-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Bitwa o grób Achillesa

Kim był Achilles raczej wszyscy wiemy. Był greckim (choć Ojciec Dyrektor twierdzi, że scytyjskim) herosem, który poległ w bitwie pod Troją. Sama zaś Wojna Trojańska (przymijmy teraz opcję czarnomorską) miała miejsce gdzieś na przełomie XIII/XII wieku pne. Ciotka Viky na podstawie porozrzucanych po różnych (wybranych) źródłach twierdzi, że Achilles był synem tessalijczyka Peleusa (króla Ftyi) oraz nereidy Tetydy oraz wychowankiem centaura Chejrona.

Peleus był jednym z argonautów, a aby dostać się na ten akurat wybrany okręt złożył ofiare ze swego brata (choć obecne wersje mitów mówią tylko o przypadkowym zabójstwie podczas gry w kości). Po powrocie z wyprawy osiedlił się w Ftyi, gdzie (ponownie zupełnie przypadkowo) zabił tamtejszego króla Eurytiona w trakcie polowania na dzika, a wcześniej poślubił jego córkę Antygonę. Nie nacieszył się długo panowaniem, bo jako królobójca musiał uciekać z Ftyi do Jolkos, gdzie znów doszło do nieporozumień z tamtejszym władcą. Przy pomocy centaurów (a więc Scytów) zniszył Jolkos i powrócił do Ftyi, gdzie po śmierci Antygony poślubił fenicjankę Tetydę. Ta jednak okazała się być fanatyczną wyznawczynią Molocha i aż sześcioro dzieci złożyła w całopalnej ofierze (hartowała ciała niemowląt w ogniu aby wypalić z nich śmiertelne pierwatski). Achillesa jednak ojcu udało się uratować przed fanatyzmem matki i oddać na wychowanie Scytom. A tak zupełnie przy okazji to na weselu Peleusa i Tetydy pojawili się wszyscy bogowie, a sam Melkart podarował nowożeńcom dwa okręty (nieśmiertelne rumaki).

Achilles zaś, wezwany na pomoc Grekom, początkowo ukrył się w haremie na Skiros i nie zamierzał się z tamtąd ruszać. Do wyprawy przekonał go Odyseusz, więc ten zebrał armię i zanim dotarł pod Troję zajął się dywersją na tyłach Trojan. Zajął gdzieś około 40 miast, biorąc dla siebie bogate łupy, i z nimi dotarł pod mury Troi, gdzie zajął się ucztowaniem. W zasadzie logiczne - miał być tylko wsparciem, a nie brać na siebie cały ciężar oblężenia i walki.

Wypadki jednak potoczyły się inaczej i sam Achilles pod Toją poległ, a pochowano go w ufundowanej mu specjalnej świątyni na wyspie leżącej na przeciwko rzeki Borystenes, która zwana jest obecnie Wyspą Achillesa.

Dziś już nie ma żadnego śladu po dawnej świątyni Achillesa. Złożyły się na to kolejne wojny, które zmiotły z tej wysepki wszlelkie osady ludzkie. Tak, to właśnie ta Wyspa Achillesa, nosząca dziś zupełnie inną nazwę: Wyspa Węży.

Jedną z pierwszych wojne w tamtejszej okolicy opisuje Jordanes w Getica. Miała to być wojna pomiędzy Egiptem a Gotami, którą dość trudno umiejscowić w czasie. W ogólnym zarysie to Egipcjanie pod wodzą króla Wesosisa (utożsamianaego przez egitologów z Senuseretem III) napadli na Gotów, nad którymi panował Thanuasis, a ten pokonał ich i dotarł z pościgiem aż nad Nil, a w traktacie pokojowym uzgodniono, że kontrybucję Egipt ma wypłacić Medom.

Ale Egipcjanie nie zniszczyli świątyni, a pewnie nawet na Wyspę Achillesa nie dotarli. Żyjący w I w ne rzymski geograf Pompejusz Mela opisywał bowiem jeszcze słynącą z sanktuarium Achillesa wyspę. Dopiero w czasach Osmanów wyspę tę zaczęto nazywać współczesną nazwą.

Najpierw po grecku Fidonisi. W 1788 roku w pobliżu tej wyspy doszło do bitwy morskiej pomiędzy flotą osmańską a rosyjską. Wprawdzie pomimo zwycięstwa w bitwie Rosjanie nie zajęli jeszcze wówczas wyspy, to jednak zwycięstwo te przyczyniło się do uzyskania nowych nabytków terytorialnych. Rosjanie na Wyspę Węży jednak wrócili w 1825 roku i pozostawali tam aż do 1856. W końcu Turcja zdając sobie sprawę z braku możliwości obrony tego terytorium przekazała tę wyspę w 1877 Rumunii. W składzie zaś Rumunii Wyspa Węży pozostała do 1940 roku, kiedy to dokonano rozbioru Rumunii pomiędzy ZSRR, Węgry i Bułgarię. Po przejściu Rumunii do obozu Państw Osi udało się odzyskać przynajmniej Besarabię i przy okazji również Insula serpilor. W 1944 roku jednak na wyspie wylądały wojska radzieckie i pozostały tam jako okupacyjne aż do 1961 roku, kiedy to w końcu Rumunia zgodziła się na przekazanie wyspy w skład ZSRR. Po rozpadzie zaś ZSRR Rumunia wszczęła spór graniczny z Ukrainą o tę wyspę, ale w 1997 roku obie strony uznały status quo.

I tak to wszystko sobie spokojnie trwało do 24 lutego 2022 roku. Wtedy cały świat usłyszał jedno zdanie. Konkretne i twarde zdanie.Zdanie, które stało się memem i było powtarzane przez wszystkich zaangażowanych. Nie tylko w słyszalnych zakresach i w tekście, ale również w grafice.

Owszem. Rosjanie opanowali wyspę, a obrońcy dostali się do niewoli. Ale okręt, który odważył się zakłócić wieczny spoczynek Achillesa sam niecałe dwa miesiące później zaległ na dnie Morza Czarnego w niedalekiej odległości od Wyspy Achillesa. A 30 czerwca 2022 wojska rosyjskie wycofały się z wyspy w geście dobrej woli, po zrealizowaniu celów wojskowych.Nawet jeśli jakieś framenty oryginalnej świątyni dotrwały do 2022 roku, to obecnie nic się już tam nie znajdzie. Najciekawsze jednak jest to, że nawet fizyczne zniszczenie antycznego symbolu i zamiana jego nazwy nic w zasadzie nie zmieniło. Świątynia Achillesa nadal będzie odwiedzana przez wiernych, a na grobie wielkiego wojownika nadal składane będą kwiaty i palić się będzie wieczny ogień. A to, że obecnie nikt nie pamięta o wydarzeniach sprzed trzech tysięcy lat? Na naprawienie tego przyjdzie czas po wojnie.



tagi: wojna  ukraina  rosja  mity  antyk  wyspa węży  achilles  wężowe plemię  grobowiec  olimpijczycy 

Pioter
30 grudnia 2023 07:54
74     2212    18 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

orjan @Pioter
30 grudnia 2023 08:46

Właśnie dowiodłeś potrzeby otwartego studiowania materiałów historycznych i mocy, która może z tego wynikać.

Nie ma aż tak wielkiego plusa, który Tobie się należy.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @orjan 30 grudnia 2023 08:46
30 grudnia 2023 08:50

Dzięki. Sam byłem zaskoczony i nadal przecieram oczy ze zdumienia.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter
30 grudnia 2023 08:57

Niezłe. Wszystko jest na wierzchu, ale nikomu nie chce się tego zauważyć...Że też żadni dziennikarze i popularyzatorzy na ten trop nie wpadli. Trzeba teraz tylko czekać, aż któś ukradnie Ci temat albo i cały tekst. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 30 grudnia 2023 08:57
30 grudnia 2023 09:17

Wątpię, żeby coś z tego zrozumieli. W świecie symboli trzeba umieć się poruszać, a dla dziennkarzy szczytem jest być jak Dan Brown. Tymczasem on jest na razie w grupie starszaków podmiejskiego żłobka i przyjmuje hołdy od młodszych bobasów, bo wie do czego służy klamka przy drzwiach.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter
30 grudnia 2023 09:21

W jednym miejscu dostrzegam pewną przesadę, a mianowicie że Achilles zajał około 40 miast.
A wszak dotyczy to  XIII/XII wieków pne.

Ja bym napisał,  że były to osady albo miejscowości.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 09:21
30 grudnia 2023 09:26

Tako rzecze Homer, a kim ja jestem, że się z nim spierać ;)

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 30 grudnia 2023 09:26
30 grudnia 2023 09:29

to zasługa autora przekładu, a i polejwoda Homer nie bez winy.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 30 grudnia 2023 09:17
30 grudnia 2023 09:54

Zapomniałem, że był ktoś taki, jak Dan Brown. 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Pioter 30 grudnia 2023 09:26
30 grudnia 2023 10:30

Mnie - jak zwykle - klawiatura "świerzbi", aby po raz eN-ty przypomnieć wątpliwości w sprawie "zasług" niejakiego Homera w kwestii eposu trojańskiego i odysowego, z ktorych plynąłby niesympatyczny wniosek, że jeśli na Wyspie Węży była światynia Achillesa, to nie powstała ona po jego śmierci, lecz po ogłoszeniu przez Homera nowej "geografii" basenu, gdzie rozgrywały się przedmiotowe wypadki. 

zaloguj się by móc komentować

orjan @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:30
30 grudnia 2023 10:35

Dla gospodarowania symbolami to są okoliczności treciorzędne.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
30 grudnia 2023 10:35

Właśnie jestem po "lekturze" dwóch trylogii filmowych P. Jacksona - "Hobbit" i "Władca Pierścienia". Skupiłem się na dialogach i szczegółach w zakresach tutaj przez nas omawianych. 

Tam m.in. pada taki tekst -"Historia stała się legendą, legenda stała się mitem, a wszystko przez to, że nie ma już nikogo, kto by pamiętał o tamtych czasach".....

A Ty cały czas walisz młotem w te akademickie głowy, że wszystko w statożytności opierało się na kultuwowaniu pamięci, ma jej pielęgnowaniu. Że to miało wymiar niemalże sakralny i stąd mylnie uznawane za religię, której nie było w naszym współczesnym rozumieniu. 

I tu mamy klasyczny przypadek. Ciekawe, że Achillesem chcą zawładnąć i Olimpijczycy (Ukraina) i Żmijowe Plemię (choć tu nie ma zdziwienia, jeśli to był Scyt - ale wersji niehellenistycznej "wenedyjskiej" byłby to Got, a więc jednak człowiek Olimpijczyków).

W rych dwóch trylofiach filmowych widać też wyraźnie, jak ultra-ważne jest dziedziczenie (a to Coryllus cały czas usiłuje ludziom wytłumaczyć). To dziedzicom przekazuje się wiedzę o czasach dawnych, to dziedziców wyposaża się w różne cudowne artefakty i obdarza mocą i to dziedzicom NAKAZUJE się upomnieć o "swoje" dziedzictwo i odebrać "co swoje". W Hobbicie pada taki demaskujący tekst z ust Thorina, króla krasnoludów - "Nie mam wyjścia", gdy hobbit zadaje mu pytanie, po co idzie do Samotnej Góry (Ereborn - dawnej stolicy jego ojca i dziadka), gdzie teraz panuje smok Smaug?

Kult przodków i dziedziczenie wyparte zostało w masach "ideami humanistycznymi" i innymi bzdetami. 

Wychodzi na to, że kupcy-czarodzieje i wybrańcy-dziedzice doskonale wiedzą kim był Achilles i o co tak naprawdę walczył. No i wiedzą, że został oszukany przez nich i to właśnie trzeba ukryć, robiąc mu taką "pompę". 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:30
30 grudnia 2023 10:38

Niekoniecznie...bo jeśli ci Grecy byli Wenedami, to Achilles mógł byc Gotem, a z Krymu, gdzie Goci byli, do delty Dunaju jest rzut beretem. 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @orjan 30 grudnia 2023 10:35
30 grudnia 2023 10:43

Sorry, lecz mój umysł chyba nie dorósł do abstrakcji na tak wysokim poziomie

zaloguj się by móc komentować

orjan @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:43
30 grudnia 2023 10:53

To nie jest kwestia poziomu, ale użyteczności.

 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 10:38
30 grudnia 2023 10:54

To ja znowu przypomnę, że z koncepcji Felice Vinci wynika, iż wszyscy uczestniczy wojny trojańskiej żyli po obu stronach Bałtyku i nie 3 tysiące lat temu, lecz bardziej 4-ry. Więc gdzie tu Rzym, gdzie Krym. No ale - jak F. Vinci sam zauważa - bez gruntownych badań archeologicznych nad Bałtykim nie da się tego potwierdzić. Lecz badań tych nikt nie zamierza robić, skoro "wielki archeolog Schliemann" dawno już odkrył Troję tam, gdzie ją Homer umiejscowił w ramach swej nowej "geografii".

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
30 grudnia 2023 10:54

Wyspa Węży była też w cieśn. Ormuz za sumeryjskich czasów (Keszm). I też kontrolowała arcy-ważny szlak wodny. Przypadek?

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:54
30 grudnia 2023 10:58

Jeśli akcja wojny toczyła się na Bałtyku, to Got-Achilles też pasuje, bo Goci kontrolowali szlak z Krymu do Skandynawii i aż do wyspy Disko. 

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:30
30 grudnia 2023 10:59

Są badacze, którzy twierdzą że wszystkie te Homerowskie wypadki rozegrały się nad Bałtykiem. Ponoć mapy wydarzeń nakreślonych przez Homera naciągane w basenie morza śródziemnego świetnie pasują do bliskich nam terenów.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:43
30 grudnia 2023 11:01

Symbole to często zagadki/rebusy. U Tolkiena technologie, dostęp do nich i związane z nimi "moce" zawsze były ukrywane pod płaszczem zagadki/rebusa. 

To nie abstrakcja....to wtajemniczenie.

zaloguj się by móc komentować

Drzazga @Drzazga 30 grudnia 2023 10:59
30 grudnia 2023 11:02

Nie doczytałem pozostałych komentarzy, już Bałtyk wypłynął.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Drzazga 30 grudnia 2023 10:59
30 grudnia 2023 11:08

Ok. Ale Achilles istniał na serio...notka jest o Achillesie, jego historii, znaczeniu tej hostorii w obecnych czasach. Oba globalne gangi wskazują na M. Czarne, a nie na Bałtyk. Zresztą Troja musiała być strasznie ważna skoro podzieliła bogów i konflikt trwał tak długo. A już choćby h8storia Potopu świadczy o tym, że cieśnina Bosfor i Dardanele były ekstremalnie ważne.

Jaki rejon nad Bałtykiem mógłby być równie strategiczny? Ujscie Wisły? Ujście Odry? Rejon Nowogrodu Wlk.? Myślę, że one były ważne, ale w porównaniu z cieśninami czarnomorskimi były drugorzędne.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:30
30 grudnia 2023 11:19

Chyba wcześniej niż Homer, bo faraon Senuseret to gdzieś tak około 800 pne, a Homer gdzieś tak jakieś 50 lat później. Albo więc była jakaś inwazja egipska na Europę, która dotarła aż nad Bałtyk, ale do takich danych jeszcze nie dotarłem. Choć patrząc na to jak bardzo mocno była ukryta w źródłach budowa perskich umocnień granicznych nad Prypecią, to może i Egipcjan da się w naszej okolicy zlokalizować.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 10:54
30 grudnia 2023 11:22

Nie ma przypadków. A Ostrow Żmijnyj kontroluje jednocześnie Dunaj i Dniepr. Więc na pewno jakieś fortece się na niej znalazły.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 11:08
30 grudnia 2023 11:24

Strategiczny obszar na Bałtyku to Cieśniny Duńskie i Jutlandia - miejsce koncentracji armii pochodzących z Ameryki.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 30 grudnia 2023 11:24
30 grudnia 2023 11:30

O widzisz....zapomniałem o tym, a to takie oczywiste..:).

Wtedy ten cały Helgoland mógłby być uznany za miejsce narodzin Achillesa...:). Choć bardziej bym obstawiał jako miejsce narodzin jakiegoś praprapra-dziadka Montezumy...:), czy innego Irokeza. W końcu u Tolkiena ostatnie elfy opuściły Euro....pardon Śródziemie po zniszczeniu Pierścienia Władzy. Od tamtej pory elfy są cały czas w Amanie, czyli w Ameryce i już nigdy nie wyprawiły się "z bratnią pomocą" do Śródziemia/Europy.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 11:30
30 grudnia 2023 11:35

To zaskoczę Cię pewnie jutro innymi rewelacjami spisanymi przez biskupa Jordanesa ;)

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 11:30
30 grudnia 2023 12:07

Nie dziwota tedy, że ten Odys poczynał sobie na Atlantyku jak u siebie. Dziwne tylko, że ta Kirke trzymała go tak długo u siebie (każdy chłop, nawet Odys, powinien się jej znudzić). A może razem sie wyprawili do Hameryki?

zaloguj się by móc komentować

Paris @Pioter 30 grudnia 2023 11:35
30 grudnia 2023 12:08

Oh  la  vache  !!!

Juz  dzisiejszy  wpis  czytam  z  ,,wypiekami  na  twarzy,,...  cos  extra,...  czekam  zatem  na  piekne  jutro, 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Pioter 30 grudnia 2023 11:19
30 grudnia 2023 12:14

"budowa perskich umocnień granicznych nad Prypecią" - czy o tzw Wałach Wężowych mowa? Dziwię sie mocno!!

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 30 grudnia 2023 11:35
30 grudnia 2023 12:14

Czekam z niecierpliwością..:).

A tak jeszcze a propos wojen między tymi obydwoma gangami, to jest prawie pewien, że w czasach Merowingów, a dokładniej w latach likwidacji  afrykańskiego państwa Wandalów, Burgundów i Gotów w Italii (533-560) miało miejsce zniszczenie Pierścienia Władzy, czyli odebrania i schowania/ukrycia lub zniszczenia technologii oraz symboli/historii, które mogłyby być w przyszłości uzyte przeciw Olimpijczykom. Jesli ukryto, to właśnie u elfów/indian  (tak rozumiem to opuszczenie Śródziemia przez elfów - to jest bardzo ważny, powtarzany wielokrotnie motyw w dziełach Tolkiena). Bo dziełi Tolkiena nie zostało dokończone - urywa sie na tym wydarzeniu, wiec błędem jest traktowanie go jako opis historii az do naszych czasów. 

I ta moja teza się też zgadza z moim podejrzeniem, że po uniemożliwieniu powstania nowego cesarstwa na zachodzie Europy w VIw., zaczęto ewaporację historii  Wandalów i Wenedów, a także po części Gotów (fałszując ją i mieszając z indiańskimi Sasami i Anglami). 

 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:54
30 grudnia 2023 12:16

Tak, tak, Homer pisał o  wybrzeżach Bałtyku, a staroskandynawskie runy traktowały  o wybrzeżach Florydy.
Pewnie takie były dla nich najbliżej.

A Schliemann to byl głupek, za to  współczesne dziesiąte  wody  po Daenikenie piszą rzeczy warte  refleksji.
Na dodatek  z dokładnością do 1000 lat.

Poprosiłbym o więcej powagi.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 30 grudnia 2023 12:14
30 grudnia 2023 12:16

Tak.. już o tym dyskutowaliśmy, ze one zapewne nie zostały wybudowane za Waregów, a znacznie wcześniej. I Pan też się z tym zgodził.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 12:16
30 grudnia 2023 12:21

Panu Zdzisławowi chodzi o to, że Homer skopiował i zaadaptował do helleńskich realiów geograficznych epos pochodzenia wenedyjskiego. I przytocxył w tym względzie nazwisko głównego propagatora tej tezy. Miżna się z tą tezą bie zgadzać, ale nie ma powodu, aby z niej się śmiać. W końcu Wenedowie, co w notkach Piotera widać, byli takimi Fenicjanami mórz północnych, a i port nad Adriatykiem też mieli. Więc wykluczyć tego tak łatwo nie można.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zdzislaw 30 grudnia 2023 12:14
30 grudnia 2023 12:29

Herodot mówi o ośmiu twierdzach granicznych wybudowanych przez Persów nad rzeką Oraus po pokonaniu Scytów w 513 r pne. Więcej tu: https://pioter.szkolanawigatorow.pl/dziwna-wojna

Te Wały Wężowe mogą być również częścią tych umocnień.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 12:16
30 grudnia 2023 12:39

Myśmy już na ten temat dyskutowali - bez efektu. Ja tylko przypomnę po raz eN-ty moją opinię, że często na "łamach" SN cytowane są (w dobraej zresztą wierze) "dzieła historyczne" spreparowane przez naszych wrogów. Szkoda. A krytykowane przez Pana opinie nie mają nic wspólnego z Danikenem.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 12:21
30 grudnia 2023 12:40

Daeniken także był propagatorem rozmaitych tez, i  nadal  bardzo wielu uważa, że tego co nawymyślał nie można wykluczyć.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zdzislaw 30 grudnia 2023 12:39
30 grudnia 2023 12:45

Nie napisałem, że  autorem owych opinii  jest Daeniken, a tylko że metoda "kojarzenia" rozmaitych hipotetycznych zdarzeń z przeszlości przypomina daenikenowską.

Moim zdaniem  jest to zasadnicza różnica. w odczytywaniu, tym razem, komentarzy.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 12:21
30 grudnia 2023 12:50

Dzięki za wsparcie, lecz muszę sprostować. Felice Vinci - w końcu "dziecko" cywilizacji zachodnioeuropejskiej - aż tak daleko się nie posunął. To ja ośmieliłem się zinterpretować po "naszemu" jego niezdecydowanie w tej kwestii. Już pisałem, że dla niego Grecy znad M.Egejskiego są tożsami z "Grekami" znad Bałtyku. A jedyny lud znad Bałtyku, z którym porównywał ww. "Greków", to germanojęzyczni Wikingowie (o żadnych innych "Wikingach" na pewno nie pomyślał). I tezż o żadnych Wenedach wzmianek z jego strony nie było. Ale cóż! Nie wymagajm,y od "staruszka" zbyt wiele. I tak się mocno naraził "istebliszmentowi"

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 12:40
30 grudnia 2023 13:01

Z Daenikena też można korzystać, trzeba tylko odsunąć kosmitów (jak kociołek Panoramixa) na bok. Jego zasługą było wskazanie na bardzo wiele niepasujących do obowiązującej narracji historycznej artefaktów i tekstów.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 12:45
30 grudnia 2023 13:01

Pan lubi czytać! Więc sugeruję zapoznać sie z dziełem Felice Vinci. Na pewno zmieni Pan zdanie. Trudno się nie zgodzić z autorem, gdy się czyta o takich oczywistościach. Można wygooglać fragmenty anglojęzycznego wydania pt. The baltic origins of homeric epic tales. Chętnie też podeślę kompletny tekst angielski, pochodzacy od samego Vinci, który kiedyś trafiłem w necie. A do Iliady, czy Odysei też warto zajrzeć i odświeżyć sobie spojrzenie na Homerowe pomieszanie wszystkiego ze wszystkim.

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Pioter 30 grudnia 2023 12:29
30 grudnia 2023 13:29

Konstrukcja i lokalizacja tych Wałów zdaje sie potwierdzać tezę, że były skierowane przeciwko napastnikom ze stepów, czyli z południa. A jeśli Persowie mieli jakieś forty powiązane z Wałami, to - kto wie - czy przypadkiem nie zajęli twierdz zbudowanych przez Scytów (Wenedow, ...?). W końcu "załogi", pilnujące Wałów, niekoniecznie bytowały na nich. Było to raczej niepraktyczne i niebezpieczne.

Tu mi się przypomina sygnalizowana już kwestia, czy zamki "krzyżackie" były na pewno zbudowane przez Krzyżakow, a Sankt Petrsburg przez Piotra, zwanego wielkim

zaloguj się by móc komentować

pike @Pioter 30 grudnia 2023 09:17
30 grudnia 2023 13:45

Zeby tylko Browny...

Historią zajmują się też znacznie więksi (zamożniesi) od  tych wszystkich Brownów razem wziętych i nie tylko...

Na przykład ta pani (100 miliarderka dolarowa))

Françoise Bettencourt Meyers

wydała już pięciotomową serię z dogłębną analizą Biblii oraz genealogię bogów greckich

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @pike 30 grudnia 2023 13:45
30 grudnia 2023 14:04

Ciekawe. Trzeba będzie się tej Pani przyjrzeć kiedyś bliżej.

Na razie czytam biskupa Jordanesa i zaczynam rozumieć dlaczego zaliczono jego dzieło Getica do działu SF. On po prostu stwierdził, że Goci i Scytowie to jeden lud w zasadzie był.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Zdzislaw 30 grudnia 2023 13:29
30 grudnia 2023 14:09

Tak w zasadzie to Jordanes obala wiele mitów funkcjonujących w nauce. Z lokalizacją Scytii w okolicach Krymu być może również. Na terenach Wielkiej Scytii (czyli terenach poglegających scytyjskiej kolonizacji) za górami Taurus (Ural) wymienia kilka rzek: Artakses, Cyrus i Kserkses. Mity mówią często o fakcie nadawania nazwy rzeki od imienia jakiegoś władcy, ale aż trzech perskich władców na głębokich stepach dzisiejszego Kazachstanu?

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 30 grudnia 2023 14:09
30 grudnia 2023 14:25

Ural to system górski na który składaja sie rozmaite pasma górskie.  Zatem pioerwsze pytanie brzmi za którymi pasmami gór Uralu i z której ioch strony. Po drugie, rzeki maja gdzies swoje żródła i płyną, bywa że setki kilometrów dalej, np. na południe. Z łatwoscia mogły dopłynąc do terenów zamieszkałych przerz szczepy partyjskier czy medyjskie. No i te stepy Kazacxhstanu. Kazachstan nawet dzisiejszy to wielki obszar, od zachodu oparty o  Morze Kaspijskie. A jak klimat był inny, to stepy były bardziej roslinne i zaludnione. Zmiana klimatu wywoływała wedrówki ludów stepowych. Moim zdaniem perskie odniesienia są  najbardziej prawdopodobne.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
30 grudnia 2023 15:40

Goci=Scytowie...hmmm. To oni soę przewrbować musieli. Kiedy? Zniszczenie Asgardu wskazuje, że zdradzili, czyli sie przewerbowali. Najśmieszniejsze jest to, że w takim układzie Achilles i tak jest tym, za kogo go uwazam, niezależnie od przyjętej wersji pochodzenia Iliady.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 14:25
30 grudnia 2023 15:44

Z Uralem jest o tyle łatwo, że rzeki na zachód od niego uvhodzą na południe (do M. Kaspijskiego) z wyjątkiem rzeki Peczora daleko na północy. Na wschód od Uralu wszystkie rzeki ucjodzą na północ. Tak więc po biegu rzeki latwo rozpoznać l, o których terenach jest mowa. Nie wiem tylko, cxy źródła podaja miejsce ujścia tych rzek.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 30 grudnia 2023 13:29
30 grudnia 2023 15:47

Wały mają układ równoleżnikowy. A więc mogły być rownież zbudowane dla odparcia ataku od północy, a nie tylko od południa. Więc Persowie też mogli być ich budowniczymi. Zresztą jest to bardziej uzasadnione, bo Persowie preferowali stacjonarną obrone, a Scytowie byli bardziej mobilni i dla nich taka pozycyjna obrona byłaby mniej wfektywna, a więc budowa przez nich wałów byłaby  mniej opłacalna.

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
30 grudnia 2023 15:54

Zaczynam czytac Wilczyńskiego -"Gejzeryk i czwarta wojna punicka" i on już na starcie, we wstępie zdezawuuje niektóre źródła, pisząc że to ci napisali było skażone. Niemniej podaje autorów i tytuły tekstów źródłowych w oryginale. Przeraża mnie tylko, że we wstępie napisał, że A. Krawczuk to jego mistrz...

Coś czuję, że będę się męczył albo śmiał, czytając to dzieło.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 15:54
30 grudnia 2023 16:26

Krawczuk nie miał zielonego pojęcia o tym co działo się w antyku. Tak więc może być nawet zabawnie. A co do dezawualizacji źródeł, to tak robią wszyscy [pożalsięboże] historycy. Jeśli nie pasuje do założonej tezy, to udają, że to nie istnieje. Tak jak nie istnieje księga Euchemera o świątyni i stelli ufundowanych przez Zeusa Kronosowi.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 15:44
30 grudnia 2023 16:32

te akurat do Kaspijskiego miały wpadać. Dwie znich zlokalizowałem: Atrek (Artakses) i Kura (Cyrus)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Pioter 30 grudnia 2023 16:32
30 grudnia 2023 16:36

Wychodzi więc, że Ural trochę się rozciągnął Jordanesowi, ale on zbyt dobry z geografii jak widać nie był. Szczególnie jesli chodzi o miejsca, których osobiście nie odwiedził. Te rzeki (Artek i Kura) mogły akurat być rzekami granicznymi Persji oddzielającymi ją od Scytii, więc imiona perskich królów są tam na miejscu.

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Pioter 30 grudnia 2023 16:32
30 grudnia 2023 17:50

moze ta trzecia to Sirgis (a nie Kserkses), czyli Doniec Siewierski - prawy dopływ Donu (Tanais).

zaloguj się by móc komentować

Pioter @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 17:50
30 grudnia 2023 18:10

Nie wiem z czego korzystał Jordanes, ale widać nie tylko ze źródeł greckich. Zapisał jednak Kserkses, a nikt nic sensownego akurat nie podaje. Może być i Sirgis.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
30 grudnia 2023 19:28

Pięknie napisane. Dziedzictwo miało wymiar sakralny i dlatego Jakub musiał toczyć wojnę z samym aniołem aby odsunąć Ezawa i udowodnić, że on jesteś tego godzien. Emmerich pisze o jakiejś narośli na boku każdego pierworodnego z rodu, z którego wywodzi się Jezus Chrystus. Dziedzic to świętość. Żyjemy w świecie idiotow. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
30 grudnia 2023 19:35

Przeczytałam tekst już rano i nieźle się zdziwiłam. Ogromny plus! Dzięki, Piotrze, za takie informacje! 

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Pioter 30 grudnia 2023 16:32
30 grudnia 2023 19:52

Ja tylko chcialbym nieśmiało zwrocić uwagę na literówki, co się w (zapewne) pośpiechu wkradły. Rzeka to aTRek (nie aRTek - jest ponoć taka rzeczułka na Krymie, spływająca ze słynnej góry Ajudag, opiewanej też przez Mickiewicza w Sonetach krymskich, od której to rzeczułki wziął nazwę sławetny sowiecki obóz, o którym marzyło - bezskutecznie najczęściej - każde dziecko w Sojuzie) i wpada do Morza Kaspijskiego. Ale imię władcy to wg Wiki aRTakses I, II lub III.Wszyscy trzej byli władcami Królestwa Armenii w okresie od 189 B.C. do 35 A.D., wtedy jeszcze (i parę stuleci później) państwa dość znaczacego i dużego. A to chyba już długio po epoce Scytów

zaloguj się by móc komentować

toscano7 @Pioter
30 grudnia 2023 19:56

Malutki off top. My tu pijemy Lambrusco Amabile Rosso, a tu mój kolega po przeczytaniu dzisiejszego felietonu Piotera, pisze mi na whatsapie że teksty na Szkole Nawigatorów to wręcz gotowce na wszelkie: magisterki, doktoraty etc. Zareplikowalem mu że Ci zdegenerowani profesorowie z tzw. Akademi  nie są w stanie ontologicznie tego ogarnąć żeby coś sensowne z tego co jest tutaj podane stworzyć....

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @toscano7 30 grudnia 2023 19:56
30 grudnia 2023 20:12

Też tak uważam...:). Ale czy powstaną? Mam taką cichą nadzieje, że za 10-15 lat. O ile notki Piotera będą cały czas dostępne oraz jeśli zainteresowanym bedzie chciało się przeczytac archiwum jego notek. W każdym razie każdemu je zalecam, bo tego nigdzie się nie znajdzie, a juz na pewno nie uda się skojarzyć zdarzen, powiązać je i wyprowadz8ć wnioski. Bo co po wiedzy bez wniosków? Taka wiedza nadaje się tylko do teleturnieju 1 z 10...:).

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Zdzislaw 30 grudnia 2023 19:52
30 grudnia 2023 20:14

Obawiam się że żadna rzeka na Krymie nie uchodxi do M. Kaspijskiego...:) zwyczajnie nie zmieści się przez Perekop...:))

zaloguj się by móc komentować

toscano7 @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 20:12
30 grudnia 2023 20:23

Panowie ja was gorąco zachęcam, abyście wspólnie stworzyli taką summę, kompendium, czyli książkę w wersji papierowej. To byłby  rewelacyjny hicior wydawniczy!!!

zaloguj się by móc komentować

Paris @pike 30 grudnia 2023 13:45
30 grudnia 2023 20:24

Niesamowite,  ze...

...  taaak  szybko  przerzucila  sie  z  kosmetykow  na  tak  powazne  pozycje  ksiazkowe  !!!

 

A  jeszcze  nie  tak  dawno,  bo  do  2017  roku  ,,pochlonieta,,  byla  skandalicznymi  procesami  sadowymi  z  wlasna  matka  Liliane  -  o  majatek  i  o  ubezwlasnowolnienie  jej,  ktorymi  ZYLA  CALA  FRANCJA...  i  ja  tez.

Rzeczywiscie  historia  calej  tej  rodziny  jest  przeciekawa,...  i  w  tym  momencie  bardzo  brakuje  bezcennej  Pink  Panther`y.  

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 20:14
30 grudnia 2023 20:29

Patrzeć proszę na nawiasy. Atrek do Kaspijskiego, a Artek (osobiście sprawdzałem, dość już dawno temu, nie wiedziałem tylko, że się Artek nazywa) do Czarnego

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @Zdzislaw 30 grudnia 2023 20:29
30 grudnia 2023 20:38

Korekta. Nie ma nazwy Artek dla rzuczułek w Gurzufie (siedzibie obozu Artek). Może ta rzeczułka to strumyk zaledwie? Sorry za niepotrzebne zawracanie glowy 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zdzislaw 30 grudnia 2023 20:29
30 grudnia 2023 20:44

Impresje krymskie Wiktora Jerofiejewa w mojej starej notce:

https://stanislaw-orda.szkolanawigatorow.pl/rusofilstwo

Jest tam też wzmianka o obozie w Arteku.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Perseidy @Pioter
30 grudnia 2023 20:47

Pioterze, czy twoje odkrycia usystematyzujesz jakoś w całość?? Jakaż to będzie  niezywkła lektura.

Największy plus

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @toscano7 30 grudnia 2023 20:23
30 grudnia 2023 22:52

Pod warunkiem że Pioter bedzie pisał i wstawiał ilustracje z AI, a ja bede dyktował..:), czyli czytał, bo czas potrzebn nay poprawianie tych moich literówek byłby zbliżony do czasu zużytego do napisania jeszcze jednej książki...:). Dziękuję za zachęte - przyszłości nikt nie zna, wiec kto wie?...:). Narazie muszą wystarczyć moje tu komentarze.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Perseidy 30 grudnia 2023 20:47
30 grudnia 2023 22:58

Problemem z usystematyzowaniem jest zapewne taki, że Pioter już tu raz napisał że "podróż w czasie" jest rozwojowa i zwyczajnie nie wiemy w jakie rejony Galaktyki nas zaprowadzi...:). Najlepiej jest robić sobie kopie na dysku, w specjalnych folderach, drukowac i potem nozyczkami wycinać najstotniejsze rzeczy i je wklejać do zeszytów - taka metoda pozwala dość łatwo update'ować poszczególne wątki.

 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @OjciecDyrektor 30 grudnia 2023 22:58
31 grudnia 2023 00:22

To tak jak wycinanie z krakowskiego tygodnika kawałów.

:)

 

Zeszyty.

 

:)

 

 

zaloguj się by móc komentować


Pioter @Perseidy 30 grudnia 2023 20:47
31 grudnia 2023 04:12

Jak widać plany na 2024 piszą się same ;). Przymierzam się do wersji papierowej, ale trzeba to jakoś usystematyzować w czasie i przestrzeni.

zaloguj się by móc komentować

xMarek @Zdzislaw 30 grudnia 2023 10:30
4 stycznia 2024 15:51

Homer - starożytny dezinformator :-)

zaloguj się by móc komentować

Zdzislaw @stanislaw-orda 30 grudnia 2023 20:44
4 stycznia 2024 20:51

Taki dowcip (produkcji "radzieckiej" z lat 1969-74, osobiście słyszalem):

- W "sowietskom sojuzie" dieti atdychajut lietom w pionierskom łagierie Artek - mówi "radziecka" mamusia do swego dziecka, zachwalając atrakcyjność tego tam pobytu. 

- Mama!!! Ja chaczu w sowietskij sojuz!!! 

zaloguj się by móc komentować

stanislaw-orda @Zdzislaw 4 stycznia 2024 20:51
5 stycznia 2024 10:22

Artek to był kurort  dla dzieci nomenklaturowych wybrańców (wydwiżeńców). Mało które z takich dzieci wiedziało , czto takoje "łagier"
w znaczeniu  placówek GUŁag-u (Gławnoje Uprawlijenie Łagierej).

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować