-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Pierwsza Wojna o Olimp

Zanim Olimpijczykom udało się opanować Helladę musieli stoczyć wojnę z Kronosem.

Sam Kronos zresztą do władzy nad Helladą też doszedł w wyniku rozlewu krwi, jak mówią mity pozbawiając swego ojca Urana przyrodzenia kremiennym sierpem. Nie znam greki, ale słowo te w różnych językach może oznaczać nie tylko to, o co pytali się panowie odwedzający muzeum, w którym pracowała nasza koleżanka. W zależności od języka słowo te oznacza to także męstwo lub dziedzictwo. Ale w tym wypadku przyjmnijmy, że chodzi o władzę.

Mamy więc przywódcę buntu Kronosa, który pozbawił Urana władzy nad Helladą. Niektóre mity wpominają także o tym, że Kronos walczył nie tylko z Uranem, ale także z jego wężowym doradcą Ofionem, którego postać i zadanie nawet dla antycznych Greków nie była całkiem jasna. Ale my możemy ją rozjaśnić. Wężowi doradcy wystepują praktycznie przy każdym babilońskim bogu. Zaraz. Podobno te światy nie mają ze sobą nic wspólnego..... Widać było zupełnie inaczej.

Możemy więc przyjąć, że ktoś (poszukamy jeszcze wyjaśnienia) przy pomocy Kronosa pozbył się z Hellady wpływów Babilońskich. Trudno dziś datować te wydarzenia, ale chyba działo się to jeszcze przed epoką brązu, bowiem wyraźnie zaznaczone jest, że Kronos był uzbrojony w krzemienny sierp. I z powodu tego sierpa później uważano, że był on tylko niewinną personifikacją boga urodzaju. Tak bardzo niewinną, że na Krecie składano mu ofierze noworodków. Czy więc Kronos był w jakiś sposób połączony z fenickim Molochem?

Dalej jest jeszcze ciekawiej. Sam krzemienny sierp to było zbyt mało, aby pozbyć się Urana. Reszta tytanów wogóle nie chciała się mieszać w ten konflikt, więc Kronos musiał ściągnąć na pomoc Sturękich z Tartaru. Było ich podobno tylko trójka: Kottos, Briareos oraz Gyes. Podobno byli tak brzydcy, że nikt nie chciał na nich nigdy patrzeć, dlatego też unikano przedstawiania ich wizerunków w sztuce. Kotos, Braieros i Gyes byli pewnie wodzami ludów zamieszkujących Tartar, związanymi jakimś sojuszem z Kronosem.

Tyle, że ten im nie ufał. Skorzystał z ich pomocy i szybko odesłał spowrotem. Ale pomoc Sturękich się opłaciła. Uranos został strącony z Olimpu a jego miejsce zajął sam Kronos, który od reszty Tytanów zarządał uznania za władcę. Pojął za żonę swoją siostrę Rheię, która jednak okazała się być córką Ofiona, a nie Uranosa. Przynajmniej tak wspominali czasami niektórzy, bowiem oficjalna wersja opisana przez Homera stwierdzała jednoznacznie - to prawa córka Uranosa. Choć niektóre mity wspominają, że w znacznie późniejszych czasach uciekając przez Zeusem zamieniła się w węża.

W każdym razie wszystko wróciło do normy. Zmieniono bardzo wiele, ale wężowe plemię nadal pozostało u władzy. Do czasu aż Kronos zapragnął być samodzielnym władcą i Rhea musiała przygotować kolejną wojnę o Olimp, którą tym razem wygrali Zeus & Co



tagi: grecja  mity 

Pioter
10 lutego 2023 17:36
29     1541    10 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

Matka-Scypiona @Pioter
10 lutego 2023 18:28

Wciąż nie mogę się nadziwić, że tych wszystkich prawd wcześniej nie zauważałam. Obraz potworny w swoim realizmie. Jedli własne dzieci... Niech ich szlag... 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter
10 lutego 2023 18:40

Tamte czasy i współczesne łączy pewna rzecz - wtajemniczenie. Ludzie, którzy powielają te historie, w znanej nam formie, są wtajemniczeni. I nie uważają za stosowne by w cokolwiek wtajemniczać nas. My mamy poznać tylko tę wersję, która została spreparowana. To samo dotyczy filozofii. Kubiak i Szczepański wytypowali na wieszcza tego całego Wojasińskiego. To jest niezwykłe - pan od mitologii i historii starożytnej zajmuje się udzielaniem namaszczeń pozbawionym talentu artystom. Dlaczego? Bo oni zapewniają ciągłość wtajemniczenia. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 10 lutego 2023 18:28
10 lutego 2023 18:45

Później jest jeszcze ciekawiej, ale o tym będzie w kolejnych oddcinkach. A pożeranie własnych dzieci widać było normą wśród wyznawców Molocha. Niestety nie mam danych, czy Kronos był Fenicjaninem, czy może Egipcjaniem. Dynastyczny ślub z własną siostrą mógłby wskazywać na Egipt. Jej imię Rhea - jej imię też pasuje do Egiptu (Ra). Być może chodzi tu o wskazanie sojuszu Fenicji i Egiptu w celu pozbycia się wpływów Sumeru w Helladzie. A później, jak to bywa, zwycięzscy pokłócili się o podział łupów.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 10 lutego 2023 18:40
10 lutego 2023 18:49

Z mitologią jest chyba prościej niż z filozofią. Pozostało więcej wersji i można je spokojnie samodzielnie porównywać. A mając wcześniej jakąś wiedzę - zbobytą dzięki wykładom w Szkole Nawigatorów np - nawet rozkładać na czynniki pierwsze.

Stało się to możliwe tylko dlatego, że filozofowie w pewnym momencie dziejów unieważnili mitologię i dziś traktowana jest jako zbiór bajek. Natomiast folozofii nie udało się do dziś unieważnić - niestety.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 10 lutego 2023 18:49
10 lutego 2023 18:54

Ona jest unieważniona, ale to jest skrzętnie ukrywane. Jest częścią wtajemniczenia

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 10 lutego 2023 18:54
10 lutego 2023 18:58

Nie wiem. Kazali mi się tego uczyć na studiach, ale to olałem całkowicie i je skończyłem bez zdawania filozofii. Moje wtajemniczenie polegało na kupnie bombonierki i kwiatów dziewczynom z dziekanatu, żeby nikt nie doszedł do tego, że I rok był nie zaliczony.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Matka-Scypiona 10 lutego 2023 18:28
10 lutego 2023 20:32

Jestem  pewna,  Basiu,  ze...

...  oni  -  ta  cala  deta  akademia  i  akademicy  -  juz  sie  tego  upadku  i  samozaorania  NIE  PODNIOSA  !!!

Coz,...  od  mlodzienczych  lat  wiedzialam,  ze  ta  cala  starozytnosc  i  te  dete  mity  to  jakies  niepojete  kuriozum.  Wtedy  to  sie  w  ogole  ,,nie  kleilo,,...  dzisiaj  dopiero  tu  na  SN  zaczynam  ,,kumac  o  so  chodzi,,.  

Rzeczywiscie,  ale  i  w  dzisiejszym,  obecnym  realizmie  wylonil  sie  obraz  potworny,...  nie  oszukujmy  sie  -  i  dzisiaj  oni  ZRA  WLASNE  DZIECI,  czyli  NAS  SAMYCH  !!!  

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 lutego 2023 20:36

Zastanawia mnie jedno - co powiedzą mi znawcy antyku, gdy im dam do przetyczania tę notkę (jak i tą o "Herr Kulasie"). Ja i tak u nich już mocno "punktuję" ze swoimi "fantastycznymi" teoriami. Trochę mi ich szkoda, bo są tak strasznie upośledzeni - objawy starzenia się umysłu, objawiające się nieustannym powtarzaniu tego, co już kiedyś się poznało. No ale będę próbował dalej z tą orką na ugorze.

O tę Helladę to widać toczono straszliwe wojny, tylko dlaczego o nich się nie mówi? Inwazja Ludów Morza też najmocniej uderzyła w Helladę, niszcząc wszystko do gołej ziemi. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 10 lutego 2023 20:36
10 lutego 2023 20:44

Poczekaj, aż opiszę kolejne wojny o Olimp, bo na razie naliczyłem ich co najmniej 4. I najciekawsze w tym jest, że zawsze brały w nich udział ludy Tartaru

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter 10 lutego 2023 20:44
10 lutego 2023 21:24

Ludy Tartaru to koczownicy utrzymujący się z bandyterki?

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @chlor 10 lutego 2023 21:24
10 lutego 2023 21:48

Tak. Generalnie chodzi o Scytów. I jak dla mnie, to oni zawsze byli przeciwwagą dla państw pomiędzy Bosforem a Amu-Darią i Indusem. Zawsze byli anty-feniccy. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 10 lutego 2023 20:44
10 lutego 2023 21:53

Czekam i obgryzam paznokcie z niecierpliwości....:). 

Niby o tym antyku to każdy mógł bezpiecznie pisać, bo nawet komuchom ta epoka wydawała się taka niegroźna ideologicznie. A tu proszę - źródła są dość obfite, a jakoś wszyscy tylko powielają od Szeherezady te baśnie z 1000 i 1 nocy. Czyli bezpiecznie nie jest. 

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @OjciecDyrektor 10 lutego 2023 20:36
10 lutego 2023 22:08

No właśnie, mamy obraz mędrkujących dojrzałych panów, którzy w środziemnomorskim słoncu i przy winku rozprawiają "o naturze rzeczy". A mnie się antyk kojarzył z rzeziami i sprzedawaniem w niewolę. Mam wrażenie że to był stan permanentnej wojny.

zaloguj się by móc komentować

chlor @OjciecDyrektor 10 lutego 2023 21:48
10 lutego 2023 22:24

W szczycie potęgi ich stolicą była obecna Kamionka Dnieprowska. Scytowie nie mają popkulturowej kontynuacji tak jak Grecy.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
10 lutego 2023 22:29

Nie mają, bo zajmowanie się nimi może zrodzić wiele bardzo niewygodnych pytań. Greków zaś ZAWSZE można wytłumaczyć "naturą wszechrzeczy" i "tajemnicami ludzkiej duszy"...zwłaszcza tej w odmianie rosyjskiej (stąd Rosjanie w popkulturze też zajmują niezłe miejsce). 

zaloguj się by móc komentować


MarekBielany @Pioter 10 lutego 2023 18:58
10 lutego 2023 22:38

Jak jest dobry czas, to wystarczy milczeć na zadawane pytania. Jak byłem studentem, to nie uczono jak handlować, a tylko ekonomii (pierwsza litera też się zgadza).

Po trzech pytaniach:

- Co pan zapamiętał z wykładów ?

-- Robotnik łączny

- Czy coś więcej pan doda ?

--

 

 

 

zaloguj się by móc komentować


Pioter @OjciecDyrektor 10 lutego 2023 21:53
11 lutego 2023 03:46

Nie jest bezpiecznie, bo ujawnia się pewne zależności, które nie powinny zobaczyć światła dziennego

zaloguj się by móc komentować

Pioter @chlor 10 lutego 2023 21:24
11 lutego 2023 04:09

Wygląda na to, że owszem. Ale niekoniecznie byli to Scytowie. Będzie to dobrze widać w opisie jeden z kolejnych wojen o Olimp.

zaloguj się by móc komentować

m8 @Pioter 10 lutego 2023 18:45
11 lutego 2023 04:58

Czytam z zapartym tchem. A krzemienny sierp mogl wygladac tak: https://www.youtube.com/watch?v=JqyQSu7DO_s

zaloguj się by móc komentować

m8 @Pioter 10 lutego 2023 20:44
11 lutego 2023 05:01

Czyli najazd mongolski z XII w. nie byl zadna innowacja, lecz tzw stalym fragmentem gry?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @m8 11 lutego 2023 05:01
11 lutego 2023 06:43

Tak. Wcześniej zresztą byli Hunowie, a przed nimi Ariowie

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 11 lutego 2023 06:43
11 lutego 2023 07:04

Ten najazdy służą dewastacji bardzo wysoko rozwiętych kultur. Po nich następuje dewastacja piśmiennictwa i całej propagandy, niszczy się wszystko i zaczyna od nowa. Żeby nie było pamięci. Oczywiście pewne grupy, które to aranżują, zostają na swoich miejscach. Teraz też o to chodzi. Czy Azja sprowadzi nas do poziomu z początku XVIII wieku, czy my zagospodarujemy Azję i zmieni się stała od 10 tysięcy lat metoda prowadzenia polityki w Europie. Mogę jeszcze dodać, że na miejsce wysoko rozwiniętych kultur wstawia się w propagandzie kosmitów, albo jakieś inne dyrdymały. Tego nie bylo, tamtego nie było, wszyscy jednli szczaw i popijali wodą

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 11 lutego 2023 07:04
11 lutego 2023 07:07

Niestety, ale tak właśnie to wygląda. Choć można temu zapobiec i o tym też będzie jeden z kolejnych odcinków Wojen o Olimp

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @gabriel-maciejewski 11 lutego 2023 07:04
11 lutego 2023 07:24

Czyli te wysokie kultury po osiagnieciu wysokiego rozwoju zaczynają uniezależniać się od takiej czy innej organizcji handlowej - po prostu zczynaka dbać o swój interes, a przecież organizacjom nie o to chodzi. Teraz lepiej rozumiem po co ta cała deprawacja i ogłupianie zachodnich społeczeństw. Osiągnęły wysoki stopien rozwoju, ale ich totalna dewastacja nie jest na razie na rękę tej czy innej organizacji - za duże koszty i ryzyko, że pójdzie coś nie tak. Ógłupianie jedt tansze i mniej ryzykowne, a gwarantuje, że te społeczeństwa nie będą dbały o swój interes. I będzie sze kręcić. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @OjciecDyrektor 11 lutego 2023 07:24
11 lutego 2023 07:55

Deprawacja i ogłupienie zachodnich społeczeństw zachodziło dotychczas samorzutnie dzięki wzbogaceniu ludności i dziesięcioleciom bezpiecznego życia. Jednak organizacje handlowe nie chcą czekać aż najbiedniejsze państwa również same osiągną ten etap, a rewolucja czy też nowa normalność ma panować wszędzie. Stąd ogłupianie musi być wymuszane z zewnątrz.

 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @OjciecDyrektor 11 lutego 2023 07:24
11 lutego 2023 08:05

Tak, ile się można rozwijać, kiedyś trzeba się zwinąć. Ciekawe - a propos zwijania - czy gdzieś są jakieś zwoje pamięci, gdzie wszystko jest zapisane. Może są. Najazd mongolski w XIII wieku nie unicestwił wszystkiego. Wiele rzeczy pozostało. Na przykład poezja okcytańska, bo Mongołowie zatrzymali sie w pół drogi. I trwa do dzisiaj. No, a w Polsce tylko - daj, ać ja pobruszę, a ty poczywaj. I tyle. No, ale coś tam było. Potem - czarna śmierć dla poprawki i tu już poszło lepiej. No i w Polsce jej nie było, ostaliśmy sie jako ta samotna wyspa. Być może dlatego, że Arnold de Villanowa już wcześniej wydestylował czysty spirutys i pokazał niektórym jak myć nim ręce i ciało? Nie wiem, tak tylko się zastanawiam... w końcu Arnolda nie było w Polsce, nie było go też w Mediolanie, który zaraza ominęła

zaloguj się by móc komentować

Paris @gabriel-maciejewski 11 lutego 2023 07:04
11 lutego 2023 09:27

W  punkt  !!!

Dokladnie  tak,  tylko  o  to  chodzi...  zniszczyc  wszystko,  zniszczyc  pamiec,...  ale  ZA  WYJATKIEM  ARANZATOROW  tego  syfu,  ktory  wlasnie  sie  montuje,  tj.  ,,rotszylda  i  sorosiowych  dzieciow,,...  no  i  jeszcze  Gates`a,  Schwab`a  i  pozostalych  CZUBOW  !!!  

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować