-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Naród wybrany czyli kto?

Zacznijmy od fragmentu tekstu napisanego przez Manetona z Sebennytos pod tytułem Dzieje Egiptu:

Tutimaios: Za jego czasów bóg, nie wiem dlaczego, obrócił się przeciw nam i, nieoczekiwanie, z terenów położonych na wschodzie wyruszyli ludzie o niezna nym pochodzeniu, pewni zwycięstwa, by walczyć przeciw naszemu kraj owi, który łatwo i bez oporu zajęli siłą, i pokonawszy tych, którzy w nim rządzili, z dzikim okrucieństwem spalili następnie miasta, świątynie bogów doszczętnie zburzyli, a wszystkich tubylców potraktowali w sposób jak najbardziej wrogi, zabijając  jednych, a dzieci i żony innych prowadząc w niewolę. Na koniec zaś jednego spośród nich uczynili królem; na imię miał on Salitis. Mieszkał on w Memfis, ściągając daninę z Górnego i Dolnego Egiptu i zostawiając garnizony w najbardziej dogodnych miejscach. Przede wszystkim jednak umocnił tereny położone na wschodzie, przewidując, że gdy Asyryjczycy staną się silniejsi, zapragną jego królestwa i napadną je . Znalazłszy naj dogodniej usytuowane miasto w nomie saickim, położone na wschód od bubastydzkiego ramienia rzeki, a zwane, według pewnej starożytnej tradycji teologicznej , Auaris, odbudował je i otoczył bardzo potężnymi murami, osiedlając tam żołnierzy w liczbie dochodzącej do dwustu czterdziestu tysięcy ciężkozbrojnych mężów jako straż przednią. Tam właśnie przybywał w porze letniej , by z jednej strony wydawać racje żywnościowe i żołd, z drugiej zaś, by starannie ćwiczyć uzbrojone oddziały dla wzbudzenia
strachu wśród wrogów zewnętrznych. Po dziewiętnastu latach rządów dokonał żywota. Po nim zaś drugi władca, zwany Bnon, sprawował władzę królewską przez czterdzieści cztery lata; a po nim inny, Apachnan, przez trzydzieści sześć lat i siedem miesięcy; następnie zaś Apofis przez sześćdziesiąt jeden lat i Iannas przez pięćdziesiąt lat i j eden miesiąc; a w końcu Assis czterdzieści dziewięć lat i dwa miesiące. Tych sześciu królów, którzy byli ich pierwszymi władcami, nieustannie pragnęło wyrwać korzeń Egiptu. Cały ich lud zaś nazywał się Hyksosi,
to znaczy królowie pasterze; słowo hyk bowiem oznacza w świętym języku króla, natomiast sos w mowie potocznej oznacza pasterza lub pasterzy, co złożone razem daje Hyksos. Niektórzy zaś mówią, że byli to Arabowie. {W innej kopii mówi się natomiast, że wyrażeniem hyk nie określa się królów, lecz, że wskazuje ono coś przeciwnego - pasterzy wziętych w niewolę; po egipsku bowiem słowa hyk oraz hak z przydechem wyraźnie oznaczaj ą jeńców}  Pogląd ten wydaje mi się o wiele bardziej wiarygodny i zgodny z historią starożytną.

Ci wymienieni wcześniej królowie tak zwanych Pasterzy <oraz> ich potomkowie rządzili Egiptem, jak powiada, przez pięćset jedenaście lat. Po nich zaś, jak powiada, doszło do buntu królów z Tebaidy i pozostałej części Egiptu przeciwko Pasterzom i wybuchła <między nimi> wielka i długotrwała wojna. Natomiast za czasów króla o imieniu Misfragmuthosis, jak powiada, Pasterze zostali pokonani i nie tylko wypędzono ich z całej pozostałej części Egiptu, ale także zamknięto ich w miejscu mającym dziesięć tysięcy arur powierzchni, które nazywało się Auaris. Całe to miejsce, jak powiada Manethos, otoczyli Pasterze wysokim i potężnym murem, aby cały swój majątek i łup mieć pod ochroną. Syn Misfragmuthosisa, Thummosis, usiłował pokonać ich siłą z pomocą oblężenia, czuwając pod umocnieniami z wojskiem liczącym czterysta osiemdziesiąt tysięcy ludzi. Skoro jednak odstąpił od oblężenia, zawarł układ, na mocy którego mieli wszyscy, po opuszczeniu Egiptu, udać się, nie zaznawszy krzywdy, dokądkolwiek zechcą. Na takich to warunkach nie mniej niż dwieście czterdzieści tysięcy ludzi, wraz z całymi rodzinami i dobytkiem, przebyło pustynię leżącą między Egiptem a Syrią. Jednak, z obawy przed Asyryjczykami - albowiem to oni w owym czasie rządzili w Azji zbudowali w miej scu zwanym obecnie Judeą miasto na tyle duże, by pomieścić dziesiątki tysięcy ludzi, które nazwali Jerozolimą.

To zupełnie inna (egipska) wersja opisanej w Biblii ucieczki Żydów z Egiptu.

Z jednej strony jest to potwierdzenie tych wydarzeń, i jako takie było używane przez średniowiecznych badaczy Biblii w tradycji biznatyjskiej.

Z drugiej strony natomiast mamy tu potwierdzenie faktów opisywanych przez Diodora Sycylijskiego w Bibliotece, czyli inwazji Kuszytów na Egipt. Jednak Maneton (i dzisiejsza historiografia za nim) lud ten nazywa Hykosami.

Dziś przyjmuje się, że oba najazdy (czyli Hykosów i Kuszytów) odbyły się w miej więcej tym czasie i przebiegały one tak: Czy jednak rzeczywiście było to działanie zsynchronizowane?



tagi: żydzi  egipt  antyk  kuszyci 

Pioter
21 marca 2023 08:36
5     1401    5 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

OjciecDyrektor @Pioter
21 marca 2023 12:27

"Pewni zwycięstwa" - czyli musiała być synchro. 

zaloguj się by móc komentować

emirobro @Pioter
21 marca 2023 15:36

Pana dzisiejsza notka wychodzi paza granice mojego komfortu i dotychczasowej wiedzy.  Probowalem znalezc jakis kontekst i zajrzalem do Wikipedii.  Polska wersja o Manetonie jest zdawkowa ale angielska jest duzo dluzsza:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Manethon

https://en.wikipedia.org/wiki/Manetho

Uzylem deppl.com do przetlumaczenia ostaniego akapitu angielskiego opisu Manetona (Manetho)

"Jako korzeń antysemityzmu

Manetho był przywoływany jako wczesny przykład antysemityzmu. Historia Egiptu Manetho, potencjalnie przedstawiona jako kontrnarracja[12] do tradycyjnej historii Exodusu, przedstawia Żydów negatywnie; przedstawienie Żydów przez Manetho - lub Trędowatych i Pasterzy - emanuje antyżydowskimi motywami. [13] Podczas gdy starotestamentowy Exodus opowiada o Żydach uciekających z Egiptu i wyzwalających się, Manetho opowiada inną historię: że Egipt wypędził trędowatych z powodu ich nieczystości, którzy następnie zdecydowali się na bunt przeciwko Egiptowi, któremu przewodził przywódca Ozeasz - później ujawniający się jako Mojżesz - który narzucił różne antyegipskie prawa. [14] Wraz z pasterzami podbili Egipt w "barbarzyński sposób... podpalając miasta i wsie... piekąc te święte zwierzęta... i zmuszając kapłanów i proroków do bycia egzekutorami i mordercami tych świętych zwierząt. "[15] Następnie pojawiły się negatywne wątki dotyczące Żydów, jak np. charakteryzowanie ich jako mizantropów czy tyranów.[16] Osarsiph oświadczył również, że "nie powinni oni oddawać czci egipskim bogom; ani powstrzymywać się od żadnego z tych świętych zwierząt, które mają w najwyższym poważaniu."

zaloguj się by móc komentować

Pioter @emirobro 21 marca 2023 15:36
21 marca 2023 17:16

Z tym fragmentem już rozprawił się Flawiusz w swojej pracy. Cytował Menatona dość obficie i stwiedził, że o ile Menaton pisząc o Hykosach i zrównując ich z Żydami opierał się na jakichś żródłach zewnętrznych, więc raczej odpowiadających prawdzie, o tyle już pisząc o Trędowatych oparł się na jakichś legendach, które pochodzą z zupełnie innego czasu. Przekaz ten bowiem powoduje, że całość historii jest wewnętrznie sprzeczna.

Flawiusz twierdził, że w tym drugim przypadku chodziło o czasy późniejsze niż ucieczka Izraelitów z Egiptu i o jakiś bunt wśród niewolników.

Mi natomiast wydaje się (na podstawie opisów różnych piekieł w mitologii), że ten drugi przypadek (cytowany przez wikipedię), to opis jednego z obozów koncentracyjnych dla miejscowej ludności zorganizowanego w czasach mitycznych przez tzw bogów. Świadczy o tym i kamieniołom i zarażenie ludzi trądem i zupełnie inne przepisy rządzące tym miejscem.

Moim zdaniem te dwie sprawy dzieli od siebie co najmniej tysiąc lat i Trędowaci nie mają nic wspólnego ani z Hykosami ani z Izraelitami.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 21 marca 2023 17:16
21 marca 2023 19:39

A jeszcze podczas tego Exodusu Żydzi/Hyksosi nieśli "sztandar" z wizerunkiem węża - jak napisano w Biblii. Jak widać Bóg posługuje się nawet tymi potężnymi organizacjami handlowymi...:)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 marca 2023 19:39
21 marca 2023 19:45

Skoro posłużył się Rzymem aby zniszczyć kult Molocha w Kartaginie.....

Niezbadane są wyroki Boże.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować