-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Krzyżacy i bursztyn

Bywa czasem tak, że odpowiednio przygotowana wystawa muzealna porządkuje wszystko, co się do tej pory układało w naszych głowach. Do takich wystaw należy niewątpliwie wystawa poświęcona bursztynowi na Zamku Malborskim. Ale zacznijmy od początku.

W 1190 roku kilku kupców z Lubeki i Bremy założyło w Akce pewen szpital. Miało to miejsce w trakcie oblężenia miasta przez Saladyna. Samo miasto Akka ma znacznie starszą historię, ktora sięga aż do czasów wczesno mitycznych, gdzieś w okolice trzeciego tysiąclecia pne. Czyli tak w zasadzie jego historia zaczyna się gdzieś tak na tysiąc lat przed ucieczką Zeusa z Ur, mniej więcej w czasach Gilgamesza.

Ale powróćmy do kupców późniejszej Hanzy. Rok później szpital w Akce otrzymuje papieskie przywileje oraz nadania rozległych dóbr w okolicy. Po co im to było? Czyżby w tak starym fenickim mieście zajmowali się tylko pomaganiem rannym i chorym krzyżowcom? Chyba nie tylko. W 1197 roku bowiem cesarz Henryk VI Hohenstauf nadaje Zakonowi szpitale w Palermo i Barletcie. Ta druga osada o niewiele nam mówiącej nazwie to dawna fenicka faktoria zwana Baal-E. Tu pewnie Bracia Zakonni również oddawali się szczerym modlitwom, umartwieniom i opiece nad chorymi, bowiem w 1198 roku papież Celestyn III przyznał Szpitalnikom status Zakonu Rycerskiego.

I jak piszą w wikipedii od tego czasu Zakon zaczął przeżywać kryzys, objawiający się najbardziej w czasie urzędowania Hermana von Salza posiadłościami w Palermo, Brindisi, Bari, Barletcie, Amudain, Diametcie, Wenecji, Padwie, Parmie, Bolonii, Friuli, itd... a szczególnie w panowaniu nad baronią Sydon.

Jednak w 1226 roku na wniosek Hermana von Salzy cesarz Fryderyk II nadał Zakonowi Krzyżackiemu prawa własności wszystkich ziem jakie tylko zdobędą w Prusach (w zasadzie to nad Bałtykiem, bo Fryderyka akurat niewiele obchodziły miejscowe warunki). Większość historyków uważa ten dokument za antydatowany i wydany co najmniej 10 lat później, ale ... rok wcześniej Konrad Mazowiecki wystawił przecież zaproszenie dla Zakonu wraz z glejtem na wszystkie zdobycze poza granicami swojego księstwa.

I teraz w zasadzie możemy powrócić do malborskiej wystawy. Zaraz po wejściu do sali wystawowej z audioprzewodnika padają słowa, że Krzyżacy nad Bałtyk przybyli dla bursztynu. A o dokumenty potwiedzające ich władzę nad terenami wydobycia bursztynu starali się dlatego, bo bursztyn stanowił regale książęce, czyli aby móc go spokojnie wydobywać i czerpać z tego zyski należało być władcą państwa, w granicach którego bursztyn się pojawiał. A to im się udało zrobić. Nawet dość szybko opanowali konkurencyjny Gdańsk, a w Królewcu powołali urząd Mistrza Bursztyniarskiego, który nadzorował wydobycie. Handlem natomiast zajmował się inny urząd - Wielki Szafarz, a obliczaniem dochodów Wielki Marszałek Zakonu. A było co liczyć - wydobycie i handel bursztynem były głównymi dochodami całego Państwa Zakonnego.

No właśnie - rzaki minerał, niezbędny ... i tu coś przestaje nam pasować. Wiemy bowiem o wykorzystaniu bursztynu w jubilerstwie i lecznictwie. Ale to wcale nie dawałoby podstaw do opanowywania złóż i monopolizowania handlu i wydobycia bursztynu. Krzyżacy w tym momencie zachowują się jakby mieli monopol na metale ziem rzadkich (mówiąc dzisiejszym językiem) i ten monopol utrzymują przez ponad 200 lat. Dopiero rozpowszechnienie się prochu sprawia, że monopol ten upada - jakby bursztyn przestał być potrzebny w gospodarce światowej. Na pewno więc nie był to minerał wykorzystywany wyłącznie w jubilerstwie i lecznictwie, bo te zastosowania wcale nie zostały zanegowane.

Ciekawym by było dowiedzieć się, czego kupcy lubeccy i bremeńscy szukali w starożytnej Akce, co ich stamtąt poprowadziło do fenickiej Baal-E, a później dlaczego Hermann von Salza zanim objął urząd Wielkiego Mistrza podróżował po Armenii i Cyprze, a nawet spotykał się z kalifem Harunem al Raszidem, aby zapewnić bezpieczeństwo krzyżackiej placówce w Harunie.

Ale tych danych niestety w opracowaniach historycznych nie znajdziemy. I tak dobrze, że dziś otwartym tekstem mówi się, że Krzyżaków nad Bałtyk przyciągnął bursztyn ....



tagi: fenicja  bałtyk  bursztyn  zakon krzyżacki  hermann von salza 

Pioter
7 sierpnia 2024 06:58
50     1879    15 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Zdzislaw @Pioter
7 sierpnia 2024 07:27

W tej sytuacji pojawia sie pytanie jakie dochody czerpali z bursztynu prawdziwi Prusowie i na co było ich stać? Czy np. było ich stać na wybudowanie wszystkich "krzyżackich zamków", łącznie z "malborskim"? No i ten krwawy rzekomo podbój Prusów przez garstkę "rycerzy" zakonnych jakże wątpliwy! To już prędzej zaprzyjaźnili się owi "świątobliwi rycerze" z pogańskimi władcami Prus, przyjmując (deklaratywnie) ich wierzenia (co im później słusznie zarzucano, jak tu wczoraj mówiono; musiał ktoś - swoją drogą - niezły i dość skuteczny donos na nich sfabrykować). A krwawo to dopiero tłumili późniejsze powstania pruskie, kiedy juz obrośli w piórka i umocnili sie na tym terenie. Niewykluczone, że "do spółki" z przekabaconą pruską elitą. I w tych okolicznościach jakże wymowne jest zachowanie nazwy PRUSY. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zdzislaw 7 sierpnia 2024 07:27
7 sierpnia 2024 07:52

Powiedzieć, że ogromne, to chyba nic nie powiedzieć.

Co do budowania zamków to trudno coś doprecyzować konkretnego. Ale Bałtyk i Fenicja były w głębokiej starożytności sprężone na stałe. Wenedów przez dwa tysiące lat próbowano podbić (Wandalowie, Rzym, Frankowie, Sasi, Danowie), a na koniec i tak doszło nie do podoboju, a do wypracowania jakiejś wspólnej linii (Brandenburgia, Pomorze). Ale to mamy akurat w miarę dobrze udokumentowane. Dokumentów z Prus ziem Estów niestety nie posiadamy.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter
7 sierpnia 2024 08:04

Skoro Prusowie mieli bursztyn to wyjaśnia się tzw. fenomen pruski, czyli fakt że nie cenili oni np. srebra. Ciekawe więc komu Bolesław zapłacił srebrem i złotem za ciało św. Wojciecha.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ahenobarbus 7 sierpnia 2024 08:04
7 sierpnia 2024 08:14

Ciekawe pytanie. Jaćwingom lub Litwinom? Bo jakoś nie kojarzę najazdów pruskich z tego (czy trochę późniejszego) okresu, a jaćwińskie czy litewskie tak.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @Pioter
7 sierpnia 2024 09:17

Ten temat chodzi za mną od dłuższego czasu. Kiedyś mignęły mi w necie  wydane  krzyżackie księgi handlowe z jednego z hanzatyckich miast, ale zgubiłem link z tytułem i drugi raz nie mogę się doszukać. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
7 sierpnia 2024 09:34

Dzieki za te nitke. Podczas niedawnej dyskusji przej r zalem te nadania ziemskie dla Krzyżakow i uderzylo mnie to, że te nadania byly w lokalizacjach bardzo handlowych, tworzac idealną siec dystrybucyjna. Stad napisalem, ze Krzyzacy, to organizacja handlowa. Ale jak widac z twojej notki interesowal ich tak naprawde bursztyn i technologie jego militarnego zastosowania. 

"KRYZYS" Zakonu...śmiesznie to brzmi w sutuacji nabycia w tak krotkim czasie tylu dóbr. 

PS. Jeszcze mieli twierdze w królewstwie Małej Armenii - ponic za "męstwo" w walce z muzulmanami. Pewnie zaimponowali pokazem swoich umiejetnosci pirotechnicznych, na bazie bursztynu. 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 09:34
7 sierpnia 2024 09:50

Ten tekst kolegi nawigatora Pioter-a to się klei z naszymi dywagacjami o bursztynie. Bursztynie jako nieodzownym komponencie do technologii. Tu Pioter zwraca uwagę, że bursztyn traci na znaczeniu po rozpowszechnieniu się prochu. 

Może więc bursztyn miał kilka zastosowań? A manifestowanie władcy, który "obwieszał" się bursztynem oznaczało i siłę "ognia" i jakąś unikalną technologię.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 09:34
7 sierpnia 2024 09:57

To tylko europejskie posiadłości Zakonu.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 7 sierpnia 2024 09:50
7 sierpnia 2024 09:58

Nie bursztyn, a państwo mające monopol na jego wydobycie. Jakby nagle rynki się zamknęły na dotychczasowe ilości.

zaloguj się by móc komentować

Zyszko @Pioter
7 sierpnia 2024 10:11

A tu ciekawy  artykuł zgrabnie łączący Wenedów z Krzyżakami :)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 7 sierpnia 2024 09:57
7 sierpnia 2024 10:20

Piekna mapa. Połącz6ć Sydon, Cylicję (Mała Armenia) z południem Italii i Wenecją i mamy taki pas transmisyjny wszelakich dóbr do Reszy. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zyszko 7 sierpnia 2024 10:11
7 sierpnia 2024 10:30

Ciekawy. Byłem swego czasu w Hranicach, ale interesowało mnie wtedy coś innego

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 10:20
7 sierpnia 2024 10:32

Ale ona nie jest pełna. Nie pokazuje Marienburgu w Siedmiogrodzie, ani posiadłości w Azjii, a i pewnie wielu innych, o których nie wiemy. Podobno tylko papież Celestyn III nadał krzyżakom 113 buli potwierdzających ich własność.

zaloguj się by móc komentować

Andrzej-z-Gdanska @Zdzislaw 7 sierpnia 2024 07:27
7 sierpnia 2024 10:36

Jak napisali M. Biskup i G. Labuda w monografii poświęconej Zakonowi Krzyżackiemu (1986), była to jako grupa zakonników „garstka ludzi, licząca zrazu 200–300, a w okresie szczytowego rozwoju w XIV–XV w. 1000 braci zakonnych. W rządzonym przez nich społeczeństwie, zamieszkałym koło roku 1400 przez około 480 tys. ludzi już to pruskiego, już to polskiego, już to niemieckiego pochodzenia na przestrzeni koło 58 tys. km2, tworzyli oni przysłowiowy szczyt piramidy. Mimo swej znikomej liczebności, ale za to dużej sprawności administracyjnej, stworzyli organizm polityczny, który zaznaczył swoje istnienie nie tylko wielkimi osiągnięciami w dziedzinie kultury materialnej i artystycznej w tym kraju, lecz także stał się groźny swą ekspansywnością dla najbliższych sąsiadów”.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter 7 sierpnia 2024 09:57
7 sierpnia 2024 11:09

Znamienne że Lubeczanie i Bermeńczycy wyznania handlowego kierują swoją organizację najpierw do Akki, starego portu, który pamięta potop czarnomorski, a potem do Wenecji spadkobiercy Fenicjan i rzymskich ekwitów. A potem ku Malborkowi. Kupcy z Bremy i Lubeki mogli również poczuwać się do dzidzictwa fenickiego z racji starożytnych faktorii kartagińskich w północnej Europie. Czyżby gdzieś w sąsiedztwie Malborka rzeczywiście był sarkofag Rin Sina III? 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter
7 sierpnia 2024 11:16

Surowiec uważany za bardzo cenny, wydobywany w dużych ilościach, ale właściwie niewiemy po co. Oficjalnie podawane zastosowania bursztynu nie uzasadniają aż tak wielkiego wydobycia. O zastosowaniach militarnych mamy tylko niejasne wzmianki.

Może początkowo proch wytwarzano na bazie saletry i bursztynu i pomysł jego zastąpienia powszechnie dostępnym węglem drzewnym przyszedł później niż się podaje?

Nawet o zwykłym czarnym prochu nie wiemy wszystkiego. Inny proch był do pistoletów, inny do długich strzelb, całkiem inny do dział.

Kiedyś po sprawdzeniu dostępnych receptur zrobiłem taki zwykły,żeby sprawdzić czy niema w tym jakiejś lipy. No i nic, owszem palił się dość łatwo ale zapłon od iskry był nie możliwy. Może zdatny na fajerweki co najwyżej.

 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter
7 sierpnia 2024 11:32

Tak. Bursztyn był używany do czarnego prochu jako stabilizator wchłaniający wilgoć i zabezpieczający przed samozapłonem. Military Explosives rozdz. 2 

https://www.google.pl/books/edition/Military_Explosives/

zaloguj się by móc komentować

Pioter @chlor 7 sierpnia 2024 11:16
7 sierpnia 2024 11:35

Olimpijczycy posługiwali się jakimiś materiałami pirotechnicznymi na bazie saletry amonowej. Więcej na razie nie wiemy.

Znamy mniej więcej składy materiałów palnych na bazie oleju skalnego stosowanego w Mezopotamii, ale to było coś w rodzaju napalmu, a nie materiał wybuchowy.

I nie mamy zielonego pojęcia po co 13 tysięcy lat temu (tu nie ma żadnego błędu) rozpoczęto wydobywanie bursztynu na ukraińskich stepach. Bo rozbienie z bursztynu figurek wkładanych do grobów władców to chyba za mało.

Z tekstów opisujących Potop wiemy, że bogowie przekazali ludziom pewne tajemnice, ale nie wszystkie, a tylko te mniej wartościowe. Ale to już 6/7 tysięcy lat później niż najstarsze ślady obróbki bursztynu znalezione przez archeologów.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter
7 sierpnia 2024 11:38

Nie jednak nie jako stabilizator ale raczej jako środek wybuchowy. Poprzednia info to moja nadinterpretacja. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Magazynier 7 sierpnia 2024 11:32
7 sierpnia 2024 11:41

Czyli Zeus i Spółka, a wcześniej Enki & Co używali czarnego prochu?

Tego się nie spodziewałem.

Czyli gdzieś w XIV wieku zachwiano monopolem na czarny proch. Widać Mongołowie za bradzo przeszarżowali i każdy mógł się z nim zapoznać. Mamy dużą ilość opowieści (nawet we współczesnej popkulturze) o poszukiwaczach z Europy idących do Chin po czarny proch.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @chlor 7 sierpnia 2024 11:16
7 sierpnia 2024 11:47

Wszystkie jawne receptury są zdeka "niepełne" i zawsze będzie brakować jakiegoś komponentu...:)

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
7 sierpnia 2024 12:01

Byłem kiedyś w skansenie wsi kurpiowskiej w Wachu (na drodze krajowej 53 między Kadzidłem a Myszyńcem). Gość, który go prowadzi, bo to prywatna inicjatywa, wydobywa (lub pozyskuje) bursztyn LOKALNIE. Można u niego nabyć różne wyroby bursztynowe.

No więc jak Konrad Mazowiecki zaprosił szpitalników to zaprosił nie bo coś mu ćwierknęło ale dlatego, że chciał sprowadzić FACHOWCÓW od BURSZTYNU.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @ArGut 7 sierpnia 2024 12:01
7 sierpnia 2024 12:05

Na to wygląda. A że był głupi, to g****ik z tego miał.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 7 sierpnia 2024 11:46
7 sierpnia 2024 12:39

Mój błąd. Chodziło o miasto założone przez Haruna.

zaloguj się by móc komentować

Nova @Pioter 7 sierpnia 2024 09:57
7 sierpnia 2024 14:13

Świetna Mapa. Nałożyć na to mapę faktorii Weneckuch i mamy dwa walczące gangi. Czy dobrze widzę że Hanza i Krzyżacy handlowo omijali Królestwo Polskie? Pozdrawiam. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Nova 7 sierpnia 2024 14:13
7 sierpnia 2024 15:16

Może nie omijali, a nie byli tu dopuszczani po pewnym okresie?

zaloguj się by móc komentować

emirobro @Pioter
7 sierpnia 2024 17:02

I szlak bursztynowy i Zakon Krzyzacki to tematy przepastne.  Okazuje sie, ze one sie lacza.  Zakon interesowal mnie bardzej.  Zawsze mialem wiele pytan bez odpowiedzi:
Dlaczego Wegrzy byli madrzejsi niz my i pozbyli sie Krzyzakow?
Dlaczego Polacy pomagali Zakonowi w tlumieniu powstan pruskich i umacniali jego sile?
Dlaczego Krzyzacy nie poparli planu Zygmunta Luksemburczyka rozbioru Polski?
Dlaczego Witold oddal Krzyzakom Zmudz?
Dlaczego Jagiello nie zniszczyl Zakonu, a pieniadze uzyskane pozyczyl pod zastaw Spiszu?
Dlaczego Zygmunt Stary zamiast inkorporowac ziemie zakonu (tak jak Ksiestwo Mazowieckie) wlasciwie stworzyl pierwsze panstwo protestanckie w 1525 (zaledwie 8 lat po tezach Lutra)?
No i wiele innych.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter 7 sierpnia 2024 15:16
7 sierpnia 2024 17:09

W Rzeczypospolitej  rządziła najpierw Wenecja za Kazimierza Wlk potem Florencja i banki niemieckie za Jagiellonow. A banki niemieckie to Fuggerowie którzy Hanze zwalczali. Dlatego Krzyżacy mieli trudności w Polsce. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier 7 sierpnia 2024 17:09
7 sierpnia 2024 18:01

Przepraszam, ale tzw. Wieczerza u Wierzynka i skład zaproszonych gości jednoznacznie pokazuje, że to był deal pod auspicjami Genui. Zwłaszcza obecność króla Cypru jednoznacznie na to wskazuje. W owym czasie Cypr był wielką bazą przeładunkową dla Genui. Wenecja weszła do Polski, a raczej 7zyskała kontrolę nad handlem dopiero po śmierci Andegawenów, w tym i Jadwigii, czyli najwcześniej po 1400.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @emirobro 7 sierpnia 2024 17:02
7 sierpnia 2024 18:08

Pewnie mnóstwo pozostanie dalej bez odpowiedzi.

Co do mądrości Węgrów. W Siedmiogrodzie nie było bursztynu tylko złoto. Więc gdy tylko udało się załatwić glejty od Konrada pewnie Szpitalnicy sami tamte tereny opuścili, a Andrzej ogłosił woszem i wobec, że to on wypędził wiarołomnych zakonników, którzy chcieli go oszukać.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter
7 sierpnia 2024 18:09

Ciekawe pod jakim terminem albo procesem alchemicznym został zakodowany bursztyn;)

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 18:01
7 sierpnia 2024 20:27

Oczywiście. Uprościłem. Genua jak najbardziej. Tylko od kogo dostał pożyczkę Władysław Wielki zwany Łokietkiem?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier 7 sierpnia 2024 20:27
7 sierpnia 2024 20:30

Od Genui. To oczywiste....dla mnie.

zaloguj się by móc komentować

emirobro @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 18:01
7 sierpnia 2024 20:45

Poglad o Genuenczykach zgadza sie z tym wpisem z czerwca 2020:

https://gabriel-maciejewski.szkolanawigatorow.pl/co-to-jest-nowoczesnosc-i-dlaczego-polska-bya-najnowoczesniejszym-krajem-europy#191411

Wspomnialem tam, ze: jakies  20 lat temu w internetowym wydaniu "The People's Chronology" licensed from Henry Holt and Company, Inc. Copyright 1994 by James Trager, pod naglowkiem Economics, Finance, Retailing, 1350, znalazlem  nastepujacy tekst:

"Salt production takes a sharp drop in northern Europe as a result of economic conditions and of the Hundred Years' War. Poor-quality salt from Brittany's Bourgneuf Bay begins to dominate the salt fish trade as good white salt becomes too costly. Great salt deposits will soon be opened in Poland, with a Genoese firm headquartered at Cracow receiving a monopoly in Polish salt production."

"Produkcja soli gwałtownie spada w północnej Europie w wyniku warunków ekonomicznych i wojny stuletniej. Sól niskiej jakości z Zatoki Bourgneuf w Bretanii zaczyna dominować w handlu słonymi rybami, ponieważ dobra biała sól staje się zbyt droga. Wielkie złoża soli zostają wkrótce otwarte w Polsce, a genueńska firma z siedzibą w Krakowie otrzymuje monopol na produkcję soli w Polsce."

Anglosasi sa zwykle dobrze poinformowani.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter
7 sierpnia 2024 20:46

I jeszcze modus operandi korporacji krzyżackiej jest b. podobny do modus Derketo, Semiramis i Rin Sina III, czyli do fenickiego. Gdzieś tam jest główna siedziba, ale dwór jest ruchomy, władztwo kolonialne. Siedzą tam gdzie najlepiej idzie handel i dojenie tubylców. I któż to podpowiedział Fryderykowi II że jest potomkiem Zeusa? Michał Szkot, któryś z mędrców muzułmańskich czy von Salza? Być może to wszystko jedno. W końcu wszyscy trzej w jednym stali dworze. 

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 20:30
7 sierpnia 2024 20:52

Ja bym powiedział że od Żydów, albo genueńskich albo weneckich, albo wszystko jedno od których, bo to jedna organizacja. O czym wnioskuję na podstawie osadnictwa żydowskiego w Krakowie za Kazimierza. Na podstawie niektórych szczegółow filologicznych odniosłem wrażenie, że Genua była jednak bardziej żydowska, tzn. kryptożydowska. Organizacja wenecka od początku trzymała Żydów krótko.  

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @ahenobarbus 7 sierpnia 2024 18:09
7 sierpnia 2024 20:54

Dobre pytanie. Trzeba by zajrzeć do Michała Szkota. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ahenobarbus 7 sierpnia 2024 18:09
7 sierpnia 2024 22:02

To będzie pewnie któryś z podstawowych znaków, skoro jego wydobycie zaczęło się kilka tysięcy lat przed Potopem. Ale sprawa jest jeszcze otwarta. AI podpoiwada, że mogły to być symbole Słońca (=złoto), ognia lub elektryczności

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Magazynier 7 sierpnia 2024 20:46
7 sierpnia 2024 22:16

Ale Fryderyk II to było Żmijowe Plemię. Genua to Olimpijczycy, Wenecja - Żmijowe Plemię. A Wenecja trzymała z cesarzem. Krzyżacy musieli więc należec do tej samej grupy, co Wenecja. Zresztą mapka Piotera pokazuje, że Wenecja pełniła kluczową rolę w sieci dystrybucyjnej Krzyżaków. I to jest odpowiedź dla @emirobro, dlaczego Zygmunt Stary był taki łaskawy dla Albrechta.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 7 sierpnia 2024 22:02
7 sierpnia 2024 22:19

Obstawiam, że to byl symbol pioruna. Perun byl chyba dość ważny u Wenedów. Zeus też miał piorun za atrybut. Wszędzie tam, gdzie są pioruny chodzi - wg mnie - o bursztyn. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
7 sierpnia 2024 23:03

ale z jakiegoś powodu, są dodawane do kadzidełka w dniu trzech (?) króli.

 

 

zaloguj się by móc komentować

emirobro @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 22:16
7 sierpnia 2024 23:20

Ta wspanialomyslnosc Zygmunta Starego dla swego siostrzenca Albrechta zostala okazana wrew radom jego zony Krolowej Bony. 
Prof. Grzegorz Kucharczyk w swojej ksiazce pt "Prusy - Piec Wiekow" pisze, ze po Holdzie Pruskim wspolczesni Zygmuntowi wladcy Europy stracili dla niego szacunek, bo nie inkorporowal Prus.

Na czym polegal nacisk (czyli lewar) wywarty przez Wenecje i Wezowcow na Starego? 
Moze krol byl tylko zbyt ukladny i usluzny (tak jak niektorzy obecni politycy).
Zreszta syn carycy Elzbiety i pozniej Napoleon okazali sie podobna laskawoscia wobec Prus.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @emirobro 7 sierpnia 2024 23:20
8 sierpnia 2024 00:13

Nie wiem w jaki spisób Wenecja nacisnęła Zygmunta Starego, ale jej nacisku Prusy byłyby inkorporowane. Podejrzewam, że w Wenecji interweniował nie tylko Albrecht - składając jakąś dobrą ofertę - ale i cesarz Rzeszy, czyli Karol V. To był czas przed Sacco di Roma i nie wierzę, że ta prowokacja nie była transakcją wiązaną z Hołdem Pruskim. Miże ja obrazie Matejki znajdziemy nawet tego ślad...nie wiem. Trzeba by Alfatoola/Betacoola spytać

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 8 sierpnia 2024 00:13
8 sierpnia 2024 00:14

ale BEZ jej nacisku Prusy byłyby inkorporowane

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @emirobro 7 sierpnia 2024 23:20
8 sierpnia 2024 00:16

I z pewnością nacisk Wenecji na Hołd Pruski był powiązany z Mohaczem. Tego jestem pewien, bo Wenecja od XIw. życzyła Węgrom jak najgorzej.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 7 sierpnia 2024 22:19
8 sierpnia 2024 05:01

Też mi się tak wydawało, ale żadna tablica alchemiczna pioruna nie pokazuje.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 8 sierpnia 2024 05:01
8 sierpnia 2024 05:39

No właśnie....:). Jak dobrze pójdzie, to rozklepiemy ten temat na blachę...:), tak że zdziwią się wszyscy panowie-specjaliści od zacierania śladów historii.

zaloguj się by móc komentować

m8 @Pioter
8 sierpnia 2024 14:23

Notka i lomentarze - rewelacja.

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować