycznia 2021 09:19 |
Jakiego raju dni ostatecznych? Przecież na awersie 1000 mamy człowieka przy krosnach zamiast jakiejś cepeliady (jak na reszcie banknotów).
Po portugalsku to będzie chyba Só o trabalho te torna livre - czyli w bardziej zrozumiałym dla nas języku Tylko praca uczyni cię wolnym.
I niestety nie ma żadnych danych o artyście. To nie Europa, takie sprawy mało kogo w świecie numizmatycznym interesują.