Córki Elektry
12 września pod stemplami Kamerunu pojawiła się taka moneta. Znajdujemy na niej pewne potwory znane z mitologii, których pewnie wcale nie trzeba opisywać. Ale gdy przyjrzymy się ich genealogii, znajdziemy pewne dość ciekawe dane.
Otóż Harpie były córkami Elektry i Taumasa. A ich rodzice są wyjątkowo zagadkowymi, jak na warunki greckiej mitologii, postaciami.
O Elektrze wiemy tylko tyle, że była tą, która daje bursztyn, a o jej mężu wiemy jeszcze mniej, bowiem jak mówi Ciotka Vicky: nie istnieją żadne mity powiązane z Taumasem.
Robi się więc ciekawie, bo coś jednak o Taumasie wiemy. Jego imię znaczy tyle samo co cud, i podobno wzięło się to stąd, że zachwycał on śmiertelnych sprawami, których nie potrafili pojąć w żaden sposób. Wiemy także, że był on jednym z bóstw morskich.
Gdyby przetłumaczyć te mitologiczne dane na zrozumiały dla nas język, otrzymamy informację, że Harpie (odpowiedzielne za dręczenie śmiertelników oraz porywanie dusz zmarłych do Hadesu) pochodziły z terenów leżących nad Bałtykiem, a Taumas i Elektra byli władcami Wenedów i/lub Estów. Choć może bardziej to Elektra (córka Okeanosa i Tetydy) była władczynią Estów, a Taumas (syn Pontosa i Gai) władcą Wenedów.
Niestety w tym miejscu dane genealogiczne się urywają, ale Gaja czy Okeanos byli chyba w miarę współcześni Saturnowi (czyli Sargonowi Wielkiemu, temu, kto uporządkował chaos). Harpie natomiast wydają się być współczesne końcowi epoki mitologicznej, i należałoby je umiejscowić gdzieś w pobliżu greckiej epoki herosów, bliżej nawet zdobycia Troi niż narodzin pierwszego z Heraklesów.
Kim więc były Harpie? Ktezjasz w swojej Kosmogonii wymienił trzy z nich: Aello, Ocypete oraz Kelajno.
Aello miała godzić zwaśnione strony oraz wymierzać kary za popełniane zbrodnie. Skazańców wyznaczonych przez Olimpijczyków porywała do Tartaru i tam poddawała różnorakim torurom. Jej imię znaczy tyle samo co Wichrowa i opisywana jest jako piękna i uskrzydlona panna. Dopiero późniejsi autorzy dorobili jej przerażającą twarz starej kobiety oraz ptasie szpony. W mitologii zresztą Aello występuje także jako jedna z Amazonek, która rzuciła się na Heraklesa gdy ten chciał zabrać przepaskę królowej Hippolity. I niestety w tej potyczce zginęła.
Ocypete, której imię znaczy tyle co Szybkonoga rozbiła się pewnego dnia na jakiejś wysepce pośrodku oceanu. Po prostu była zbyt szybka i nie potrafiła odpowiednio wymanewrować przy osiągniętej szybkości. Jednak jako rozbitek błagała później bogów, aby ci pozwolili jej się wydostać.
Kelajno (Mroczna) była kimś w rodzaju wieszczki. Opisywana jest w mitologii jako kochanka Zefira, czyli wiatru zachodniego (władcy Wenedów?). Ona również poległa z ręki Heraklesa w trakcie jego potyczki z Amazonkami.
Kim więc były Harpie? Tym samym co Amazonki? I po czyją duszę tym razem zostały wysłane?
tagi: dyplomacja mitologia moneta kamerun olimpijczycy
![]() |
Pioter |
17 września 2024 07:56 |
Komentarze:
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter |
17 września 2024 09:07 |
Jeśli one żyły mniej więcej w czasie wojny trojańskiej, to w takim razie jakiś długi, przewlekły konflikt się szykuje o charakterze wrestlingu, bo wojna trojańska była bardzo dziwną wojną.
Dziś było info, że Ibtel wstrzymuje na 2 lata plany budowy fabryk czipów w Polsce i Niemczech. To mi od razu pachnie odroczeniem egzekucji Tajwanu. Ale skoro Tajwanoei dadzą jeszcze parę lat pożyć, to kto jest pierwszy u tych harpii w kolejce?
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 17 września 2024 09:07 |
17 września 2024 09:15 |
Jakiś tydzień temu prezydent Tajwanu powiedział (kierując treść do Chin Kontynentalnych), że zamiast zajmowac się straszeniem Tajwanu Pekin powinien zająć się odzyskaniem terenów utraconych w traktacie ajguńskim. A skoro doszło do otwartego wyartykuowania pretensji terytorialnych przez Chiny (nie ważne które) wobec Rosji, to zmieniło się naprawdę wiele.
![]() |
atelin @Pioter |
17 września 2024 09:28 |
Ta cała Kelajno mi brzmi jak nazwa jeziora na Mazurach. Nawet po grecku.
![]() |
Pioter @atelin 17 września 2024 09:28 |
17 września 2024 09:34 |
Bo one gdzieś z tych stron były. A greckie słowa podobno powstały później od ich imion. Przynajmniej tak piszą o słowie cud (taumas).
![]() |
ArGut @Pioter |
17 września 2024 09:52 |
Odpowiedź jest na monecie, sądzę.
Kogoś trzeba wyciąć. Może Najgorszych Niemców i ociupku Niemców?
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter |
17 września 2024 09:52 |
Czyli Tajwan zlożył Chinom oferte, ze bedą dla nich takim listkiem figowym w zamian za....no własnie. No ale 9ferta chyba musiala zostac przyjeta i to na dniach, bo inaczej Intel nie wstrzymalby planow budowy dwoch fabryk czipow.
Jesli do Chin dolaczy Japonia i "poprosi" o wyspy Kurylskie, to jedyne co moze zrobic Rosja, to zdestabilizowac sytuacje w Kotlinie Ferganskiej, Persji (poprzez swoja agenture) tak, aby rozlało sie to i na Irak i na Syropalestyne (z Libanem włacznie), a takze na Kurdystan, aby Turcja tez miala goraco.
Taki pozar od Bosforu przez Persje az do Afganistanu zmusilby Chiny do ratowania swoich lancuchow dostaw.
Hmmm.... W takim razie te Harpie bedą miec pelne ręce/pazury roboty.
Trzeba patrzec co w Ferganie sie bedzie dziac, bo to chyba bedzie taki zapalnik detonujacy rosyjska bombę antychińską.
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 17 września 2024 09:52 |
17 września 2024 09:55 |
To herb Kamerunu. Na kazdej monecie jest
![]() |
ArGut @OjciecDyrektor 17 września 2024 09:07 |
17 września 2024 10:01 |
>Dziś było info, że Ibtel wstrzymuje na 2 lata plany budowy fabryk czipów w Polsce i Niemczech.
Z miesiąc temu była informacja, że INTEL wraca z planami fabryki w Polsce. Tylko to nie była fabryka czipów a fabryka do "pakowania" czipów, tak zapamiętałem.
Jest też pozytyw, że pomimo ataku spekulacyjnego na INTEL-a te podobno wadliwe CPU będą wymieniane a jak ktoś nie chce, dostanie ekwiwalent (jakaś kwota) na inny produkt.
TSMC z moich informacji buduje kolejne dwa faby na procesy N3 i N2. Dodatkowo przy okazji informacji jak Najlepsi Niemcy konkurują z Azją w sprawie "czipów" tak mnie zaświeciło, że wygaszenie Tajwanu jako miejsca produkcji będzie NAJBOLEŚNIEJSZE dla EU. EU na globalnym rynku odpowiadało za 6% produkcji "czipów", a sam INTEL dostarcza 12%, przed inwestycjami i przed CZIP AKTEM.
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 17 września 2024 09:52 |
17 września 2024 10:03 |
Japonia dołączyła wcześniej. Po aneksji Donbasu wszyscy natowscy sąsiedzi Rosji oraz Japonia zgłosili swoje roszczenia terytorialne do ziem obecnie kontrolowanych przez przez RF, a okupowanych przez nich od lat 40-tych.
![]() |
Pioter @ArGut 17 września 2024 09:52 |
17 września 2024 10:07 |
Te języki w godle Kamerunu (francuski, angielski i niemiecki) to języki, którymi się tam posługują. W końcu Kamerun do 1915 roku był kolonią Rzeszy.
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 17 września 2024 09:52 |
17 września 2024 10:09 |
Na razie Budianow pochwailił się likwidacją fabryki dronów pod Aleppo. Czyli Ukraińcy próbują jakoś chronić przynajmniej końcówkę tego chińskiego szlaku.
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter 17 września 2024 10:03 |
17 września 2024 10:11 |
Czyli Rosja za cene "niezaleznosci" Czeczeni, Tuwy i Osetii ustala ze swoimi wasalami plan podpalenia Azji Centralnej i Bliskiego Wschodu. Mysle, ze ten plan ma ciche poparcie Izraela.
![]() |
ArGut @OjciecDyrektor 17 września 2024 09:55 |
17 września 2024 10:12 |
Bardzo możliwe. Tylko komu można by dziś opowiedzieć historię o Pokoju, Ciężkiej Pracy i Hajmacie?
Dla mnie HITLEROWCOM. No a Kamerun to na tej monecie jest jedynie formalnie, przecież.
![]() |
ArGut @Pioter 17 września 2024 10:07 |
17 września 2024 10:42 |
Popatrzyłbym na to POPKULTURA-owo. Dwa ostatnie filmy Guya Ritchiego:
-) The Covenant (2023),
-) The Ministry of Ungentlemanly Warfare (2024).
Ten drugi ma rozwiązanie akcję na Fernando Po, bierzemy mapę i szukamy Fernando Po.
Korona kocha swoich propagandystów, może wystawią mu jakieś mauzoleum. No i pan Guy to taka skamienielina, która pokazuje kiedy interesy Imperium (Olimpijczycy?) zjeżdząją się z planami Najlepszych Niemców (Wężowe Plemie?)
Może więc skoro Asgard to nie miejsce a ludzie, to może Panama, Guam czy inne Porto Rico to też nie miejsca, a ludzie?
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 17 września 2024 10:42 |
17 września 2024 10:53 |
Dobre...;). Narod to ludzie...a Amerykance maja nawet doslownie "We people..."
I to by się zgadzało z definicja Fenicji. Fenicja jest wszedzie tam, gdzie jest choć jeden Fenicjanin...:)
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 17 września 2024 10:11 |
17 września 2024 11:06 |
Na razie tylko Czeczenii. Polecam podcast generała Apti Aładinowa (czy jak go nazywają już Alladyna) w sprawie aresztowania dwu Czeczeńców po bójce i rekację na ten podcast innych rosyjskich standuperów (zwanych tam wojenblogerami).
Ogólnie Czeczeńcy nagle okazali się ludźmi drugiej kategorii, a przez resztę armii są postrzegani jako ci, którzy wbiją nóż w plecy upadającej Rosji.
![]() |
Pioter @ArGut 17 września 2024 10:42 |
17 września 2024 11:07 |
Już od dawna tak jest. Teraz tylko się do tego przyznali otwarcie.
![]() |
pike @OjciecDyrektor 17 września 2024 09:07 |
17 września 2024 11:13 |
Z egzekucją Taiwanu Chiny mają problem polityczny i techniczny…
Twierdzą, że Taiwan jest nich i dlatego go chcą z powrotem…
A chodzi im głównie o fabryki TSMC i tu mają sęk…
Mają las a nie mają tartaka…
Chodzi o najnowsze technologie do produkcji chipów a tego jeszcze nie mają…..
Sprawę kontroluje USA przez blokowanie do zdobycia przez chińczyków podstawowego urzadzęnia
(skomplikowanej maszynerii) technologicznego do produkcji chipów, które opracowali Holendrzy (ASML) i go wytwarzają i sprzedają…..
Ale dostawcą głównych podzespołów do niego są niektóre firmy amerykańskie…
Poza tym Tawan jest producentem 30% chipów dla Chin…
Chińczycy są świadomi,że brutalny atak w tym temacie nic im nie da…
Taiwańczycy mogą unieruchomić urządzenia technologiczne choćby prze demontaż ich podzespołów, których oni nie produkują….
Szefowie TSMC nawet są pewni, że do takiego ataku nie dojdzie…
Dla Chin najlepiej by było gdyby Tawańczycy się po prostu poddali i jeszcze udostępnili im swoje kadry techniczne …
Chińczycy dla wszystkich nie najnowszych chipów (to te są powszechnie stosowane: samochody, armia… itp.) mają swobodny dostęp.
Mogą je kupować nawet w USA….
![]() |
OjciecDyrektor @pike 17 września 2024 11:13 |
17 września 2024 12:04 |
Ataku bezpośtedniego nigdy nawet nie sugerowałem, ale blokadę Tajwanu już tak. Prezes TSMC może się kiedyś zdziwić, gdy USA dadza zgodę ba sprzedaż tej maszynerii do Chin. To tylko kwestia ceny. Na razie cena dla Chińczyków jest zbyt wysoka (mam na myśli cenę polityczną). I stąd dobry humor prezesa TSMC
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter 17 września 2024 11:06 |
17 września 2024 12:07 |
Alle nie wywalaja Czeczeńców, co wg mnie świadczy o tym, że to traktowanie ich jak podludzi jest udawane. Więc jest polityczna eobota do zrobienia na Zakaukaziu i w Ferganie. To wystarczy by uruchomić domino
![]() |
zkr @ArGut 17 września 2024 10:01 |
17 września 2024 12:30 |
Tak przy okazji czipow - watek ukrainski tez jest wazny, przypomne temat:
Understanding the science behind the neon shortage
"Jak na ironie, Ukraina bedac glownym swiatowym producentem pszenicy potrzebuje ogromnych ilosci azotu do produkcji nawozow, a neon okazuje sie bardzo cennym produktem ubocznym podczas rozdzialu azotu od tlenu z cieklego powietrza na potrzeby produkcji amoniaku metoda Habera i Boscha."
Ukraina byla do 2022 najwiekszym dostawca neonu a bez niego fotolitografia lezy...
![]() |
Nova @Pioter 17 września 2024 09:34 |
17 września 2024 14:34 |
Mogło dojść do dealu między Chinami a USA. Podział Rosji która poniesie koszta kompromisu.
![]() |
OjciecDyrektor @Nova 17 września 2024 14:34 |
17 września 2024 14:45 |
Zmiana przynależnosci terenķw na Syberii nie jest możliwa bez powstania kilku republik "uralskich". A to wymaga czasu i silnego osłabienia władzy centralnej. W obecnym czasie sąto tylko marzenia Chinoli. Ale oni są cierpliwi.
Rosjanie wiedzą, że czas gra na ich niekorzyść, więc będą organizowac ruchy dewastacyjne w Azji Centralnej. To jedyna szansa na maksymalne odwlecenie w czasie utworzenia republik "uralskich".
![]() |
Pioter @Nova 17 września 2024 14:34 |
17 września 2024 14:58 |
Mogło dojść. Ale cały czas wygląda na to, że USA nie chce rozwalać Rosji (co innego GB). Z drugiej strony Rosja się skompromitowała ostatnio kilka razy: 1 - zaczynając wojnę, której nie mogła wygrać, 2 - pozwalając na wkroczenie wojsk nieprzyjacielskich na swoje terytorium. Kilka dni temu powtórzono manewr kurski i to chyba przelało czarę. Teraz pewnie trwają negocjacje kto ma zaopiekować się porosyjksim arsenałem nuklearnym.
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 17 września 2024 12:07 |
17 września 2024 15:02 |
A kto będzie robił za oddziały zaporowe? Większość Rosjan jeszcze się Czeczeńców boi, ale jak widać to powoli również przechodzi już do przeszłości. Szczególnie po tym, jak pokazano ich szybkość ucieczki przed ukraińską ofensywą pod Kurskiem.
![]() |
zkr @Pioter 17 września 2024 15:02 |
17 września 2024 15:23 |
> Większość Rosjan jeszcze się Czeczeńców boi, ale jak widać to powoli również przechodzi już do przeszłości.
Ciezki temat z muzulmanami w Rosji.
Polecam wpis Skippera.
![]() |
zkr @zkr 17 września 2024 15:23 |
17 września 2024 15:24 |
"(...)klan Kadyrowów tak bardzo oplótł mackami Czeczenię, stanowiąc jednocześnie gwarancję spokoju w tej wiecznie buntującej się republice, że w Moskwie rozumieją, iż tolerowanie bandyty na tronie w Groznym jest jedynym warunkiem zachowania kontroli nad Kaukazem."
![]() |
Gotoxy76 @Pioter |
17 września 2024 15:55 |
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hydaspes_(mythology)
Chyba miał jeszcze syna i łączy się to z Pana poprzednimi notkami.
![]() |
ArGut @zkr 17 września 2024 12:30 |
17 września 2024 16:22 |
No to może utożsammy harpie z tym jakie problemy niesie wojna na Ukrainie oraz eskalacja działań na Bliskim Wschodzie dla przemysłu produkcji "czipów" (dygresyjnie i pod rozwagę: na monecie są Harppy w mitologii angielsko języcznej zaś Harpy).
Harpia gazów szlachetnych, bo tym jest Neon. Niereeaktywnego środowisko zapewnia przy produkcji możliwość i odpowienich domieszkowań, polerowań, wytrawiań jak i to, że proces jest izolowany.
A kolejne harpie? No i fakt, Herkules (kim że on jest w tej historii) POKONAŁ wszystkie ...
Na drugą harpię zaproponuję harpię optyczną. Jedynie Carl Zaiss ma taką technologię, która może napędzać maszyny EUV, produkowane przez wspomnianego ASML-a (polecam kanał FB i YT firma świętuje 40 lecie).
I teraz z wdziękiem prestigitatora ... zacznę się zastanawiać czy te zaproponowane harpie są olimpijskie czy może wężo-plemienne ...
![]() |
Gotoxy76 @atelin 17 września 2024 09:28 |
17 września 2024 16:33 |
Kelajno - Kisajno faktycznie podobnie.
![]() |
klon @OjciecDyrektor 17 września 2024 12:04 |
17 września 2024 17:01 |
<<<I stąd dobry humor prezesa TSMC >>>
Jest jeszcze jeden aspekt wstrzymania budowy fabryk. Niepolityczny. Informacja z końca lipca br.
Intel "potknął się" na swoich najnowszych procesorach. Błąd jest podobno duży i nie do usunięcia programowo. Fala zwrotów rośnie jak kula śnieżna. Oznaczać to może , że nie będzie zysków na (roz)budowę.
Oby tylko zwrot 1:1 bez kosztów procesowych za "straty niematerialne" w bazach danych lub innych ważnych centrach....
Szczegółami się nie interesowałem. Jak ktoś ciekaw - znajdzie.
![]() |
emirobro @pike 17 września 2024 11:13 |
17 września 2024 17:02 |
W tym filmiku o przyszlosci Taiwanu i polprzewodnikow Piotr Zeihan przypomina,
“ze lancuch dostaw polprzewodnikow obejmuje okolo 9000 kompanii, z ktorych polowa produkuje tylko jeden produkt dla koncowego uzytkownika”.
“that the semiconductor supply chain involves over 9,000 companies half of which only produce one product for one end user”
https://www.youtube.com/watch?v=mfAKSPbhdhU
What Does the Future Hold for Taiwan and Semiconductors? || Peter Zeihan
![]() |
ArGut @klon 17 września 2024 17:01 |
17 września 2024 17:24 |
Sprawa dotyczy rynku konsumenckiego. Dotyczy 13 i 14 generacji core I7 i jakichś I9. Tu jedno z omówień - Czy nowy Mikrokod uratuje CPU Intela?
Co prawda nie zgadzam się z wnioskami, ale nie mam nic przeciwko takim opiniom. No bo w końcu każdy użytkownik tych NIBY wadliwych CPU dostał 2 lata ekstra gwarancji i możliwość wymiany CPU po zwrocie (potwierdzony jedynie wysłaniem CPU).
Co może wprowadzić harpię życia CPU? Ile powinien żyć procesor ...
![]() |
Pioter @Gotoxy76 17 września 2024 15:55 |
17 września 2024 17:42 |
Była jeszcze córka zwana Iris lub Iryda, która zostala pokojówką Hery. Potrafiła ona łączyć ziemię i niebo (czyli śmiertelników i Olimpijczyków), a jej symbolem była tęcza. I podobno to ona właśnie urodziła Zefirowi Erosa. Podobno była także w posiadaniu dzbana, w którym przechowywana była woda ze Styksu.
![]() |
zkr @ArGut 17 września 2024 16:22 |
17 września 2024 18:14 |
> Niereeaktywnego środowisko
Stosowanie neonu do tego to lekki "perwers" ;) (ale nie wykluczam, ze sa tacy, ktorzy tego uzywaja).
Mysmy stosowali argon. Przechodzil przez rozne "pluczki", pozniej przez zloze tytanowe (850C) a po schlodzeniu zapewnial bezpieczne srodowsko pozbawionie wilgoci i tlenu.
![]() |
klon @ArGut 17 września 2024 17:24 |
17 września 2024 18:14 |
<<<Co prawda nie zgadzam się z wnioskami... >>>
Może być, że uległem stereotypom medialnego wzmożenia - musi być sensacja, jak nie ma, to ją wykreujemy. Choć dawno nie słyszałem o poważniejszym błędnie Intela.
BTW
Skoro problem dotyczy rynku konsumenckiego znaczy, że jako jednostki jesteśmy "drugim sortem"?
![]() |
Gotoxy76 @Pioter 17 września 2024 17:42 |
17 września 2024 18:26 |
O której też niewiele. Dobre znalezisko z harpiami i jak ten Hydaspes ładnie się łączy z Pana notkami. Pendżab, Dionizos.. w Hydaspesie płynęła krew Tytanów. Mam cichą nadzieję na przyszłą książkę podsumowującą Pana odkrycia.
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 17 września 2024 16:22 |
17 września 2024 19:37 |
Czyli mamy taki stan: produkcje czipów porozbijano maksymalnie jak tylko sie dalo - Niemcy (poczatek - technologia), Holendrzy srodek (maszyny) i Tajwan plus cala reszta produkcja. Przy czym w produkcji też porozbijano proces maksymalnie (kazdy produkuje tylko jeden element). I teraz pytanie - przypadek? Moim zdaniem jest to celowe. A zatem to rozb8cie jest wynikiem.negocjacji i umowy pomiedzy dwoma globalnymi organizacjami. Ta umowa jest przestrzegana od w sumie dosc dlugiego czasu. Oznacza to, że "aneksowanie" tejze umowy przez kogokolwiek rozpeta takie pieklo, ze druga wojna swiatowa to bedzie taka zabawa dla harcerzy. Czyli te czipy sa oblozone najwyzszymi zabezpieczeniami..po prostu są - chyba - najważniejsze - ze wszystkich towarów.
![]() |
ArGut @klon 17 września 2024 18:14 |
17 września 2024 20:40 |
>BTW
>Skoro problem dotyczy rynku konsumenckiego znaczy, że jako jednostki jesteśmy "drugim sortem"?
:) no ja i kolega nawigator to nawet "trzeci" jak nie "czwart" sort. Ta sprawa dotyczy przecież rynku gameingowego, który jest czymś w rodzaju SOFTPOWER dla producentów "czipów".
W 2023 "złomowałem" znajomemu serwer DELL PowerEdge T420. Szacuje, że między klientem businessowym a konsumentem jest z 10 lat na zejściem z ceną i "dostępnością" pod strzechą. Z 12 generacji serwerów PowerEdge R720XD to nawet dziś "dobry i tani" serwer na start, szczególnie z wersjami low power CPU.
A wzmożenie i sensacja przecież przekładają się na ceny akcji. Dla mnie to czysty atak spekulacyjny. Nikt przecież nie mówi z takim HYPE-m, że AMD ma współczynnik reklamacji wyższy niż INTEL (pewnie dotyczy ten parametr również rynku konsumenckigo). A jak kolega nawigator wysłuchał tego linkowanego materiału czy innych podobnych. To sprawa dotyczyła tego, żeby CPU (jeden core) mógł się "kręcić" z częstotliwością 6 GHz i tego, żeby były zdjęte limity mocy z CPU. Intel to zrobił i ... został "bad apple".
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 17 września 2024 20:40 |
17 września 2024 22:07 |
Ktoś pilnuje,aby nie było za dobrze i za tanio....:). Ja to rozumiem, bo k9szty płacowe są stałe, a nawet rosnące, a jeden z drugim taki geniusz moze rozłożyć system marż na lopatki i ci geniusze muszą być hamowani i kontrolowani dla ich samego dobra. Bo w końcu l, jesli system marż się posypue, to tacy geniusze pojdą na zieloną trawkę i zostanie im tylko satysfakcja, że niechcący zniszczyli wszystkie większe firmy z branży...:)
![]() |
ArGut @OjciecDyrektor 17 września 2024 19:37 |
17 września 2024 22:17 |
To jest bardziej skomplikowane. Jakbym miał to uprościć tak jak kolega zaproponował i napisać jako komentarz,to napisał bym tak.
Gdzieś w latach na początku lat 70, XX wieku Najlepsi Niemcy orientują się, że KAŻDY w 1-2 lata może skopiować ich rozwiązania w wyniku rewers enginering. No i wymyślają, żeby rozrzucić produkcję i rozdzielić jej etapy po wyspach Azji. Wtedy też otworzono się na Chiny - wizyta Richarda Nixona w Chinach (1972). TSMC powstaje w 1984 roku, wcześnie powstają różne faby w Japonii, Korei, FIlipinach, Singapurze ... TSMC do 2001/2002 roku walczy o każdy rok aby przetrwać. 2001/2002 jest przełomem bo moment wcześniej TSMC jako pierwsza wprowadza technologię miedzianych połączeń między warstwowych. No i chyba również jako pierwsza przechodzi z technologii 0,18 mikrona na 0,13 (tu mogą być nieścisłości ale chodzi o to, że TSMC z goniącego staje się liderem). W Europie jest hype na procesory i niemiecki rząd zobowiązuje się subsydiować AMD przy budowie fabryk ale się nie wywiązuje. AMD o mało się nie "przekręca", bo wcześniej przejmuje mnóstwo innych firm np. ATI Technology. I wtedy materializuje się koncepcja fabless chip maker (o tym gada się od wielu dekad - w mojej ocenie kudosy za to powinny iść do panów Patterson i Hennessey). Rozdziela się projektowanie od produkcji. Produkcja już jest rozdzielona na etapy, jak pisałem powyżej. AMD ma burzliwe lata, po restrukturyzacji powstaje Global Foundries.
Intel zostaje jedyną firmą mającą potencjał robienia każdego etapu od projektu, przez etapy, produkcji u siebie. A faby ma porozrzucane po całym świecie, portfolio technologiczne takie, że mógłby wszystko produkować. Ale z jakiś względów, może wojny patentowej z AMD i innymi o x86 i problemów z architekturą ia64 też coś w nim zgrzyta. Tym bardziej, że ARM-y dominują rynek konsumencki w segmentach poza Desktop PC i Serwer PC. Ale i to się zmienia APPLE przechodzi w 2018/2019 na Apple Sillicon i Desktop PC ma realną konkurencję. Microsoft chce mieć własny procesor, którym zamierza napędzać swoje Desktop PC, Serwer PC, ... W 2021 stery Intela obejmuje Pat Gelsinger, człowiek, który z innymi zaprojektował Intel 486. Jaką daje zmianę - zamierza wrócić do modelu Tic-Tac, zamierza otworzyć faby Intela na to co teraz robią GlobalFoundry czy TSMC, buduje 2-3 nowe faby w Teksasie. Stawia najbardziej wodożerne instalacje produkujące "czipy" na pustyni.
Wniosek z tego choć nie oczywisty, że Najlepsi Niemcy mają wszystko, za wyjątkiem optyki (tu trzeba podejść całościowo to nie tylko soczewki ale sterowanie, etc...) Ale może i to się zmieni.
![]() |
MarekBielany @ArGut 17 września 2024 22:17 |
17 września 2024 23:13 |
Po co tak daleko sięgać.
Kto to potrafi obsłużyć ?
:)
Chyba tylko wszystkie telewizje będące w tutejszym zasięgu.
Potop nie jest do niczego potrzebny.
P.S.
jak to nazywają ...
![]() |
OjciecDyrektor @ArGut 17 września 2024 22:17 |
18 września 2024 07:20 |
To, co kolega opisał tak pasjonująco, wydaje się mnie być czymś podobnym do sytuacji w Polsce za kominy. Za komuny jak inżynierowie coś fajnego wymyślili, to ich szef zamiast się cieszyć, to drapał się w głowę i zastanawiał jak na to zareaguje sekretarz partii. Gdy poszedł z patentem do sekretarza, ten spanikowany pobiegł z patentem do swego partyjnego przełożonego w Komitecie Centralnym. A tam przełożony sekretarza ofuknął go, aby mu nie zawracać pośladków rzeczami wykraczającymi poza zakres planu. Bo "my tu jestesmy nie od wymyślania patentów, ale od realizacji planu produkcyjnego, poniał?"
Po prostu najbardziej, co sie rzuca w ocxy w branży czipów, to lęk przed "przełomowymi patentami" i maksymalne odwlekanie ich wdrażania do produkcji. Ta branża z pewnością ma swój partyjny komitet centralny...:)
![]() |
zkr @OjciecDyrektor 18 września 2024 07:20 |
18 września 2024 09:50 |
> Po prostu najbardziej, co sie rzuca w ocxy w branży czipów, to lęk przed "przełomowymi patentami" i maksymalne odwlekanie ich wdrażania do produkcji.
Chyba nie.
Najnowsze rozwiazania bierze armia. Dobrym przykladem sa "cywilne" 4004 i jego nastepca 8008. To byl poczatek lat 70. Wojsko juz wtedy mialo F14 CADC, w ktorym zastosowano rozwiazania, ktorre zostaly uzyte w "cywilnych" urzadzeniach dopiero w latach 90. Zreszta projekt CADC ujawniono dopiero po 25 latach.
Zastanawiam sie co ma obecnie wojsko?
Najwydajniejsze "cywilne" karty graficzne potrafia zawierac prawie 80 miliardow tranzystorow (GeForce 4090) i sa to bardzo wydajne(*) urzadzenia.
To co ma armia??? :)
(*) karty graficzne sa uzywane tez bardzo intensywnie jako procesory do obliczen (CUDA), na przyklad koparki kryptowalut czy sprzet do AI je stosuja.
![]() |
OjciecDyrektor @zkr 18 września 2024 09:50 |
18 września 2024 10:31 |
No ale mówimy o aspekcie handlowym. Armia to specyficzny "klient". W zasadzie ten klient działa jak szantażysta, wymuszający to i owo. A tu nam chodzi o zarabianie ogromnej kasy.
![]() |
Pioter @OjciecDyrektor 17 września 2024 10:11 |
22 września 2024 18:26 |
https://www.youtube.com/watch?v=0y-Ai0nZC3g 3:40. Nie wiem czy przez przypadek chlapnął, ale coś widać szykują w Azji w najbliższym czasie
![]() |
OjciecDyrektor @Pioter 22 września 2024 18:26 |
22 września 2024 18:58 |
Tak. Rosja tradycyjnie - jak ma podbramkowe sytuacje - chce zrobic ucieczkę do przodu...:)