-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Książka o bursztynowym szlaku

Jak Państwo widzicie powyżej postanowiłem wysłać do drukarnii kolejną książkę, która jeszcze w czasie wakacji powinna trafić na allegro i do zaprzyjaźnionych księgarni u Gabriela i Michała.

Tym razem znajdziecie tu Państwo rewelacje omawiane na blogu, a dotyczące rozkodowania mapy Ptolemeusza oraz handlu fenickiego, greckiego, etruskiego, rzymskiego i wenedskiego na bursztynowym szlaku. Nie ma jednak wyjaśnienia po co i komu w końcowym rozrachunku ten bursztyn był potrzebny.

Książka będzie znacznie grubsza (217 stron) od poprzednich i w związku z tym też wyjdzie troszkę drożej.

Pierwsze wydanie praca Sadowskiego miała w roku 1876. Ro później została przetłumaczona na niemiecki, ale na tym jej kariera się zakończyła. O ile jeszcze w okresie międzywojennym powoływano się na nią, to już w późniejszym czasie została całkowicie zamilczana. Dlaczego? Czyżby Pan Sadowski ustawiał historię we właściwych kontekstach? Przecież on zajmował się tylko przebiegiem szlaków handlowych, a nie wielką polityką.



tagi: historia  handel  antyk  bursztynowy szlak 

Pioter
9 lipca 2024 05:15
19     1347    17 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @dewiant 9 lipca 2024 08:17
9 lipca 2024 08:26

Rozumiesz bracie wyraz trolling? Widzę, że nie. Nie będziesz nam rozwalał dyskusji swoimi debilnymi wrzutkami. 

zaloguj się by móc komentować

Nova @Pioter
9 lipca 2024 10:57

Z tegoco pamiętam (proszę rzecz jasna mbie poprawić) Pan pisał że bursztyn służył jako surowiec przemysłowy do produkcji broni (chyba?). Nawiasem pisząc to "zapominanie" źródeł to niezła metoda cenzury. Gdzie są uczelnie? Pozdrawiam. Gratuluje wydania książki. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Nova 9 lipca 2024 10:57
9 lipca 2024 11:19

To nie ja. To pomysł OjcaDyrektora.

Ja wiem tylko o uzyskiwaniu elektryczności z bursztynu. Oraz znam hinduskie mity o pewnym magicznym kamieniu, który przyciąga drogocenne kryształy.

Na pewno jakieś militarne zastosowanie bursztyn miał, ale przy producji czego nie jestem w stanie stwierdzić.

zaloguj się by móc komentować

Nova @Pioter 9 lipca 2024 11:19
9 lipca 2024 11:43

Dziękuję za odpowiedź. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
9 lipca 2024 14:04

a Niemcy wydali... 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 9 lipca 2024 14:04
9 lipca 2024 14:16

Nie. Oni na tym robią swoje doktoraty z odczytywania szyfru Ptolemeusza.

Wydali to Amerykanie i do tego jako fotokopię oryginału. https://www.amazon.pl/Handelsstrassen-Griechen-R%C3%B6mer-Nepomucen-Sadowski/dp/1013146840

Dzieło to zostało wybrane przez uczonych jako ważne kulturowo i stanowi część bazy wiedzy cywilizacji, jaką znamy. Ta praca została odtworzona na podstawie oryginalnego artefaktu i pozostaje tak wierna oryginalnemu dziełu, jak to tylko możliwe. Dlatego w pracy zobaczysz oryginalne odniesienia do praw autorskich, pieczątki biblioteczne (ponieważ większość tych dzieł znajduje się w naszych najważniejszych bibliotekach na całym świecie) i inne adnotacje. Ten utwór znajduje się w domenie publicznej w Stanach Zjednoczonych i prawdopodobnie w innych krajach. Na terenie Stanów Zjednoczonych możesz swobodnie kopiować i rozpowszechniać to dzieło, ponieważ żaden podmiot (osoba fizyczna ani firma) nie ma praw autorskich do treści dzieła. Jako reprodukcja artefaktu historycznego, niniejsza praca może zawierać brakujące lub zamazane strony, słabe zdjęcia, błędne znaki itp. Uczeni uważają, a my się z tym zgadzamy, że to dzieło jest na tyle ważne, że należy je zachować, powielić i udostępnić ogółowi społeczeństwa. publiczny. Doceniamy Twoje wsparcie procesu konserwacji i dziękujemy za bycie ważnym elementem utrzymywania tej wiedzy przy życiu i aktualności.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 9 lipca 2024 14:16
9 lipca 2024 14:30

Ok. To jednak znaczy, że dorobek Nepomucena Sadowskiego to poważna sprawa. 

zaloguj się by móc komentować

pike @Nova 9 lipca 2024 10:57
9 lipca 2024 16:32

Bursztyn mógł być potrzebny lekarzom i takim co się za lekarzy podawali…

Armie w dawnych czasach po walce wymagały zaleczenia ran i innych dolegliwości, a szczególnie łagodzenie bólu było ważne….

Ponoć dawniej bursztyn stosowano do zmniejszenia problemów skórnych, takich jak skutki oparzeń i ugryzień owadów.

Był poleceny przy częstych biegunkach i niestrawnościach i w zatruciu jadem żmiji….

W czasie epidemi okadzono domostwa dymem ze spalanego bursztynu

W średniowieczu zalecano spożywanie bursztynu pod postacią nalewki na piwie przy bólach brzucha, a na mleku przy schorzeniach pęcherza.

Z kolei w Chinach stosowano bursztyn zmieszany z opium jako skuteczny środek rozkurczowy, przeciwbólowy i uspokajający….

zaloguj się by móc komentować

Adriano @pike 9 lipca 2024 16:32
9 lipca 2024 17:07

 "i w zatruciu jadem żmiji….".A to mnie ciekawi.Żmiji ci u mnie dostatek ( co niedziela na rowerowej przejażdzce  widzę na ścieżce po 2-3 sztuki w samo południe) ale bursztynu ni hu hu jeno torfy,bruśnice,solonki,żurawiny...

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Matka-Scypiona 9 lipca 2024 14:04
9 lipca 2024 17:09

a Niemcy wydali... 

 do przejrzenia na polona

zaloguj się by móc komentować


piere11 @Pioter
10 lipca 2024 21:20

Jest nawet recenzja tej pracy Teodora Ziemięckiego z 1878 i to do wydnia niemieckiego (1877).

https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/896455/edition/862330/content

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @piere11 10 lipca 2024 21:20
10 lipca 2024 21:25

Tak. I została włączona do widocznej u góry publikacji. Żeby była całość w temacie.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @pike 9 lipca 2024 16:32
13 lipca 2024 14:25

Gdyby tylko o lek tu chodziło, to by się nue zabijano i nie ustaliłaby się "najstarsza" granica w Europie, czyli granica na Erydanie - Wiśle. Leki zawsze mają swoje zamienniki. A bursztyn? Bursztyn jest nie do podrobienia - tak jak te myszelki z Malediwów i całego O. Indyjskiego. Bursztyn musiał mieć zastosowanie militarne i koniec, basta...:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 9 lipca 2024 14:30
13 lipca 2024 14:26

Amerykanie to wydali tylko dlatego, bo uznali Sadowskiego za Niemca...:). Skoro napisał po niemircku, to Niemiec...:).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
13 lipca 2024 14:29

Fajnie, że to znalazłeś. Nie ma co narzekać, że Sadowski n8e doszedł do takuch wniosków, jsk my tutaj na SN. Ważne, że napusał jakie wojny i jakie sprzysiężenia mocy były, aby czuwać nad bursztynowym szlakiem (i to w dwóch wersjach - zachodniej i wschodniej, choć nam się ciśnie tylko wersję zachodnią do Akwilei przez Kalisz ewentualnie Wrocław)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 13 lipca 2024 14:29
13 lipca 2024 14:32

Nie szedł do Wrocławia, a na Rymażov i Ołomuniec, ale to wynika z pracy Sadowskiego. To i tak jest o niebo lepsze  niż wszystkei bajki, które ciśnięto nam w XX wieku.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 13 lipca 2024 14:32
13 lipca 2024 15:25

Ktos tu na SN wspominał, że czasowo mógł iść na Wrocław, ale w sumie to szczegół. Ważne, że podsje narody, z których brali się kupcy. Bo do tej pory kupcy to zawsze była anonimowa masa "możnowładcy"  czy inni "podróżnicy". 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować