-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

To, co naprawdę ważne, robione jest w ciszy

Nikt w zasadzie nie informował nikogo o tym, że Somalia dokonała wymiany banknotów.

Po pierwsze to czy wogóle taki kraj jak Somalia jeszcze istnieje? A po drugie kogo to wogóle może interesować?

Od stabilizacji w Somalii i Jemenie akurat uzależniony jest ruch statków przez Morze Czerwone. Przynajmniej jeden brzeg musi być bezpieczny, żeby wogóle można było myśleć o nieopływaniu z towarem całej Afryki. Czyli interesować kogoś powinno.

Prócz tego jak zawsze interesować będzie kolekcjonerów. W końcu to coś nowego, czy można się później pochwalić w towarzystwie.

Popatrzmy więc na te cuda:

Ciekawe papierki, nieprawdaż? Jeszcze ciekawiej robi się, gdy zaczniemy analizować doniesienia o tych banknotach. Oficjalnie bowiem władze Somalii nic nie komentują. Ludność natomiast posługuje się nimi w codziennych zakupach (co widać na ilustracjach). Te w idealnym stanie podobno pochodzą z rezerw Banku Sudanu.

I jest jeszcze ciekawiej. Niby Sudan ma własny park maszynowy, ale nikt mu niczego nie zlecał. A przynajmniej nikt się do tego a w Somalii ani w Sudanie nie przyznaje.

Jeszcze ciekawsze jet to, że w roku 2013 niemiecka firma Gisecke & Devrient ogłosiła, że skończyła drukować zamówione banknoty dla Somalii o nominałach 1000, 2000, 5000, 10000, 20000 i 50000 szylingów. Ale nikt ich wtedy na oczy nie zobaczył.

Przekopanie się przez archiwa sieci daje jeszcze ciekawsze wyniki. Otóż pod koniec stycznia zeszłego roku Ali Yasin Wadhere powiedział w wywiadzie dla chińskiej agencji Xinhua, że w czerwcu 2024 roku zostanie przeprowadzona wymiana pieniędzy w Somalii na nowe bankoty o nominałach 1000, 2000, 5000 i 10000 szylingów. Miało to zmniejszyć ilość gotówki będącej w obiegu i ułatwić robienie codziennych zakupów. Przyznacie Państwo, że portfele tamtejszyń gospodyń domowych są małoatrakcyjne. Przy czym należałoby jeszcze dodać, że oficjalny ostatni notowany kurs szylinga somalijskiego, to 571 za dolara, a średnie miesięczne wynagrodzenie do 210000 szylingów. Przy czym najwyższym nominałem od 1993 roku jest banknot 1000 szylingowy.

Jak się cała akcja skończy? Podejrzewam, że w czerwcu tego roku wielu mieszkańców Somalii przeżyje szok. Wywiad bowiem szefa Banku centralnego dla agencji Xinhua sugeruje, że nowe banknoty dla Somali przygotowują Chińczycy. A Niemcom po prostu pozwolono wydać po cichu na somalijskim rynku to, co mieli u siebie wydrukowane dziesięć lat temu.



tagi: niemcy  chiny  banknoty  somalia 

Pioter
4 stycznia 2024 08:34
21     2029    12 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

OjciecDyrektor @Pioter
4 stycznia 2024 09:52

Zdziwisz się, ale już tylko 15% handlu światowego przechodzi przez M. Czerwone. Bardzo dużo statków opływa Afryke - jak za czasów sprzed budowy Suezu.

Dla mnie to oznacza, że ktoś chce wymusić na portach M. Śródziemnego i Czarnego pośrednictwo. No i ktoś chce zmusić czynnikami ekonomicznymi do przyspieszenia prac nad tworzebiem lądowego szlaku handlowego (czyli do szybszego dogadania się, co do udziałów w tym przedsięwzięciu). 

Dla mnie jest ewidentne działanie na korzyśc Chin i Rosji, którym zależy na rozwoju szlaków lądowych. Choć na tym korzystają tez porty atlantyckie, czyli np. angielskie i holenderskie. Czyli podejrzewam, że oba światowe gangi chcą zamknąć Suez lub go zmarginalizować. To się wtdaje dziwne tylko z pozoru, bo skoro ma powstać panislamska strefa konsumpcyjna, to ten Suwz jest potrzebny, jak psu piąta noga.

Somalia to państwo rządzine przez piratów. Myślę, że w trn sposób ktoś dofinansowywuje tychże piratów. Oczywiście nie za darmo - oni muszą coś zrobic.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 09:52
4 stycznia 2024 11:13

Na razie statki ostrzeliwane są z Jemenu.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 4 stycznia 2024 11:13
4 stycznia 2024 11:17

To wystarczy, aby przekierować ruch na przyl. Igielny. Somalia trxymana jest na deser, gdy opinia światowa będzie "rozprawiać" się z terorrystami z Jemenu. Taki podział ról. A do Somalii nikt nie wkroczy, bo orzecież "Amerykanie już tam byli i nic nie wskórali, wiec nikt inny nie da tam rady".

zaloguj się by móc komentować


Paris @Pioter 4 stycznia 2024 11:13
4 stycznia 2024 19:10

Dzisiaj  caly  dzien...

...  telewizor  francuski  ,,pali  sie  na  czerwono,,  !!!

 

Zamach  w  Iranie,  84  zabitych,...  strzelanie  na  poludniu  Gazy,...  eskalacja  sytuacji  w  Libanie,...  Houti  strzelaja  do  statkow,...  iranski  statek  wojskowy  wplynal  na  Morze  Czerwone,...

...  az  dzisiaj  Blinken  wyjechal  -  w  pilna  -  tygodniowa  podroz  na  BW...

...  ale  o  Somalii  nic  nie  wspominaja,

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
4 stycznia 2024 19:20

Nie namawiam do oglądania całości, ale taka mapka. Pamiętam, jak ćwierć wieka temu kilkanaście ton sprzętu w czterdzieści dni dotarło z placu japońskiej firmy na Bielany. Byłem/jestem pod wrażeniem.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Paris 4 stycznia 2024 19:10
4 stycznia 2024 19:37

Irański okręt wpłynął na M. Czerwone? Niezła ustawka. W Dżibuti stacjonują trzy bazy okrętów wojennych: francuska, chińska i jeszcze jedna (amerykańska?). 

Jeśli irański tam wpłynął, to za ich zgodą...no chyba że to fejk.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @MarekBielany 4 stycznia 2024 19:20
4 stycznia 2024 19:43

Czyli jest plan awaryjny poprowadzenia szlaku ladowego przez Rosje i Białoruś do Polski. W trn sposób interes Mediolanu i Olimpijczykow bedzie uwzględniony. 

Jeśli teraz zrobi się eskalację na Bliskim Wschodzie i utrzyma się ją przez najbliższe 20 lat, to nie bedzie wyjścia i ten szlak powstanie. Trzeba tylko Suez zaczopować, co wg mnie jest robione celowo przynajmniej przez Mediolan

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @MarekBielany 4 stycznia 2024 19:20
4 stycznia 2024 19:46

Tym samym porty Srodziemnimorskie i czarnomorskie zmuszone będa do ostrej konkurencji - to raz, a dwa do ograniczenia przeładunków. No i pośredników będą mieć - obstawiam że będą to porty w zat. Perskiej i w Izraelu. Czyli wracamy do przepływu towsrów, jaki istniał na linii Chiny-Europa w średniowieczu. 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @MarekBielany 4 stycznia 2024 19:20
4 stycznia 2024 19:59

Ta mapka była jeszcze nie tak dawno (przed wojną na Ukrainie) niezbyt aktualna. Spotykało się informacje o pociągach z Chin do Europy zachodniej, pokonujących trasę w 12-14 dni, z czego "port" w Małaszewiczach wprowadzał znaczące opóźnienie. A plany budowy szybkiej chińskiej kolei prze Rosję (teraz niespecjalnie aktualne, ale kto wie) miały przyspieszyć - przynajmniej przesyłki ekspresowe - do 2-3 dni

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 19:46
4 stycznia 2024 20:02

Zapomniałem dodać, że towar płynął Tokio - Hamburg - Gdynia.

 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Zdzislaw 4 stycznia 2024 19:59
4 stycznia 2024 20:07

Nie zapominajmy przy tym o korytarzu poludniowym. Jego namaistką był korytarz transkaspijski. Natomiast teraz - po opuszczeniu Afganistanu przez USA - trasa z Chin przez Afganistan, w tym slynny Korytarz Wachański (Vakhan corridor), potem prze Iran, Turcję i nowy tunel pod Bosforem, na całej dlugości ze standardową szerokością toru, będzie sporo szybsza od "małaszewickiej"

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Zdzislaw 4 stycznia 2024 19:59
4 stycznia 2024 20:08

Pamiętam taką rozmowę z Japończykiem (ćwierć wieka). Spytałem, a dlaczego nie koleją przez Rosję. W odpowiedzi usłyszałem, że tam często przesyłka przepada bez śladu.

Jak jest dziś ? Nie wiem.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 4 stycznia 2024 19:59
4 stycznia 2024 20:09

Chony wyraźnie powiedziałt, że dla nich Polska jest strstegicznym krajem. A więc tu ma być spokój - to raz, a dwa będą ciągnięte szybkieblinie komunikacyjne do Polski. Czy tylko przez Białoruś? Wątpie. Ale ważne, że wszystko potem będzie szło do polskich portów morskich i rzecznych i dalej na zachód. Polska więc będzie głównym pośrednikiem w tym łancuchu dostaw.bi stądcte mega-inwestycje.

Nadchodzi więc zmiana priorytetów - od teraz szlaki lądowe będą ważniejsze, a morskie będą miały rolę drugirzędną w transporcie towarów z Chin, ale także i  w przyszłości z Indii.

zaloguj się by móc komentować


Paris @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 19:37
4 stycznia 2024 20:35

Tak,...

...  w  Dzibouti  sa  Amerykany  !!!

Tez  sie  ,,letko,,  zdziwilam,  ze  co  jak  co...  ale  statek...  i  to  wojskowy  ???  Ale  przy  dzisiejszej  ,,innowacji  i  technice,,  to  ,,Fszystko  moRZliwe,,...  moze  byc  i  fejk,  a  kto  ich  tam  wie,  w  co  graja...

...  i  tak  sie  dowiemy  z  opoznieniem,

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Paris 4 stycznia 2024 20:35
4 stycznia 2024 21:08

Ten okręt (bo statki wojenne nazwamy okrętami) pod nosem aż trzech flot to jest największy cud świata...:). Założe się, że nikt mu krzywdy nie zrobi, o ile to prawda.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 21:08
4 stycznia 2024 21:31

Jesli płynie po wodach miedzynarodowych, to mu wolno. Wówczas atak na taki okret (jesli nie płynie w jednoznacznej misji bojowej jako strona aktualnego konfliktu) jest aktem wojny.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 4 stycznia 2024 21:31
4 stycznia 2024 21:34

Jesteś naiwny jak dziecko...:). Od kiedy ktoś się przejmuję "prawem międzynarodowym"?  

zaloguj się by móc komentować

Paris @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 21:08
4 stycznia 2024 22:26

Jest...

...  ,,zaopiekowany,,  przez  Houti  z  Jemenu  !!!

 

A  kto  wie,  moze  i  przez  innych  ,,piratow,,  ktorych  zawsze  w  tamtej  okolicy  nie  brakowalo. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 21:34
4 stycznia 2024 22:34

Oczywiście, wszyscy są naiwni, poza Tobą.

Wygląda na to, ze ta maniera nie jest reformowalna.
Nie mniej, albo zmienisz  konwencję rozmowy, albo dam sobie z Tobą spokój.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować