-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Gocka placówka handlowa w Indiach

Gdy Aleksander Wielki dotarł do Indii rozpoczął przy okazji greckie osadnictwo w tym kraju. Jednym z takich miast pamiętających tamte czasy było miasto Junnar. Przeskoczmy jednak kilkaset lat i popatrzmy na dwie inskrypcje znalezione w wykutej w pobliskich jaskiniach świątyni Shivy.

Jedna z nich mówi Dwie cysterny podarował [kazał wykuć] Yavan Irila z ludu Gatów.Na drugiej natomiast napisano Przedstawienie w reflektarzu dla społeczności mnichów podarował [kazał wykuć] Yavan Cita z ludu Gatów.

W Jaskiniach Karla w pobliżu miasta o tej samej nazwie, również w stanie Maharashtra znajduje się aż sześć inskrypcji na filarach z imionami zleceniodawców ich wykucia. Są to Yavani (czyli przybysze z Europy) Sihadaha, Dhamma, Yasavadhana, Vitasamghata, Dhamathaya oraz Chulayakha. Wszyscy oni pochodzili, poza Vitasamghatą, z ludu Dhenukakata. Visamghata zaś był z ludu Umehanakata.

W jaskiniach Nasik, też w stanie Maharashtra, znajduje się podobna inskrypcja, tym razem dotycząca fundacji całej świątyni

Zapisano na niej: Dar Indragnidatty, syna Dahammadeva, Yavana z północnego Dattamittri, zainpirowanego prawdziwą religią. Świątynia ta została wykopana w górze Tiranhu, a wewnątrz niej umieszczono reflekarze i cysterny. Ta świątynia została wykonana dla ucczenia imienia ojca i matki, a także Buddy, któremu cześć oddają tutejsi mnisi.

Kolejnątego typu inskrypcję znajdujemy nad wejściem do wykutej w jaskini świątyni w Manmodi.

Tu napis jest skromniejszy i brzmi: Wykonane na zlecenie Yavana Chanda.

W zasadzie hinduscy historycy nie potrafią nijak przypisać darczyńców tych świątyń, wykonanych około 150 roku ne, do żadnego ze znanych nam ludów żyjących wówczas w Europie. Poza dwoma pierwszymi przypadkami. Irilę i Citę przypisano do Gotów. W zasadzie zrobił to norweski naukowiec Swen Konow i chodziło mu o udowodnienie związków Skandynawii z Indiami, ale Goci w II wieku akurat Skandynawii nie zamieszkiwali, a większość z nich zamieszkiwała wówczas tereny pomiędzy Wisłą a Bugiem.

Imiona i nazwy ludów na pewno są zniekształcone. W końcu zapisywali je buddyjscy mnisi indogreckim alfabetem. Ale są to na pewno materialne ślady pozostawione przez ówczesnych kupców z Europy (nie Rzymian, bo to byłoby natychmiast jednoznacznie odczytane) w Indiach. Kupców, którzy pewnie długo pozostawali na faktoriach, skoro starali się pozyskać miejscową społeczność poprzez budowanie świątyń lub fundowanie ich wystroju.



tagi: handel  indie  goci 

Pioter
18 grudnia 2023 04:58
17     1179    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

atelin @Pioter
18 grudnia 2023 09:40

Czy ten krzyż złamany szczęśliwości wszelakiej, był umieszczany na początku każdej linijki, jak znak wiolinowy?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @atelin 18 grudnia 2023 09:40
18 grudnia 2023 09:44

Podobno tylko przed konkretnymi słowami, w celu wzmocnienia przekazu. Coś jak w naszym alfabecie znak "!"

zaloguj się by móc komentować

atelin @Pioter
18 grudnia 2023 09:56

Czyli zwykłe emotki...

zaloguj się by móc komentować

pike @Pioter 18 grudnia 2023 09:44
18 grudnia 2023 10:45

Kontakty handlowe z Indiami mogły mięć miejsce. Znanym wykopaliskiem jest

osiedle na wyspie Helgo na jeziorze Melar ( Malar) co najmniej od V wieku pełniło funkcję dużej osady targowej.

Mieściła się tam wielka liczba magazynów oraz warsztatów wytwarzających biżuterię (również ze złota) ,

szklane paciorki i grzebienie z rogów jeleni….

O geograficznym zasięgu powiązań tego ośrodka kupieckiego świadczy odkryty tam posążek

Buddy z Indii, fragment pastorału biskupiego z Irlandii, szklane przedmioty z południowej Anglii.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @pike 18 grudnia 2023 10:45
18 grudnia 2023 10:48

Tak, ale to V wiek, a inskrypcje są z połowy II wieku ne.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
18 grudnia 2023 10:51

Potwierdzenie, że kontakty Indie- Europa były bardzo zaawansowane. Potem ktoś postanowił to przerwać, ale imię India było. Goci długo musieli być "indywidualistami", bo jeszcze za czasów Władysława Hermana, ten wysłał swojego syna Bolesława na Mazowsze,żeby budować kościoły celem unifikacji z resztą kraju. Przy okazji, jak to się stało, że tak mało jest gockich pzostałości u nas?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 18 grudnia 2023 10:51
18 grudnia 2023 11:02

Większość budowli wznoszono z drewna i pokrywano je ziemią (tzw ziemianki) co było niezbędne z racji braku zarówno materiału kamiennego jak i dobrej gliny na cegły. Lasów zawsze był tu dostatek i odpowiednio nimi gospodarowano.

A kontakty Europa - Indie były wcześniej, o greckich czy rzymskich raczej doskonale wiemy. Ale nie spodziewałem się tam odnaleść Gotów.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 18 grudnia 2023 10:51
18 grudnia 2023 11:06

Przerwać postanowili tzw. Biali Hunowie (Heftalici) - V-VIw., a po nich kalifat z Tybetem do spółki - od VIIw. Czyli ich zleceniodawca, czyli Mediolan.

Ci kupcy-darczyńcy musieli więc być z Olimpijczyków. Mogli oni w ten sposób kupować monopol na handel w Indiach. Bo jakoś nie słyszałem o orzywionym handlu Rzymu z Indiami. To dziwne, bo mieli Egipt i sojusz z królewstwem Aksum/Etiopia (by spacyfikować wrogi  Jemen). Poza tym dystans do Chin był o wiele większy niż do Indii. A nie podejrzewam Rzymian o masochizm. Więc zwyczajnie mieli wielkie  trudności z wymianą handlową z Indiami. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 18 grudnia 2023 11:02
18 grudnia 2023 11:08

Goci = Olimpijczycy...pasuje...:). Ten Krym był strasznym cierniem dla rzymskiego handlu. Robili sttaszną konkurencję rzymskim kupcom..

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 18 grudnia 2023 11:02
18 grudnia 2023 11:09

To już wiem, dlaczego Chińczycy mnóstwo badań archeologicznych u siebie przeprowadzają sami. Już ze ślicznotką z Lulan w Mongolii Wewnętrznej nie wiedzą, co zrobić, zatem chca uniknąc pytań, kto zamieszkiwał ich tereny albo czy wszyscy lokalsi mieli skośne oczy?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 18 grudnia 2023 11:09
18 grudnia 2023 11:13

Myślę,że Chińczyków najbardziej boli to, że to siły zewnętrzne same im wybierały władców od samego początku ich istnienia. Jak to pogodzić z propagandą Państwa Środka, wokół którego wszystko się kręci? Nie da się, więc lepiej wszystko ukrywać, choć srchiwa otworzyli, ale kto by tam z białych rozeznał się, co kryje się pod chińskimi nazwami ludów i krain? A jak się rozezna, to i tak zachowa dla siebie (za odpowiednią gratyfikacją). 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 18 grudnia 2023 11:06
18 grudnia 2023 11:29

Gdzieś czytałem, że ten Jemen (czy tam Jemen razem z Omanem) to nie był taki marny Jemen, jak dzisiaj. I klimat mieli ponoć lepszy i żywnościowo byli samowystarczalni i w ogóle byli bogaci i potężni. Tak że taka Etiopia to mogała im "skoczyć". Tylko oni mieli "prawo" bogacić się na handlu z Indiami i pilnowali tego "prawa" skutecznie

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 18 grudnia 2023 11:13
18 grudnia 2023 11:49

Tam musi byc niezłe El Dorado dla archiwistów. Zresztą nie tylko tam, ale nikt nie zagląda. Wszyscy się cieszą, ze po prostu są.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 18 grudnia 2023 11:29
18 grudnia 2023 11:49

Nie do końca. Po podboju Egiptu przez Rzym wysłani do Jemenu ekspedycję karno-pacyfikacyjną, aby zmusić Jemen do nie dewastowania szlaku morskiego do Indii. I Etiopia w tym pomogła Rzymowi.

Jemen został też podbity na przełomie VI/VIIw. przez Persję i Mahomet, aby w ogóle myśleć o sukcesie swej misji, musiał najpierw zdobyć Jemen (aby nie walczyć na dwa fronty). Tak więc Jemen zawsze był ważny, bo miał strategiczne położenie. Bogacił się na handlu - to fakt. Ale potęgą militarną nie był, bo nigdy nie dokonał ekspansji, a jak widać był nie raz podbijany lub pacyfikowany.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 18 grudnia 2023 11:49
18 grudnia 2023 11:53

Tak. Bo "słynny" Antoni Dudek, co to napisał książkę "Chazarowie", wspomniał w niej o tym fakcie, a książka napisana była chyba z 10 lat temu, a może i wcześniej troszkę. Sam na bank nie czyrał tych archiwów chińskich - ot, chciał sięvpochwalić, że "COŚ" wie, ale nie powie. Biedaczek.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 18 grudnia 2023 11:49
18 grudnia 2023 11:58

Aha..i jestem pewien, że Chińczyki nie otworzyły ich z powodów altruistycznych. Po prostu dano im do zrozumienia, że jak chcą zaglądać do anerykanskich i europejskich archiwów, to muszą dać takie samo prawo innym. No i zgodzilu się, bo oni tak naprawdę dopiero teraz poznają historię świata i dopiero teraz próbują sie zorientować dlaczego ciągle dostają po głowie. Czyli troszke spokornieli.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 18 grudnia 2023 11:58
18 grudnia 2023 12:58

Bardzo możliwe, ale te poszukiwania raczej nie ujrzą światła dziennego...

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować