Do czego piją Węgrzy?
Tydzień temu na rynku kolekcjonerskim pokazało się takie cudoJest to akurat nawiązanie do pewnej polskiej legendy o tym jak św Kinga (z domu Arpad) wrzuciła pierścień do kopalni w Marmakosz, a odnaleziono go akurat w kopalni soli w Wieliczce. Oczywiście to tylko legenda, a prawdy w tym jest tyle, że w raz z Kingą Arpad do Krakowa przyjechali fachowcy z Siedmiogrodu do wydobywania soli. Wiedzieli oni bowiem, że w dobrach Bolesława Wstydliwego sól się znajduje w dużych ilościach (co poświadczają choćby tylko znaleziska archeologiczne) i trzeba tylko zejść po nią niżej.
No dobrze, ale do czego piją w tym momencie Węgrzy? Co chcą od nas uzyskać? Bo wizja wspólnej dawnej przeszłości i domniemanego braterstwa dawno już z polskich (trzeźwych) umysłów wyparowała (a do pozostałych bardziej przemawiałby Tokaj niż Wieliczka).
tagi: polska węgry dyplomacja moneta
![]() |
Pioter |
30 lipca 2024 06:40 |
Komentarze:
![]() |
jan-niezbendny @Pioter |
30 lipca 2024 07:57 |
Panie Pioterze, obrączka jest, kryształy soli są - i to jest to, co zapewne każdy zna z legendy o św. Kindze, której święto przypada na 24 lipca. Ale co to za budowla w centrum rewersu, podpisana Oszandec? Pominął Pan dominujący motyw.
I co to za daty na awersie? Coś się wydarzyło równe osiemset lat temu, w 1224 roku, ale co?
![]() |
Pioter @jan-niezbendny 30 lipca 2024 07:57 |
30 lipca 2024 08:10 |
Ta budowla to klasztor w Starym Sączu
A data 1224 to data narodzenia św Kingi. Ale też w tym samym roku Fryderyk II Hohenstauf przyłączył do Rzeszy dokumentem wydanym w Katanii (czego nikt nie uznał prócz Krzyżaków) kraje bałtyckie.
![]() |
gabriel-maciejewski @jan-niezbendny 30 lipca 2024 07:57 |
30 lipca 2024 08:14 |
Oszandec to Nowy Sącz, oni chcą powiedzieć, to co mówią ruscy, że Węgry są tam gdzie stanęła stopa węgierskiego władcy. I tak są wstrzęmięźliwi, myślę, bo przypomnę, że Rakoczy doszedł pod Brześć.
![]() |
gabriel-maciejewski @Pioter 30 lipca 2024 08:10 |
30 lipca 2024 08:15 |
Tak, to jest moneta o przyłączaniu. I jeszcze do tego zrobili film o tym Huzarze, co wkroczył do Dukli w 1772 i rozpoczął pierwszy rozbiór.
![]() |
Pioter @gabriel-maciejewski 30 lipca 2024 08:15 |
30 lipca 2024 08:22 |
Że Orbanowi się po nocach śnią Wielkie Węgry to wiem, ale zanim sięgnie po Małopolskę powienien najpierw uporządkować sprawy w Siedmiogrodzie, Wojwodinie i na Zakarpaciu (że o Bośni, Chorwacji czy Słowacji nie wspomnę).
Na próbach sięgnięcia po Zakarpacie już wyszedł jak Zabłocki na mydle, a rysuje mapy podziału świata.
![]() |
Pioter @gabriel-maciejewski 30 lipca 2024 08:14 |
30 lipca 2024 08:27 |
Chyba trzeba by to skontrować takim czymśNawet jakby to przez Kamerun czy Niue miało lecieć.
![]() |
jan-niezbendny @Pioter 30 lipca 2024 08:10 |
30 lipca 2024 08:28 |
Tak, panie Piotrze. To było pytanie retoryczne. ;) Chciałem tylko przypomnieć, że doszukując się powodów nieoczywistych nie można z góry wykluczyć tych zupełnie oczywistych, np. okrągłej (w tym przypadku zdarzającej sie raz na stulecie) rocznicy związanej z jakąś ważną, historyczną postacią. A użyte motywy są banalne do bólu: pierścień, sól, fundacja klasztoru klarysek w Nowym Sączu. No i data emisji też taka, ze byłoby naprawde dziwne, gdyby wybrano inną.
Btw, polska Wikipedia odmładza św. Kingę o 10 lat.
![]() |
gabriel-maciejewski @Pioter 30 lipca 2024 08:22 |
30 lipca 2024 08:29 |
No właśnie tamto jest za trudne i ja się obawiam, że on ma wraz ze Słowakami jakiś plan awaryjny, łatwiejszy w jego mniemaniu. A może nawet z Turkami ten plan omówił
![]() |
gabriel-maciejewski @jan-niezbendny 30 lipca 2024 08:28 |
30 lipca 2024 08:29 |
Trochę mnie pan uspokoił
![]() |
gabriel-maciejewski @Pioter 30 lipca 2024 08:27 |
30 lipca 2024 08:30 |
A kto tu o takich rzeczach myśli?
![]() |
jacland @gabriel-maciejewski 30 lipca 2024 08:29 |
30 lipca 2024 08:34 |
Na pewno, przecież "Węgier Turek dwa bratanki". Jak mawiał mój sietej pamięci tato: "niech ich kule biją"
![]() |
jacland @gabriel-maciejewski 30 lipca 2024 08:55 |
30 lipca 2024 09:03 |
Dlaczego głupio i przy czym się upieram?
Moje "na pewno" nie było kwestionowaniem tylko potwierdzeniem tego ich mizdrzenia się do większego, póki co brata.
![]() |
gabriel-maciejewski @jacland 30 lipca 2024 09:03 |
30 lipca 2024 09:05 |
W takim razie źle zrozumiałem, myślałęm, że Pan ironizuje na temat mojej uwagi o braterstwie węgiersko-tureckim, przepraszam
![]() |
jan-niezbendny @gabriel-maciejewski 30 lipca 2024 08:55 |
30 lipca 2024 09:45 |
Park jest pamiątką pewnego wydarzenia z przeszlości, a nie od dziś wiadomo, że prawdziwa przyjaźń wykuwa się w walce. ;)
![]() |
gabriel-maciejewski @jan-niezbendny 30 lipca 2024 09:45 |
30 lipca 2024 09:47 |
Po co mi pan to tłumaczy? Myśli pan, że ktoś tu tego nie wie?
![]() |
ddam @Pioter |
30 lipca 2024 10:05 |
Sól
Jezus powiedział do swoich uczniów:
«Wy jesteście solą ziemi. Lecz jeśli sól utraci swój smak, czymże ją posolić? Na nic się już nie przyda, chyba na wyrzucenie i podeptanie przez ludzi.
Wy jesteście światłem świata. Nie może się ukryć miasto położone na górze. Nie zapala się też lampy i nie umieszcza pod korcem, ale na świeczniku, aby świeciła wszystkim, którzy są w domu. Tak niech wasze światło jaśnieje przed ludźmi, aby widzieli wasze dobre uczynki i chwalili Ojca waszego, który jest w niebie». Mt 5,13-16
Albo albo Polsko
![]() |
ArGut @jacland 30 lipca 2024 08:34 |
30 lipca 2024 12:58 |
A zna kolega nawigator legendę założycielską węgierską?
W wikipedii oczywiście nie ma jej po Polsku bo hasło - polak węgier dwa brathanki to pewnie z jakiejś akcji rekrutacyjnej do jakieś armi zostało ...
Natomiast legenda założycielska o Lechu, Czechu i Rusie ma fajną czeską wersję ... W niej Lech się GUBI (kurcze, no ofiara) bo nie ma kraju lechistan a Czechy i Ruś są.
![]() |
ArGut @Pioter |
30 lipca 2024 13:01 |
Ciekawe są wolument i ceny kolekcjonerskie monety powyżej.
Ta, którą widzimy ma cenę zgodną z nominałem a ta moneta w złocie ma nominał 100000 forintów i kosztuje 625 euro.
![]() |
jan-niezbendny @Pioter 30 lipca 2024 08:27 |
30 lipca 2024 14:16 |
Okazja przednia, bo Warneńczyk też w tym roku ma okrągłą 600. rocznicę urodzin. Ale tamto, po pierwsze, już było, a po drugie - zawiera dwuznaczny przekaz. Wizerunek na monecie z 2015 roku pochodzi z kolekcji medali, którą upamiętniała seria "Skarby Stanisława Augusta". Szczegół znaczący, ponieważ owe skarby znajdują się w Kijowie.
![]() |
Pioter @jan-niezbendny 30 lipca 2024 14:16 |
30 lipca 2024 17:03 |
W 90-tych latach też było. Nie chodzi o dokładnie ten sam medal, a o motyw przewodni. Od szczegółów jest zleceniodawca i grafik.
![]() |
Pioter @ddam 30 lipca 2024 10:05 |
30 lipca 2024 17:07 |
Możliwe, ale szczerze wątpię, żeby dzisiejsze Węgry, mimo przywołania na monecie świętej Kościoła, przejmowały się Ewangelią.
![]() |
jan-niezbendny @Pioter 30 lipca 2024 17:03 |
30 lipca 2024 17:29 |
Była. Węgierska też. Pytanie: co ONI chcieli tym Władysławem przekazać?
![]() |
ArGut @Pioter 30 lipca 2024 17:07 |
30 lipca 2024 17:39 |
>dzisiejsze Węgry
A to dla kolegi nawigatora to kto? Politycy, wyborcy?
Mam takie obserwacje, że politycy się jednak patrzą na wyborców. I jacy by to nie byli politycy, Kościół tłumaczą sobie jako doktrynę. No i ci bardziej socjalistyczni, czyli ideologicznie konkurencyjni nie stosują a'la unijnych nacisków. Symbolika chrześcijańska jest używana ... skutecznie i niedrażniąco ...
Jest tam ten sam premier od 14 lat - Wiktor Vojovnik, a pielgrzymki do sanktuariów Maryjnych w Polsce są rok-roczne (tak twierdzi mój znajomy).
![]() |
ArGut @jan-niezbendny 30 lipca 2024 17:29 |
30 lipca 2024 17:50 |
A kiedy była emisja?
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter |
30 lipca 2024 18:10 |
A ja myślę, że Wegrzy straszą Polske, że jak ta uderzy ja Królewiec, to oni będą utrudniać coś Polsce. Nie wiem tylko co, bo przepływu towarów nie mogą - są w Unii tak jak my.
No chyba, że oni piją do męża św
Kingi Bolesława Wstydliwego, który miał sojusz z władcą Rusi - Danielem, koronowanym w Drohiczynie w 1250/51 (niedaleko Brześć). Koronę poświecił papiez, co oznaczało wyjscie Rusi z strefy wpływóq Bizancjum. Za karę w 1259 mielismy drugi najazd mongolski, o wiele bardziej niszczycielski. W wyniku tego najazdu władzę na Rusi objął książę Lew - od niego jest muasto Lwów. Wiec Wegrzy może grożą powrotem Ukrainy do strefy wpływów Rosji - jeśli tak, to Orban musi brać flciężkie narkotyki. Węgrzy podzielą los Niemców. Handlowo będxie to obszar bez znaczenia, bo wszystkie ważniejsze szlaki będą omijac Węgry, o czym Orban jeszcze nie wie (bo bałkański szlak bedzie biegł przez Serbię, Chorwację, Słowenię i Włochy (może jeszcze przez Austrię do Czech). Wegry bedą czarną dziurą gospodarczą w Europie.
![]() |
z-daleka @Pioter |
30 lipca 2024 19:09 |
"Wrzuciła pierścień do kopalni Marmakosz.."
Czy mógłby pan napisać kilka słów o tej kopalni Marmakosz , ponieważ mam ewentualnie alternatywną interpretację.
![]() |
Pioter @z-daleka 30 lipca 2024 19:09 |
31 lipca 2024 05:09 |
Źle przepisałem od ciotki Viky. Ma być Marmarosz
![]() |
ArGut @Pioter 31 lipca 2024 05:09 |
31 lipca 2024 09:43 |
Wrzucę koledze nawigatorowi taką mapę. Święta Kinga urodziła się w Ostrzychomiu, w wieku 5 lat przybyła do Polski (okolice Wojnicza).
W legendzie jest mowa o najbogatszej kopalni w rejonie Marmarosz (Praid). No i jak zrobimy mapkę z Ostrzychomia, Praid i Wieliczki to będzie takie coś:
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 31 lipca 2024 09:43 |
1 sierpnia 2024 17:18 |
Fajna mapka...:). Okręg Marmarosz/Maramuresz to kopalnie w górach. Może chodzi o surowce? Że Polska zostanie odcięta od surowców w razie ataku na Królewiec?
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 31 lipca 2024 09:43 |
1 sierpnia 2024 17:23 |
No i ja bym drogę z Wieliczki do Praid poprowadził tak, jak to było najwygodniej w średniowiecxu. A więc północnymi obrzeżami Karpat do rumuńskiej Suczawy,dalej do Piatra Neamț i dopiero stamtąd do Praid. Ta droga byłaby jeszcze ciekawsza, vo stanowiłaby wschodnią granicę pretensji terytorialnych Węgrów.
![]() |
z-daleka @Pioter 31 lipca 2024 05:09 |
1 sierpnia 2024 20:43 |
Tak , wiec Marmarosz to rejon w którym w średniowieczu wydobywano rudy metali szlachetnych. Chciałbym teraz jeszcze raz wskazać na " legendę" o pierścieniu królowej wrzuconym w kopalni (w domyśle srebra, złota) a znaleziony w kopalni soli w Wieliczce. Otóż moim zdaniem to nie żadna legenda ale prawdziwa historia używająca symboli. Dlaczego? Otóż czego historycy nam nie mówią wprost to fakt, że ogólnie rejon Karpat był między XIII- a początkiem XVI wieku rejonem dostarczającym kruszcu do wyrobu pieniądza - czyli inaczej ujmując rejonem gwarantującym rozwój ekonomiczny całego kontynentu europejskiego . Tereny te należały wtedy do królestwa Węgier, Siedmiogrodu, oraz królestwa Czech ( wyjątek nie karpacki). I tak np niedaleko Koszyc (Smolnica, Gelnica)- ogólnie nazywany rejonem Spiszu wydobywano rudy srebra. A z srebra można przecież zrobić pierścień, nieprawdaż? A jak z rud srebra ekstraktowano czyste srebro? Jednym ze sposobów był proces ekstraktowania według Augustyna.... do którego używano soli.
Tu koło się zamyka. Kraków był jako stolica królestwa Polskiego nie tylko odbiorcą kruszcu , tranzytem do państwa Krzyżackiego ale dostarczycielem surowca do wytwarzania srebra (i to nie jednego surowca).
Gdybym był niepoprawnym optymistą to zinterpretował bym to jako ofertę win-win.
![]() |
ArGut @OjciecDyrektor 1 sierpnia 2024 17:23 |
1 sierpnia 2024 21:18 |
Poszedłem po łatwości i klik zrobiłem na dzisiejszą trasę samochodową. Trasa piesza wygląda tak:
A tu można się samemu pobawić Google Maps -> Ostrzychom - Praid - Wieliczka (szyb Daniłowicza).
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 1 sierpnia 2024 21:18 |
2 sierpnia 2024 06:57 |
Też pięknie. To prawie jak wschodnia granica Węgier z 1941/42...:). Prawie, bo Maramuresz jest na wschód od tej drogi. Ale niedaleko. Taka ciekawostka - Satu Mare kiedyś nazywano Satmar Niemiecki...;). W ogóle z powodu XII-wiecznego osadnictwa saskiego w Siedmiogrodzie historia Węgier jest na sztywno powiązana z historią Rzeszy. Nawet najwybitniejszy król Węgier Maciej Korwin robił wszystko, by zdobyć koronę cesarską Rzeszy. O tym musiny zawsze pamiętać.
![]() |
Gotoxy76 @Pioter |
5 sierpnia 2024 16:58 |
Chyba to odpowiedź:
https://news.notafilia.pl/2024/08/05/0-euro-kopalnia-soli-wieliczka/
![]() |
Pioter @Gotoxy76 5 sierpnia 2024 16:58 |
5 sierpnia 2024 17:16 |
Czyli ktoś nas czyta. To dobrze.
![]() |
Trzy-Krainy @Pioter 30 lipca 2024 08:10 |
22 sierpnia 2024 10:33 |
Ponieważ w opracowaniach, także w wikipediach, podawane są lata narodzenia św. Kingi, zadzwoniłem do klasztoru w Starym Sączu i dowiedziałem się, że najbardziej prawdopodobnym rokiem narodzin świętej jest rok 1234. Natomiast jedynym niemożliwym rokiem narodzin jest rok 1224.