-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Pociąg do Takanawy

W 1872 otwarto w Japonii pierwszą linię kolejową. Łaczyła ona miasta Shimbashi (dziś dzielnica Tokio) oraz Jokohamę. Był to najważniejszy symbol ówczesnej westernizacji Japonii.

Kolej ta była istnym cudem japońskiego świata. W celu podkreślenia jej wyjątkowości usypano specjalny nasyp kolejowy nad zatoką Takanawa, który sprawiał, że osoba podróżująca dawnymi drogami biegnącymi wzdłuż zatoki miała wrażenie, że pociągi pędzą po wodzie. Tak pięknie było tam kiedyś.

Potem przyszły trzęsienia ziemi oraz przebudowy linii kolejowej. A nawet celowe osuszenie zatoki i niwelacja terenu. Więc z biegiem czasu zapomniano o tym cudzie techniki. Do czasu.

Ten specjalny nasyp kolejowy (a raczej jego prawie trzykilometrowy odcinek) został odkopany w 2019 roku podczas przebudowy stacji kolejowej JR Takanawa Gateway. Znalezisko to uruchomiło lokalnych pasjonatów historii, którzy rozpoczęli dyskusję na temat tego odcinka dziejów Kraju Kwitnącej Wiśni. Do dyskusji przyłączyły się władze Tokio oraz Japońskie Stowarzyszenie Archeologiczne. W końcu nawet na miejsce przybył premier Yoshihide, który wyraził życzenie zachowania tego zabytku dla przyszłych pokoleń. Agencja ds Kultury oraz Koleje Japońskie wyasygnowały 40 miliardów jenów, zmieniono nieco plany przebudowy stacji, oraz zapewniono, że obiekt zostanie zachowany.

Premier Yoshihide odiwedził to miejsce 29 maja 2021. Do 23 sierpnia 2021 zakończono prace archeologiczne i rozpoczęto prace konserwatorskie. We wrześniu rząd Japonii uznał pozostałości tej linii kolejowej za zabytek, ale miesiąc później gubernator prefektury Saga wyłożył środki na przeniesienie części (120 metrów nasypu) do rodzinnego miasta Okumy, polityka, który doprowadził do powstania tej nezwykłej linii kolejowej. Ostatnie doniesienia prasowe w sprawie kolei nad zatoką Takanawa pochodzą z 15 lutego obecnego roku. Wtedy właśnie Międzynarodowa Rada Ochrony Zabytków i Miejsc Historycznych (ICOMOS z siedzibą w Paryżu) wystosowała do władz japońskich apel o natychmiastowe zaprzestanie wykopalisk (wykopów, rejestracji i niszczenia zabytku) oraz dołożenia wszelkich starań zachowania tego dziedzictwa o dużym znaczeniu międzynarodowym.

Jednak niezależnie od tego, czego chce ICOMOS, w gęsto zabudowanym Tokio nie da się odtworzyć warunków sprzed 150 lat. Dawna zatoka już od lat jest osuszona i zabudowana dzielnicą biznesową. Kolej japońska i władze (miejskie i państwowe) obiecały zachować, to co można uratować, i to co ich zdaniem jest najcenniejsze - most, fragment nasypu i sygnalizator. Więcej niestesty się nie da. Dlatego takie akcje jak gubernatora Sagi, Yamaguchiego, będą miały poparcie miejscowych władz, niezależnie od życzeń płynących z Paryża.

I jakoś było cicho o sprawie kolei do dziś.Dziś bowiem Ministerstwo Finansów Japonii poinformowało o nowej monecie kolekcjonerskiej. Monecie, na której znalazł się fragment obrazu Tsukioki Yoshitoshiego "Pociąg do Takanawy".

Jednak ten obraz z monety to nie jest dokładnie to co namalował Yoshitoshi. Z obrazu usunięto wszystkich cywilów. Pozostały wyłacznie wojskowe jednostki japońskie, amerykanskie oraz te oznaczone czerwoną flagą (co na wodach japońskich oznaczało dawniej okręty wojenne i pirackie).



tagi: wojna  japonia  kolej  moneta 

Pioter
2 sierpnia 2022 18:30
9     1481    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

MarekBielany @Pioter
2 sierpnia 2022 20:38

Ale to jest na szlaku Tokaido.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter
2 sierpnia 2022 20:46

Dziwny pociąg. Straszna ciżba w lokomotywie, w tym jeden z palaczy w cylindrze na głowie. Pierwszy wagon ma niejapoński napis, chyba U.S. MAUS II LUST. Ki diabeł?

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @chlor 2 sierpnia 2022 20:46
2 sierpnia 2022 21:11

Miało być chyba US MAIL - II JUST, a wyszły z tego pożądliwe myszy. Może Yoshitoshi nie umiał odczytać angielskiego tekstu, a może zrobił to specjalnie. Kto to wie...

zaloguj się by móc komentować

Pioter @MarekBielany 2 sierpnia 2022 20:38
2 sierpnia 2022 21:13

Chodzi o tę grę?Bo to mi wygląda na coś w stylu Morderstwa w Orient Expressie

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter 2 sierpnia 2022 21:13
2 sierpnia 2022 21:22

:)

tak podpowiada.

Z innej podpowiedzi to szlak z Kioto do Edo.

Takie tam kio-to to-kio.

 

P.S.

Gry nie znam, ale może to być, że przyśpiesza na wschodzie.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter 2 sierpnia 2022 21:11
2 sierpnia 2022 21:36

"A w trzecim siedzą same grubasy. Siedzą i jedzą tłuste kiełbasy"

 

zaloguj się by móc komentować

Mathias92 @Pioter
3 sierpnia 2022 10:33

Japończycy zrekonstruowali ostatnio zabudowę  faktorii handlowej na sztucznie usypanej wyspie Dejima Faktoria leżała obok portu w Nagasaki. Tylko na terenie faktorii można było prowadzić w XVII i XVIII wieku handel z Holandią. Po wykoszeniu portugalskiej i angielskiej konkurencji handlowej Dejima stanowiła jedynie okno na zachodni świat dla Japonii. Od 1922 roku miejsce to jest narodowym miejscem pamięci.

zaloguj się by móc komentować


Mathias92 @Pioter
3 sierpnia 2022 22:05

Dziękuję ,bardzo ciekawy artykuł , pozdrawiam serdecznie: ))

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować