-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Jedno oko na Maroko...

Wczoraj na twiterze (X) Bank Magrebu poinformował, że wprowadza do obiegu nowe banknoty i monety. W zasadzie jakieś wytłumaczenie tego faktu na pewno jest, ale poprzednia seria banknotów została wprowadzona w Maroku w 2012 roku.

Na razie znamy tylko wizerunek jednego banknotu: 100 dinarowego, oraz wizerunki monet. Przypatrzmy się więc im. A teraz popatrzmy na dotychczas będący w obiegu banknot:

Jak widać zniknęły wiatraki. A Beduini zostali zastąpieni jakąś bliżej nieokreśloną zgrają. Z tym, że ta zgraja to akurat też Beduini, ale to wprost z samego banknotu nie wynika. Natomiast z opisu banknotu zamieszcoznego przez Bank Magrebu dowiadujemy się, że przedstawieni na banknocie ludzie to dziedzistwo kulturowe marokońaksiej Sahary, a dokładniej wpisane na listę UNESCO uroczystości Yan-Tan Moussem, które są po prostu tradycyjnym jarmarkiem urządzanym przez Tauregów.

Ciotka Viky opisuje je w taki sposób: Plemiona nomadyczne podróżują do moussem z całej Sahary, co czyni go największym zgromadzeniem koczowniczych plemion w północnej Afryce. Około 800 namiotów jest ustawiło je, aby je pomieścić, a niektóre używane do specjalnych eksponatów na tradycyjnym życiu plemiennym Berber. Na zgromadzeniu dzieje się wiele różnych działań. Jest to „możliwość dla plemion, aby uspołecznić się z piosenką i tańcem, zamienić się historiami, dzielić się wiedzą ziołowych, rywalizować w wyścigach konnych i angażować się w poważny handel wielbłądami” oraz „kupować, sprzedawać i wymieniać artykuły spożywcze i inne produkty, organizować wielbłądy i breurować konny, świętowanie wesel”. Festiwal obejmuje „eprzepawał kulturową ekspresję, taką jak występy muzyczne, popularne śpiewy, gry, poezja i inne konkursy” moussemfantasia O oskarżeniu kawalerii przez plemiona berberyjskie, którzy podnoszą karabiny na antenę i wydają bójkę. [by google translate]

Jak więc widać Maroko szykuje się obecnie do świętowania. Tylko czy mają co świętować? Czy może należy przytoczyć ponownie słowa jednego z największych pruskich polityków: Jedno oko na Maroko, drugie na Krym. Dla Bismarcka bowiem ważne było obserwowanie tego, co mocatsrwa światowe robią w obu tych miejscach i w odpowiedni sposób reagowanie na te działania. Cesarz Wilhelm i kanclerz Büllow tego niestety nie rozumieli.

A czy nasi politycy rozumią, że skoro Maroko planuje świętować, to znak, że coś niedobrego dzieje się po drugiej stronie. Owszem. Zakończenie wojny jest ważne, ale ważniejsze jest to na jakich warunkach zostanie ona zakończona.



tagi: wojna  maroko  krym  banknot 

Pioter
25 listopada 2023 10:37
54     1767    7 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

OjciecDyrektor @Pioter
25 listopada 2023 10:47

Maroko jest w grupie Mediolanu, więc zacpośrednictwem tego kraju Mediolan ogłasza swój sukces w negocjacjach z Olimpijczykami. 

Czechy kapitulują, tzn  robią miejsce dla ludzi z Mediolanu. W Polscevteż, na Ukrainie to samo. Jedynie Rumunia się stawia - nie dość, że domagają się zwrotu złota od Rosjan, to jeszcze budują nowy port, który ma odciążyć  Konstancę.

Chodzi chyba o to, że towary nadal mają płynąć przez Suez i M. Śródziemne, a nie - jak to by chcieli Olimpijczycy - lądem i przez M. Czarne. Tak mi to wychodzi, że szlak lądowy będzie tylko pomocniczym, a głównym będzie ten przez Duez i Gibraltar.

zaloguj się by móc komentować

klon @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 10:47
25 listopada 2023 11:47

A skoro tak jest, to Ojciec źle ocenił siłę Olimpu.

No szkoda, bo Morawiecki nie stwory rządu, Tuskoidy uskutecznią "oczyszczanie państwa z faszystów", rozgoni armię i pod niebieską flagą Niemiec... sorki UE będziemy trwać  w uścisku rządów prawa. 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @klon 25 listopada 2023 11:47
25 listopada 2023 11:52

Niekoniecznie...nie wiemy co dla Mediolanu jest sukcesem. Di tej pory byli kompletnie wyautowani z tego naszego regionu Polska-Ukraina-Czechy. Jak wiele koncesji uzyskali nie wiemy i się nie dowiemy, ale jak widać są zadowoleni. Na pewno nie jest tak, że Olimpijczycy oddali im pakiet kontrolny - w to nie uwierzę. Po prostu Mediolan uzyskał udział i to znaczny, ale nie większościowy.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
25 listopada 2023 14:07

Kiedys się zastanawialiśmy, dlaczego Meloni nie reaguje na napływ muzułmanów. Dlaczegóż toleruje poczynania Scholtza? . Teraz się wyjaśniło. Kilka dni temu ogłoszono podpisanie umowy między Niemcami i Włochami na budowę rurociągu z Afryki przez Alpy transportującego wodór 

zaloguj się by móc komentować

klon @Matka-Scypiona 25 listopada 2023 14:07
25 listopada 2023 16:08

Znaczy, Francuzi zdjęli blokadę na ten rurociąg!

Niemiachy chciały tą drogą pozyskiwać gaz i ropę z Algierii, ale Macron nie dawał zgody. A wodór można. :)

Gdzie miał być skraplany  w Morocco? Może stąd radość?

BTW 

Obecne "​​​zamieszki" w Hiszpanii zaczęły się po podpisaniu umowy dot. wodoru? Jak podpisano traktaty o szlaku z Indii przez ZEA i  Izrael ( tam także miał rurą płynąć wodór)  to nagle obudził się Hamas. 

zaloguj się by móc komentować

klon @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 11:52
25 listopada 2023 16:12

Załatwili  Olimpijczyków wojną na Ukrainie. Oby nam nie przypadła podobna rola. Bo miarą sukcesu dla nas może okazać się uniknięcie wojny w PL. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 25 listopada 2023 14:07
25 listopada 2023 16:23

Czyli jest co świętować.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @klon 25 listopada 2023 16:08
25 listopada 2023 16:44

Z Italii do Niemiec (albo odwrotnie) bliżej  jest przez Austrię albo Szwajcarię.

Co  w takim przypadku  miałaby do gadania Francja?

zaloguj się by móc komentować

zkr @klon 25 listopada 2023 16:08
25 listopada 2023 17:26

> Gdzie miał być skraplany  w Morocco?

No nie, na takie odleglosci to sie nie przesyla cieklego wodoru

zaloguj się by móc komentować

klon @stanislaw-orda 25 listopada 2023 16:44
25 listopada 2023 17:31

W domyśle przyjąłem, że rura będzie szła przez Hiszpanię, Francję do Włoch i Niemiec.  

Jeśli rura idzie bezpośrednio z Afryki do Włoch, to Francja jest wyautowana z dealu. I Morocco także poza. 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter 25 listopada 2023 16:23
25 listopada 2023 18:22

Jaki kraj na świecie ma "złoża ciekłego wodoru"?

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @chlor 25 listopada 2023 18:22
25 listopada 2023 19:16

Raczej chodzi o zużycie energii do celów jego wytwarzania. Na Saharze koszty jego wytworzenia będą znacznie mniejsze niż w Europie.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @klon 25 listopada 2023 16:12
25 listopada 2023 19:20

Zgadzam się. Węże wszystko przejmują 

zaloguj się by móc komentować

klon @zkr 25 listopada 2023 17:26
25 listopada 2023 19:36

Jak zatem interpretować poniższą informację? 

<<<Jeden z projektów to rurociąg wodorowy przez Alpy (między Afryką Północną a Bawarią).>>>

zaloguj się by móc komentować

klon @Pioter 25 listopada 2023 19:16
25 listopada 2023 19:52

Brytole planowali połączyć kablem Maroko i Wyspy. Farma fotowoltaiczna na pustyni a przesył w giga watach liczony był. O tym przed pandemią czytałem.  Nie wiem czy projet został zrealizowany. 

zaloguj się by móc komentować

zkr @klon 25 listopada 2023 19:36
25 listopada 2023 21:03

na sprezony wodor

zaloguj się by móc komentować

klon @zkr 25 listopada 2023 21:03
25 listopada 2023 21:14

Racja. :) 

Ciekły byłby troszkę zimnawy. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @klon 25 listopada 2023 16:12
25 listopada 2023 21:18

Nie załatwili tylko wyratowali sie w ostatniej chwili. Wojna na Ukrainie to jest dzialanie defensywne Mediolanu. Prosze zauważyc, ze chciano zdobyc cała Ukraine - Kijow, Odesse. I co? Zdobyli tylko pas wybrzeza na wschod od Krymu i troche, ale niewiele na wschodzie. Jakies 10% terytorium Ukrainy. Przy czym front, czyli granica, mocno sie rozciagnął. To nie jest komfortowa sytuacja. Szlaki dostaw zostaly porwane, ale nie zaczopowane. Towar plynie, ale drogą okrężną. Sukces operacji defensywnej jest połowiczny. Stad uruchamia sie inne fronty. Jest pi prostu pat. I dlatego negocjacje zakonczyly sie sukcesem, tj. uzyskano ustepstwa od Olimpijczyków. Wybory w Polsce i przyszle w Czechach to tylko dopasowanie rzeczywistosci do tajnych ustalen. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 25 listopada 2023 21:03
25 listopada 2023 21:21

A czy sprężony wodor to nie jest taka ewentualna bomba? Nie ma ryzyka "przypadkowej" eksplozji?

zaloguj się by móc komentować

zkr @klon 25 listopada 2023 21:14
25 listopada 2023 21:27

Jest to teoretycznie mozliwie...

...ale koszty??? :)

Ciekly mozna w butlach przewozic. Tu sie jednak pojawia problem strat. Wodor to nie propan-butan, ucieka.
Inna opcja sa butle, ktorych wypelnieniem sa niektore metale, ktore "wbudowuja" go w swoja strukture - jesli chodzi o ilosc zgromadzonego wodoru w jednostce objetosci to chyba najlepsza metoda ale pojawia sie problem ciezaru takiej butli oraz kosztu wypelnienia.

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 21:21
25 listopada 2023 21:37

> A czy sprężony wodor to nie jest taka ewentualna bomba?

Pracowalem ze zbiornikami do 1200 - 1800 bar.
Syntezy robilismy nawet przy 6000 :)
Ale wtedy juz nas dawno nie bylo w laboratorium a reaktor obserwowalismy przez kamere siedzac w  budynku obok :)

> Nie ma ryzyka "przypadkowej" eksplozji?

Oczywiscie, ryzyko zawsze jest. Umiejetnosc pracy z wodorem to sa lata doswiadczen.

Taka ciekawostka - wodor jest uzywany jako czynnik chlodzacy generatory w eletrowniach.

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter 25 listopada 2023 19:16
25 listopada 2023 21:44

Elektroliza wody to najmniej wydajny (choć zachęcająco prosty) ze sposobów otrzymywania wodoru. W tej chwili jest to metoda najdroższa. Jednak gdy ktoś ma dostęp do prawie darmowej enegii elektrycznej, to czemu nie. Kto bogatemu zabroni? Jeszcze tylko potrzeba mieć dostęp do ogromnej ilości czystej wody pitnej, traconej w tym procesie.

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
25 listopada 2023 21:47

Czytałem w południe z telefonu. Teraz czytam, to jest oglądam na większym ekranie i obrazki zniknęły.

Dziwne.

 

 

zaloguj się by móc komentować

chlor @klon 25 listopada 2023 19:52
25 listopada 2023 21:59

Tak, były pomysły by ciągnąć prąd na Zachód z Afryki, gdzie wprawdzie  nic niema, ale Słońce świeci. Za duże ryzyko. Grupa z młotkami może zlikwidować taką farmę woltaiczną za opłatą.

No i cholera, nawet w Afryce w nocy jest ciemno.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @chlor 25 listopada 2023 21:44
25 listopada 2023 22:13

Sahara to też taki basen artezyjski jak pustynie w Australii. Więc problem wody jest pr9blemem głębokości odwiertu.

zaloguj się by móc komentować

chlor @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 21:21
25 listopada 2023 22:13

Samo sprężenie czystego wodoru nie jest niebezpieczne, butla "nagle" nie wybuchnie. Sterowce napełniane wodorem nie wybuchały, tylko palił się wodór uciekający z balonetów, i poszycie sterowca. Wybuchowa jest mieszanka wodoru z tlenem (powietrzem). Duży problem to przenikanie wodoru przez ścianki zbiorników i rurociągów. Stały ubytek wodoru z instalacji ocenia się na 3 - 6%. Nie podane w jakim czasie. Stal raczej tu się nie nadaje.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 25 listopada 2023 21:37
25 listopada 2023 22:19

No ciekły wodór ma taki niski stpoień Kelvina, że jest najbardziej wydajny przy chłodzeniu, więc akurat to logiczne. Jeszcze ciekły azot, ale to chyba droższy proces wytwarzania niż ciekły azot. Ciekły tlen chyba wykluczony, bo to jak zapałki w ręku wariata w gazowni.

A mówią, że nie ma w Polsce emocjonujących zawodów...;). To jest lepsze, niż piromani w cyrku. Gratuluję wytrzymałości psycho-emocjonalnej.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @chlor 25 listopada 2023 22:13
25 listopada 2023 22:22

"Tylko się palił"....fantastycznie!...:). No wiadomo, że ogień to nie to samo, co eksplozja. Mniej widowiskowy...:). Dziekuje za ten czarny humor....kocham czarny humor...:)

zaloguj się by móc komentować

Paris @chlor 25 listopada 2023 21:59
25 listopada 2023 22:27

No,  nie  wiem,  czy...

...  ,,grupa  z  mlotkami,,  dalaby  rade.  Widzialam  nie  tak  dawno  reportaz,  ze  te  farmy  -  OLBRZYMIE  powierzchnie  -  np.  w  Senegalu  sa  dobrze  zabezpieczone  i  chronione  !!!

W  Senegalu  te  farmy,  to  jedna  z  najwazniejszych  galezi  przemyslu  i  uzyskiwania  dochodu. 

Takze  EKSPLOATACJA  Afryki  przez  POSTKOLONIALISTOW  po  prostu  WRE  !!! 

zaloguj się by móc komentować

chlor @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 22:22
25 listopada 2023 22:30

No nie. Palenie się jest znacznie wolniejsze niż wybuch. Daje jakąś szansę ucieczki. Wybuch wodoru z tlenem jest tak gwałtowny, że jakby go nie widać. Tylko blado niebieskawy błysk i krótki trzask. Wszystko w pobliżu rozsypuje się jak przecięte nożem.

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @chlor 25 listopada 2023 22:30
25 listopada 2023 22:37

i się zapada.

 

:)

 

Był taki przypadek na wodorowni przy Domaniewskiej w niedzielę około godziny dwudziestej drugiej. Podczas zmiany zmian. To uratowało kilka żyć.

 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Paris 25 listopada 2023 22:27
25 listopada 2023 22:39

No tak. Straszna eksploatacja...bo zamiast tych "szkiełek" można by na tych piaskach posadzić drzewa i wtedy klimat by się nam poprawił.

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 22:19
25 listopada 2023 22:44

> A mówią, że nie ma w Polsce emocjonujących zawodów...;). To jest lepsze, niż piromani w cyrku. Gratuluję wytrzymałości psycho-emocjonalnej.

A, dziekuje. To bylo akurat dawno temu w Niemczech.
Ale w Polsce mamy na przyklad Unipress:
Magazynowanie wodoru pod jeszcze wyższym ciśnieniem

IWC PAN zakwalifikował się do ostatniej, 3 Fazy programu NCBiR Magazynowanie Wodoru

zaloguj się by móc komentować

zkr @chlor 25 listopada 2023 22:13
25 listopada 2023 22:59

> butla "nagle" nie wybuchnie.

OK do wybuchu wodoru potrzebny jest tlen/powietrze.
Ale OD ma racje w tym wzgledzie, ze rzeczywiscie przy zlym wykonaniu butli czy doborze materialow (korozja wodorowa) przy cisnieniach rzedu kilkuset atm to taki zbiornik jest jak "granat". No a gwaltownie rozprezony wodor moze sie tez zapalic wiec mamy podwojny efekt.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 25 listopada 2023 22:44
25 listopada 2023 23:00

Ale z tego wynika, że benzyna nadal będzie w użyciu i nie ma zmiłuj się. Co za łby!. Dobrze, że nie mieszają benzyny z sokiem pomarańczowym...b9 wtedy mielibyśmy przerąbane. Choć Włosi by się cieszyli - jakież zarobki by były na pomarańczach!

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @zkr 25 listopada 2023 22:44
25 listopada 2023 23:02

najlepsza jest ta nagroda.

100 000,00 zł

 

P.S.

tanie dranie niesłychanie ...

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 25 listopada 2023 22:59
25 listopada 2023 23:04

"Podwójny efekt"...:). Coraz lepiej. Czekam kiedy napalm ogłoszą "paliwem ekologicznym". W końcu energia jądrowa wraz z odpadami już jest eko. Po co ten "grinpis" się przykuwał w Niemczech do ciężarówek z odpadami radioaktywnymi?

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 25 listopada 2023 23:02
25 listopada 2023 23:06

najlepsza jest ta nagroda.

100 000,00 zł

 

P.S.

tanie dranie niesłychanie ...

 

i kim trzeba zostać, aby tak dać się zdjąć ?

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 23:04
25 listopada 2023 23:13

Ty wysysasz tlen i nie myl powietrza z tlenem.

Coraz bardziej źle.

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

Paris @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 22:39
25 listopada 2023 23:15

Nawet  napisze,  ze...

...  eksploatacja  jest  tam  bardzo  straszna  !!!

A  ,,szkielkami,,  akurat  w  Senegalu  rzadza  Franki  nie  Senegalczycy,...  wiec  o  sadzeniu  drzew  na  czymkolwiek  tam,  moga  tylko  pomarzyc.  A  klimat  -  chwilowo  -  poprawia  sie,  ale  tylko  Frankom.

  

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 23:00
25 listopada 2023 23:15

> Ale z tego wynika, że benzyna nadal będzie w użyciu i nie ma zmiłuj się.

Dlatego raczej ogniwa paliwowe wygraja ten wyscig.
BMW w to weszlo
Hydrogen fuel cell cars: what you need to know

Poza tym samochody elektryczne maja prostsza konstrukcje.

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 23:04
25 listopada 2023 23:24

> "Podwójny efekt"...:). Coraz lepiej.

No to dlatego sa rozwijane inne formy przechowywania wodoru - jak wspomnialem wyzej, wodor moze byc przechowywany jako wodorek metalu albo mozna zastosowac

LOHC - ciekły nośnik wodoru organicznego

zaloguj się by móc komentować

zkr @Pioter
25 listopada 2023 23:26

Troche trolujemy notke ale chyba nie do konca - kraje Afryki Polnocnej maja szanse sie stac jednym z wazniejszych dostawcow tzw. zielonego wodoru.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
25 listopada 2023 23:29

napewno

 

.

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @MarekBielany 25 listopada 2023 23:06
25 listopada 2023 23:30

nadzieja w tym, ze cos im tam skapnie

"To unikatowe rozwiązanie jest już objęte ochroną patentową."

ale bardziej prawdopodobne bedzie, ze sie skonczy na poklepaniu po plecach przez szefa...

i tyle

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @zkr 25 listopada 2023 23:30
25 listopada 2023 23:36

to nie tak.

nadzieja nadziewa, na unikatowe ...

Mokotów pod skarpą i ulica Nabielaka i losy pałacyku. Tam było parę ulic pod kątem, ale nie była to Tamka.

 

:) ... po ramieniu, ale nie ruszaj pleców, są umięśnione.

 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 25 listopada 2023 23:26
25 listopada 2023 23:52

Czyli sok pomarańczowy też będzie "cieklym nośnikiem". Idę o zakład, że Włosi opracują odpowiednią technologię i wdrożą ją na tym sokociągu z Maroko przez Alpy do Algierii...:)...oczywiście via Niemcy. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @OjciecDyrektor 25 listopada 2023 23:52
25 listopada 2023 23:56

Nie koniecznie. Kolega jest młody i silny to proponuję water polo.

:)

 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @zkr 25 listopada 2023 23:15
26 listopada 2023 00:01

Czyli ten hydrogen to taka mini-elektrownia, mini-generator prądu...sprytne. Ale trzy elementy. Mechanicy-elektrycy będą mieli el-dorado. A kierowcy zwiększone koszty ewentualnych napraw, bo nie  wierzę, że będą to robić l tak, żeby to nigdy nie nawaliło. To MUSI się szybko zzużywać, by interes się kręcił.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @MarekBielany 25 listopada 2023 23:56
26 listopada 2023 00:03

Za 7 miesięcy będę miał piątkę z przodu...:). Choć z wygladu to fakt...młody i głupi...:)

zaloguj się by móc komentować


MarekBielany @MarekBielany 26 listopada 2023 00:04
26 listopada 2023 00:08

w el dorado.

:)

uśmiech nie znika.

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @MarekBielany 26 listopada 2023 00:04
26 listopada 2023 00:08

w el dorado.

:)

uśmiech nie znika.

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować

zkr @OjciecDyrektor 26 listopada 2023 00:01
26 listopada 2023 10:51

> Czyli ten hydrogen to taka mini-elektrownia, mini-generator prądu...sprytne.

Wodor to taki magazyn/nosnik energii.

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować