-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Epitafium króla Słowian, Gotów i Polaków

W Katedrze Poznańskiej znajduje się symboliczny grobowiec Mieszka i Bolesława. Wygląda on dziś tak.W zasadzie jest to około stuletni obiekt, i tylko dwa elementy w nim wykorzystane pochodzą z dawniejszych lat. Podobno pochodzą ze zniszczonego w XVIII wieku XIV nagrobka Chrobrego, ufundowanego przez Kaziemierza Wielkiego.

Dziś historycy nie są zgodni ani co do czasu powstania pierwszego nagrobka, ani co do jego pierwotnego wyglądu. Z zachowanych opisów znamy tylko fragmenty. Między innymi łacińskie epitafium: Hic jacet in tumba / princeps generosa columba / Chabri tu es dictus / sis in aevum benedictus / Fonte sacro lotus / servus Domini puta totus / Praecidens comam / septenni tempore Romam / Tu possedisti / velut verus athleta Christi / Regnum Slavorum / Gothorum sive Polonorum / Caesar praecellens / a te ducalia pellens / Plurima sibi dona / quae placuere tibi / Hinc detulisti / quia divitias habuisti / Inclyte dux tibi laus / strenue Boleslaë / Perfido patre / es, sed credula matre / Vicisti terras / faciens bellurn quoque guerras / Ob famam bonam / tibi contulit Otto coronam / Propter luctamen / sit tibi salus. Amen /

Problemem głównie jest to, że wiersz ten wydaje się całkowicie bezsensowny.  Jakby wersy zostały pomieszane ze sobą przypadkowo. W końcu po kilkudziesięciu latach pracy (i kilkunastu, lub kilkudziesięciu pracach naukowych) ustalono, że wiersz ten w tłumaczeniu powinien wyglądać tak:

Spoczął tu w grobu głębi król zacny, duszy gołębiej…

W wielkiej, wodzu, żyj sławie, niezwalczon Bolesławie!

Z ojca poganina spłodzon lecz z matki wierzącej zrodzon,

świętą obmyty strugą, tyś zawżdy Pana był sługą!

Siedem lat gdyś zaczynał, włosy-ś dla Rzymu obcinał.

Jako zapaśnik Chrystusów, posiadłeś bez zdrady zakusów

wielkie królestwo słowiańskie, gockie albo polańskie,

wojen wiele staczałeś, sąsiadów zwyciężałeś.

Za twe czyny wsławione dał Otto tobie koronę,

cesarz – ze sławą promienną – zdjął z ciebie książęce lenno;

Tyś go w zamian obdarzył darami o jakich nie marzył,

tem, co w myśl przyszło tobie, boś skarby miał w wielkim zasobie.

Chrobry jest twoje miano! Miej wiecznie glorję świetlaną!

Po swem życiu staranem miejże zbawienie. Amen!

Niby coś mamy. I nie ważne, że tekst łaciński nigdzie imienia cesarza nie wymienia, tak pasuje i do linii partii i do metrum wiersza. A skoro wyraźnie widać poprawianie historii pod z góry założoną tezę, to nie mamy wogóle po co przejmować się tłumaczeniem dokonanym przez profesora Józefa Birkenmajera.

Popatrzmy więc na inne okruchy przeszłości (zbiory internetowe Wojewódkziego Konserwatora Zabytków w Poznaniu): Tak wyglądać miał przed zniszczeniem grobowiec Bolesława Chrobrego, A tak figura znajdująca się na płycie nagrobnej.

Tylko, że to jest któraśz kolei przeróbka, a nie oryginał. Jesli popatrzymy na wizerunek Bolesława Chrobrego z XVI wieku wykonany przez kanonika Tomasza Tretera to widzimy tam coś takiego: Wizerunek Chrobrego jet całkowicie odmienny, przy czym przyjmuje się, że kanonik Treter odrysował go z istniejącej wówczas płyty nagrobnej, której dziejsza rekonstrukcja wygląda nastepująco: Ta rekonstrukcja nie uwzględniła kiklu rzyczy. Przede wszystkim korona - zgodnie z opisami jest złożona z liści akantu, a nie jest koroną królewską widoczną na rekonstrukcji. Liście akantu symbolizują bowiem przezwyciężenie trudności i bohaterstwo. Po drugie jabłko królewskie, które zupełnie nie pasuje do przedstawienia. Albo mamy mieć wizerunek wojownika (czyli z bronią i tarczą) albo władcy (czyli z insygniami). A w przypadku szesnatowiecznych opisów grobowca Chrobrego wiemy, że trzymał on w ręku globus cruciger, ale ręka była uniesiona zbyt wysoko i układ palców wskazywał, że pierwotnie trzymał król trzymał w ręku włócznię.

Kiedy nastąpiła podmiana symboliki?

Prawdopodobnie w okresie panowania Kazimierza Wielkiego. Świadczyły by o tym również pomieszane wersety inskrypcji nagrobnej. Przynajmniej do takich wniosków doszedł ksiądz Pierre David w wydanej w 1928 roku pracy L'épitaphe de Boleslas Chrobry . Jego zdaniem Kazimierz Wielki nie ufundował wcale grobowca, a tylko przebudował wcześniejszy grobowiec Chorbrego, przy czym zniszczone elementy uzupełniono nowymi, a kamieniarz najprawdopodobniej pomieszał ze sobą wersy epitafium. Na fundatora grobowca natomiast wskazał Bolesława Śmiałego. I na tym na razie poprzestańmy.

Co działo się dalej z najwazniejszym dla Polski zabytkiem?

W okresie panowania Kazimierza Wielkiego grobowiec był już znacznie zniszczony, skoro król nakazał jego przebudowę. A później? Wiemy jeszcze o kolejnych przebudowach w XVII i XVIII wieku. Jednak w końcu w 1772 roku dokładnie na płytę grobowca upadła wieża kościelna, która od dłuższego czasu nie mogła doczekać się remontu. Grobowiec został całkowicie zniszczony i w zasadzie po nim pozostały wyłącznie ilustracje publikowane przez badaczy oraz kilka płaskorzeźb, z których dwie zostały wmurowane w latach 20-tych XX wieku w nowy symboliczny nagrobek:



tagi: poznań  polska  historia  bolesław chrobry  grobowiec 

Pioter
6 lipca 2023 08:10
20     1510    6 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

kpiotrzk @Pioter
6 lipca 2023 08:27

"wizerunek Bolesława Chrobrego z XVI wieku wykonany przez kanonika Tomasza Tretera": w przypadku gisantu otwarte oczy nie wchodzą w grę...

Pierwsze przedstawienia tego typu pojawiły się w średniowieczu na przełomie XI i XII w., np. nagrobek Wilhelma VIII Akwitańskiego zmarłego w 1086 r. https://pl.wikipedia.org/wiki/Gisant

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @kpiotrzk 6 lipca 2023 08:27
6 lipca 2023 08:36

Tak.

Tylko, że Tomasz Treter wykonywał ten wizerunek do czegoś w rodzaju Pocztu Władców Polski, i tam był mu potrzebny portret króla, a nie odzworowanie płyty nagrobnej.

Jedyne prawdopodobne wizerunki grobowca, to te z zasobów WKZ Poznań.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Pioter 6 lipca 2023 08:36
6 lipca 2023 08:41

a więc nie wiadomo na ile ów Tomasz wiernie odtworzył oryginalny wizerunek

zaloguj się by móc komentować

Pioter @kpiotrzk 6 lipca 2023 08:27
6 lipca 2023 08:46

Ale chyba jednak nie całkiem tak było, że przedstawiano wyłącznie z zamiknętymi oczami (to z wiki  -Berengaria z Nawarry, opatka klasztoru w Eppau, zm 1230) Na płytach nagrobnych z Rzeszy też są oczy otwarte(Anty)cesarz Rudolf Szwabski, katedra w Mersebburgu, 1080/84

zaloguj się by móc komentować

Pioter @kpiotrzk 6 lipca 2023 08:41
6 lipca 2023 08:48

Nie wiadomo, jednak jest to najstarsze znane przedstawienie, które w jakiś sposób odwołuje się do tego, co wówczas istniało w przestrzeni publicznej.

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Pioter
6 lipca 2023 08:56

jakaś niemiecka specyfika :))

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 6 lipca 2023 08:56
6 lipca 2023 09:53

Raczej bizantyńska. Vide głowa Konstantyna I Wlk. Wszak Cesarstwo Rzymskie miało dorównać Konstantynopolowi.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter
6 lipca 2023 09:55

Na zniszczonym grobowcu Chrobry ma koronę królewską zamkniętą. U Tretera książęcą otwartą, co zgadza się z partyjną linią Habsburgów. 

zaloguj się by móc komentować

kpiotrzk @Magazynier 6 lipca 2023 09:53
6 lipca 2023 10:03

na jedno wychodzi, wg Konecznego

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Magazynier 6 lipca 2023 09:55
6 lipca 2023 10:14

To było późniejsze rozróżnienie. W XI wieku (a wtedy podobno został wykonany grobowiec) czy nawet w XIV (czyli przy renowacji za Kazimierza Wielkiego) wyglądało to inaczej. Najważniejsza była tylko złotą opaską na głowę.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter
6 lipca 2023 10:24

Zaś partyjna agenda Habsburgów a przede wszystki niemieckich fenicjan głosiła iż Rzeczpospolita nie może stworzyć własnego szklanego sufitu, tzn. chciałem powiedzieć Mediolanu, musi zostać tym czym była czyli zasobem ludzkim, tzn. chciałem pwiedzieć Sarmacją i Samartami którzy owszem bywają niebezpieczni ale z drugiej strony łatwo dają się wpuścić w kapustę i buraki, tzn. chciałem powiedzieć lekką ręką odetną sobie mieszek, to znaczy chciałem powiedzieć własny obrotu kruszcem, towarami i notami bankowymi sub poena utraty tytułu sarmackiego.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @kpiotrzk 6 lipca 2023 10:03
6 lipca 2023 10:25

Zgadza się. Koneczny wporzo, jeśli nie wielki.

zaloguj się by móc komentować

Magazynier @Pioter 6 lipca 2023 10:14
6 lipca 2023 10:29

W takim razie zniszczony nagrobek jest z XII w.

Wspomnienie królowania nad Gotami nawiązuje do panowania nad Rusią halicką i kijowską. Czy może też nad Pomorzem?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Magazynier 6 lipca 2023 10:29
6 lipca 2023 10:35

Słowianie - to Wenedowie (na pewno Pomorze i Łużyce, a być może w wersji max także Czechy), Polacy to to samo co Wandalowie (księciem Wandalów nazwał Mieszka Bruno z Queburga), a Goci to na pewno Mazowsze i być może także Ruś (w wesji max).

zaloguj się by móc komentować

orjan @Pioter
6 lipca 2023 11:54

Najważniejsze dziś przedstawienie Chrobrego znajduje się we Wrocławiu:

W koronie, włócznia św. Maurycego w dłoni a koń spięty do skoku na zachód (ujęcie od strony północnej).

 

zaloguj się by móc komentować


Pioter @orjan 6 lipca 2023 11:54
6 lipca 2023 12:29

Tak.

Ta włócznia moim zdaniem była początkowo przedstawiona na płycie nagrobnej. Ale później z jakiegoś powodu zamieniono ją na jabłko.

zaloguj się by móc komentować

chlor @Pioter
6 lipca 2023 17:35

Zaskakujące jest stałe lekceważenie tego nagrobka przez kolejnych władców i szlachtę. Kazimierz Wielki niezbyt tu się wyróżnił.

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Pioter
6 lipca 2023 18:00

Tak. Tym bardziej zastanawiające, że był w katedrze, a nie w jakiejś przyzamkowej kaplicy.

zaloguj się by móc komentować

orjan @kpiotrzk 6 lipca 2023 11:59
7 lipca 2023 01:52

Mnie najbardziej podoba się wyrażona w tym pomniku wizja mocy, lecz nie ma w nim ani trochę buty. Chyba w Polsce nie ma innego pomnika władcy, czy bohatera z większym wyrazem siły i mocy. Jednocześnie ten pomnik jest po prostu elegancki.

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować