Perskie podstawy greckiej filozofii
Narażę się pewnie Valserowi, ale co tam.
Wiemy, bo przedstawił to w swoich notkach Gabriel, że pierwsi greccy filozofowie mieli powiązania z królem Lidii Krezusem (nie mylić z rzymskim senatorem Krasusem - a może to i ta sama rodzina). Wiemy także, że filozofia ta pojawiła się w Helladzie pewnym konkretnym okresie. W okresie, gdy Persowie zajęli Babilon, Egipt, Fenicję i większość greckich kolonii na wschodnich wybrzeżach Morza Śródziemnego. Wiemy również, co poświadczają mity, że zarówno Grecy jak i Fenicjanie to tylko emigranci z Sumeru, a Sumerów nigdy żadna filozofia nie interesowała. Ich interesowały tylko i wyłącznie interesy, czyli możliwość bogacenia się. I jak to pokazują przykłady zarówno wyczytane w tabliczkach zapisanych pismem klinowym, jak i pochodzące z mitologii sumeryjskiej czy śródziemnomorskiej, sumeryjska definicja prawdy wyglądała mniej więcej w ten sposób: prawdą jest wszystko to, co można udowodnić przed sądem jako realizację zawartej umowy.
Czy na takiej merkantylnej podstawie mogła wyrosnąć definicja prawdy przypisywana Arostytelesowi? Że niby prawdą jest to, co istnieje? I nawet nieważne, że tak w zasadzie to nawet nie są to słowa Arystotelesa a Parnimedesa. Zresztą nawet sam Parnimedes otwarcie przyznawał, że te słowa wypowiedziała do niego kapłanka z Delf o imieniu Dike.
O ile można bowiem prześledzić dzieje greckiej filozofii od Parnimedesa do Arystotelesa, to już znacznie trudniej powiązać badaczom antyku boskie objawienie kapłanki Dike z wpływami perskimi w Helladzie. Oraz z eksportem zoroastranizmu.
I w zasadzie nie jest chyba ważne, czy grecka filozofia powstała jako ochrona merkantylnej wizji świata przed pojęciami dobra i zła zawartymi w aweście, czy też perscy władcy stwierdzili, że za pośrednictwem prądów myślowych wypływających z zoroastranizmu można będzie rozmontować typowo merkantylne podejście ludów basenu Morza Śródziemnego. Nie ważne, bowiem w obu przypadkach jest to reakcja na zoroastranizm.
Ciekawe jest również to, że mniej więcej w tym samym czasie w pobliżu wschodnich granic Persji pojawia się inna zupełnie koncepcja filozoficzna, która ma być szczepionką na perski eksport zoroastranizmu. To buddyzm, który głosi konieczność całkowitego odrzucenia ziemskiego świata. Buddę i jego uczniów nie interesują kwestie dobra i zła, nie interesuje ich również merkantylizm wcześniejszego świata. Nic ich w zasadzie nie interesuje.
Buddyjska szczepionka jednak w Indiach prawie wcale się nie przyjęła. Indie miały bowiem pozostać zakładem produkcyjnym dla całego starożytnego świata. Zablokowała jednak import perskiego systemu religijnego. Systemu niezwykłego w starożytnym świecie, bowiem wprowadzającego definicje dobra, zła, oraz nieuchronnej kary za popełnione złe czyny.
Właśnie te rozgraniczenie powodowało największy sprzeciw sił rzącących starożytnym światem. Nagle bowiem okazało się, że nie można istniejących obozów koncentracyjnych zaludniać kim popadnie. Zaludniać je bowiem (zgodnie z definicjami wynikającymi z Awesty) można było tylko przestępcami.
Od czego jednak są Elamici, żyjący już wówczas w cieniu perskiego imperium. Przecież złym czynem jest na przykład bunt wobec panującego władcy. Władza bowiem jest święta (a to z definicji Awesty oznacza dobra), więc bunt przeciwko niej jest z samej defnicji złem. Przy czym świętość władzy rozciąga się na cały istniejący świat (stąd też perski tytuł Król Królów), a więc jest uniwersalistyczna, i każdy, kto nie uznaje władzy perskiego szacha nad sobą i swoim krajem z samej tylko definicji ustawia się nie po stronie dobra, a po stronie zła.
Po przedefiniowaniu doktryny państwowej można już było budować imperium, którego celem istnienia były podboje. A to już odpowiadało konsorcjom handlowym istniejącym w starożytnym świecie. Nadal można było handlować niewolnikami na ogromną skalę - tylko, że teraz niewolnicy musieli pochodzić albo z buntujących się satrapii, albo z nowo podbitych krain. Mimo tego jednak bezpieczniej było przenieść cetra zarządzania jak najdalej od perskich wpływów. Np do Kartaginy, na Sycylię, do Rzymu, Scytii czy też do Chin. Tak tylko na wszelki wypadek.
Tak więc to wcale nie Arystoteles zdefiniował pojęcia prawdy, dobra, zła czy świętości władzy. Choć tak to mogło dla Greków wyglądać. I w taki sposób zostało to przekazane na podstawie zachowanych antycznych pism Ojcom Kościoła.
Arystoteles, jak i wielu innych greckich filozofów przed nim i po nim, był tylko przekaźnikiem perskiej religii i systemu filozoficznego opracowanego przez Zoroastra. A czy robił to na perskie zlecenie, czy jako tzw pożyteczny idiota niewiele zmieni w naszym rozumieniu antyku.
tagi: grecja persja filozofia antyk zoroastranizm
![]() |
Pioter |
2 sierpnia 2023 08:07 |
Komentarze:
![]() |
ArGut @Pioter |
2 sierpnia 2023 08:56 |
Kolega nawigator VALSER to wyluzowany zawodnik. No i zawsze można wystartować z nim w zawodach na pompki, rower czy jakieś inne rekreacyjne zajęcia ...
Jest moc w takich notkach / felietonach. Niby wszyscy o tym wiedzą a narracje przyspawane są to jakiś bajek o dobru i etyce. Bo jakby było zbyt dużo o pieniądzu to akurat w DU**CH by się przerwróciło a nie w GŁOWACH.
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter |
2 sierpnia 2023 09:36 |
Ten zoroastryzm jest wiecznie żywy. Obecnie Amerykanie idą śladami Persow, co po tej notce widać i czuc i wręcz bije po oczach. Centra zarządzajace są poza USA (Włochy, Kajmany, Singapur..). A wczoraj wieczorem stalo sie coś "strasznego" - agencja raitingowa Fitch obnizyła DŁUGOTERMINOWY rating długu amerykańskiego z AAA na AA+. I to oznacza, że pieniądź/dolar bedzie drogi (choć dla mnie i tak to nie jest żadne zaskoczenie). Nadchodzi czas strzyżenia owiec.
Ciekawe, czy USA skończą jak Persja, cxy podbije ich Aleksander? Bo bogactwem nie ustępują Persji (choć historycy mówią, że Persja była obrzydliwie bogata, a Grecy dokonali skoku wszechczasów na cudzą kasę).
I weź tu ignoruj analogie...widac, że ta sama metoda caly czas jest stosowana - bo działa.
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 2 sierpnia 2023 08:56 |
2 sierpnia 2023 09:40 |
Bo dobro i etyka to od Zydów, a Żydzi to żywa skamieniałość sumeryjska. I to wcale nie dezawuuje Stary Testament, wrecz przeciwnie - wszystko jest mocno, aż do bólu zakotwiczone w realnej historii.
![]() |
gabriel-maciejewski @Pioter |
2 sierpnia 2023 09:41 |
Arystoteles przejął to tylko tak, jak później przejęli to chrześcijanie. I próbowal spożytkować na rzecz nowego, macedońskiego porządku
![]() |
Pioter @ArGut 2 sierpnia 2023 08:56 |
2 sierpnia 2023 09:52 |
Bo w zasadzie (prawie) wszystko można kupić.
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 2 sierpnia 2023 09:36 |
2 sierpnia 2023 09:58 |
Ciekawe z tym USA, bo maskują się cały czas jako spadkobiercy republikańskiego Rzymu (w przeciwieństwie do Niemiec, którzy w przypływie lepszego humoru maskują się jako spadkobiercy cesarskiego Rzymu).
A wojny Aleksandra już trwają na wielu frontach.
Przedwczoraj doszedł nowy front w Nigerze i oderwanie Francji od dostaw uranu. Czyli Francja znalazła się jednak po naszej stronie. Birma za to znalazła się po stronie wroga, któremu dostarcza pocisków artyleryjskich.
![]() |
Pioter @gabriel-maciejewski 2 sierpnia 2023 09:41 |
2 sierpnia 2023 10:08 |
Chrześijaństwo też wszystkiego z Arystotelsa nie przejęło, a tylko tę część, która jest prawdą (nie w sumeryjskim znaczeniu tego słowa). Reszta dotyczy sposobów zarządzania imperiami.
![]() |
ArGut @Pioter 2 sierpnia 2023 09:58 |
2 sierpnia 2023 10:12 |
>Przedwczoraj doszedł nowy front w Nigerze i oderwanie Francji od dostaw uranu. Czyli Francja znalazła się jednak po naszej stronie.
>Birma za to znalazła się po stronie wroga, któremu dostarcza pocisków artyleryjskich.
I to są TROPY. Wrzucę lista krajów największych producentów uranu i od razu pojawi się pytanie a skąd amerykanie mieli ten uran, żeby wyprodukować bombę A co tośmy rozmawiali przy okazji oporów doktora Oppenheimera. I skąd go mają dzisiaj, kto jest dostawcą uranu do USA ?
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter 2 sierpnia 2023 09:58 |
2 sierpnia 2023 10:25 |
Niger? Uuuu...grubo. tam sa jedne z najwiekszych złóż uranu na świecie.
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 2 sierpnia 2023 10:25 |
2 sierpnia 2023 10:33 |
Grubo to mało powiedziane. Nawet się nie kryją, kto za tym stoi
![]() |
zkr @Pioter 2 sierpnia 2023 10:33 |
2 sierpnia 2023 11:03 |
Tu wrzuce fragment z bloga Skippera:
"Rosja stara się kontrolować centrum Afryki, które w istocie jest jedną wielką kopalnią. W samym Nigrze skupia się pięć procent całości światowego wydobycia czegokolwiek, a najbardziej uranu. W zaznaczonym czerwoną obwódką obszarze Rosja kontroluje Sudan, Południowy Sudan, Mali i Burkina Faso. Czad i do tej pory Niger były związane z Francją."
zrodlo: https://zapiskiczynionepodrodze.blogspot.com/2023/07/dziennik-wojny-dni-sto-piecdziesiaty.html
Facet ciekawie pisze, polecam.
Blog jest poswiecony wojnie na Ukrainie ale powyzsza informacja jest jak najbardziej z tym tematem powiazana - dalej mamy:
" Sytuacja jest dla państw zachodnich bardzo niewygodna, bo Afryka może stać się "drugim frontem", na którego stworzeniu tak bardzo od początku zależy Moskwie. Rachuby na Tajwan i Kosowo zawiodły. Podobnie Arcach, czyli Górski Karabach. Izrael sam poradził sobie z podgrzewaniem sytuacji przez Iran. To może Afryka zmusi Zachód do porzucenia Ukrainy? "
![]() |
Pioter @zkr 2 sierpnia 2023 11:03 |
2 sierpnia 2023 11:19 |
Ja się temu przyglądam pod kątem numizmatów. I wpływy francuskie są tam rozmontowywane od dłuższego czasu. Z drugiej strony de Gaull pokazał, że Francji nie można pokonać w Europie bez rozmontowania jej kolonii.
Ta wojna toczy się więc na wielu różnych poziomach i na całym świecie. I elity ukraińskie zdają sobie z tego sprawę. Nasze też, bo jak widzę czynnie są zaangażowane na wielu różnych frontach.
Zobaczymy co wyniknie z obrad w Arabii Saudyjskiej, które mają się odbyć w sobotę.
![]() |
Paris @Pioter 2 sierpnia 2023 09:58 |
2 sierpnia 2023 12:30 |
Az zal, ze...
... Wagner`a tam nie poslali, a tak to bedo sie Franki musieli ewakuowac z tego Nigeru,... przynajmniej tak zapodawali wczoraj we francuskim telewizorze, wiec ,,idzie na noRZe,,...
... i ,,Aleksander,, ledwo wyrabia !!!
![]() |
ArGut @zkr 2 sierpnia 2023 11:03 |
2 sierpnia 2023 12:46 |
Moje informacje są takie, że uran jako paliwo napędzające elektrownie atomowe przy nowych technologiach atomowych nikomu do niczego nie jest potrzebny na taką skalę jak w latach 1950-1960, gdzie szukano komercyjnych zastosowań, które pokryły by wydatki wojskowe na produkcje przeróżnych arsenałów militarnych.
Zresztą PIERESTROIJKA to niby wynik tego, że Sowieci dali się wpuścić w długi i kosztowny technologiczny marsz i polegli w wyniku GORSZEGO zarządzania zasobami. Z tej perspektywy Atlantom szum i ruch w Afryce powinien się podobać z uwagi na to, że BRICS większość nowych członków chce pozyskać w Afryce i samo rywalizuje o zasoby z Afryki.
Kolega PIOTER dogląda dla nas co i gdzie afrykańscy liderzy anonsują na banknotach, znaczkach czy innych numiazmatach. Bloger Skipper opisuje to z zupełnie innej strony, tworzący zupełnie inną opowieść ...
![]() |
Magazynier @gabriel-maciejewski 2 sierpnia 2023 09:41 |
2 sierpnia 2023 12:57 |
Zgadza się. Interpretacja Etyki nikomachejskiej i eudajmejskiej w oderwaniu od Polityki nie daje pełnego poglądu na pojęcie dobra u Arystotela. Bóg jest wg niego nieosiągalny całkiem jak w Islamie. Dobrem najwyższym jest państwo.
![]() |
atelin @zkr 2 sierpnia 2023 11:03 |
2 sierpnia 2023 13:15 |
https://pl.wikipedia.org/wiki/Sudan
Sudan jednak był brytyjski.
![]() |
Matka-Scypiona @zkr 2 sierpnia 2023 11:03 |
2 sierpnia 2023 13:25 |
A co oni będą jeść? Moskwa przyśle im ziarno? Tam znowu płoną tysiące hektarów zbóż. Ostatnie dane gospodarcze z tych rejonów to 2017 rok. Ciągłe susze, ogromne niedożywienie. Jak oglądam filmiki, które pokazują, jak murzyni są szczęśliwi, bo Putin jest ich wielkim przyjacielem, to myślę sobie, że może nadszedł czas aby to towarzystwo naprawdę zasmakowało komuny. Oczywiście to się nie stanie, ale sytuacja jest dynamiczna. Rozhisteryzowane białe wariatki przy okazji piszczą nad tym, jak ci nowi przywódcy zamachowcy są przystojni. Kabaret!
![]() |
Matka-Scypiona @Pioter |
2 sierpnia 2023 13:26 |
Ponownie wielki plus! Analogia z dniem dzisiejszym niczym odbita na kserokopiarce.
![]() |
Magazynier @Pioter |
2 sierpnia 2023 13:48 |
Tak jak napisałem dzisiaj pod wczorajszym tekstem Gabriela: Chodzi o to jak życie samego Arystotelesa ma się do jego dwu dzieł o moralności, o dobru i złu. O tym więcej pisze Laertios, a z tego, co pisze wynika, że była to żywot przeciętny. Nieprzeciętny o tyle, że przez 3 lata musiał sobie radzić z relacjami z władzą, z Filipem i jego synem, ale musiał też potem szukać protekcji u Hermiasa, tyrana Aternus na dzisiejszym tureckim pn-zach. wybrzeżu Morza Śródziemnego. Hermias pobierał nauki w Akademii Platona i stąd znał Arystotelesa. Arystoteles ożenił się z jego córką, choć wcześniej miał konkubinę i syna z nią. Hermias zaś przeciwstawił się Artaxerxesowi, perskiemu władcy, który wciągnął go w pułapkę i chciał na nim wymusić przez tortury zeznania na temat planów inwazji Aleksandra. Był zatem Hermias człowiekiem Filipa i Aleksandra. Tak więc Arystoteles pozostawał nadal w kręgu władców Grecji planujących wojnę z Persją. Napisał hymn na cześć Hermiasa. W Aternus miał dość czasu by skonfrontować się z zoroastrianizmem. A zatem oprócz pojęcia sprawiedliwości i dobra zapożyczonego od Sokratesa, mógł inspirować się Awestą. Potem 13 lat w Liceum to był czas wystarczający na spisanie wszystkich dzieł. Krótka biografia, ale dająca pojęcie o układach w jakich żył Arystoteles. Nie podważa jego postawy etycznej, ale podkreśla jak bardzo jest ona zdeterminowana przez politykę i państwo, dla którego wg niego żyje człowiek.
Nadto bardzo owocna jest metoda filologiczna czyli wybór kilku słów z danego tekstu i sprawdzenie jakie one miały znaczenie w danym kontekście historycznym. Z mojego tekstu http://magazynier.szkolanawigatorow.pl/jezus-sofisci-kozia-skora-i-tarcza-zeusa wynika dość jednoznacznie, że Mistrz z Nazaretu zdawał sobie sprawę z tego, że mędrcy po grecku "sophos" to protegowani Zeusa (Rin-Sina), ponieważ "sophia" nie tylko ma w sobie znaczenie rzemiosła i mądrości, ale również związana jest ze słowem "sisus" (kozia skóra). Kozia skóra jako magiczna powłoka tarczy jest bowiem charyzmatem Zeusa. Chlor napisał że kozia skóra jest delikatna i nie nadaje się na zbroję. Owszem skóra domowej kozy jest cienka. Ale skóra kozy górskiej z Kaukazu jest twarda i jest ochroną dla kozłów w walce z innymi samcami i w kolizji ze skałami. Tarcza Zeusa miała pochodzić z Kaukazu.
![]() |
Pioter @Magazynier 2 sierpnia 2023 13:48 |
2 sierpnia 2023 14:30 |
Zarówno Zoroaster jak i Arystoteles, a jeszcze wcześniej Achneton czerpali ze wspólnego nam źródła wiedzy, prowadzącego do Zbawienia. Ale żaden z nich nie przekazał potomnym całości tej wiedzy. Dlatego można mówić wyłącznie o pewnym podobieństwie zoroastranizmu czy filozofii do chrześcijaństwa. I o czerpaniu prawdy ze wspólnego źródła.
![]() |
Paris @atelin 2 sierpnia 2023 13:15 |
2 sierpnia 2023 16:39 |
I co to ma do rzeczy...
... jak i tak, jeszcze ze 2 m-ce temu, wagner`owcy robili SIWY DYM w tym calym ,,brytyjskim,, Sudanie !!!
CHUCPA... i nic wiecej,...
... o pardon, bedzie WIECEJ ,,uHoCcUF,, afrykanskich w Europie !!!
![]() |
Paris @Matka-Scypiona 2 sierpnia 2023 13:25 |
2 sierpnia 2023 16:43 |
Tak, tak...
... ,,moskFa,, przysle im ziarno,... ,,moskFa,, walczy na Ukrainie,... ,,moskFa,, zrobi 2 front w Afryce...
... ze sie jeszcze ta ,,moskFa,, NIE ZESR*LA... na rzadko !!!
![]() |
Magazynier @Pioter 2 sierpnia 2023 14:30 |
2 sierpnia 2023 17:28 |
Uważasz że ktoś im tłumaczył Stary Testament?
![]() |
zkr @ArGut 2 sierpnia 2023 12:46 |
2 sierpnia 2023 17:42 |
> Moje informacje są takie, że uran jako paliwo napędzające elektrownie atomowe
Dalej jest uzywany jako paliwo.
Ale ma tez inne, wazne zatosowanie - do produkcji rdzeni pociskow podkalibrowych.
![]() |
zkr @atelin 2 sierpnia 2023 13:15 |
2 sierpnia 2023 17:48 |
> Sudan jednak był brytyjski.
OK ale ja nigdzie nie napisalem, ze bylo inaczej :)
W temacie Sudanu i interesow rosyjskich:
How Does the Conflict in Sudan Affect Russia and the Wagner Group?
![]() |
Pioter @Magazynier 2 sierpnia 2023 17:28 |
2 sierpnia 2023 17:55 |
Nie ja.
Jeśli chodzi o Platona, to o korzystanie z pism hebrajskich podejrzewał go Józef Flawiusz. Achneton to akurat czasy przed Mojżeszem, ale od czasów Józefa Żydzi byli obecni w Egipcie i to na dość wysokich stanowiskach. Co zaś do Zaratustry to na pewno z Żydami spotkał się o ile nie w Babilonie to bezpośrednio w Suzie, gdzie mniej więcej w tym samym czasie przebywał prorok Daniel.
![]() |
zkr @Pioter 2 sierpnia 2023 11:19 |
2 sierpnia 2023 17:57 |
Ja tak troche odszedlem swoja "wrzutka" od tematu dzisiejszego wpisu ale w drugim komentarzu poruszyl Pan bardzo ciekawy temat zaangazowania Rosji w Afryce :)
> Zobaczymy co wyniknie z obrad w Arabii Saudyjskiej, które mają się odbyć w sobotę.
Co tam sie bedzie odbywalo?
![]() |
Magazynier @Pioter 2 sierpnia 2023 17:55 |
2 sierpnia 2023 18:40 |
O Arystotelesie i Biblii ktoś pisał?
![]() |
Magazynier @Pioter 2 sierpnia 2023 17:55 |
2 sierpnia 2023 18:40 |
O Arystotelesie i Biblii ktoś pisał?
![]() |
Pioter @Magazynier 2 sierpnia 2023 18:40 |
2 sierpnia 2023 18:57 |
Nie zagłębiałem się aż tak, ale trzeba by poczytać dokładniej pisma Ojców Kościoła. Pewnie coś by się znalazło.
![]() |
Tento @zkr 2 sierpnia 2023 17:42 |
2 sierpnia 2023 19:20 |
Ale ma tez inne, wazne zatosowanie - do produkcji rdzeni pociskow podkalibrowych.
To zastosowanie jest chyba po części wynikiem faktu, że po "odcedzeniu" rozszczepialnego U 235 pozostaje bardzo dużo uranu zubożonego, z którym nie wiadomo co robić i przez to jest on dosyć tani. A że ma dużą gęstość (ok. 1,6 x większą niż ołów), to takie zastosowanie samo się narzuca.
![]() |
OjciecDyrektor @Magazynier 2 sierpnia 2023 17:28 |
2 sierpnia 2023 20:44 |
Skoro już tu, w notkach Piotera, okazało się że Księga Rodzaju to "kopiuj/wklej" protosumeryjskiej i sumeryjskiej historii, w której Kuszyci odgrywali najważniejszą rolę (przynajmniej od Potopu), a jednocześnie i Egipt i Mezopotamia i rejon Bosforu to tereny ekspansji kuszyckiej, to oczywistym jest, że to dziedzictwo historyczne jest wspólne i każdy, kto się interesuje przodkami będzie musiał zetknąć się z Księgą Rodzaju. A że to w zasadzie w czasach starożytności póżnej (300-400 p. Chr.) jedyne ocalałe źródłi historii (tabliczki z pismem klinowym pogrzebały piaski pustyni), to musiało budzić ciekawość i chęć przetłumaczenia.
Myślę nawet, że pozycja Żydów w takim np. Egipcie mogła wynikać właśnie z faktu przechowania historii Sumeru i rejonu Bosforu, czyli przodków.
![]() |
toscano7 @Pioter |
2 sierpnia 2023 22:18 |
@ Pioter, @ Ojciec Dyrektor... Egzegeza biblijna w ujęciu katolickim dr. Marcina Majewskiego, ciekawe co Panowie o tym sądzicie?
![]() |
ArGut @zkr 2 sierpnia 2023 17:57 |
2 sierpnia 2023 22:44 |
> Co tam sie bedzie odbywalo ?
Będzie się odbywała "dogrywka" do szczytu Ligi Arabskiej, naturalnego sojusznika Rosji. W maju pan Zelenskyy był tam zaproszony.
![]() |
OjciecDyrektor @toscano7 2 sierpnia 2023 22:18 |
3 sierpnia 2023 06:37 |
O Gilgameszu i Potopie już tu rozprawialismy i ustaliliśmy przesłanie, prawdziwe istotne znaczenie - wiem że teraz ktoś mi może zarzucić pyche, zarozumiałość itp. Ale po prostu nie cierpię takich wykładów jak tego dr Majewskiego. Dużo gada o nuczym lub o rzeczach nieistotnych. Popisuje się jakimiś wyrętami, znajomością szczególików i zupełnie jak humanista koncentruje się wyłącznie na bździnach. Wysłuchałem tego przy śniadaniu i teraz mam wzdęcia przez niego - bo śniadanie należy jeść bez podnoszenia sobie ciśnienia.
![]() |
kskiba19 @Tento 2 sierpnia 2023 19:20 |
3 sierpnia 2023 14:45 |
Oprócz tego że był kłopotliwym odpadem, zubożony uran używany był jako penetrator że względu na zjawisko samooostrzenia. Z wolframem ta sztuczka udała się sporo czasu i nakładów na badania później. Ze względu na kontrowersje ze zubożonym uranem USA powoli od tego zaczyna odchodzić. Ciekawe jest że również część opancerzenia Abramsow jest z takiego uranu.
![]() |
zkr @kskiba19 3 sierpnia 2023 14:45 |
3 sierpnia 2023 16:28 |
> ze względu na zjawisko samooostrzenia
no i taki rozgrzany uran jest piroforyczny - wiadomo co to oznacza dla zalogi gdy penetrator przejdzie przez pancerz
> Ciekawe jest że również część opancerzenia Abramsow jest z takiego uranu.
jeszcze pare innych zastosowan by sie znalazlo
![]() |
Tento @zkr 3 sierpnia 2023 16:28 |
3 sierpnia 2023 21:56 |
no i taki rozgrzany uran jest piroforyczny - wiadomo co to oznacza dla zalogi gdy penetrator przejdzie przez pancerz
jeżeli nie przejdzie przez pancerz i wybuchnie na zewnątrz, to stwarza niebezpieczeństwo dla żołnierzy nie chronionych pancerzem, Subtelny pył tlenków uranu, rozwiewany po pobojowisku, jest szkodliwy dla ludzi tam przebywających. Truje, jak każdy metal ciężki. Weterani z wojny irackiej mieli podobno jakieś symptomy, chociaż wmawiano im, że coś sobie uroili.
![]() |
MarekBielany @Tento 3 sierpnia 2023 21:56 |
3 sierpnia 2023 22:48 |
takie tam podstawy greckiej filozofii, lub takiej tam innej.
Jak truje, to już wiemy, to spróbujmy odtruć.
![]() |
MarekBielany @Pioter |
3 sierpnia 2023 23:02 |
mieli podobno jakieś symptomy, chociaż wmawiano im, że coś sobie uroili.
... i to jest logika, która nie przepuści.
:)