-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Ostatni Złoty Scytyjczyk

Aecjusz Flawiusz, jak podaje ciotka Viky, był rzymskim generałem i politykiem. Pochodził z rodziny o scytyjskich korzeniach, a od osiągnięcia 25 roku życia był abmasadorem (ciotka Viky pisze, że zakładnikiem) cesarza Rzymu w królestwie Wizygotów u Alaryka I, a po trzech latach (wbrew protestom samego Alaryka - czyli żadnym zakładnikiem nie był) trafił na dwór króla Hunów Uldina i jego następcy Haratona.

Dopiero w wieku 43 lat powrócił do Rzymu i wstapił do służby cesarza Joannesa. Zajął się obroną Galii przez Frankami i Wizygotami, a następnie zajął się walkami w Raetii i Noricum (Jutungowie). Po wojnie z Beocjuszem o kontrolę nad Italią musiał jednak uciekać do Hunów, skąd przyprowadził zaciąg 60 tys wojska i z ich pomocą zmienił warunki w Italii na swoją korzyść.

Te huńskie wojska, jak i dotychczasowe sukcesy, przydały mu się także później. Po pokonaniu Swebów osadził ich w Hiszpanii. Podobnie również zrobił z pokonanymi Burgundami, których osadził w Sapaubii. Ściągnął także Alanów, których osiedlił w okolicy Walencji i w Armoryce. Z Gotami zawarł traktat mający na celu wspólną obronę (przed kim? przed Bizancjum?).

Również Aecjusz jest odpowiedzialny za ściągnięcie do Hiszpanii Wandalów. Oficjalnie byli oni wykorzystywani do walki z bagaude czyli powstańcami pochodzącymi z miejscowych mieszkańców, którym rzymskie panowanie przestało się nagle podobać.

Po uspokojeniu powstań, które jakoś tak się zbiegło dziwnie, że przestały wybuchać, gdy zmarł Chlodwig, król Franków, Aecjusz zaadoptował jego syna Merowinga. Wzmacniał tym samym swoją pozycję. W 449 roku zgodził się również na osadzenie Hunów w Panonii. Attyla, nowy władca Hunów, pragnął jednak czegoś więcej niż bycia rzymskim najemnikiem. W końcu sam czuł się Rzymianinem w takim samym stopniu jak Aecjusz, więc zaproponował zawarcie sojuszu z Rzymem poprzez swoje małżeństwo z Justą Gratią Honorią, siostrą cesarza Walentyniana, która nawet sama zwróciła się o pomoc do Attyli o uwolnienie od niechcianego małżeństwa z jakimś rzymskim senatorem.

I w zasadzie to właśnie list wysłany przez Honorię rozwalił cały misternie tkany od lat plan okrążania Franków ludami sprzymierzonymi z Rzymem. Attyla zamiast atakować Galię (gdzie początkowo walczył) skierował się na Rzym żądając ręki Honorii i połowy cesarstwa. Do tego nagle okazało się, że nie wszyskie barbarzyńskie armie opłacone ziemią przez Aecjusza są wierne Rzymowi. Attylę ostatecznie pokonano, ale Walentynian utracił zaufanie do Aecjusza i zasztyletował go w trakcie audiencji. Sam to przypłacił życiem cztery miesiące później, w trakcie uroczystego przeglądu wojsk, którymi jesze niedawno dowodził Aecjusz. Oficjalnie zamachu dokonali huńscy przyjaciele Aecjusza - Optila i Traustila, choć ich imiona wskazują, że byli akurat Gotami.



tagi: rzym  frankowie  hunowie  burgundowie  wędrówki ludów  waldalowie  swebowie  aecjusz  alanowie 

Pioter
19 września 2023 08:54
37     2145    4 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @Pioter
19 września 2023 08:59

To jest ten "Aecjusz ostatni Rzymianin"?

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter
19 września 2023 09:00

Taki pomysł mi przyszedł do głowy; skoro nie ma niczego pewnego na temat Scytów można napisać wielką, fantastyczną powieść pod tytułem "Dzieje Scytii"...Pomyślę nad tym

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 19 września 2023 09:00
19 września 2023 09:11

Nie ma. Szukam po całym necie. Coś tam niby jest z rosyjskiego na polski przetłumaczone w 1984, ale to bajki z mchu i paproci. Nowe dane archeologiczne są raczej nie dostępne (Rosja, Kazachstan, Ukraina). Nie wiem jak wygląda sprawa z ukraińskimi badaniami dziejów Scytii, ale Rosjanie skupiają się na okolicy Tuwy (jakieś grobowce scytyjskie tam ostatnio znaleźli), a Kazachowie ekploatują głównie wątek Tomirys i pokonania przez nią perskiego szacha.

Po polsku jest tylko coś takiego - Etos łucznika w starożytnej europie, Jakuba Juszyńskiego, gdzie o całych dziejach Scytii jest ze 3 czy 4 strony.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @gabriel-maciejewski 19 września 2023 09:00
19 września 2023 09:12

I koniecznie o tym zamczysku na Rzeszowszczyźnie, co to go powinno nie być, a ono jest

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 19 września 2023 08:59
19 września 2023 09:14

Tak. Aecjusz Flawiusz (czyli Złoty lub Żółty). Opisywany jako Ostatni Rzymianin. Odpowiedzialny chyba jednosobowo (jak by wynikało z jego życiorysu) za całąWędrówkę Ludów.

Normalnie jak Cyrus Wielki albo Józef Stalin całe narody przenosił z miejsca na miejsce.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 19 września 2023 09:11
19 września 2023 09:14

To jest niesamowite, dwie największe potęgi świata antycznego zostały z historii wygumkowane - Scytia i Fenicja, a my żyjemy mitem o potędze i wpływach Hellady, czyli nabrzeża gdzie przeładowywano zboże. 

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 19 września 2023 09:14
19 września 2023 09:15

Musiał mieć dobry internet

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Zdzislaw 19 września 2023 09:12
19 września 2023 09:15

Niech mi Pan przypomni o co chodzi...

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
19 września 2023 09:31

Jestem posiadaczem jakiejś "brosxury" o scytyjskich wojownikach wydaną przez Napoleon V. Autor to Rosjan7n chyba.

Co do Honorii, to Thompson w "Hunowie" napisał, że to była intryga. Ale bie wyjaśnił dokładnie na cxym polegała. Tej Honoriu na pewno ktoś z Ilimpijczyków duuużo zapłacił, aby napisała ow list. Awcjyaz to człowiek Żmijowego Plemienia na 100%. Walencjysz go zabił, bo bał się że ten w końcu zabije jego i sam ogłosi się cesarzem - taki to los naczelnych dowódców wojsk. 

W kazdym razie Arcjusz lokował ludy w ściśle okreolony spisób, wg pewnego klucza, który ktoś mu podsunął i nawet nadzorował jego wykonanie. 

Ciekawe jest też to, że oprócz Aecjysza z zyciem pożegnał się niebawem Atylla. Zmarł - jak głosi oficjalna wrrsja - na skutek udławienia wię swoim refluksem po libacji. Ale wiadomo, że to nie był wypadek tylko normalne zabójstwo- uduszenie. Ot taki plan likwidacji niepotrzebnych już narzędzi. Wandalom oddano pośrednictwi, a raczej ochronę posrednikow (bogacili się nieprzytomnie - o skarbach Wandalów w Afryce krążyły legendy). 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @OjciecDyrektor 19 września 2023 09:31
19 września 2023 09:33

Sorry za literówki...w metrze jadę. Aecjusz....:)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 19 września 2023 09:14
19 września 2023 09:34

Nie tylko. Wygumkowono o wiele więcej. Cywilizację Harappy wygumkowno tak skutecznie, że do dziś nikt nie jest w stanie odczytać jej pisma. Wygumkowno nawet Kusz, udając, że jest to tylko mało znacząca prowincja Egiptu. Cywilizację doliny Nigru na przełomie XIX/XX wieku po prostu starto. O Hetytach dowiadujemy się tylko dlatego, że w dziejach Sumeru czy Asyrii jest zbyt wiele dziur.

Po prostu całość opisu dziejów, zwana historią, polega nie na poszukiwaniu prawdy i opisywaniu wydarzeń, a na odpowiednim zaciemnianiu tematu i niszczeniu śladów mogących zaprowadzić w inne miejsca.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 19 września 2023 09:31
19 września 2023 09:36

Tak. Cała Wędrówka Ludów to ściema. Nic takiego nigdy nie miało miejsca.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
19 września 2023 09:38

No i eygumkowsno Wandalów nazywając ich jakąś "kulturą przeworską" jakby to były ludy jadkiniowr podobne do małp. Pisałes już o św. Z6gmuncie i tym diademie na jego głowie w Płocku.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 19 września 2023 09:38
19 września 2023 09:40

Wiem. Aecjusz się z tym wszystkim łączy. Ściągam teraz kroniki Gotów, być może tam coś się znajdzie ciekawego.

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter 19 września 2023 09:34
19 września 2023 09:53

Kto finansuje archeo?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 19 września 2023 09:53
19 września 2023 10:05

Zależy gdzie i jakie. Oficjalnie władcy. Praktycznie uczelnie i muzea. A w rzeczywistości to tego nikt nie wie....

Same badania archeologiczne to pikuś. To, że gdzieś wykopie się celtycką sprzączkę, kawałek spalonego garnka, rzymską monetę i scytyjski łuk to zupełnie nic nie znaczy. Ważna jest umiejętność odczytywania tych znaków i konstruowania opowieści, w których one się znajdą.

zaloguj się by móc komentować

grzegorz-ksiazek @Pioter 19 września 2023 10:05
19 września 2023 10:34

Jest taka książka The Scythians Tamary Talbot Rice wydana w roku 1957, która podsumowuje ówczesną wiedzę o Scytach. Typowo archeologiczna porcja wiedzy. Przykładowa tabela poniżej.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @gabriel-maciejewski 19 września 2023 09:15
19 września 2023 10:50

Tak ma szybko:

Dlaczego grodzisko Scytów na Podkarpaciu jest sensacją? (archeologia.com.pl)

Tylko proszę nie zwracać uwagi na "irańskie" korzenie Scytów - to element (jak wiadomo) oficjalnej ściemy.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @grzegorz-ksiazek 19 września 2023 10:34
19 września 2023 10:53

Coś o Scytach da się znaleść. Na odpowienie fora na FB się już zapisałem i śledzę dyskusję, ale to nie jest to, czego by się oczekiwało po tak wielkiej cywilizacji pilnującej szkalu handlowego Chiny - Europa.

zaloguj się by móc komentować

grzegorz-ksiazek @Pioter 19 września 2023 10:53
19 września 2023 11:27

Chyba lepszego obrazu szlaku handlowego Chiny-Europa jak ten obszar istnienia śladów kultury Scytyjskiej nie mozna pokazać

zaloguj się by móc komentować


Zdzislaw @grzegorz-ksiazek 19 września 2023 11:27
19 września 2023 12:16

Ta mapka jest - oględnie mówiąc - niepełna. Odkryte grodzisko Scytów na Podkarpaciu (jak wyżej) jest najepszym dowodem. Zresztą wyraża ona ogólnie znane "ustalenia", że powyżej Dunaju, a szczególnie Karpat, to była dzicz niewarta wzmianki, czemu przeczą liczne fakty, nie tylko słynne odkrycie pod Tollensee. Nie sposób tu znowu nie przypomnieć "spiskowe teorie" włoskiego historyka-amatora (to komplement) Pana Felice Vinci, zawarte w dziele "Baltic origins of Homer's epic tales". Wg niego centrum cywilizacji w Europie znajdowało się wtedy (III-II tysiąclecie p.n.e.) nie w Grecji i Italii, lecz nad Bałtykiem (efekt ówczesnej konfiguracji klimatu na kontynencie), a maleńka wysepka (siedziba rodowa Odysa), nazwana przez Homera Itaką - ku wygodzie greckiej publiki - znajdowała się bynajmniej nie tam gdzie rzeczywista Itaka, lecz w innym zupełnie miejscu, precyzyjnie opisanym w Iliadzie, czego Homerowi nie chciało sie zmieniać (gdy tłumaczył  - na pewno nie był autorem tego dzieła - stary epos na język grecki), bo też marna powszechnie, żadna wręcz znajomość geografii w owym czasie nie zmuszała go do tego. Pdobnie nie chciało mu się zmieniać mnóstwa innych szczegółów dowodzących, że Iliada i Odysea to historie nie greckie bynajmniej. A udział Homera w "tworzeniu" tych dzieł sprowadzał się jedynie do wprowadzenia licznych ozdobników o greckim (mniej więcej) rodowodzie.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zdzislaw 19 września 2023 12:16
19 września 2023 12:25

Tych mitów jest bardzo dużo. A znalezisk niepasujących do nich więcej.

Np czerwiec tego roku i odkrycie obsydianowego miecza w Bawarii. https://www.heritagedaily.com/2023/06/well-preserved-3000-year-old-sword-found-in-germany/147628

To nijak nie pasuje do znanych nam narracji historycznych. No bo kto niby tam miał wówczas być?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @saturn-9 19 września 2023 12:09
19 września 2023 12:25

Po rosyjsku, ukraińsku, niemiecku czy anglielsku coś się może znajdzie. Ale po polsku raczej mniej niż skromnie

zaloguj się by móc komentować

saturn-9 @Pioter 19 września 2023 12:25
19 września 2023 12:46

[12 Juni 2009 - 14 Aug. 2022] takie tam glosy z niemieckojezycznego off-off main stream'u:

 

...Dennoch bleibt die Frage bei den Wanderungsbewegungen von Süd-Ost nach Nord-West, wo die Blonden und Rothaarigen herkommen, wenn nicht in Wahrheit der Okzident vor dem Orient kam. Aber das deutest Du ja auch an.

Es waren wohl Skythen, die zuerst aus Ägypten das machten, was wir heute so sehr an der Antike und den Pyramiden schätzen. Nirgends wird in der Bibel der Bau der Pyramiden erwähnt? Warum wohl? ...

 

inny bloger:

Die Sky-then / Himmlischen sind hier nicht ganz neu.
Ein Artikel: Skythen als Väter der Nationen
rückt dieses Völkchen in den Mittelpunkt der Entwicklung der Völker.
Er ist nicht ganz uninteressant und enthält einige Anregungen.

Dort sind auch ein paar mir bekannte (Pater noster) und unbekannte Karten verlinkt.
Bsp.

600

wiecej tutaj...

zaloguj się by móc komentować

pike @Zdzislaw 19 września 2023 12:16
19 września 2023 12:58

O tym innym centrum swiadczyć może

( już raz podałem) leżącą na Sądecczyźnie, w Maszkowicach kamienna twierdza nie mająca konkurencji w tej części Europy.

Mur o długości ok. 200 metrów, wysoki na 3 metry i gruby na 2, otaczał całą osadę wzniesioną na szczycie imponującego wzgórza.

Turyści zwiedzają to miejsce...

Maszkowice. Na Górze Zyndrama wznowiono prace archeologiczne. Czy w tzw.  "Mykenach Północy" powstanie coś na kształt muzeum? [ZDJĘCIA] | Gazeta  Krakowska

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
19 września 2023 13:41

Na Ukrainie tysiące hektarów zostały wykupione przez cwaniaka o żydowskich korzeniach (nazwisko wyleciało mi z głowy. W każdym razie na tych jego hektarach odkryto mnóstwo grobów scytyjskich i to nie byle jakich. Podobno precjoza tam się znajdujące ładownano do worków, a ów cwaniak (  mieszka w usa) stał sie dzięki temu oligarchą. Na rabunku tych grobów zarobił ciężkie miliony. Możemy być pewni, że wszystko wylądowało w prywatnych kolekcjach. I znowu o Scytach niczego nowego się nie dowiemy.

zaloguj się by móc komentować

Tento @Pioter 19 września 2023 09:14
19 września 2023 18:45

"Tak. Aecjusz Flawiusz (czyli Złoty lub Żółty). Opisywany jako Ostatni Rzymianin."

Czy to o nim jest powieść Teodora Parnickiego pt. Aecjusz, ostatni Rzymianin ? Pamiętam tytuł, ale nie czytałem.

zaloguj się by móc komentować

kluczu @Pioter 19 września 2023 09:11
19 września 2023 21:04

Na "Archeogii żywej" jest 1,5h dyskusja "ekspertów"

https://youtu.be/VdPz0-66RvM?si=IqkmTl0MO4CKxkTz

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
19 września 2023 21:26

Cieeekawe.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
19 września 2023 21:29

I ktoby pomyślał, że to ...

 

ściepa ?

 

 

 

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @kluczu 19 września 2023 21:04
19 września 2023 22:12

Sorry, ale nie mogę tego słuchac. To jest po prostu ględzenie. 15-20 minut ględzenia o niczym....a może tak było, a może inaczej, a może nie było wcale. Kurza twarz! To jest gorsze niż słuchanie p. Brauna. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Tento 19 września 2023 18:45
20 września 2023 04:02

Jest nawet całkiem niezły film, ale tytułu sobie teraz nie potrafię przypomnieć

zaloguj się by móc komentować

ahenobarbus @Pioter
21 września 2023 20:24

wg kroniki wielebnego Bedy Piktowie pochodzili ze Scytii. ciekawe.

 

 

zaloguj się by móc komentować

m8 @saturn-9 19 września 2023 12:46
30 września 2023 07:22

Trochę zabawna ta folsetymologia(sky= himmel). Dziŕęki za linka

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować