-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Panteon bogów Polinezji

Pokrążę jeszcze w cieniu wiekiego żywopłotu.

Otóż jest sprawa związana z dziejami Wandalów i Burgundów. Tą sprawą jest fakt, że w chwili Wędrówek Ludów oba te ludy wyznawały już wiarę chrześcijańską - wprawdzie w obrządku ariańskim, ale to chyba nieistotne. Jak można się dowiedzieć z niemieckiej Viki, większość ludów germańskich przyjęła chrześcijaństwo w IV wieku naszej ery, czyli mnie więcej w tym samym czasie co Rzym. Wprawdzie wybrali akurat opcję ariańską, ale na to mogła mieć wpływ polityka - czyli niechęć do pełnego podporządkowania się Rzymowi. Wychodziłoby więc, że mieszkające na Śląsku ludy Burgundów i Wandalów były już ochrzczone jeszcze przed ich spotkaniem z Hunami i wymuszoną tym spotkaniem wędrówkę na Zachód.

A co z pozostałymi ludami germańskimi zamieszkującymi ówcześnie tereny dziejszej Polski. prawdopodobnie również były to ludy chrześcijańskie, a przynajmniej za taki uchodzi lud Gotów, który zamieszkiwał tereny dziejszego Mazowsza i Małopolski. Co więcej sami Goci za sprawą swego biskupa Wulfilii doczekali się tłumaczenia na własny język biblii już w IV wieku.

Wiek później germańskie ludy uchodzą na Zachód i budują własne państwa na gruzach Imperium Romanum. Na ich miejsce przybywają Słowianie, którzy notowani pod tą nazwą są w źródłach greckich z VI wieku. Tylko, że jest pewien problem, bo nie wiadomo czy Prokopiusz z Cezarei pisał o ludzie, którego nazwa wzięła się od niewolników czy rolników. W każdym więc razie była to nowa nazwa, raczej pogardliwa, nadana ludom zmieszkującym Europę Środkową i Wschodnią, która miała odróżnić ich od Rzymian, Greków oraz Germanów.

I tu rodzi się pytanie. Skoro Słowianie przybyli na tereny, z których elity Gotów, Burgundów i Wandali wyemigrowały, to na pewnio zetknęli się z resztkami ariańskich obrządków kultywowanymi przez tych, którzy pozostali w domu i emigracja ich nie interesowała. Najprawodopodobniej więc wytworzył się jakiś miks religijny ariańsko - stepowy, moim zdaniem z przewagą jednak chrześcijaństwa ariańskiego.

Można zrozumieć, że Kościół starał się o prowadzenie działań misyjnych na tych terenach. W końcu arianizm od czasu soboru nicejskiego został określony jako herezja. A że skoro sami arianie uważali, że osoby ochrzczone w innych chrześcijańskich obrządkach muszą ponownie być ochrzczone w obrządku ariańskim, wobec władców nowych słowiańskich państw zastosowano ten sam symboliczny obrządek. Uroczysty chrzest w obrządku łacińskim, który miał bardziej znaczenie symboliczne.

No dobrze. Co ma wykazywanie ciągłości chrześcijaństwa Słowiańszczyzny z bogami Polinezji? Dojdziemy do tego. Najpierw poaptrzmy na to jak nasze dzieje z przed X wieku są ukazywane w historiografii.

Ogólnie opisuje się, że przed czasami chrztu Mieszka (w Polsce), Ruryka (na Rusi) czy Mojmira (na Morawach) panowało na tych terenach pogaństwo. Nawet archeologowie znależli jakieś rzeźby, a badacze pisma jakieś wzmianki o bawłanach, ktorym Słowianie oddają cześć, ale cały panteon słowiańskich bóstw odtworzono w XIX wieku na przykładzie wykopalisk i opisów świątyni w Arkonie na Rugii. Ale czy jedna świątynia plemienia Ranów, wykazująca znaczne wpływy wikińskie, może rzutować na całość dziejów religijnych Słowiańszczyzny?

No dobrze, po kilku zadanych pytaniach o zasadność dalszej wiary w bajki przygotowane przez akademików pod kierunkiem Lelewela i Kraszewskiego (tego od Starej Baśni), dalej będziemy negować obecność chrześcijaństwa na naszych ziemiach?

My może nie, ale za to na dalekiej Polinezji jest takie państewsko jak Niue. Niby każdy może sobie tam wykupić prawa emisyjne, ale jednak jakiś porządek w tak ważnym propagandowo dziale jak numizmatyka musi istnieć. Otóż od 2018 roku w Niue (tam nikt nawet chyba o tym nie wie) w obiegu są nastepujące monety kolekcjonerskie: Strzybóg, Świętowit oraz Perun.

Można więc podziwiać te polinezyjskie rysy tamtejszych bóstw, o których istnieniu pewno nawet najstarsi mieszkańcy Wyspy Niue (nawet gdyby ktoś z nich żył i tysiąc lat) nie wiedzieli. Patronuje temu jednak inne bóstwo, którego podobizna w portfelach na całym świecie jest jednak pożądana - Jej Wysokość Królowa Elżbieta II.

 



tagi: kościół  polska  anglia  słowianie  germanie  arianie  niue 

Pioter
17 stycznia 2022 11:51
47     1569    13 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

stanislaw-orda @Pioter
17 stycznia 2022 13:35

Pewnie jakiś Polak z zacięciem historycznym ma tam coś do powiedzenia. Ale raczej bardziej w Nowej Zelandii, bo Niue to wszystkiego circa 1,5 tys. mieszkańców, i  pewnie nawet porządnej mennicy do bicia monet na tych swoich rafach koralowych  nie mają.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 17 stycznia 2022 13:35
17 stycznia 2022 13:41

Jest ciekawiej. Koncesję na te monety wykupiła firma z Warszawy i są bite w państwowej polskiej mennicy. Ale ktoś w Niue musiał ten wzór zaakceptować.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
17 stycznia 2022 13:44

C

Ki

 

 

 

Niezłe. Kilka uzupelnien mam.

1. Arianizm wśród Gotów zaszczepili heretycy biskupi i misjonarze z Bizancjum. Lata 340-380 (do czasu wstapienia na tron Teodozjusza Wielkiego) to hegemonia arianizmu we wschodnim cesarstwie (ok. 90%biskupów była arianskimi heretykami). 

2. Kościół nie 0rakrykune powtornego chrztu. Powtorny chrzest to świetokradztwo. W gre może wchodzic tylko chrzest warunkowy "jei nie jestes ochrzczony, ja ciebie chrzczę..."

3. Co do nazwy Slowian to zgoda - nawet w  niemieckim atlasie historycznym z NRD 1981 wyraz "Sklaven" oznacza niewolnika. Ale mysle, że nie chodzi o obrażanie Slowian, tylko o to, że z tych terenów pochodzili w zasadzie w 90% niewolnicy. 

4. O ekspansji Slowian, jej przyczynach mam zamiar wspomniec w mojej przyszlej notce (może już za tydzien-dwa zaczne ja pisac). W każdym razie już teraz chce to podkreślić, opierajac sie na datach podanych w tymże komunistycznym niemieckim atlasie (a ciekawostka jest to, że nigdzie indziej tych dat nie ma podanych), że ekspansja Słowian była ściśle powiązana z wojna gocka w Italii (535-562) i próba (nieudana) dewastacji Bizancjum oraz państwa Franków (też nieudana...dopiero Wikingowie skutecznie to zrobili...sam podział Franków na wschod u zachód i jeszcze iderwanie Burgundii w tym samym czasie sa na to koronnym dowodem).

Słowianie więc - jak wszystkie bez wyjatku tzw.  wędrówku ludów, byli finansowani (uzbrojenie) i wspierani logistycznie (wywiad, rozpoznanie, trasy rajdów, kierunki ataków) przez jakaś organizacje. 

Tak patrze na te sylwetki bóstw i one mi za bardzo przypominaja bóstwa wikingów. 

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 17 stycznia 2022 13:44
17 stycznia 2022 13:51

Co do uzupełnień pełna zgoda. Zresztą nawet nie wiadomo, czy arianizm przetrwał na tych terenach aż do X wieku. Mamy tylko jedną poszlakę na to w dokumentach epoki, mówiącą o chrześcijanach innego obrządku niż łaciński - w trakcie tzw reakcji pogańskiej.

A co do Wikingów na monetach Niue mających udawać słowiańskich bogów, to pełna zgoda.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 17 stycznia 2022 13:41
17 stycznia 2022 14:02

Czyli miałem dobry trop. Chociaż nie aż taki daleki.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter
17 stycznia 2022 14:04

Patrząc na podlinkowane strony to Niue Island zafundowało kolekcjonerom monet ofensywę wydawniczą. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 17 stycznia 2022 13:51
17 stycznia 2022 14:05

Był to obrządek grecki (z Bizancjum), czyli Cyryl, Metody i ich uczniowie,

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 17 stycznia 2022 14:05
17 stycznia 2022 14:09

Nie wiem czy w tym czasie byłoby to już rozróżniane. Schizma zaczęła się trochę póżniej

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ArGut 17 stycznia 2022 14:04
17 stycznia 2022 14:11

Tam można zakupić koncesję na prawie każdą błyskotkę. Ale ktoś na tej wyspie z kól rządowych, prócz wydawania koncesji i brania kasy, musi też zatwierdzać te wzory. I uważać, żeby w skrajnym wypadku w skrajnym przypadku nie pojawiły się na kontroli władze zwierzchnie z Wellington czy Londynu.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Pioter
17 stycznia 2022 14:51

Nic się nie dzieje bez przyczyny. Nawet staruszka, wnet-wnet 96-letnia (?) i totemiczne zwierza na rewersie. Królowa jako koronowana głowa suwerena NZ zapewne dostaje skromną działke od tych pińcet egzemplarzy z tej oazy podatkowej. Ziarnko do ziarnka...

Macherzy namiot zainstalowali [skrzynke pocztową ?] na ulicy Matejki 20/1. 201 nie koli.

 

OT Dominujący, globalny skok na kasę zameldował firmę lidera z innowacyjnym preparatem pod adresem nomen est omen  An der Goldgrube 12. Czuć oddech wielu-wielu wieków.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 17 stycznia 2022 14:09
17 stycznia 2022 15:05

MIeszko przyjął chrzest "od Czechów". Dopiero sporo później zmopolizowała główny ryt w Polsce wersja łacińska/rzymska  (za pośrednictwem  duchownych z krajów niemieckich). Wówczas było to związane ze schizmą (czyli kto ma rządzić biskupami).

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 17 stycznia 2022 15:05
17 stycznia 2022 15:13

W tym czasie biskupami i tak rządził król czy książę. Władza papieska nad nimi to dopiero po Canossie, czyli co najmniej pokolenie później.

Ale ok. Ta wzmianka jest tak enigmatyczna, że nie można na jej podstawie przyjąć za pewność istnienia resztek kościoła ariańskiego na przełomie X/XI wieku w Polsce.

zaloguj się by móc komentować

ArGut @Pioter 17 stycznia 2022 14:11
17 stycznia 2022 15:30

W połączeni z informacją, że koncesje na emisję uzyskała firma z Warszawy powstaje ciekawy szlak. Szlak dalekosiężny, Warszawa – Londyn – Wellington – Alofi. Z telefonem/komputerem pokonanie wszystkich etapów takiej podróży zajmuje „chwilkę” tylko trzeba wiedzieć gdzie są drzwi i w jakim języku się komunikować.

Ilość już dostępnych błyskotek na mnie zrobiła duże wrażenie. Jak i informacja, że rok 2021 to debiut emisji złotych monet z zakończeniem planowanym na 2028. No i nazwy, obrazy, wizerunki to wymaga sporo zachodu, żeby pozyskać stosowne zgody. Najstarszą monetę jaką zobaczyłem jest moneta 1$ z datą emisji 2008-01 – Kaliningrad – Bursztynowy szlak, materiał Ag 925 wolumen 10000 szt.

Seria Bogowi dawnych Słowian ma też monetę 2 $ - Kalendarz słowiański

Awers oczywiście z Jej Wysokością Królową Elżbietą II

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @ArGut 17 stycznia 2022 15:30
17 stycznia 2022 16:16

Dobrze, że czasem zleceniodawcy się ujawniają.

Swoją drogą niejacy panowie Kelley i Dee stworzyli coś takiego w Krakowie - Diagram czterech zamków.Zbieżność pewnie przypadkowa, tak tylko mi się nasunęło. Ale może ta moneta to jakieś nowocześniejsze tłumaczenie dla "wielkolechickiej" młodzieży?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter
17 stycznia 2022 16:22

To jakaś robota "Wielkiej Lechii" zapewne. Rysunek i wykonanie monet znakomite. Chyba, że teraz matryce robi się na komputerze w 5 minut.

 

 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @OjciecDyrektor 17 stycznia 2022 13:44
17 stycznia 2022 17:20

1. Kiedy ci „heretyccy” misjonarze zaszczepiali chrześcijaństwo nawet nie wiedzieli że są heretykami. Eusebiusz z Cezarei, który był głównym organizatorem soboru z Nicei sam był właściwie Arianinem. Zanim się Arianów nazwie heretykami warto się dowiedzieć na czym polegał problem, który doprowadził do tego Soboru. Problem rozwiązany politycznie raczej niż ideowo. Ale tak czy owak korzenie Kościół Katolickiego tkwią mocno w arianizmie. To dopiero później rozgrywki polityczne sprawiły że powstał problem Arianów heretyków. Ale przede wszystkim dlatego że Kościół Katolicki nie chciał dopóścić by istniały inne centra polityczne. Co było kluczowe ze względu na niemal nieustające walki domowe wenątrz Imperium Rzymskiego.

3. Ciekawe rozważania na ten temat

4. Daty w oficjalnej historii tego okresu są błędne. Będę o tym pisać. Ale i tak nie można generalizować. Owszem całkiem możliwe że różne ludy zostały co nieco pobudzone przez zewnętrzne siły. Ale działy się wtedy naprawdę ciekawe rzeczy które wychodzą poza to. Z drugiej strony Rzymianie głęboko penetrowali ziemie pozostające poza ich granicami. Wszystkie bez wyjątku nacje - i Goci czy Słowianie byli mocno podzieleni i stawali po różnych stronach barykady. To samo działo się wewnątrz imperium Rzymskiego. Niestety jest to słabo widoczne ze względu na błędną chronologię. Punktem zwrotnym było wstąpienie na tron M. Aureliusza. Nabrzmiewające problemy, związane istotnie (ale nie przede wszystkim) z burzliwym rozwojem chrześcijaństwa eksplodowały doprowadzając do wojny domowej, która przeniosła się w czasy średniowiecza i .... nie tylko.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @ahenobarbus 17 stycznia 2022 16:16
17 stycznia 2022 18:21

Nie wierzę w aż takie przypadki

zaloguj się by móc komentować

smieciu @Pioter 17 stycznia 2022 18:21
17 stycznia 2022 19:00

Jak na mój gust jedno z drugim nie ma nic wspólnego. Ta moneta to takie barachło nie niosące nic szczególnego. Natomiast Diagram czterech zamków wydaje się być ciekawszy i może coś znaczyć. Tylko że z lektury SN wynika że obaj ci panowie też byli niezłymi ściemniaczami więc może i ten diagram też jest jedynie fikuśnym obrazkiem, który miał robić wrażenie na lemingach szukających tajnej wiedzy... Niestety nic nie można doczytać z tego obrazka. Przydałaby się lepsza jakość.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @smieciu 17 stycznia 2022 19:00
17 stycznia 2022 19:11

Jak będę miał chwilę to wrzucę opis jutro. Chyba że ktoś już ma i uzupełni wiedzę ;)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @smieciu 17 stycznia 2022 17:20
17 stycznia 2022 21:50

Błagam....niech Pan nie czyta tych bzdur a weźmie sie za książki i a5lady historyczne - nsjlepiej te niemieckie, bo one są nwjdokładniejsze gdy idzie o dsty, kierunki rajdów, ataków, szlaki handlowr (nawet zamieszczaja co bylo przedmiotem 8mportu a co eksportu). 

"Slava lechii" to taka hisoria dla ludzi z deficytami w zakresie logicznej analizy. Nie bedę dal2lej rozwijal tematu, bo nie chce spalic tematu mojej notki, a prosze mi wierzyc, że bedzie tam Pan miał 200% mięsa w mięsie i zero wody. Starczy to na wiele miesiecy rozmyślan, bo nie zamierzam sie oszczedzac i wywale maksymalna ilośc sensacyjnych powiazań. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @OjciecDyrektor 17 stycznia 2022 21:50
17 stycznia 2022 22:45

To była jedna z dwóch rzeczy, które tam przeczytałem. To raz. A dwa na jakiej zasadzie Pan decyduje co jest bzdurą? Raczej byłbym ostrożny z takimi stwierdzeniami gdyż na 100% posługując się Pana metodyką to co Pan napisze łatwo będzie uznać za bzdurę. Ot wynurzenia jakiegoś kolesia, któremu wydaje się że coś wie.

Niestety będzie to łatwe gdyż choćby w przypadku Arianizmu jedzie Pan po łebkach. Pisze Pan że Bizancjum wysłało tych „Arian” do nawracania. Ale nie przeszkadza że najważniejsze sobory rozstrzygające dogmaty wiary zostały zorganizowane w ... Bizancjum? I bliskiej okolicy. Tak, tak. Na czele z tym Niceańskim który stał się fundamentem pod dogmaty Kościoła Katolickiego. Arianizm podobno jest zły i heretycki podobnie jak Bizancjum ale Kościół Katolicki, który bezpośrednio wyrasta z arianizmu i Bizancjum jest dobry.

Dlatego niestety obawiam się jakości tego co Pan napisze. A takie stronki jak ta „wielkolechicka” mają tą zaletę że można tam znaleźć różne ciekawostki. Problem przybycia Słowian na tereny, które zasiedlali na początku drugiego tysiąclecia wcale nie jest oczywisty i częścią dużo większego problemu związanego z istnieniem tzw. wieków ciemnych na początku średniowiecza. Które mają tą interesującą przypadłość że nic właściwie nie pozostawiły nic archeologom. Co jest dość ciekawe. Ale niezbyt ważne w klasycznych podręcznikach, na których będzie Pan bazować.

No nic, ja po prostu wiem na co się Pan porywa i mam wrażenie że wiem też co z tego wyniknie ;) Ale w porządku. Czekam :)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @smieciu 17 stycznia 2022 22:45
18 stycznia 2022 01:06

" Problem przybycia Słowian na tereny, które zasiedlali na początku drugiego tysiąclecia wcale nie jest oczywisty i częścią dużo większego problemu związanego z istnieniem tzw. wieków ciemnych na początku średniowiecza. Które mają tą interesującą przypadłość że nic właściwie nie pozostawiły nic archeologom."

Skąd takie przeświadczenie, że "właściwie nie pozostawiły"?

A jesli nie pozostawiły, to gdzie znajduja sie  materialne dowody owej  "Wielkiej Lechii"? I kto oraz kiedy je odkopał?

Kolejny raz zatem, poproszę o  daty, autorów, tytuły publikacji, zamiast  gołosłowia.

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @stanislaw-orda 18 stycznia 2022 01:06
18 stycznia 2022 07:08

Nieproszony ale podrzuce raz jeszcze.

Gunnar Heinsohn, w prezencie na stulecie Niepodległości zamieścił w sieci przyczynek o 'Początkach Polski'. Po angielsku wraz z podsumowaniem po polsku.

Archeologia jest tematem przewodnim oraz brakujące warstwy z kilku stuleci. Pod prąd sztywnego paradygmatu akademii.

http://www.q-mag.org/gunnar-heinsohn-polish-origins.html

 

Zajawka z maila do czytelników nie tylko w PL :

"An extensive podsumowanie (after the conclusions in English) can be found on pages 54-59. 

Even more than the England essay (http://www.q-mag.org/london-in-the-first-millenium-a-d-finding-bedes-missing-metropolis.html), this text may stand, pars pro toto, for the unsolved chronological problems of the 1st millennium CE anywhere.

Since there was interest in updates of Rome's stratigraphy, the most recent version is attached. Because Rome is the benchmark for the 1st millennium CE (and very poorly known before 2001) it may be circulated freely.

Respectfully and cordially yours, Gunnar Heinsohn "

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @smieciu 17 stycznia 2022 22:45
18 stycznia 2022 07:13

Pardon....ale Pan wygłasza bezmyślne opinie, nuc nie czytajac wartosciowego i nie zastanawiajac sie nad tym. Kościół nie wyrósł z arianizmu, gdyż Ariusz przyszedł na świat przed soborem w Nicei a tak sie sklada, że to było prawie 300 lat po ustanowieniu Kościoła. Widzi Pan tu swój bład czy nie? Pi drugie w Nicei potepiono tezy Ariusza, ale to nie zapobuegło rozprzestrzenuania sie herezji, bo była wspierana przez czynniki polityczne (tak jak każda inna herezja). Cesarz w Konstantynopolu uwieził nawet 0apieża Liberiusza i grożąc mu wymusil na nim złiżenie wyznania semi-arianskiego. Czy to było dobre ze strony cesarza czy złe? Z drugiej strony inn6 cesarz -Teodozjusz Wielki zdusil arianizm. Cxy to było dobre czy złe? Niech sie Pan określi, a nie - za przeproszeniem - gada trzy po trzy. W trn sposób nigdy Pan nie spenetrujesz dobrze rzeczywistosci i bedziesz robiony w trabę przez takich "speców" jak ci zalinkowani. 

Powtarzam: weź Pan do ręki książki i atlasy historyczme, a odstaw internet na jakis czas....

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter
18 stycznia 2022 09:57

Niuańska fascynacja Wiedźminem?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 18 stycznia 2022 09:57
18 stycznia 2022 10:19

Nie. To polska tfurczość i raczej na rynek Europy Środkowej nastawiona

zaloguj się by móc komentować

maria-ciszewska @OjciecDyrektor 17 stycznia 2022 21:50
18 stycznia 2022 11:19

"Slava lechii" to taka hisoria dla ludzi z deficytami w zakresie logicznej analizy.

Oraz z deficytami w ogóle.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @ahenobarbus 17 stycznia 2022 19:11
18 stycznia 2022 11:38

Uff...Szczerze mówiąc nie wiem czy jest tam jakiś głębszy sens czy nie. Pewnie potrzeba by włożyć trochę czasu w studia nad tymi rzeczami, zwłaszcza użytym językiem - to znaczy - czy i co oni chcą tym przykryć. Nie mniej, w jednym ze źródeł, a czego nie ma u Aleksandra Kraushara w Czarach na dworze Batorego, jest napisane że panowie w Krakowie zgłębiali dzieło Agrippy i zajmowali się pracami geograficznymi. No ale to jest ubrane w taki "sos" mistyczno-okultystyczny, a wygląda na jakieś zakamuflowane szpiegowanie i zbieranie informacji.

(...) za pół godziny wszedł skryba z tomem Corneliusa Agrippy w ręku, gdzie powiedział, że wszystkie kraje, o których im wczoraj opowiadano, zostały opisane i spisane. "Jaki jest pożytek," powiedział, "z kontynuowania tej farsy [sesja kontaktów z "duchami"], skoro nie mówią nam nic nowego?" Dee odpowiedział, że cieszy się, że Kelley ma taką książkę; że Nalvage podając te dziewięćdziesiąt jeden nowych nazw krajów, wszystkie siedmioliterowe, odpowiadał, że zweryfikował on ziemie na mapach Gerardusa Mercatora i Pomponiusza Meli, które miał pod ręką i przedstawił, "a teraz," powiedział triumfalnie, "wiemy dokładnie, jacy aniołowie rządzą jakimi krajami, na wypadek gdybyśmy kiedykolwiek zostali wezwani do praktykowania tam." 

Nalvage opisał tubylców tych krajów i produkty, sugerując, że na Grenlandii może być znaleziona żyła złota. "Twoja rozmyślna fantazja," zakończył Dee do Kelley'a, "wypacza twój rozum; i podczas gdy ty znajdujesz winę w naszych instruktorach ["duchach"] , ja, który znacznie wnikliwiej wnikam w ich słowa, wiem, że dają oni bezpośrednie odpowiedzi na moje pytania, z wyjątkiem, gdy rzeczywiście źle je relacjonujesz, albo ja popełniam błąd w słuchaniu lub pisaniu."

A później opis jakichś "wizji":

Następnie pojawia się wizja zamku Grodno, na Litwie, gdzie przebywał król Polski. Nad bramą widać ramiona Stefana. Ukazuje się człowiek podobny do Włocha, niosący żelazną skrzynię, w której znajduje się obraz w czarnym wosku, martwa ręka itd. Obietnica jest taka, że Łaski będzie królem Polski

Wczesnym rankiem następnego dnia Kelley, leżąc w łóżku, miał wizję, którą potem on lub Dee ucieleśnili w ciekawym diagramie przedstawionym na rysunku [tym wrzuconym powyżej]

No i tu jest już dziwnie i ja nic z tego nie rozumiem.

Wizja ta została wyjaśniona przez Ave [jeden z "duchów"], w następujący sposób

WIZJA.

Na wschodzie i zachodzie, na północy i południu stoją cztery bogate i wojownicze Zamki,  z których trzykrotnie rozbrzmiewają trąby. Z każdego Zamku rzucana [cast - w takim sensie rzucana jak rzuca się "czar] jest Szata [ w oryginalne a Cloth..może ma to jakieś inne znaczenie?], znak Majestatu. Na Wschodzie jest ona czerwona, jak świeżo pobita krew. Na Południu liliowo-biała. Na Zachodzie zielona, z girlandami jak skóry wielu smoków. Na północy, w kolorze włosów, czarny jak sok z jagód. Z zamków wychodzi czterech trębaczy, z trąbkami w kształcie piramid, o sześciu stożkach, w wieńcu. Trzej chorążowie, z imionami Boga na sztandarach, idą za nimi. Seniorzy, Królowie, Książęta jako nosiciele trenu, Aniołowie w czterech falangach jak krzyże, wszyscy w swoim porządku, maszerują do centralnego Dziedzińca i ustawiają się wokół chorążych.

TO ZNIKNĘŁO.

Oślepiająca, przesuwająca się formacja wydaje się postępować w chwalebnym pochodzie kolorów, a potem odpoczywać, zamrożona w minimalnie dokładnym fantastykonie harmonii.

A teraz znaczenie alegorii. Zamki są wieżami strażniczymi przygotowanymi przeciwko diabłu, a strażnikiem w każdym z nich jest potężny anioł. Chorągwie ogłaszają odkupienie ludzkości. Aniołowie Powietrza [oryg. Angels of the Aires, morze to znaczyć coś innego] którzy wychodzą z krzyży, mają obalać całe kraje, bez armii, w tej wojnie prowadzonej przeciwko siłom ciemności.

Wiele tygodni zajmowały prace z tablicami z literami dla gier, aniołów, seniorów itd.

Także ten, no... Jak ktoś się czuje biegły w rozszyfrowywaniu takich zapisów ...

Potem jeszcze pada takie zdanie znowu sugerujące jakąś działalność wywiadowczą.

Kelley jest znowu czasami bardzo kuszony, by wątpić w dobrą wiarę anielskich wizytatorów, zwłaszcza że obawia się, iż dobrzy aniołowie nie dostarczą im potrzebnych pieniędzy, których książę [nie jest wyjaśnione czy chodzi o Łaskiego czy kogoś innego...] potrzebuje dla powodzenia swojej sprawy.

Aha i ten motyw z Diagramu zachował się wykonany ze złota. Szczegóły można zobaczyć tutaj: https://arthistoryproject.com/artists/john-dee/four-castles-vision-gold-disk/

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ahenobarbus 18 stycznia 2022 11:38
18 stycznia 2022 12:19

Wg mnie  przypomina to motywy apokaliptyczne (Objawienie św. Jana)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stanislaw-orda 18 stycznia 2022 12:19
18 stycznia 2022 12:23

A mówiąc mniej akademicko, byli to przede wszystkim szpiedzy mający rozpoznawać obce królestwa, zaś cała otoczka alchemiczno-spirytualistyczna to tzw. dym, przykrywka dla faktycznego zajęcia, żeby władcy i  dworacy się nie zorientowali o co naprawdę chodzi.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @stanislaw-orda 18 stycznia 2022 12:23
18 stycznia 2022 12:35

Zgadzam się. Ale jestem ciekaw czy oni całe te passusy jak ten: Oślepiająca, przesuwająca się formacja wydaje się postępować w chwalebnym pochodzie kolorów, a potem odpoczywać, zamrożona w minimalnie dokładnym fantastykonie harmonii wymyślali jak "popili" i większego sensu to nie ma, czy był to rodzaj jakiegoś szyfru. Zdaję sobie sprawę, że poza zaciekawieniem nic więcej z tego nie wyciągnę.

Aha przepraszam za: Aniołowie Powietrza [oryg. Angels of the Aires, morze to znaczyć coś innego],

miało być może. 

zaloguj się by móc komentować

smieciu @stanislaw-orda 18 stycznia 2022 01:06
18 stycznia 2022 14:07

Ale co mnie obchodzi Wielka Lechia? To wasz problem a nie mój.

Co do archeologii saturn-9 rzucił odnośnikami.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @OjciecDyrektor 18 stycznia 2022 07:13
18 stycznia 2022 14:33

Widzę że nawet nie próbował Pan zrozumieć o co chodziło w Nicei. Dobra zostawiam Pana ze swoją mitologią.

zaloguj się by móc komentować

smieciu @ahenobarbus 18 stycznia 2022 11:38
18 stycznia 2022 14:45

Z opisu można wnosić że oni sami nie wiedzieli czego chcą :)

Chyba nie ma co zawracać sobie tym głowy ale dla formalności warto byłoby wiedzieć jakie były losy tego dysku. Kto niby był adresatem tej pracy, przesłania.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @smieciu 18 stycznia 2022 14:45
18 stycznia 2022 15:38

Pojawia się pewna niezgodność.

W biografii Johna Dee napisanej w 1909 przez Charlotte Fell-Smith przy diagramie pojawia się taki tekst:

Seen and drawn by Kelley at Cracow

A na tej linkowanej stronie ze złotym dyskiem jest napisane że powstał w 1560. Kelley miał wówczas 5 lat. 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @ahenobarbus 18 stycznia 2022 12:35
18 stycznia 2022 17:26

Wówczas była taka maniera, aby popisywać się elokwencją (i erystyką), mało kto z potrafiących pisać był od niej wolny. Musiało to robić solidne  wrażenie na tych , co ledwo czytate i na tych co ledwo pisate. Pewnie natężenie owej erytstyki stopniowane było w zależnosci od polotu  piszącego.  Jaka frajda i  jednocześnie juaka renoma dla autora.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @smieciu 18 stycznia 2022 14:33
18 stycznia 2022 17:39

Zatem o co chodziło na pierwszym soborze nicejskim (w mieście Nikaja w Bitynii)?

zaloguj się by móc komentować

Arte @Pioter 17 stycznia 2022 15:13
18 stycznia 2022 19:24

Nawet 966 też nie jest pewne. U Pana już trzecia poszlaka. Niedawno wyśledziłam drugą -chrzest w Wiślicy w 867 we wschodnim obrządku. Wszystko zatem jeszcze do znalezienia, nawet te Germany co to zapewne Słowianami były i te sclavy co nie od Słowian są na pewno, bo nawet obecne Germany zastrzegają, że tylko przypadkowe/prawdopodobne podobieństwo określeń.

Przy okazji sprawdzania tych niewolników dobry googiel podrzucił mi linka do https://sbc.org.pl/Content/144913/ii549970-0000-00-0001.pdf  niejakiego LUMIRA "Walka idej" z 1900 roku, z zachętą :) Kraszewskiego "Drezno. „... .Idee słowiańskie tu, na Zachodzie nie są zrozumiane — i są przeciwko nim uprzedzenia nieprzełamane.... Z sympatyą dla Autora i zajęciem czytałem rękopism. — Wątpię jednak, ażeby w t e j chwili „Walka Idej“ znalazła uznanie i dlatego nie życzyłbym dziś ją wydawać— Ja mówię z serca życzliwego, co czuję, ale — mylić się m o g ę ....“ J. I. Kraszewski."

Jak widać walka trwa 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Arte 18 stycznia 2022 19:24
18 stycznia 2022 19:39

Józef Tadeusz Milik:
Święty Swierad. Saint Andrew Zoeradus.
Rzym, Edizioni Hosianum, 1966;

W przypisach jest sporo na ten temat.

 

Ale pozycja trudna do zdobycia.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Arte 18 stycznia 2022 19:24
18 stycznia 2022 19:47

ale chrzest w Wiślicy nie dotyczył księcia Polan (Mieszko).

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Arte 18 stycznia 2022 19:24
18 stycznia 2022 20:18

Nie jest.

Od dłuższego czasu podnoszony na różnych forach jest pewien problem. Skoro Mieszko ochrzcił Polskę to powinien zostać zaliczony w poczet świętych Kościoła (jak np św Stefan - pierwszy król Węgier, św Jadwiga - dzięki której dokonała się chrystianizacja Litwy, cesarz Konstantyn Wielki, itd). Skoro tak się nie stało, to prawdopodobnie chrzest Polan (czy innych ludów na tym terytorium) nastąpił wcześniej. Wskazywano przy tym na fakt, że przy Morawianie siłą ochrzcili księcia Krakowa. Ale jednak wychodzi, że coś było jeszcze wcześniej - jeszcze za czasów Gotów, Wandalów i Burgundów.

A zbiorcze nazwy ludów barbarzyńskich (z greckiego brodatych) jak Słowianie (z łaciny niewolnik) czy Germanie (z celtyckiego ludzie gór) są tylko pewnym niewiele znaczącym zlepkiem słów. Nazwy tak samo dobre jak nadane przez cywilizowanych Anglików pewnemu zwierzowi na antypodach, które znamy dziś pod nazwą kangur, a co w miejscowym narzeczu Aborygenów znaczy nie rozumię pytania.

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter 18 stycznia 2022 20:18
18 stycznia 2022 20:41

Nazwy tak samo dobre jak nadane przez cywilizowanych Anglików pewnemu zwierzowi na antypodach, które znamy dziś pod nazwą kangur, a co w miejscowym narzeczu Aborygenów znaczy nie rozumię pytania. 

:)

W ten deseń wcześniejszych śladów chrześcijaństwa już przed (umownym) 966 r. próbował P. Urbańczyk  w Mieszko I Tajemniczy aczkolwiek delikatnie, bo chyba nie odważył się sugerować nic przed 940 r. (z tego co pamiętam najstarsze zachowane ślady archeologiczne które można łączyć z budowlami chrześcijańskimi - ale tu nie da głów, może coś źle zapamiętałem). Teza o wielkomorawskim pochodzeniu Mieszka, którą on tam lansuje już się wcześniej pojawiała, więc to nie jest jakaś sensacja, ale Urbańczyk tak interpretuje pewien zapis z Thietmara:

A może Mieszko w 966/968 roku przyjął tylko bierzmowanie, którego mógł mu udzielić jedynie biskup? Może więc Jordan potwierdził w ten sposób „oficjalnie” wcześniejszy chrzest Mieszka, a dopiero w późniejszej tradycji uznano ten akt za właściwy chrzest, próbując wskazać jednoznaczny i niebudzący żadnych kanonicznych wątpliwości początek polskiego chrześcijaństwa? Przecież Thietmar (IV, 55) nie nazwał Mieszka wprost poganinem, lecz napisał tylko, że był „pogrążony w wielorakich błędach pogaństwa”, które udało się wykorzenić biskupowi Jordanowi. Byłoby to zatem – analogicznie do działań Poppona w Danii – raczej „odnowienie” (Widukind III, 65) lub „renowacja” (Thietmar II, 14) wielkopolskiego chrześcijaństwa.

„Pogrążony w wielorakich błędach pogaństwa” ...to ciekawe sformułowanie.  Bo przecież w innym miejscu Thietmar pisze, że Mieszko „pokajał się i pozbył na ustawiczne namowy swej ukochanej małżonki jadu przyrodzonego pogaństwa, chrztem świętym zmywając plamę grzechu pierworodnego”. Jak pisze Urbańczyk wynikałoby z tego, że Mieszkowi nie postawiono nawet warunku ochrzczenia się przed ślubem.  

Urbańczyk pisze też, że "wydanie Dobrawy za Mieszka było więc odstępstwem od wcześniejszej taktyki [Bolesława I Srogiego] i mamy prawo się dziwić, że silny książę chrześcijański, zdolny do podporządkowania sobie całej Kotliny Czeskiej (Matla-Kozłowska 2008, rozdz. I.2), nagle oddał cenną politycznie rękę swojej córki jakiemuś pogańskiemu „barbarzyńcy”, który przysłał dziewosłębów z głębi zasudeckich puszcz."

 

zaloguj się by móc komentować


Arte @stanislaw-orda 18 stycznia 2022 19:47
18 stycznia 2022 21:53

Tak i był ponad sto lat wcześniej. Mnie interesuje najbardziej historia Mazowsza, jeszcze bardziej poukrywana i zakłamana jak reszty polskich terytoriów; a przy okazji właśnie to niewyjaśnione pochodzenie piastowskiej. 

zaloguj się by móc komentować

Arte @Pioter 18 stycznia 2022 20:18
18 stycznia 2022 22:03

No właśnie z łaciny sie różni! Mimo, ze Rzym obchodził tereny bokiem a niewolników chętnie kupował.

Ale dzięki za trop ariański, świadczący ,że normalna wymiana handlowa i inna była. A dzis i tak ta najważniejsza korona wszystkie symbole "przytula". Tak zapewne aby nie zostały utracone. Ciekawi mnie tez kiedy runy stracą obecne miano. Chociaż może już nie muszą... W powszechnej świadomosci i tak system słowiański nie jest.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @stanislaw-orda 18 stycznia 2022 20:53
18 stycznia 2022 22:26

taka ciekawostka, że już w polowie IX stulecia istniał uniwersytet w Konstantynopolu, najstarszy na kontynecie europejskim.
Uniwesytet w Bolonii zaś to najstarsza placówka tego rodzaju, ale Europy Zachodniej, tj. zachodniej części ówczesnego Christianitas  -  Cesarstwa Zachodniorzymskiego.

zaloguj się by móc komentować


zaloguj się by móc komentować