-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

Biskup Leodium Ewraker

W roku 971 w dziś belgijskim Liege zmarł tamtejszy biskup Ewraker (Eracie, Herakliusz), który zgodnie z danymi kroniki Jana des Preis (lub Jana d'Outremeuse) był synem polskiego księcia i saskiej księżniczki.

W polskiej historiografii na jego temat prawie nic nie znajdziemy. Bo i po co niby przejmować się zapisami belgijskich kronik z XIV wieku. Lepiej przecież przeglądać kroniki niemieckie i ruskie.

Ale ta kronika Jana des Preis infirmuje nas, że Ewraker stolicę biskupią otrzymał w roku 959, po śmierci Baldricka, przy znacznym wsparciu arcybiskupa Brunona Wilekiego z Kolonii, kanclerza cesarza Ottona I i jego brata. Sam Erwaker skupiał się na utworzeniu w Leodium czegoś na kształ uniwersytetu i prócz odpowiedniej fundacji w tym celu ufundował również dwie kolegiaty - św Pawła oraz św Marcina.

W 968 roku wraz z cesarzem Ottonem brał udział w wyprawie włoskiej i jego zasługą było uspokojenie ogarrniętej paniką armii w trakcie nieoczekiwanego zaćmienia słońca.

Zmarł w październiku 971 roku i został pochowany w kościele św Marcina. Na jego nagrobku w późniejszym czasie dołożono dwa herby - polskiego orła oraz saksońską rutę. Herby są znacznie późniejsze, ale nawiązują do miejscowej tradycji i współgrają z zapisami belgijskiej kroniki.

Jego następca w Liege, biskup Notker, pochodzący ze Szwabii, uważany jest za pierwszego, ktory miał prawo do posługiwania się tytułem książę biskup, ale to też znacznie późniejsza interpetacja. Tytuł dux w X i XI wieku znaczył bowiem coś zupełnie innego niż w wieku XIII. Wówczas tytuł ten przysługiwał każdemu sprawującemu władzę nad pewną wydzieloną częścią cesarstwa - coś jak w czasach karolińskich comes. Królem, czyli inaczej konugem ,bowiem mógł nazwać każdy germański wódz, a sami Sasi bardzo mocno trwali przez wiele lat przy interpetacji, że nad sobą nie będą mieli żadnego konuga, a posłuszni będą jedynie cesarowi.

Informacje o działalności biskupa Ewrakera są bardzo mocno spolaryzowane, w zależności od tego jaką wersję językową wikipedii weźmiemy pod lupę. Gdy zajrzymy do wersji niemieckiej (lub holenderskiej) uderzy nas tam taki zapis: Był jednak znienawidzony przez ludność i kilkakrotnie musiał stawić czoła powstaniom. Możemy się zastanowić dlaczego. Otóż Liege było jednym z celów wizyty Ibrachima ibn Jakuba. Po Pradze i Verdun. Czyli przed biskup Ewraker prawdopodobnie próbował jakoś ograniczyć handel niewolnikami słowiańskimi, który odbywał się w tym mieście. Francuska wersja informuje nas zaś, że był założycielem opactwa benedyktynów w Sain-Laurent, a także, że w 961 roku uniezależnił od biskupstwa w Liege opactwo w Lobbes, które dzięki temu wyrosło na jeden z głównych ośrodków intelektualnych w Europie. To na jego prośbę papież upoważnił opatów Lobbes do bycia wieczysttymi wikariuszami biskupów Liege.

No dobrze. Powróćmy jednak do tekstu początkowego. Czy było możliwym, aby polski książę i saska księżniczka wydali na świat potomka, który w 959 objął stolicę biskupstwa w Liege? Patrząc na polską historiografię odpowiedź będzie prosta. NIE, bo przed 966 rokiem na bagnach Wielkopolski nikt nie mieszkał, a dopiero od tego monentu całe wielkie państwo wyłoniło się nagle i w pełnej okazałości.

Otóż było to możliwym. Było możliwym, że biskup Ewraker był bratem księcia Mieszka. Polskie kroniki zostały dość mocno przerzedzone w XII wieku. Większość historyków opiera swoją wiedzę wyłącznie na Galu Anonimie. Ci światlejsi dodają do tego jeszcze Kosmasa, Tietmara czy Nestora. Ale szukać polskich śladów w kronikach belgijskich? Komu by się chciało.

Bo gdy tylko przyjmiemy do wiadomości zapisy kroniki Jana des Preis z Liege trzeba będzie zadawać pytania.

Skoro książę Mieszko, Ścibor i biskup Ewraker to bracia, to pod Cedynią miała miejsce potyczka graniczna Polan i Rzeszy, czy może była to jakaś część wojen z Wieletami i zbuntowanym przeciw cesarzowi komesowi. W końcu tytuł dux to był tytuł ówczesnego cesarstwa stojący znacznie wyżej niż jakiś tam germański konug.

I co stało się w 966 roku? W końcu skoro już pięć lat wcześniej jeden z braci został biskupem w Liege, to reszta była poganami?

Kim byłą ta saska księżniczka, która miałą być matką Ewrakera? Tytuł oznacza, że pochodziła z domu cesarskiego, a skoro tak, to musiała by być siostrą Ottona I i córką Henryka Ptasznika. Czy Henryk Ptasznik wydałby swoją córkę za mąż za jakiegoś biednego władcę, nazwanego przez Gala czy innych polskich kronikarzy, Lestkiem? Możliwe. z tym, że Lestek wcale nie było imieniem, a tytułem, oznaczajacym mniej więcej to samo co czeskie vojevoda czy łacińskie dux.

I dlaczego te dzieje zostały wymazane z naszej historii? Tu akurat odpowiedź jest prosta. Powinowadztwo z domem panującym w Rzeszy pozwalało ubiegać się o cesarski tron. Zgodnie bowiem z saskimi prawami po tron i koronę cesarską mógł sięgnąć każdy, kto tylko udowodnił swoje pochodzenie od Karola Wielkiego. A do tego wystarczyło się nawet tylko wżenić w saską dynastię, choć dzieci z takich rodzin miały znacznie większe szanse na elekcję.

 



tagi: polska  średniowiecze  historycy  mieszko i  cesarstwo  liege  ewraker 

Pioter
21 września 2023 05:45
47     2029    8 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 06:11

Świetnie. Chrzest Mieszka "powtorzony" i jak widać to bujda, że zrobiono to, by uniezależnić się od struktur niemieckich. Tą bajkę 8 chrzcie w 965 spreparowano chyba później, aby móc wygumkowaćnasze wcześbiehsze dzieje. Z tego eygumkowan8acpoatawa Chrobrego jawu się jaki jakaś megalomania i ośli upór. Tym czasem on mus8ał być przez jakieś grube siły przyspasabiany na ewentualnegi cesarza (ten pobyt w młodości na cesarskim dworze). No i układ z Ottonem III musiał zawierać jakąś tajną klauzulę, dotyczącą sukcesji po nim. Stąd wyprawa na Łużyce to był wdtęp nie tyle do "zjednoczenia" obiecanych mu ziem, co wstęp do korony cesarskiej, a raczej diademu. Oni tam wszyscy pamiętali o św. Zygmuncie - królu burgundzkim. Stąd Piastowie zawsze mieli pod górkę i Niemcy staralu się uch maksymalnie zmargibaluzować - również w oropagandzie 

Bitwa pod Cedynią to było następstwo tączącej się wojny na M. Śródziemnym pomiędzy Fatymidami a Bizancjum. Fartmidzi wygralu, zajęli Egipt i to właśnie wtedy "powstałi" państwo Piastów. Sądzę, że to była walka o kontrolę nad początkiem szlaku handlowego biegnącego 8drą do Bramy Morawskiej - on musiał być bardzo ważny, bo Niemcy z uporem maniaka chcieli go przejąć, ci "eksperci" ukrywają pod bzdurną nazwą "Drang nach Osten" z jeszcze bzdurniejszym uzasadnieniem 'szukania przestrzeni życiowej". Inne narody się gbieźdzuły na małychbobszarach i nie narzekałt (Niderlandy, północne Włochy), a tylko Niemcom było ponoć za ciasno - bzdura. 

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 06:16

Sorry za literówki. Piszę szybki, bo do pracy się szykuję. Mam nadzieję, że moj "język" mimo wszystko zrozumiały..:).

My na bank byliśmy wcześniej ochrzczeni niż Niemcy i u nas na bank była wcześniej struktura państwowa. Ni ale ruskie i niemieckie kroniki "rulez" - również w przypadku tej "reakcji pogańskiej", której nie było. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 06:43

Konflikt z cesarzem Henrykiem II to buł konflikt o koronę cesarską i jedyną szansą na jego zakończwbie było opanowanie Bramy Morawsjiej przez Henryka. A nam serwują jakieś kuriozalne uzasadnienia tej wyprawy. Również wyprawa ba Jijów miała na celu strącenie sohmjusznika Henryka II, ale o tym cicho sza, bo wiadomo, że Ruś to jeszcze większa dzucz i żadnych powiązań nie miała.

Zgoda na małżeństwa sióstr Mieszka I m, to było otaczanie cesarstwa ze wszystkuch stton (Aęgry, Dania - Storada, i nawet ta Hiszpania nie jest jyż taka egzityczna i dziwaczna...po prostu dynastia Piastów miała bardzo duże znaczenie w Europie tylko nam to Niemcy wygumkowali przy współpracy z "jagiellonką"). 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 06:54

No i to zorganizowane kłamstwo że u nas była niby reakcja pogańska, to próba "r9związania kwestii piastowskiej" (w końcu Mieszka II wykastrowano w Czechach ponoć). Na szczęście dla nas w Rzymie pojawił się przyszły papież Grzegorz VII i cesarz coś z nim musiał zrobić. Stąd Kazimierz zwany Odnowicielem (chyba troszkę tak dla zmyły) został użyty. Nie wykluczam, a nawet uważam to za wielce prawdopodobne, że o prawa tej dynastii upomniały się jakieś handlowe potęgi i dlatego Niemcy musieli wypuścić Kazimierza (w końcu był synem corki cesarza, a więc też był groźnym ewewntualnym konkurentem do tytułu cesarskiego).

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 06:11
21 września 2023 07:12

Tak. To tylko jedna zamilczana przez historyków postać i potrafi już całkowicie inaczej poustawiać historię X wieku. Poganami wówczas byli Wenedowie (Wieleci, Łużyczanie i Prusowie), a nie Wandalowie (Polacy) czy Goci (Rusini). Ci mogli być co najwyżej ochrzeczeni w innym obrządku (ariańskim, bizantyjaskim, słowiańskim).

Co do ukałdu Chrobry - Otton, to Otton przy świadkach nadał Chrobremu tytuł princeps i nałożył diadem cesarski. Zrobił więc dokładnie to samo, co Dioklecjan. I tak to zostało zrozumiane nawet przez Tietmara

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 07:14

No i te chrzanienie, że państwo Piastów załamało się, że system panatwa oparty na drużynie Chrobrego się załamał, że był za drogi, że Piastowie przeinwestowali w wojsko i nastąpił bunt społeczny. Kurza twarz! Jak to możliwe bt młodziutkue 50-letnie państwo z powodzeniem stawialo opór cesarstwu? Jedyna sensowna odpowiedź brzmi: państwo nie było młode, a stare, bardzo stare i miało broni i żołnierzy dużo, bardzo dużo. Oczywiście któryś z gangów musiał w nich inwestować (obstawiam że na zmianę Wężowe Plemię z Olimpijczykami - teren Polaki był po prostu bardzo ważny handlowo od starożytności jako alternatywna droga z Indii poprzez Ruś do płn. Europy). 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 21 września 2023 07:12
21 września 2023 07:19

A nam wmawiają, że Otton III oszalał i zrobił "fo pa". On po prostu wiedział jakie znaczenie w Europie miała dynastia Piastów - najstarsza ówczesna dynastia. I że tak naprawdę to wsztstjue te dynastie niemieckie to uzurpatorzt wobec Piastów. Nawet Karolingowie byli takimi zastęoczymi cesarzami wibec Piastów, skoro sw. Zygmunt został wyznaczony na cesarza odbudowanego cesarstwa zachodniego jyż w pierwszej połowie VIw. i tylko wspólna gigantyczna akcja militarna Olimpijczykow (Bizancjum na Wandalów w Afryce, a Frabkowie na Wandalów/Burgundów) uniemiżliwiła powstanie już wtedy tego teoru. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 06:43
21 września 2023 07:20

Te pilnowanie czystości dynastii w Polsce trwało dużo dłużej. Właśnie według praw przynależności do Karolingów (czyli też wżenienie się w dynastię). I nawet powołanie Andegawenów na polski tron nic nie zmieniło. Oni też wywodzą się od Karolingów. Jagiellonów wżeniono w ten system później, za nimi Wazów. Wettynowie z niego pochodzili. Jedynym uzurpatorem (czyli spoza szeroko rozumianej dynastii  Karolingów) był Stanisław August Poniatowski. Ale to już były czasy działania KEN i dokonywania odpowiednich zmian w systemach edukacji.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 21 września 2023 07:20
21 września 2023 07:23

No właśnie. Dzięki za to uzupełnienie. Toż to wywraca o 180 stopni rzeczywisty obraz dynadtii Piastów. A ja nie mogę! I nikt tegi przed Tobą tego nie zauważył?!!!!! Ewaporacja...

zaloguj się by móc komentować

Paris @Pioter
21 września 2023 07:31

REWELACJA  !!!

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 07:23
21 września 2023 07:32

Może ktoś zauważył, ale ja tego zauważenia nie zauważyłem ;)

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter
21 września 2023 07:37

Własnie skończyłam czytać Miechowitę. Okazało się, że Jagiełło nie był poganinem, tylko wyznawcą obrządku greckiego, bo tak go wychowała matka. Np. chrzestnym córki Kiejstuta był komtur ostródzki (czyli Rzym). Poza tym, to Jagiełło pierwszy wysłał poselstwo do Jadwigi z info, że jeśli jego propozycja ożenku zostanie  przyjeta, to przejdzie wiarę rzymską i w pełni przyłaczy Litwę do Korony Polskiej. Oznacza to, wg mnie, że mógł na Litwie pojawić się ktoś taki, jak kupiec Samon i zasugerować Jagielle taki krok. To całkowicie odwraca wektory w rozumieniu unii polsko-litewskiej. Po śmierci Jagiełły były próby uniezależnienia Litwy, ale dwór w Krakowie przedstawił dokument Jagiełły, że akt przyłączenia jest wieczny.

Świetny tekst! Trzeba będzie tę wiedze jakoś uporządkować :)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 21 września 2023 07:37
21 września 2023 07:45

Jagiełło nie mógł być poganinem, skoro już Mendog otrzymał koronę królewską z rąk papieża.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Paris 21 września 2023 07:31
21 września 2023 07:46

Dziękuję.

Czasem jakaś perełka mi wpadnie w oko.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 21 września 2023 07:20
21 września 2023 07:47

No właśnie! Chcąc "zagospodarować" Litwę, wżeniono Giedyminowiczów w Andegawenów i już!

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 21 września 2023 07:45
21 września 2023 07:49

Doładnie! Tam musiała być niezła "wojna", czy Litwa będzie rzymska czy bizantyjska. Wszystko wiadome, a kłamstwo nadal powielane.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 08:09

Jakie to odkrywcze, choć powinno być oczywiste, że KTOŚ czuwał i pilnował czustości dynastycznej na tym naszym tetenie przez niemalże 1500-2000 lat (bo Wandalowie datowani są na tych terenach od ok. III-II w. p. Chr....no i zakładam że ciągłość dynastyczna kest od conajmniej czasów św. Zygmunta króla Burgundii). 

Oczywiście nikt tego czuwania i tej ciągłości też nie zauważył. Bo wtedy trzeba by było wysnuć jakieś kłopotliwe wnioski. 

Ciekawe, co jeszcze znajduje się w tych nieczytanych i niebadanych kronikach? Ty Pioter to masz rękę odkrywcy - istny Indiana Jones w świecie historii....:)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 08:09
21 września 2023 08:13

Daleko mi do tego. Kolana już wysiadają i przed tą wielką toczącą się kulą bym raczej nie uciekł.

Ale jakieś perełki można odnaleść w różnych (mało)interesujących (zdaniem polskich mediewistów) tekstach.

To tak samo jak z odczytywaniem mitologii. Wystarczy znaleść od kogo zaczęło się ukrywanie istotnych informacji, a potem już poleci z górki.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 08:44

Jeszcze co do ciągłości dynastycznej Piastów, to rozumiem teraz dlaczego w Konstytucji 3 Maja był zapis, że kolejny król będzie pochodził z dynasti Wettynów. A to właśnie kult tej konstytucji jest u nas pielęgnowany. Jestem wiec pewien, że kiedyś w pezyszłości - zapewne dopiero po przyłączeniu zbuntowanych prowincji niemieckich do piastowskiej macierzy (takim też określeniem posługują się potomkowie Karolingów czyli Francuzi) - zostanie nam objaeiony prawowity prawowity 0rzedstawiciel tej dynastii i obsadzony na polskim tronie. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 08:55

Ale mnie olśniło! Pamietam twoją notkę (,a może tylko komentarze pod notką Coryllusa) aprzed ok. 3 lat, ktorą nazwałeś "Wielkie sprzątanie świata". Chodziło w niej o to, że w dość krótkim czasie w latach 1027-1035 obalono, zmieniono bardzo wielu królów w Europie, a nawet w Azji. 

Podałeś tam m.in. tron w Burgundii (ale były też królestwa iberyjskie i inne). I teraz w swietle tej notki jestem pewien, że była to zorganizowana na światową skalę akcja likwidowania wpływów i powiązań dynastii Piastów (oczywiście tak naprawdę organizacji, ktora stała za tą dynastią i ją wspierała). Oznacza ti, ze dynastia Piastów to nawet nie była pierwsza liga, ale sam szczyt tej lugii. I świetle tego należy uznać, że ożenki tych niemieckich dynastii uzurpatorskich z przedstawicielami dynastii Piastów, to był dla nich zaszczyt i wielka nobilitacja, a nie na odwrót - jak to nam oszuści i pożyteczni idioci przedstawiaja. 

Chrobry nie był zakładnikiem na dworze cesarskim. On tam był doglądać swojego dziedzictwa, ktore miał objąć jak dorośnie. 

PS. Ożenek z Dobrawą to była szalona wręcz nobilitacja dla dworu czeskiego. 

PS. 2. Skala tego olbrzymiego zakłamania jest po 100-kroć większa, niż zakłamanie na temat czym była starożytna Grecja (jak to kapitalnie Coryllus nazwał - była nabrzeżem do handlu scytyjskim zbożem). 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 08:44
21 września 2023 09:06

Ależ on już był. Zrobił go władcą Polski (księstwa Warszawskiego) Napoleon. A później król Aleksander von Hollstein - Gottorp (z Oldenburgów) uniewaznił te zapisy.

W 1917 planowano zainstalować na polskim tronie Habsburgów (w zasadzie też jakoś powiązani z Karolingami)

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 08:55
21 września 2023 09:13

Tak. Nawet kraje arabskie i Korea. Ale nie jestem jeszcze pewnym tego, że aż tak daleko sięgały wpływy Piastów.

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 21 września 2023 09:13
21 września 2023 09:34

niesamowite; poproszę o więcej, jesli znajdziesz czas; trzeba byłoby rozłożyć na części pierwsze tzw. wędrówkę ludów i jakie były połączenia dynastyczne ludów osadzonych przez Aecjusza; no i przetłumaczyć na nasze dostępne nam polskie kroniki opisujące początki naszych dziejów; nie ma co patrzeć na interpretacje akademików, którzy pokazują gołębia, a mówią,że to nietoperz

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 21 września 2023 09:13
21 września 2023 09:35

Wpływy organizacji...ale w Europie wszystkie te obalone trony musiały być powiązane z Piastami. To jest stały element budowania, czy to przez Wężowe Plemię czy to przez Olimpijczyków,  swojej strefy wpływów. Przykład - powiązania Holandii i Anglii oraz Skandynawii. Wszystkie te dynastie tam panujące są powiązane. Ktoś mi zarzuci, że to normalka, że wszystkie dynastie są ze sobą powiązane i że w związku z tym nie można wysnuwać aż tak dalece idących wniosków. Ok. Nie mniej te powiązania są in8cjowane przez kogoś i wrdle ściśle określonego klucza, bo szaleństwem by było zakładanie tu przy0adkowosci czy jakieś płytkiej sympatii do tej czy do tego (zwłaszcza jak się nigdy na oczy nie widzieli). 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 21 września 2023 09:34
21 września 2023 09:48

Lata? Łapie czasami owady? Czyli to to samo. ;)

A nasze kroniki? Gal to totalna ściema. jest tam tylko to, czego nie dało się ukryć. Kadłubek na początek ma zapis dziejów mniej więcej od czasów Attyli, ale z tego powodu, że nazwał go tym samym imieniem, co bizantyjczycy (czyli Aleksander Północy) późniejsi interpretatorzy wymieszali to wszystko z bajkami. Miechowita leży na razie na półce. Pierwszego tomu Długosza na razie nie umię zlokalizować.

A zagraniczne? Różnie z tym jest. Jak widać tam też coś się znajduje.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 09:35
21 września 2023 09:49

Tak. Schemat stosowany przez Zeusa, zgodnie z opisami przekazanymi nam przez Diodora Sycylijskiego. Choć aż tak dalekich konotacji się nie spodziewam znaleść.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 15:44

Ten schemat zeusowu stosuje też Wężowe Plemie, bo do czasów Chrobrego Wężowe Plemie było główną siłą pomagajacą dynastii Piastów i w ogóle Wandalom. Wandalowie byli lojalni w odróżnieniu od Wenedów, i Gotów, którzy zmieniali przynależność "klubową" - raz jedni, a raz drudzy mieli na nich wpływ. Jak na tej lojalnosci Piastowie wyszli to inny temat. W każdym razie do czasów Chrobrego liczyli się i to bardzo. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 16:42

Ni i naśmieszniejsze w tej całej oficjalnej "naukowej" narracji jest to, że to co naukowcy przedstawiają nam jako początek państwowości polajiej był tak naprawdę ostatnim akordem świetnosci tej dynastii. Bo jeślu pozycja Chrobrego była tak duża, to musiała ona mieć swoj piczątek w ohcu Mieczyslawie vel Mieszko I. A tenże z kolei też musiał odziedziczyc od kogoś znaczącego. Bo te tereny jakoś tak nigdy nie zostały pidnite. Dziwne co? Dorzecze dwóch dużych rzek - Odry i Wisły - stanowiacych ważny ciąg kimunikacyjny na szlaku handlowym płn -płd. i co? Nikt tam nie próbował zdobyć tego tak newralgicznego obszaru? O Germanię się tłuklu, pod Tollensee się tłukli, a tu u nas od czasów scytyjskich cisza i spokój. Zupełbe bezludzie - pasące się włochate nosorożce tylko i mamuty karlowate. To jest największa ściema. Wygumkowsli, ukryli historię tego obszaru i ujawnili tylko to, czego nie mizna bylo ukryć, bo w końcu trzeba było tym Polakom pokazać skąd sa, gdzie ich początki. No i pokazali - Mieszko nasz koleżko i Chrobry z bobry - to nasz poczatek. I od razu Chrobry zarobił diadem cesarski...cudowne dziecko!  No ale wytlumaczono to nam, że to tak na niby było i zeby tego nie brać doslownie.

Kurza twarz! Trzeba teraz przy kazdej okazji pytać się tych wszystkich profesorów od dziejów piastowskich o tego biskupa - brata Mieszka I. Zobaczymy jak będą łgać lub zasłaniać się niepamięcia. 1000 lat naszej historiinam wygumkowali, a my mamy udawać że n8c się nie stało?

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 16:42
21 września 2023 17:28

Nie ma co pytać. Większość nic o biskupie Ewrakerze nie wie, bo niby skąd ma wiedzieć. W końcu tamta kronika przetłumaczona była na francuski, a niemieckie opracowania o niej nic nie wspominały.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 16:42
21 września 2023 17:54

Są i kolejni potwierdzeni, jak dobrze porównać zapiski Długosza i Annales Regni Francorum.

W roku 805 w trakcie bitwy z wojskami frankijskimi w Canburgu (nikt nie potrafi zlokalizować tego miejsca, ale przyjmuje się, że było to gdzieś nad łabą) poległ niejaki dux Lecho. U Długosza i Kadłubka także jest wspomniany ten władca jako Leszek II. Przy czym Długosz podaje, że zginął on walcząc z Frankami.

Teoretycznie dux Lecho nie był Piastem, bo panował długo przed Popielem, ale kto ich tam wie jak byli pożenieni.

Oficjalnie dux Lecho nijak odnosi się do polskiej historiografi, bo .... Czesi zmienili mu imię na Becho i przypisali sobie.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 19:11

Jeśli to nlbyło w 805, tuż po koronacji cesarskiej, to Wandalowie moglisię zirytować, że jacyś Katolingowie a nie oni są tymi cesarzami i przystapic do koalicji antyfrankijskiej pod auspicjami Bizancjum, czyli Olimpijczykow. W 805 mogł Lecho walczyc w Karyntii lub na Nizinie Panońskiej - stad pewnie Czesi uznalu, że to swojak, bo walczył na terenie państwa Wielkomorawskiego. Ciekawe ile takich "kwiatkow" jest jeszcze w kronikach. Cos czuje ze nikt 8ch z naukowcow nie czyta.

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 21 września 2023 21:10
21 września 2023 21:23

A jaki spis treści? Bo generalnie to może to być nie tyle "wielka lechia" ci zwyczajne ględzebie w stylu "a miże tu byli Wenedowie, a może Wandalowie, a może Goci" czyli zero konkretów, zero własnej analizy, a jedynie opis/relacja znalezisk archeologicznych. Czyli nuda. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 21 września 2023 21:10
21 września 2023 21:29

A tu dwie onne pozycje tej osoby...to może być jednak "wielka lechia". Najgorsze w tym wszystkim może być to, że gość mógł wymieszać ciekawexi prawdziwe rzeczy z bzdurami lub głupimi interpretacjami. I wtedy unieważnia także nasz przekaż - o ile ktoś go będzie traktował poważnie, tzn. przeczyta i się zastanowi. 

 

 

https://bonito.pl/produkt/polskie-imperium-wszystkie-kraje-podbite-przez-rzeczpospolita

 

https://bonito.pl/produkt/przedmurze-cywilizacji-polska-1000-lat-na-strazy-europy

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
21 września 2023 21:42

Mam wrażenie, że ktoś (Niemcy?) obawia się, że jakieś potężne siły zdecydują się na ujawnienie prawdziwej historii nadzych ziem - poprzez zgodę na "odkrycie" nowych źródeł - i zwyczajnie chce ośmiesznić i unieważnić owe nowe źródła, wynajmując takich Bieszków czy Twarowskich. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 21 września 2023 21:23
21 września 2023 22:09

Nie wiem. Na razie ruszyła przedsprzedaż. Też obawiam się, że to będzie zaciemnianie prawdy. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 21 września 2023 21:29
21 września 2023 22:11

Te pozycje wyglądają mi na ciekawostki historyczne... 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 21 września 2023 22:11
21 września 2023 22:30

Tzn.? Jak dla mnie ciekawostki historyczne to określenie wieloznaczne...najczęściej za tym kryje się jakaśbbzdura lub banał 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 21 września 2023 22:11
21 września 2023 22:35

Jestem na stronie patrona tych kaiążek - ciekawostkih8storyczne.pl i pierwszy z brzegu temat: ",Tajemnicza śmieć Zawiszy Czarnego" albo "Mieszko II skapitulował. Średniowieczny blitzkrieg". Obawiam sie, że tam są same powierzchowne treści i powierzchowne analizy i interpretacje. Nie czytałem, bo wyskakuje mi okienko, że mam cos zamówić czy pobrać...więc wyszedłem. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Matka-Scypiona 21 września 2023 22:11
21 września 2023 22:41

Tak jak myślałem - powierzchowne to jest. Przeczytalem jednak tekst o śmierci Zawiszy Czarnego. Na końcu artykułu jest info, że "inspiracją do napisania niniejszego artykułu była książka [...] Komudy".

No więc strona miłośników książek Komudy. Coryllys powiedział kiedys o Komudzie, że zachowuje się jak turkuć podjadek - wszystko nadgryzie i niczego nie zje do końca. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 21 września 2023 21:10
22 września 2023 04:46

NIe wiem o czym jest Barbarica.

Skończyłem teraz czytać to: https://lubimyczytac.pl/ksiazka/5036952/cesarz-boleslaw-chrobry

Ocena niestety niejednoznaczna. Autor dość młody, więc stylizuje pracę na kanał Historia bez cenzury. Pomimo tego dość sprawnie porusza się w gąszczu średniowiecznych dokumentów. Tyle, że skupia się prawie wyłącznie na Chrobrym i jego staraniach o koronę cesarską. Książkę (pomimo, że to historyczna bryka) czyta się lekko, łatwo i przyjemnie.

Tylko, że ja czuję pewien niedosyt po niej. Spodziewałem się więcej, ale może dlatego, że nauczyłem się interpretować mity i legendy.

Ściągnąłem obie nawet coś takiego https://lubimyczytac.pl/ksiazka/4939097/wandalia-najstarsza-wizja-pradziejow-polski i się dość mocno rozczarowałem. Tam w zasadzie nie ma nic, poza powtórzeniem koncepcji naukowych i lechickich, że kiedyś na tych ziemiach mieszkali Wandalowie. Żadnych powiązań ani wniosków.

Z publikacjami jest dość ciężko, bo jedno odkryte zdanie w jakiejś kronice pozwala całkowicie zdestablilozować dotychczasowe opisywanie historii, więc akademicy będą unikać pisania takich rzeczy jak ognia.

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 21 września 2023 21:42
22 września 2023 04:52

Największą z tych sił jest Google. Publikują dokumenty źródłowe (bo nie objęte ochroną praw autorskich) i pozwalają wyszukać informacje - czyli zniesiony został monopol Akademii na informacje.

Drugą taką siłą jest AI, która pozwala dość szybko znajdować kolejne dokumenty i opracowania na dany temat - czyli zniesiony został monopol na szybkie przetwarzanie informacji przez Akademię.

Obecnie każdy kto potrafi obsługiwać te dwa narzędzia i ma jakiekolwiek (nie hollywoodskie) pojęcie o historii i interpretacji źródeł szybko może unieważnić tysiące lat zaciemniania historii, co pokazałem na przykładzie greckiej mitologii.

Tak więc takich książek będzie coraz więcej i będą różnej jakości.

zaloguj się by móc komentować

Paris @Pioter 22 września 2023 04:52
22 września 2023 06:00

Dzien  dobry,  Panie  Piotrze,...

A  wiec  zaorajmy  tych  wszystkich  platnych,  etatowych  i  systemowych  MATOLOW,  OSZUSTOW  i  ZLODZIEJI,  a  wiec  caly  ten  ,,nowoczesny  i  posteMpowy  ciemnogrod,,...

...  alleluja  i  pod  prad,...  bo  to  ma  WIELKI  SENS   !!!

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @OjciecDyrektor 21 września 2023 22:41
22 września 2023 06:06

Ciekawostki historyczne to taki kanał, który bazuje w przekazach na emocjach. Jeśli oni to patronuja, to ta książka nadaje się tylko na podpałke. Dzięki za informację. 

zaloguj się by móc komentować

Matka-Scypiona @Pioter 22 września 2023 04:46
22 września 2023 06:13

No właśnie. A tu chodzi o powiązania i wnioski. Twoje wpisy wraz z komentarzami odsłoniły więcej tajemnic niż wszystkie Ciekawostki Historyczne na świecie. I tak, jak piszesz. Jedno zdanie w jakiejś kronice kasuje komuś cały "dorobek" naukowy, który polega na tym, że na podstawie 50 książek, piszę się 51 i nic ponad to. Ja też tak potrafię :) 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Matka-Scypiona 22 września 2023 06:13
22 września 2023 07:19

Dziękuję, ale w większej części jest to Wasza zasługa. Zadajecie odpowiednie pytania, żeby chciało się drążyć temat dalej ;)

zaloguj się by móc komentować

cbrengland @Paris 22 września 2023 06:00
23 września 2023 01:19

Zaglądnij na priv proszę ☺

_______

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować