To, co naprawdę ważne, robione jest w ciszy
Nikt w zasadzie nie informował nikogo o tym, że Somalia dokonała wymiany banknotów.
Po pierwsze to czy wogóle taki kraj jak Somalia jeszcze istnieje? A po drugie kogo to wogóle może interesować?
Od stabilizacji w Somalii i Jemenie akurat uzależniony jest ruch statków przez Morze Czerwone. Przynajmniej jeden brzeg musi być bezpieczny, żeby wogóle można było myśleć o nieopływaniu z towarem całej Afryki. Czyli interesować kogoś powinno.
Prócz tego jak zawsze interesować będzie kolekcjonerów. W końcu to coś nowego, czy można się później pochwalić w towarzystwie.
Popatrzmy więc na te cuda:
Ciekawe papierki, nieprawdaż? Jeszcze ciekawiej robi się, gdy zaczniemy analizować doniesienia o tych banknotach. Oficjalnie bowiem władze Somalii nic nie komentują. Ludność natomiast posługuje się nimi w codziennych zakupach (co widać na ilustracjach). Te w idealnym stanie podobno pochodzą z rezerw Banku Sudanu.
I jest jeszcze ciekawiej. Niby Sudan ma własny park maszynowy, ale nikt mu niczego nie zlecał. A przynajmniej nikt się do tego a w Somalii ani w Sudanie nie przyznaje.
Jeszcze ciekawsze jet to, że w roku 2013 niemiecka firma Gisecke & Devrient ogłosiła, że skończyła drukować zamówione banknoty dla Somalii o nominałach 1000, 2000, 5000, 10000, 20000 i 50000 szylingów. Ale nikt ich wtedy na oczy nie zobaczył.
Przekopanie się przez archiwa sieci daje jeszcze ciekawsze wyniki. Otóż pod koniec stycznia zeszłego roku Ali Yasin Wadhere powiedział w wywiadzie dla chińskiej agencji Xinhua, że w czerwcu 2024 roku zostanie przeprowadzona wymiana pieniędzy w Somalii na nowe bankoty o nominałach 1000, 2000, 5000 i 10000 szylingów. Miało to zmniejszyć ilość gotówki będącej w obiegu i ułatwić robienie codziennych zakupów. Przyznacie Państwo, że portfele tamtejszyń gospodyń domowych są małoatrakcyjne. Przy czym należałoby jeszcze dodać, że oficjalny ostatni notowany kurs szylinga somalijskiego, to 571 za dolara, a średnie miesięczne wynagrodzenie do 210000 szylingów. Przy czym najwyższym nominałem od 1993 roku jest banknot 1000 szylingowy.
Jak się cała akcja skończy? Podejrzewam, że w czerwcu tego roku wielu mieszkańców Somalii przeżyje szok. Wywiad bowiem szefa Banku centralnego dla agencji Xinhua sugeruje, że nowe banknoty dla Somali przygotowują Chińczycy. A Niemcom po prostu pozwolono wydać po cichu na somalijskim rynku to, co mieli u siebie wydrukowane dziesięć lat temu.
tagi: niemcy chiny banknoty somalia
Pioter | |
4 stycznia 2024 08:34 |
Komentarze:
OjciecDyrektor @Pioter | |
4 stycznia 2024 09:52 |
Zdziwisz się, ale już tylko 15% handlu światowego przechodzi przez M. Czerwone. Bardzo dużo statków opływa Afryke - jak za czasów sprzed budowy Suezu.
Dla mnie to oznacza, że ktoś chce wymusić na portach M. Śródziemnego i Czarnego pośrednictwo. No i ktoś chce zmusić czynnikami ekonomicznymi do przyspieszenia prac nad tworzebiem lądowego szlaku handlowego (czyli do szybszego dogadania się, co do udziałów w tym przedsięwzięciu).
Dla mnie jest ewidentne działanie na korzyśc Chin i Rosji, którym zależy na rozwoju szlaków lądowych. Choć na tym korzystają tez porty atlantyckie, czyli np. angielskie i holenderskie. Czyli podejrzewam, że oba światowe gangi chcą zamknąć Suez lub go zmarginalizować. To się wtdaje dziwne tylko z pozoru, bo skoro ma powstać panislamska strefa konsumpcyjna, to ten Suwz jest potrzebny, jak psu piąta noga.
Somalia to państwo rządzine przez piratów. Myślę, że w trn sposób ktoś dofinansowywuje tychże piratów. Oczywiście nie za darmo - oni muszą coś zrobic.
Pioter @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 09:52 | |
4 stycznia 2024 11:13 |
Na razie statki ostrzeliwane są z Jemenu.
OjciecDyrektor @Pioter 4 stycznia 2024 11:13 | |
4 stycznia 2024 11:17 |
To wystarczy, aby przekierować ruch na przyl. Igielny. Somalia trxymana jest na deser, gdy opinia światowa będzie "rozprawiać" się z terorrystami z Jemenu. Taki podział ról. A do Somalii nikt nie wkroczy, bo orzecież "Amerykanie już tam byli i nic nie wskórali, wiec nikt inny nie da tam rady".
Paris @Pioter 4 stycznia 2024 11:13 | |
4 stycznia 2024 19:10 |
Dzisiaj caly dzien...
... telewizor francuski ,,pali sie na czerwono,, !!!
Zamach w Iranie, 84 zabitych,... strzelanie na poludniu Gazy,... eskalacja sytuacji w Libanie,... Houti strzelaja do statkow,... iranski statek wojskowy wplynal na Morze Czerwone,...
... az dzisiaj Blinken wyjechal - w pilna - tygodniowa podroz na BW...
... ale o Somalii nic nie wspominaja,
MarekBielany @Pioter | |
4 stycznia 2024 19:20 |
Nie namawiam do oglądania całości, ale taka mapka. Pamiętam, jak ćwierć wieka temu kilkanaście ton sprzętu w czterdzieści dni dotarło z placu japońskiej firmy na Bielany. Byłem/jestem pod wrażeniem.
OjciecDyrektor @Paris 4 stycznia 2024 19:10 | |
4 stycznia 2024 19:37 |
Irański okręt wpłynął na M. Czerwone? Niezła ustawka. W Dżibuti stacjonują trzy bazy okrętów wojennych: francuska, chińska i jeszcze jedna (amerykańska?).
Jeśli irański tam wpłynął, to za ich zgodą...no chyba że to fejk.
OjciecDyrektor @MarekBielany 4 stycznia 2024 19:20 | |
4 stycznia 2024 19:43 |
Czyli jest plan awaryjny poprowadzenia szlaku ladowego przez Rosje i Białoruś do Polski. W trn sposób interes Mediolanu i Olimpijczykow bedzie uwzględniony.
Jeśli teraz zrobi się eskalację na Bliskim Wschodzie i utrzyma się ją przez najbliższe 20 lat, to nie bedzie wyjścia i ten szlak powstanie. Trzeba tylko Suez zaczopować, co wg mnie jest robione celowo przynajmniej przez Mediolan
OjciecDyrektor @MarekBielany 4 stycznia 2024 19:20 | |
4 stycznia 2024 19:46 |
Tym samym porty Srodziemnimorskie i czarnomorskie zmuszone będa do ostrej konkurencji - to raz, a dwa do ograniczenia przeładunków. No i pośredników będą mieć - obstawiam że będą to porty w zat. Perskiej i w Izraelu. Czyli wracamy do przepływu towsrów, jaki istniał na linii Chiny-Europa w średniowieczu.
Zdzislaw @MarekBielany 4 stycznia 2024 19:20 | |
4 stycznia 2024 19:59 |
Ta mapka była jeszcze nie tak dawno (przed wojną na Ukrainie) niezbyt aktualna. Spotykało się informacje o pociągach z Chin do Europy zachodniej, pokonujących trasę w 12-14 dni, z czego "port" w Małaszewiczach wprowadzał znaczące opóźnienie. A plany budowy szybkiej chińskiej kolei prze Rosję (teraz niespecjalnie aktualne, ale kto wie) miały przyspieszyć - przynajmniej przesyłki ekspresowe - do 2-3 dni
MarekBielany @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 19:46 | |
4 stycznia 2024 20:02 |
Zapomniałem dodać, że towar płynął Tokio - Hamburg - Gdynia.
Zdzislaw @Zdzislaw 4 stycznia 2024 19:59 | |
4 stycznia 2024 20:07 |
Nie zapominajmy przy tym o korytarzu poludniowym. Jego namaistką był korytarz transkaspijski. Natomiast teraz - po opuszczeniu Afganistanu przez USA - trasa z Chin przez Afganistan, w tym slynny Korytarz Wachański (Vakhan corridor), potem prze Iran, Turcję i nowy tunel pod Bosforem, na całej dlugości ze standardową szerokością toru, będzie sporo szybsza od "małaszewickiej"
MarekBielany @Zdzislaw 4 stycznia 2024 19:59 | |
4 stycznia 2024 20:08 |
Pamiętam taką rozmowę z Japończykiem (ćwierć wieka). Spytałem, a dlaczego nie koleją przez Rosję. W odpowiedzi usłyszałem, że tam często przesyłka przepada bez śladu.
Jak jest dziś ? Nie wiem.
OjciecDyrektor @Zdzislaw 4 stycznia 2024 19:59 | |
4 stycznia 2024 20:09 |
Chony wyraźnie powiedziałt, że dla nich Polska jest strstegicznym krajem. A więc tu ma być spokój - to raz, a dwa będą ciągnięte szybkieblinie komunikacyjne do Polski. Czy tylko przez Białoruś? Wątpie. Ale ważne, że wszystko potem będzie szło do polskich portów morskich i rzecznych i dalej na zachód. Polska więc będzie głównym pośrednikiem w tym łancuchu dostaw.bi stądcte mega-inwestycje.
Nadchodzi więc zmiana priorytetów - od teraz szlaki lądowe będą ważniejsze, a morskie będą miały rolę drugirzędną w transporcie towarów z Chin, ale także i w przyszłości z Indii.
OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 20:09 | |
4 stycznia 2024 20:09 |
Chiny...nie Chony
Paris @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 19:37 | |
4 stycznia 2024 20:35 |
Tak,...
... w Dzibouti sa Amerykany !!!
Tez sie ,,letko,, zdziwilam, ze co jak co... ale statek... i to wojskowy ??? Ale przy dzisiejszej ,,innowacji i technice,, to ,,Fszystko moRZliwe,,... moze byc i fejk, a kto ich tam wie, w co graja...
... i tak sie dowiemy z opoznieniem,
OjciecDyrektor @Paris 4 stycznia 2024 20:35 | |
4 stycznia 2024 21:08 |
Ten okręt (bo statki wojenne nazwamy okrętami) pod nosem aż trzech flot to jest największy cud świata...:). Założe się, że nikt mu krzywdy nie zrobi, o ile to prawda.
stanislaw-orda @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 21:08 | |
4 stycznia 2024 21:31 |
Jesli płynie po wodach miedzynarodowych, to mu wolno. Wówczas atak na taki okret (jesli nie płynie w jednoznacznej misji bojowej jako strona aktualnego konfliktu) jest aktem wojny.
OjciecDyrektor @stanislaw-orda 4 stycznia 2024 21:31 | |
4 stycznia 2024 21:34 |
Jesteś naiwny jak dziecko...:). Od kiedy ktoś się przejmuję "prawem międzynarodowym"?
Paris @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 21:08 | |
4 stycznia 2024 22:26 |
Jest...
... ,,zaopiekowany,, przez Houti z Jemenu !!!
A kto wie, moze i przez innych ,,piratow,, ktorych zawsze w tamtej okolicy nie brakowalo.
stanislaw-orda @OjciecDyrektor 4 stycznia 2024 21:34 | |
4 stycznia 2024 22:34 |
Oczywiście, wszyscy są naiwni, poza Tobą.
Wygląda na to, ze ta maniera nie jest reformowalna.
Nie mniej, albo zmienisz konwencję rozmowy, albo dam sobie z Tobą spokój.