-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Dalekosiężne skutki pewnego żartu

24 stycznia 1458 roku na tron Węgier wstąpił 15 letni wóczas Maciej Korwin. Choć do jego koronacji doszło dopiero w 1464 roku, bowiem insygnia królewskie były zastawione i trzeba było je wykupić za skromną sumę 80 tysięcy florenów.

Kilka lat później - 3 maja 1469 roku, Macieja Korwina powołano na tron czeski, a dokładniej zrobili to możnowładcy Moraw, Łużyc i Śląska. To z kolei ustawiło go natychmiast na pozycji antykróla do panującego w Pradze Jerzego Podiebrada (prywatnie teścia Macieja Korwina).

I tu zaczyna się własnie nasza opowieść.

Otóż wieść gminna niesie, że podczas swojego pobytu we Wrocławiu, który na równi z Ołomuńcem stał się dla króla Macieja stolicą Królestwa Czech, Stany Śląskie, chcąc coś konkretnego wytargować dla siebie, wystosowały do kancelarii królewskiej Macieja Korwina zapytanie, czy hołd lenny mają składać królowi czy władcy Królestwa Czech.

I zaczęły się spory kompetencyjne oraz przerzucanie gorącego kartofla. Maciej Korwin nigdy bowiem nie koronował się oficjalnie na Króla Czech, bowiem korona stale była w Pradze, która była poza jego zasięgiem. Nikt natomiast nie kwestionował tego, że panuje nad Morawami, Śląskiem i Łużycami, czyli de facto większą częścią czeskich ziem. Koronowany był natomiast na króla Węgier, co natychmiast przechwyciła kancelaria królewska (węgierska) i pomimo, że Węgrzy nigdy żadnych praw do Śląska nie mieli, urzędnicy węgierscy twierdzili, że hołd Stanów Śląskich należy złożyć Królowi. Przeciwnego zaś zdania byli urzędnicy czescy, bowiem mogło to spowodować w przyszłości oderwanie się Śląska od Korony Czeskiej.

A Stany Śląskie (czyli książęta, szlachta i mieszczaństwo) oficjalnie czekały w gotowości do złożenia hołdu lennego, śmiejąc się z konfliktu pomiędzy Czechami i Węgrami oraz rozgrywając jednych przeciwko drugim. Oficjalnie nikt bowiem nie negował panowania Macieja Korwina nad Śląskiem, nawet cieszono się z wprowadzanych przez niego reform, np monetarnej. Ale oficjalnie Ślązacy nie byli do niczego zobowiązni, bo najpierw kancelaria królewska musiała się sama okreslić wobec kogo te zobowiązania mają być złożone.

Po prostu taki mały żarcik, aby jak najwięcej dla siebie z óczesnej sytuacji wyciągnąć.

Tylko, że ten żarcik był może i ciekawy kilkaset lat temu. Teraz zaś w sieci przy różnych okazjach pojawiają się tzw mapy Wielkich Węgier. Z tą mapą sprzed traktatu w Trianion wszyscy jesteśmy raczej obeznani i po prostu przyjęliśmy ją do wiadomości. Ale są i inne - takie powołujące się np na Macieja KorwinaA nawet jeszcze ciekawsze, gdzie za cenę rezygnacji z terenów Moraw, Śląska, Łużyc i Austrii rysuje się coś takiego: Tak więc niewinny żarcik Stanów Śląskich ma nadal dość poważne konsenkwencje w rozumieniu historii niektórych ludzi.

 



tagi: mapa  węgry  śląsk  czechy  hołd lenny 

Pioter
14 sierpnia 2024 08:25
52     1962    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Andrzej-z-Gdanska @Pioter
14 sierpnia 2024 08:43

Niezły żarcik, ale ostatnia mapka z tłem jest najlepsza!

Marzeń nie można zabronić, ale można się na nich "wywrócić", jak za bardzo uderzą do głowy. ;)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Andrzej-z-Gdanska 14 sierpnia 2024 08:43
14 sierpnia 2024 08:52

Tak. Węgrom marzy się spięcie pod swoją władzę Bałtyku i M. Czarnego - dwóch najważniejszych akwenów morskich na nadchodzące dekady, a nawet wieki. Plus wspólna granica z Niemcami (Austria to tacy pół-Niemcy dla Węgrów...coś jak folksdojcze).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
14 sierpnia 2024 08:58

Węgrzy nic nie rozumieją z otaczających ich okoliczności. Nie rozumieją, że Serbia jest teraz na topie, że Serbia jest ważniejsza dla obu gangów niż jakieś tam Węgry. Jeśliby ktoś teraz zaczął ryć pod Serbią i żądać od niej czegoś tam, to zwyczajnie zostałby natychmiast spacyfikowany bardzo bolesnym strzałem w ryjek. O Wojwodinie  Węgrzy powinni jak najszybciej zapomnieć. To samo o terenach w Rumunii i Mołdawii. Taka ciekawostka - będąc na Ukrainie zauważyłem w sklepach spożywczych sporo produktów właśnie pochodzacych z Mołdawii. Czyli, że władza nad rynkiem spożywczym na Ukrainie należy do kogoś, kto ma kontrolę nad rynkiem żywności w Mołdawii. Obstawiam tu Anglię. Więc Węgrzy chcą chyba zamienić się w niemieckiego drona-kamikadze. Tylko po co im to? Chore łby!

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
14 sierpnia 2024 09:01

No i nie rozumieją, że Ludwik Węgierski panował nad tym obszarem, bo tak chciała Genua (czyli Olimpijczycy). To był szczyt potęgi genueńskiej. Oni myślą, że te gangi - o ile zdają sobie sprawę z ich istnienia - są coś winne Węgrom albo, że one rozdaja prezenty za darmo.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter
14 sierpnia 2024 09:02

Ja bardzo poproszę o źródła tych mapek. Dziękuję.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 14 sierpnia 2024 09:02
14 sierpnia 2024 09:37

To nie są oficjalne mapy z atlasów. To różne fora w sieci. Czyli miejsca, gdzie wypuszcza się tzw balony próbne i czeka na reakcję.

Jeśli jej brak (albo pokazuje się w miarę pozytywna), to typuje się jakichś Żelinowskich czy Miedwiediewów do stawiania niby to nieoficjalnych propozycji.

A później nakręca się całą propagandę państwową w danym kierunku.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter
14 sierpnia 2024 09:48

Tak ostatnia mapka, to moim zdaniem, propozycja złożona Czechom. Oni są poza mapką

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 14 sierpnia 2024 09:48
14 sierpnia 2024 09:57

Albo albo. Dlatego są dwie, jedna z Maciejem Korwinem a druga z Ludwikiem Andegaweńskim.

W obu przypadkach niekorzystne dla Polski.

Tylko, że ani nie mają tak dobrej propagandy jak Rosja przed 2022, ani też wyżej militarnie czy gospodarczo nie stoją od sąsiadów, więc na razie te mapy to tylko taka sobie ciekawostka.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
14 sierpnia 2024 10:02

To są jednak chore łby. Skąd u nich takie urojenia, że cokolwiek znaczą? Bo Trump nazwał Orbana mądrym politykiem? Kolejny becwal, który czeka na wygraną Trumpa... 

zaloguj się by móc komentować

atelin @Matka-Scypiona 14 sierpnia 2024 10:02
14 sierpnia 2024 10:22

Putin w sprawie rozbioru Ukrainy przejechał się na Polsce. A Węgry same w to nie wejdą.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 14 sierpnia 2024 10:02
14 sierpnia 2024 11:45

Trump tak nazwal Orbana, bo USA chcą skroić Wegrow na gruba kasę. I zrobia to oczywiscie cudzymi rekami w wyniku prowokacji. W tym Amerykanie są mistrzami. Orban zwyczajnie jest megalomanem i kazdy to widzi. Stad najłatwiej wykiwac megalomana cukrując mu. Trump to komornik i jak wygra, taka bedzie jego rola. I oczywiscie jak to komornik - wyegzekwuje od najslabszych, od najmniej kumatych.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @atelin 14 sierpnia 2024 10:22
14 sierpnia 2024 11:46

Wegry zostana sprowokowane - zgaduje, ze przez Czechów, bo akurat "Górne Wegry" nigdy Czechom nie pasowaly.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
14 sierpnia 2024 11:50

Na tej ostatniej mapce znamienny jest opis - "polish vassals". Oni ciagle mysla, ze Ludwik Wegierski nie byl koronowany na krola Polski - bo inaczej nasz obszar bylby na zielono jako "personal union". 

Glupi ci Wegrzy maksymalnie, ze nikt na to nie zwrocil u nich uwagi.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 11:50
14 sierpnia 2024 11:53

A sorry...słońce micno swirci i odcienie widze niewyraźnie. Ci polscy wasale to ksiażę pomorski, a nie Korona. Czyli pomylilem sie...:)

 

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 11:50
14 sierpnia 2024 12:13

Glupi ci Wegrzy maksymalnie, ze nikt na to nie zwrocil u nich uwagi.

Mapa jest jak najbardziej poprawna. Natomiast Pioter powinien dostać Nobla za mistrzostwo propagandy, żeby nie powiedzieć... wpływu. Wyciągnął mapę z jakiegoś niszowego portalu (nawet nie wiadomo, czy wegierskiego), poprzedził ją zabawną historyjką, ustawiającą większość czytelników na oczekiwanej pozycji, a potem wrzucił dwie mapy... Pierwszej nie chciało mi się powiększać, a druga w opisach zawiera samą prawdę. Wyraźnie jest mowa o unii personalnej z Polską i Chorwacją, a polish vassals to nie polscy wasale, ale polskie lenna (lenna, należące do Polski!). Zresztą 10 lat później mapa straciła aktualność dzięki panom małopolskim i św. Królowej Jadwidze, córce rzeczonego Ludwika, która nawet Ruś Halicką odzyskała dla Polski z rąk wegierskich. 

No, ale tak się robi burzę w szklance wody...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jolanta-gancarz 14 sierpnia 2024 12:13
14 sierpnia 2024 12:15

Juznapisalem - słonce mnie oslepia i odcienie źle widze. Przyznalem sie NATYCHMIAST do pomylki...:)...mea culpa

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @jolanta-gancarz 14 sierpnia 2024 12:13
14 sierpnia 2024 12:20

No fakt. Tak było za Ludwika zwanego przez Wegrow Wielkim. Pytanie tylko, czy obecna polityka Wegrow chce by znowu Wegry byly takie? Wg mnie chce, ale robia to Wegrzy w najglupszy sposob opierajac sie o Rosje i Niemcy. I dlatego zostana czarna dziurą gospodarczą.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @jolanta-gancarz 14 sierpnia 2024 12:13
14 sierpnia 2024 12:40

Dziękuję za uznanie ;)

Owszem. Mapy poprawnie historyczne i jedna nawet właściwie opisana. I fakt, zupełnie niszowe portale, w tym nawet reedit.

Proszę jednak popatrzeć tu:

https://www.reddit.com/r/2visegrad4you/comments/v9unc7/when_we_say_greater_hungary_we_dont_mean/?rdt=62677

https://www.quora.com/Which-was-stronger-wealthier-the-English-monarchy-or-the-Kingdom-of-Hungary-Most-Hungarian-medieval-kings-could-raise-bigger-armies-have-bigger-residences-and-inland-revenues-than-English-kings

https://www.quora.com/profile/Aleks-Kewin

https://www.deviantart.com/cholima/art/Greater-Greater-Hungary-M-BAM-958904859

Mógłbym to traktować jak węgierską Wielką Lechię, ale mam pewien problem z postawą Węgier przed i w trakcie wojny na Ukrainie. Oraz z promowaniem idei Wielkich Węgier przez rząd Orbana.

I tak tylko dla przypomnienia ta historyjka była, że w średniowieczu, nawet u jego schyłku, czegoś takiego jak rysuje się na tych mapach nie było. To zawsze były odrębne organizmy państwowe.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @jolanta-gancarz 14 sierpnia 2024 12:13
14 sierpnia 2024 14:25

Ale tego na Węgrzech nie mówią, (św Jadwiga). W ogóle to ciekawa jestem, co mówią, bo Orban zachowuję się jak oczadzialy. Zapytany o sytuację wszystko kraju Węgier, odpowiada szeptem... 

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
14 sierpnia 2024 14:52

A mnie się podoba inne zestawienie, takie olimpijsko-parysko-bzikowe. Niech kolega popatrzy na tabelę medalową Paris 2024.

14. Węgry - 6/7/6 - 19
22. Ukraina - 3/5/4 - 12
23. Rumunia - 3/4/2 - 9
26. Bułgaria - 3/1/3 - 7
27. Serbia - 3/1/1 - 5
28. Czechy - 3/0/2 - 5
30. Chorwacja - 2/2/3 -7
34. Słowenia - 2/1/0 - 3
36. Austria - 2/0/3 - 5
42. POLSKA - 1/4/5 - 10

No i w stawce wychodzi, że Cesarstwo Węgiersko-Austriackie ma mocną 3 pozycję.

Zaraz za Najlepszymi Niemcami i Najlepszymi Niemcami z Azji 28/25/29 - 82

 

zaloguj się by móc komentować

LaSalle @Pioter
14 sierpnia 2024 16:05

Jak w końcu z tej sytuacji wyszla kancelaria krolewska?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @LaSalle 14 sierpnia 2024 16:05
14 sierpnia 2024 19:42

Był jeszcze jeden tytuł, po który w znacznie późniejszych czasach sięgnął również Frydeyk II Hohenzollern. Wielki i Suwerenny Książę Śląski (inaczej książę Wrocławia). A to oznaczało, że we Wrocławiu będzie oddzielna kancelaria dla całego Śląska, która tylko nominalnie podlegać będzie królom czeskim.

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @jolanta-gancarz 14 sierpnia 2024 12:13
14 sierpnia 2024 20:05

Nie do końca się z tym "jak najbardziej" zgodzę, bo o ile z lennami wszystko pasuje, to mapka jako całość zatytułowana jest przecież "Królestwo Węgier i [terytoria] mu [t.j. Królestwu Węgier, nie Ludwikowi] podległe/poddane za Ludwika I", co moim zdaniem również wygląda na spór kompetencyjny i nasuwa podobne pytania jak to zadane przez Stany Śląskie.

zaloguj się by móc komentować

tomasz-kurowski @tomasz-kurowski 14 sierpnia 2024 20:05
14 sierpnia 2024 20:07

(Niemniej dla mnie ciekawe jest rzutowanie takich mapek na granice współczesne, jak gdyby zależało na wyraźnym wskazywaniu, do kogo "na dziś" mamy pretensje...)

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Pioter 14 sierpnia 2024 19:42
14 sierpnia 2024 20:08

A ja i tak w kontekście tych map co kolega pokazał, uważam, że jednak Węgrzy są spoko i pełni umiaru. Wszak mogli pokazać mapkę ziem którymi władał I. Ulászló (Nasz no i też ich biedny Warneńczyk...).

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 14 sierpnia 2024 20:08
14 sierpnia 2024 20:25

Ale akurat do Warneńczykq się nie przyznają. I to jest ciekawe, bo to jest jak kontynuacja linii/postawy arystokracji węgierskiej w XVIw. wobec króla Jagiellona. Coryllus w drugim tomie Baśń Jak Niedzwiedź "Polskie historie" napisał, że elity węgierskie zachowały się nielojalnie wobec króla i zamiast mu pomóc z najazdem tureckim, stały biernie i 0atrzyły, co dalej z tego wyniknie. Stąd  myśle, że Węgrzy NIGDY bie nawiązą do króla Jagiellona - 9n sla nich jest "nie swój". I my Polacy wpadamy tu w pułapkę niezrozumienia, myśląc że Węgrzy czują z nami wspólnotę bo był na tron8ee w Budzie król Jagiellon. Oni tak nie uważają. 

Jako cywile i zwykli ludzie dlaczego mieliby być wredni czy niemili? Ale politycy węgierscy są nam wrodzy. I dramatem Kaczyńskiego i całego PiSu było to, że właśnie wpadli w pułapkę niezrozumienia Węgrów.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @tomasz-kurowski 14 sierpnia 2024 20:07
14 sierpnia 2024 20:33

Zgadzam się, że ten szczegół - przeoczony przez nas - jest istotny. W końcu ciśnie się oytanie, po co te kontury współczesnych granic? Ano po to, aby pokazać, kto ile Węgrom zabrał. Szkoda tylko, że Węgrzy nie pokazują, co i ile zabrali np. takim Wielkomorawianom w 895. No bo niby dlaczego roszczenia terytorialne wywidzić dopiero od 895? Co to? Wczesniej na Nizinie Panońskiej i w okolicach nic nie było?

Czekam, aż Czesi wybiją monetę z Wielkimi Morawami. To się wtedy Węgrzy zagotują...:)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @tomasz-kurowski 14 sierpnia 2024 20:07
14 sierpnia 2024 20:34

Choć widać z pierwszej mapki, że Węgrzy pracują nad przywłaszczeniem sobie dziedzictwa Wielkim Moraw, aby wymiksować Czechów.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 20:25
14 sierpnia 2024 21:03

Znam kilku Węgrów i z nimi rozmawiałem (mówię znam i rozmawiałem, bo właśnie rozmawiałem ze znajomymi na te tematy). No więc oni wcale się od dziedzictwa Jagielonów nie odcinają, choć bardziej pamiętają Ludwika.

Tak na marginesie to w tych naszych rozmowach wyszło mi, że Mohacz dla nich nie jest jakąś szczególną cezurą....

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @aszymanik 14 sierpnia 2024 21:03
14 sierpnia 2024 21:18

Nie tak żebym coś chciał powiedzieć, bo tak dla siebie sprawdziłem z kim o tych sprawach w 2015-16 rozmawiałem i sam trochę zaskoczony jestem...

https://budapestbalkansforum.hu/speakers/balazs-szloszjar/

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 14 sierpnia 2024 21:18
14 sierpnia 2024 21:25

To skoro ten generał, oficer (?) przyznaje soę do dziedzictwa Kagiellonów, a jednocześnie popiera sojusz Węgier z Moskwą i Berlinem, to znaczy że albo jest schizofrenikiem albo kompletnie nie rozumie historii i tego dlaczego był Mohacz. Nie da się tego połączyc bez szkody dla umysłu. 

To mnie jeszcze bardziej martwi - to niezrozumienie historii przez wojskowych węgierskich. Bo oni zwyczajnie będą ślepo posłuszni samobójczym rozkazom i poleceniom władz cywilnych. 

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 21:25
14 sierpnia 2024 21:34

Nie wiem co on popiera, a czego nie popiera - wiem, że to bardzo porządny facet i szczery patriota. Szczerze mówiąc mam osobistą satysfakcję, że mogłem z nim kiedyś przy piwie porozmawiać...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 14 sierpnia 2024 21:34
14 sierpnia 2024 21:39

To szkoda, że nie wiemy co mysli o polityce rządu Orbana, bo to on jednak będzie realizował jego plany - o ile Orban się szarpnie i postawi armię na nogi. 

Traktuję tego generała, jako człowieka życzliwego Polsce, ale nie mającego żadnego wpływu na politykę Węgier.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @aszymanik 14 sierpnia 2024 21:34
14 sierpnia 2024 21:39

w Szczecienie między innymi zresztą:)

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 21:39
14 sierpnia 2024 21:46

On wtedy przynajmniej był bardzo entuzjastycznie (może mocno powiedziane ale jednak) nastawiony do Orbana, przypomnę 2015r. i atak na "uchodźców" na węgierskie granice. No ale nie tylko to, on mi wtedy powiedział coś takiego - "wiesz; ja mam w dupie, że on (Orban) zajebał nam emerytury i oberżnął nam pensje - ja teraz czuje się w swoim kraju jak u siebie" - może cytat niedokładny ale pewno w 100% oddaje co on wtedy chciał mi powiedzieć.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 14 sierpnia 2024 21:46
14 sierpnia 2024 21:54

Tak...wiem, że Węgrzy dsją się kroić Orbsnpwi, bo ten im wmawia, że zrobi z Węgier wielki kraj i że Unia nie będzie w nim rządzić. Po czym realizuje wszystkie "prosby" Berlina, o czym zwykli Wegrzy nie wiedza. Im wystarcza, że Orban nie wpuszcza imigrantów. A Orbanowi ci imigranci byli właśnie potrzebni jak zbawienie, aby mógl tych zwykłych Węgrów bezproblemowo orżnąć. Podejrzewam nawet, że sam organizował ich najazd na Węgry, żeby wzmocnić swoją pozycje i znieczulić Węgrów na podwyżki podatków.

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 21:54
14 sierpnia 2024 22:07

To mimo wszysto nie jest takie proste. Przynajmiej wtedy nie było. Rodzina Balaża pochodziła z Siedmigrodu, mówił, że po przekroczeniu granicy rumuńskiej jedzie jeszcze 600km do swojej babci, która tam została, a to kiedyś były Węgry - "rozumiesz!! - mówi mi; 600km!!!!; Ja kurwa całe dzisiejsze Węgry bym dziś w tym czasie objechał...." 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @aszymanik 14 sierpnia 2024 22:07
14 sierpnia 2024 22:17

No ma syndrom porozbiorowy. Ludzie z Warszawy jeździli do babci aż do np. Czekasy lub Połocka. To ponad 1000-1500km.

zaloguj się by móc komentować


aszymanik @Pioter
14 sierpnia 2024 22:30

No tak ,tylko oni żadnego Szczecina za Kolożvar nie dostali...

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @Pioter
14 sierpnia 2024 22:35

Tak żebym nie był gołosłowny:

https://polska-zbrojna.pl/Mobile/ArticleShow/19879

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @Pioter 14 sierpnia 2024 12:40
15 sierpnia 2024 13:22

Nie wiem co to za portale, jaki jest ich zasięg oraz twórcy. Z samych map, a nawet dyskusji po angielsku niewiele wynika. W czeluściach Internetu można znaleźć takie mapy, jakie zilustrują każdą sugerowaną tezę. Na przykład:

https://x.com/JablonskiDoktor/status/1011891257612914688/photo/1

A dla drugiej strony jak najbardziej historyczna mapa: https://wmuzeach.pl/wszystkie-obiekty/SYxfnwOYdifuM4RjJJf0_mapa-ukrainy-/0/L4evHyFeMPQFJh6dCzYx

Że o mapach Polski w czasach Jagielllonów, a zwłaszcza RON nie wspomnę;-)

Co do Węgier, to większym problemem niż stosunek do wojny na Ukrainie, jest podejście ich władz do pewnej epoki historycznej: specyficzny kult Marii Teresy w salach muzealnych i odbudowa (z betonu i kamiennych okładzin!) obiektów rządowych z czasów c.k. Austro - Węgier, zamiast średniowiecznych zabytów z czasów Ludwika Węgierskiego i jego ojca.

Chociaż kult św. Jadwigi Królowej coraz bardziej się szerzy, nie tylko w Budapeszcie...

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 12:20
15 sierpnia 2024 13:25

Niewątpliwie polityka współczesnych Węgier jest schizofreniczna, zwłaszcza nacisk na pamiątki po c.k. Austro - Węgrach.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @tomasz-kurowski 14 sierpnia 2024 20:05
15 sierpnia 2024 13:31

Unia personalna włączyła Królestwo Polskie pod panowanie Andegaweńczyka (siostrzeńca Kazimierza Wielkiego przecież) na 12 lat, czyli podpis may jest w porządku. Nie piszą przecież o włączeniu do Węgier, tylko o panowaniu Ludwika Andegaweńskiego. Z tymi odrębnościami to różnie bywało, skoro Ludwik zdążył włączyć do Królestwa Węgier należącą do Polski Ruś Halicką i dopiero jego córka Jadwiga musiała ją odbijać z rąk węgierskich w 1386 r.. Niemal pokojowo zresztą;-)

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @Matka-Scypiona 14 sierpnia 2024 14:25
15 sierpnia 2024 13:36

Kult św. Jadwigi Królowej na Węgrzech jest coraz szerszy. Duży wpływ mają na to polscy księża, pracujący nad Dunajem (nie tylko w Budapeszcie, ale m.in. w diecezji Vac) oraz obecny konsul węgierski w Krakowie, katolik ożeniony z Polką, wielki czciciel naszej świętej królowej.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 14 sierpnia 2024 22:17
15 sierpnia 2024 13:55

No nie! Do Czerkas owszem, lekko ponad tysiąc, ale do Połocka tylko 700-800.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 14 sierpnia 2024 21:03
15 sierpnia 2024 13:56

Bo oni nie uznają kultu porażek. Co ich prowadzi wprost do uwielbienia siły i przekonania, że tylko siłą da się coś załatwić. Niech pan z nimi porozmawia o rozwaleniu węgierskich kopalń w XV i XVI wieku, o Georgu Hohenzollernie i "krzewieniu" przez niego protestantyzmu na Węgrzech. Uznają to za super okoliczność, bo wszyscy w końcu przeszli na protestantyzm. I nie skojarzą tego ani z Fuggerem, który był katolikiem przecież, ani z Mohaczem. To im się w głowach nie mieści. Niech im pan zasugeruje, że rewolucyjny pomysł procedowania w języku węgierskim ustaw w sejmie narodowym, ostatecznie pogrzebał ideę wielkich Węgier, niech im pan powie, że człowiek, który to wymyślił był agentem, to rzucą się na pana z nożem. Węgrzy do rewolucji 1848 roku procedowali po łacinie, dzięki temu byli rozumiani przez elity zamieszkujących Węgry narodów i nawet ich protestantyzm nie przeszkadzał nikomu. Potem Węgrzy zasłuchali sie w siebie nawzajem i mamy to co mamy. Nie mieli już oferty dla nikogo i stali się ofiarą, ale tego nie zauważyli. Węgrzy nie rozumieją, że użycie siły dokonuje się dopiero po całej serii działań przygotowawczych, które osłabiają przeciwnika. Często nie na tyle, by go pokonać, ale działania te muszą być wykonane. Oni zaś szukają dziś słabszego, któremu mogliby, pardon, nakopać do dupy i wyszło im, że wespół z Putinem nakopią Ukrainie i wtedy będą wielkie Węgry. Mają oni też, podobnie, jak ludek polski skupiony w prowincjonalnych ośrodkach, wielkie mniemanie o sobie i całkowitą niechęć do ponoszenia odpowiedzialności za cokolwiek. Dlatego Orban tak im się podoba - bo załatwia za nich sprawy i mogą się czuć jak u siebie. 

zaloguj się by móc komentować


tomasz-kurowski @jolanta-gancarz 15 sierpnia 2024 13:31
15 sierpnia 2024 14:08

Ale tam nie jest napisane jedynie, że Polska również była pod panowaniem Ludwika, ale że za panowania Ludwika należała do terytoriów podległych Królestwu Węgier. Co de facto mogło nawet być prawdą, ale de jure to bym, wzorem Stanów Śląskich, słał zapytania do kancelarii królewskiej w tej sprawie.

zaloguj się by móc komentować

jolanta-gancarz @tomasz-kurowski 15 sierpnia 2024 14:08
15 sierpnia 2024 14:37

Wszystko przez małe, a jakże wieloznaczne słówko: subjects, a ściślej : its subjects:-). Ach ten język angielski...

Mnie bardziej interesuje data: 1374. Ludwik został królem Polski zaraz po śmierci Kazimierza Wielkiego, w 1370 roku. Nie znam na tyle historii Węgier, aby jakoś specjalnie wyróżnić tę datę. Chyba, że chodzi o przywilej koszycki, zapewniający panowanie jednej z córek Ludwika w Polsce. Tylko, że właśnie w 1374 r. urodziła się najmłodsza, Jadwiga, a po 4 latach umarła przeznaczona na tron węgierski Katarzyna i wszystko trzeba było zmieniać. Niezbadane są wyroki boskie;-). No i mapa przecież nie tylko Królestwo Polskie obejmuje. Więc skąd wybór akurat tego rocznika?

zaloguj się by móc komentować

aszymanik @gabriel-maciejewski 15 sierpnia 2024 13:56
15 sierpnia 2024 20:17

Niestety, prawdopodobnie nie będę miał już okazji - nasze spotkania miały charakter służbowo-prywatny i po roku kiedy to w ramach wspólnych przedsięwzięć cyklicznie się spotykaliśmy, wzajemne kontakty stopniowo wygasły. Może jeszcze gdzieś tam mam do nich numery telefonów ale wątpię, że Balaż, który w międzyczasie stał się najważniejszym wojskowym na Węgrzech będzie miał czas i ochotę na takie rozmowy.....

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @aszymanik 15 sierpnia 2024 20:17
15 sierpnia 2024 20:27

Ja bym raczej odradzał kontakty z nim

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować