-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Pierwsza feministka Ameryki

Juanna Inez de Asbaye y Ramirez de Santillana urodziła się podobno w 1651 roku jako dziecko nieślubne. Podobno, bowiem pomimo tego, że odnaleziony akt chrzu zawierający jej imiona pochodzi z listopada1648, a w innym akcie z listopada 1651 zapis brzmi "córka Kościoła", badacze jej życiorysu uważają ten drugi akt chrzu za właściwy.

Młoda dziewczyna wychowywała się na farmie dziadka w Ponoaya, gdzie nauczyła się czytać i pisać. Po śmierci dziadka w wieku około 15 lat przeprowadziła się do miasta Meksyk, gdzie wkrótce została damą dworu wicekróla Meksyku, a z tamtąd planowała karierę naukową na uniwesytecie. Pomimo swojej wiedzy nie została przyjęta w szeregi studentów, ale zaproponowano jej wstąpienie do zakonu karmelitek. Pobyt w tym klasztorze jednak okupiła zdrowiem, więc ostatecznie wstąpiła do Zakonu św Heronima, co pozwoliło jej na swobodne studiowanie dzieł oraz toczenie dysput naukowych z przyjowanymi w zakonie gośćmi, wśród których bywali nawet markizowie i wicekrólowie. W tym okresie zajmuj się pisaniem poezji (nawet miłosnej), dzieł religijnych, sztuk teatralnych oraz zarządzaniem majątkiem klasztornym. Starała się jednocześnie, wykorzystując wszelkie możliwe znajomości, walczyć o poszerzenie prawa do edukacji również n kobiety.

W 1693 roku siostra Joanna od Krzyża zaprzestaje pracy naukowej i pisarskiej, poświęcając się zupełnie sprawom religijnym. Podobno wpływ na to miała śmierć jej patrona i przyjaciela hrabiego Paderes, Juana de Guevara. W roku 1695 w okolicy klasztoru San Jeronimo wybucha epidemia, w wyniku której siostra Joanna umiera.

W 1978 roku podczas wykopalisk w mieście Meksyk natrafiono na domniemane szczątki siostry Joanny, które odpowiednio rozreklamowano, i które otaczane są czcią należną świętym.

W tym samym też roku siostra Joanna trafia na meksykańskie banknoty i pozostaje na nich pomimo wymiany pieniędzy do dnia dzisiejszegoAha. Pierwszą feministką obu Ameryk, która wyprzedzała swój czas i potrafiła inteligentnie krytykować opresyjne, patriarchalne struktury Kościoła nazwała siostrę Joannę swojej publikacji Sor Juana Inés de la Cruz: Feminist Reconstruction of Biography and Text  wydanej w 2014 roku dr Theresa Yugar z Kalifornijskiego Uniwersytetu Stanowego w Los Angeles.



tagi: numizmatyka  meksyk 

Pioter
4 listopada 2018 14:16
2     1484    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:


Pioter @Matejek 6 listopada 2018 22:43
7 listopada 2018 17:38

I właśnie w ten sposób genderstudies przejmuje ludzi Kościoła. I związaną z tym symbolikę.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować