-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Pępek Świata

Nie. Nie będzie teraz mowy ani o Olimpie, ani o Ur, ani nawet o Dilmun czy Kesz. Będzie o naszym postrzeganiu otaczjącego nas świata.

Bo dla każdego z nas pępek świata znajduje się dokładnie w tym miejscu, gdzie znajdujemy się my.

Dopiero od tego miejsca rozchodzą się okręgi, które określają nasze zainteresowanie otaczającym nas światem - zgodnie ze schematem.

1) Otoczenie, w której odnotowujemy wszystkie możliwe zmiany - te bowiem wpływają bezpośrednio na nasze życie.

2) Okolica - z której wyłapujemy tylko te informacje, które nas interesują i mogą mieć jakieś przełożenie na naszą sytuację.

3) Dalsza okolica - ta nas interesuje o tyle, że może tam jest coś ciekawego, może się tam wybierzemy, żeby to zobaczyć, lub żeby robić tam interesy.

4) I miejce, gdzie żyją smoki - nic tam ni ma ciekawego, i szkoda nawet czasu, żeby się tam udawać osobiście. Wprawdzie jakieś informacje stamtąd docierają, ale to tak samo realne jak bajki o żelaznym wilku.

Dlaczego o tym piszę? Bo na tej właśnie zasadzie rysujemy własne mapy. Mapy, które znacznie się różnią od map rysowanych przez zawodowych oszustów, zwanych kartografami.

Dlaczego oszustów? Bowiem oni próbują nam wmówić, że droga z Krakowa do Zakopanego jest znacznie dłuższa niż droga z Zakopanego do Morskiego Oka - co jest oczywistą nieprawdą. Z Krakowa do Zakopanego dotrę przecież w około godzinę samochodem, a dalszej drogi już samochodem się nie da przebyć, przez co jest ona znacznie dłuższa (z naszego punktu widzenia). Nasza subiektywna mapa będzie się więc mocno różnić od odwzorowania kartograficznego.

Po co więc istnieją ci kartografowie, skoro na mapach zamieszają dane zupełnie nieprzydatne z naszego punktu widzenia? Bo mają rysować mapy dla wojska - nie dla nas. Przy czym dzisiejsze mapy są rysowane dla rakiet dalekiego zasięgu, więc ich zadaniem jest przypisanie konkretnych współrzędnych do konkretnego punktu mapy oraz wyliczenie czasu potrzebnego na przelecenie rakiety w powietrzu. Lotnictwa po prostu nie ograniczają żadne przeszkody terenowe.

A kiedy to się zaczęło?

W zasadzie za znany nam obraz świata odpowiada niejaki Merkator, który w 1569 roku postawowił odwzorować kulę ziemską w postaci rozwiniętego walca. Używamy tego schematy po dzień dzisiejszy, nie zdając sobie sprawy, że jest to nawet nie uproszczenie rzeczywistości, a całkowite fałszerstwo. Mapa ta bowiem poprawna jest wyłącznie w okolicy równika. A reszta? Popatrzmy: Naprawdę aż tak wielkie wrazenie robi Rosja, gdzy przeskalują się ją odpowiednio do warunków tworzenia mapy? Przecież to tylko złudzenie skonstruowane przez Merkatora.

No dobrze, ale po co to było? Epoka lotnictwa rozpoczyna się oficjalnie dopiero w 1709 roku od pierwszego lotu balonem Bartholomeo de Gusmao, chyba, że o czymś znowu nie wiemy.

Wcześniejsze mapy miały jednak przekazywać nam coś innego. I były robione pod konkretne grupy zawodowe. Żeglarze np potrzebowali umieć wyliczyć dokładnie swoją pozycję na otwartym morzu, aby móc odpowiednio nakierować okręty na żądany cel. Te mapy morskie miały więc za zadanie dokładnie ukazywać wyspy i linię brzegową, a czasami nawet dodatkowe szczegóły, jak np łowiska.Kupców interesowało zaś co i skąd można przywieść i ile czasu potrzeba na to poświęcić.

A wojskowych? Wszystko zależy od rozwoju techniki wojskowej, ale patrząc realizastycznie, to po dziś dzień interesują ich wyłącznie jak najbardziej szczegółowe mapy danego terenu, na którym aktualnie się znajdują. I to niezależnie od rodzaju sprzętu jakim akurat dysponują. Czy czołgi, czy też konnicę i tak trzeba z jednego brzegu rzeki na drugi przerzucić, więc ..... Mapy muszą być dokładne i szczegółowe.

I pozostają nam jeszcze mapy, którymi posługują się (a przynajmniej powinni) politycy. Ci przez duże P posługują się mapami takimi samymi jak w antyku.Te mapy bowiem muszą opierać się nie na odległości kilometrowej, a na odległości czasowej. Ile czasu potrzebuje infromacja aby dotrzeć w obie strony. Dlatego najdokładniejsze jest to, co jest w najbliższym otoczeniu naszego Polis, a reszta jest uzalezniona od przepływu informacji. Przy czym jako czas przepływu informacji określony jest czas od podjęcia decyzji w Polis do czasu możliwej wojskowej odpowiedzi na tę decyzję. I żeby było jeszcze ciekawiej te mapy muszą przedstawiać ziemię w postaci płaskiego dysku, gdzie akurat dalsze terytoria są tylko zaznaczone schematycznie (chyba, że nasza decyzja dotyczy inwazji na tamtejszą Polis). Najważniejsze jest cetrum decyzyjne - Polis- i według niego orientowana jest cała mapa. Na powyższej mapie są to chyba Delfy, które znajdują się w centrum powyższej mapy.

No dobrze. Pozostaje nam jeszcze spedycja. Tu mapy wyglądają w zasadzie zupełnie inaczej. Są liniami prostymi prowadzącymi od punktu, do punktu. Transportowca wogóle nie interesuje ile zakrętów po drodze będzie miał do ominięcia. Interesują go za to takie rzeczy jak parkingi (karawanseraje), i mijane po drodze miasta. I to niezależnie od tego, czy kieruje wyładowanym tirem, karawaną wielbłądów czy tylko załadowaną furą ciągniętą przez woły. Niezależnie od tego, czy jest to antyk, czy współczesność mapy te wyglądają identycznie: Lepiej widać będzie chyba tu. To akurat droga z Rzymu do Indii, tzw Rzymska Mapa Drogowa powstała w czasach Oktawiana Augusta.

Dlaczego o tym piszę? Dlatego, że mamy błędne wyobrażenie o wiedzy geograficznej antyku. Wyłacznie dlatego, że sami posługujemy się mapami przygotowanymi przez zawodowych oszustów.



tagi: antyk  mapy 

Pioter
17 maja 2023 08:15
17     1449    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

chlor @Pioter
17 maja 2023 08:49

Tak, ale jeszcze są globusy. Dziś już prawie nie używane poza szkołami.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @chlor 17 maja 2023 08:49
17 maja 2023 08:56

Globusy były potrzebne żeglarzom. Nie zniekształcały tak obrazu świata jak mapa Markatora. I też powstały w Antyku (Krates z Mallos - 150 pne)

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
17 maja 2023 09:12

Mapa Petersa wszystko wywraca do góry nogami. Wobec tego, gdzie my tak naprawdę jesteśmy? 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 17 maja 2023 09:12
17 maja 2023 09:16

Ale to też tylko zabawa. Jedyne prawdziwe przedstawienie jest na GoogleEarth. Ale tam za każdym razem jak ustawić odpowiedni punkt otrzymuje się dysk. Przy czym do pełnego opisania naszego świata konieczne są co najmniej 4 dyski.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter
17 maja 2023 09:33

Mapy to mapy. Najważniejsze, że zdajemy sobie sprawę z ich deficytów związanych z odwzorowaniem.

 

Ale plan metra to wymyślił chyba sadysta.

zaloguj się by móc komentować

chlor @atelin 17 maja 2023 09:33
17 maja 2023 09:41

Sadysta to wymyślił schemat instalacji elektrycznej samochodu.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
17 maja 2023 09:43

Piekny tekst o tym jak czytac mapt. Po prostu nie ma mapy-kombajnu (do wszystkiego). Nie da sie po prostu za pomocą dwuwymiarowej powierzchni odwzorować poprawnie trójwymiarową przestrzeń/bryłę. 

Myśle wiec, że z tej notki wynikac powinno dobitnie, że w starożytnosci ludzie mieli pełną wiedze na temat mórz, lądów i oceanów. Może nie tak precyzjna jak dzis, ale pełną, czyli obejmującą cały świat.

zaloguj się by móc komentować

atelin @chlor 17 maja 2023 09:41
17 maja 2023 09:46

Fakt. Ale to sadysta level master.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 17 maja 2023 09:43
17 maja 2023 09:46

Mieli. Tylko my niekoniecznie potrafimy ją dziś odczytać.

zaloguj się by móc komentować

Maginiu @chlor 17 maja 2023 09:41
17 maja 2023 12:05

Współcześni projektanci samochodów to nie sadyści - ale ideolodzy. Czyli albo głupcy, nie rozumiejący efektu swojej pracy, albo cyniczni realizatorzy.

Jeżeli ktoś jeździ autami od prawie sześćdziesięciu lat, to dobrze o tym wie...

zaloguj się by móc komentować

BTWSelena @Pioter 17 maja 2023 09:46
17 maja 2023 12:08

Świetny tekst o mapach... i nie mogę się powstrzymać ze śmiechu ,jak kiedyś mapa naniesiona przez starą nawigację ---zaprowadziła mnie na brzeg strumyka ,zamiast na właściwą drogę... A może dziunia nawigacyjna miała wątpliwości "raz w prawo,raz w lewo,albo ja źle słuchałam?...

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
17 maja 2023 12:18

ŚWIETNY TEKST ... Po przeczytaniu mam wrażenie, że armatorowi EverGreen to jednak ktoś specyficznie logistyczną mapę namalował i dlatego najpierw statek Ever Given stanął w poprzek Kanału Sułeskiego. Po czym po roku kolejny Ever Forever przy wejściu do portu Baltimor też osiadł na mieliźnie, co za PECH z tym map rysowaniem.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
17 maja 2023 12:23

Będzie można ułożyć mema, jak coś się spóźni w transporcie:

To nie PECH to map RYSOWANIE ... 

Normalnie -  Kraina upartych niepogód ...

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @chlor 17 maja 2023 08:49
17 maja 2023 22:38

Tak i to jest ciekawe, że wczoraj jakieś ai-yt podrzuciło coś z Sojuza .

@Pioter: żeglarzom i nie tylko.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Szczodrocha33 @Maginiu 17 maja 2023 12:05
18 maja 2023 00:38

"Współcześni projektanci samochodów to nie sadyści - ale ideolodzy. Czyli albo głupcy, nie rozumiejący efektu swojej pracy, albo cyniczni realizatorzy."

Zgoda, z zastrzeżeniem że to ci którzy zaprojektowali samochód elektryczny, i wciskają na siłę ludziom ten szajs, twierdząc że trzeba usunąć pojazdy z napędem tradycyjnym, a nastanie powszechna szczęśliwość i lata będą chłodniejsze.

zaloguj się by móc komentować

kskiba19 @chlor 17 maja 2023 09:41
18 maja 2023 01:58

Nie sadysta tylko taki co chciał żeby elektryk samochodowy mógł dobrze zarobić

Pamiętam jak na jednej konferencji jeden z profesorów opowiadał o wymianie żarówki w lampie przedniej najnowszej Toyoty gdzieś w Polsce. Przygodny mechanik zrobił to w 15 minut. No więc potem opowiada że pojechał po coś innego do ASO Toyoty i przy okazji im to opowiedział. A oni na to: Panie, to szybko. U nas schodzi pół godziny. 

zaloguj się by móc komentować

atelin @ArGut 17 maja 2023 12:23
18 maja 2023 08:31

Może to nie wina mapy, tylko nawigator debil?

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować