-

Pioter : Kiedy bogowie zorientowali się, że nie są w stanie zmienić tego co już się stało, stworzyli historyków.

1400 lat Państwa Samona

8 listopada Narodowy Bank Słowacji wypuścił złotą 3 dukatową monetę z okazji 1400 lecia powstania Państwa Samona.

Dlaczego akurat teraz? Być może chodzi o to, że Słowacja ponownie godzi się na zostanie niemieckim protektoratem. A może chodzi o coś innego. Inna sprawa, że do tej chwili Słowacy do Samona się nie odwoływali. Do Celtów czy do Wielkich Moraw owszem, ale Samon ich nie interesował.

My jednak zajmnijny się ciekawszymi sprawami niż bieżąca polityka międzynarodowa. Utrwaliło się bowiem w powszechnym odbiorze, że Samon był kupcem frankijskim. Ale czy tak na pewno było? Najnowsze badania historyczne taką tezę stanowczo wykluczają. To, że był poddanym Chlotara II nie oznacza wcale, że miał coś więcej z Frankami wspólnego. A, przepraszam miał - granicę, która dość często płonęła. Zarówno Frankowie jak i poddani Samona robili częste wypady na drugą stronę po (niepilnowane) towary handlowe, a najbardziej znamym takim spotkaniem handlowym była bitwa pod Wogastiburgiem w 631 roku.

Skoro więc Samon nie był Frankiem, to kim był? Jedynym źródłem, które opisuje zbudowane przez niego państwo jest Historia Francorum, która wbrew tytułowi wcale nie opowiada dziejów Franków. Dlatego obecnie używa się raczej nazwy Kronika Fredegara. Dzieło te opisuje bowiem historię Burgundii, oczywiście zaczynając od początku świata (czyli około 5500 pne). Kronika urywa się też w roku 642, więc trudno powiedzieć co dalej działo się z budowanym przez Samona państwem. Przyjmuje się dziś, że rozpadło się ono na kilkanaście drobnych państewek po śmierci swego twórcy około 658 roku. Ale to tylko jedna z hipotez.

W rotundzie św Katarzyny w Znojmie znajduje się powyższa ilustracja podpisana "ZAMO". Za tym księciem znajdują się dwaj następni, których imieniona z biegiem czasu uległy zatarciu, a trzeci z kolei jest podpisany "MOIMIR". Rotunda ta została wybudowana przez rokiem 1037 przez księcia czeskiego Brzetysława. Czescy historycy przyjęli więc wobec tych faktów tezę, że to właśnie Samon dał początek Państwu Wielkomorawskiemu. A nawet jeśli tego nie da się dobrze udowodnić, to i tak takie fakty czeskie elity uważały za początek swojej państwowości.

I wcale jakoś temu nie przeczyły ustalenia Vaclava Hajka z Libocan, że jakiś lud słowiański (czyli Czesi) na obecne terytoria dotarli dopiero w 644 roku pod wodzą niejakiego Czecha z Karyntii, i od niego właśnie cały ten teren otrzymał swoją dzisiejszą nazwę. Książę Czech (Bohemus) też zresztą jest dość ciekawą postacią, bowiem podania czeskie sugerują, że z Karyntii został wygnany za zabójstwo. Jego następcą zaś miał być niejaki Krok (Crocco, Grecko), który założył miasteczko Krakov.

Pracujący nad kroniką Polską Jan Długosz pomieszał niestety postacie. Grakhusa (Kraka) oraz Crocca (Kroka) scalił w jedną postać. Miasteczko Krakov leżące zaś niedaleko Pilzna utożsamił z polskim Krakowem. Być może akurat na takie przedstawienie dziejów było wówczas zapotrzebowanie polityczne.



tagi: polska  historia  słowacja  czechy  moneta  burgundia  samon 

Pioter
15 listopada 2023 06:45
25     1477    9 zaloguj sie by polubić

Komentarze:

gabriel-maciejewski @Pioter
15 listopada 2023 07:10

Samon musiał reprezentować jakąś organizację posiadającą hi tech, która wysłała go na północ, żeby objął protektoratem krainę dostępnych łatwo surowców. Innego wyjścia nie ma. Kupiec frankijski, co se Rzeszę zakłada, ciągnącą się od Baia Mare do Krosna Odrzańskiego, już to widzę

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 15 listopada 2023 07:10
15 listopada 2023 07:24

Na pewno frankijski i raczej nie kupiec. I na pewno kogoś reprezentował, bo inaczej po co w Burgundii (będącej już wówczas pod frankijskim panowaniem) interesowali by się na tyle sprawozdaniami z dalekich Moraw, żeby wpisywać je na bieżąco do kroniki.

Stawiałbym na okolice Zatoki Lwiej lub Ligurię. Czyli Marsylia lub Genewa.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @Pioter 15 listopada 2023 07:24
15 listopada 2023 07:26

Nie frankijski miało być ;)

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
15 listopada 2023 07:28

Ostatnio codziennie przechodzę obok byłej własności Jana Czochralskiego (ul. Nabielaka 4), i podziwam flagi Unii i Słowacji.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
15 listopada 2023 07:29

No to już wiemy skąd u Niemców ten Krak z roku 700r, a nie z 548/49.

W swije notce sprzed prawie 2 lat "Sieg heil Dioklecjsn" pisałem ciut o Samonie. Ti był kupiec, który robił ponprostu działał na terenie Franków, ale pochodził z rejonu na eschod od Franków. Przyjmuje się, że gdzieś z Lombardii, czyli był Italiańcem. Widziałem mapę jego państwa od granicy z państwem Longobardów aż po Lubekę (niektore mapy aż tak daleko na północ nie rysują granic). Od razu zauważyłem, że to nic innego a blokada handlowa założona przeciw Frankom (chodziło o handel z Rusią, a poprzez nią z Indiami i Chinami). Frsnkowie w tamtym czasie to bliski sojusznik Bizancjum, a Bizancjum było ciałem operacyjnym Olimpijczykow. Więc Samona w6słało tam Wężowe Plemię, czyli Mediolan. Zresztą dostawy broni i jajemników szły z południa, poprzez Karyntię, czyli z państwa Longobardów, a Longobardów ściągnął do Italii Mediolan (by weliminować wpływy Bizancjum, ot taka dogrywa wojny gockiej). 

Frankowie prowadzili handel ze wschodem drogą morską (i dlatego wierzę bardziej tej kapie, która granicę panstwa Samona doprowadzała aż do Lubeki), bo lądowy był ryzykowny ze względu na Wandalów, choć pewnie był na trasie ujście Warty poprzez rejon dxisiejszej Bydgoszczy i dalej Wisłą do Narwi i Bugu (i myślę,że znaczenie Kruszwicy stąd się brało, że było to niejako skrzyżowanie drogi wschód-zachód z tzw.  bursztynowym szlakiem).

To wszystko oznacza, że państwo Samona nie mogło być poprzednikiem Wielkich Moraw, bo te drugie to twór bizantyjski - fakt, ze znów skierowany przeciw Frankim (bo po koronacji cesarskiej stali się wrogiem/konkurencją Bizancjum), ale głównie przeciw Piastom/Wandalom.  

Tego Mojmira to sobie Czesi dorysowali, bo to poprzednik Rościsława. 

Karyntia wychodzi na matecznik Słowian-najemników, ludzi od brudnej roboty (coś jak dzisiejszy Hamas, Dżihad, Hezbollah).

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 15 listopada 2023 07:29
15 listopada 2023 07:32

Jest coś jeszcze. Synchronizacja czasowa wysłania Samona i Mahometa.

Mahomet i Samon zaczynają działalność w tym samym roku: 622/623.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 15 listopada 2023 07:32
15 listopada 2023 07:39

Tak. Tez to wskazałem w tej notce "Sieg heil...Dioklecjan" stąd Mahomet i cały kalifstvuznałem też za twór Wężowego Plemienia. 

Ta moneta wypuszczona przez Słowacje oznacza, że Słowacja stała się zadobem Wężowego Plemienia (w odróżnieniu od Czechów i Polski) i jest teraz w obozie razem z Węgrami. Należy się zatem spodziewać kolejnych monet przypominajacych "unię" węgiersko-słowacką. 

Poprzez tę nonetę Wężowe Plemię znów grozi, że zrobi Olimpijczykom "czapę" na handel z Indiami i Chinami drogą lądową. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter 15 listopada 2023 07:32
15 listopada 2023 07:44

Rosja, Serbia, Słowacja, Słowenia obecnie używają tych samych barw w tej samej kolejności.

 

 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @MarekBielany 15 listopada 2023 07:44
15 listopada 2023 07:47

Panslawizm. https://pl.wikipedia.org/wiki/Panslawizm

Z tym, że rosyjska flaga to tylko źle przerysowana flaga holenderska (pomysł twórcy Rosji - Piotra I)

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
15 listopada 2023 07:58

Zauważysz, że te imiona władców Wielkich Moraw - Grekho, Crocco - są tak "przypadkiem" dziwnie podobne do nazwy "Grek", czyli Bizantyjczyk. Myślę, że to słowiańskie pseudo zwykłych agentów bizantyjskich, zakładających Wielkie Morawy. 

No i się tak zastanawiam, czy te omyłki w kronikach są przypadkowe. Bo kłamatwo, aby puścić w obieg, musi być czymś uwiarygodnione. Tworzy się więc taki preparat, gdzie miesza się prawdę z fałszem, mprzemilcza się całą prawdę i wtedy otrzymujemy kłamstwo doskonałe. 

Bo jakoś Kadłubek wiedział, że prawdziwy Krak walczył w Karyntii z bazyleusem i to oznacza, że musiał to byc rok 548/49. I sam ten fakt mówi, że nie mógł to być ten grecki Crocco. 

Niemcccy kronikarze rżną głupa - jak zwykle.

zaloguj się by móc komentować

gabriel-maciejewski @Pioter 15 listopada 2023 07:24
15 listopada 2023 08:21

Najprościej przyjąć, że Samo był Żydem z Genui i otworzył drogę na północ Radanitom

zaloguj się by móc komentować


OjciecDyrektor @Pioter
15 listopada 2023 08:32

A tak jeszcze a propos samej monety i jej przekazu, to myślę że to jest groźba a zarazem wstęp do negocjacji w sprawie Czech. Bo skoro w kwestii Polski zawarto ugodę, to konsekwentnie musi tez dotyczyć sąsiadów Polski. Nie wiem kiedy będą wybory w Czechach, ale jeśli nie d9gadają sie oba gangi w kwestii Czech to i porozumienie w sprawie Polski będzie zakwestionowane i wtedy może pójść na ostro.  Jak ktoś nadal jest sceptycxny do mojej koncepcji, to zwracam uwagę ze na dniach portal stooq.pl pidał info, że mamy nowego prezesa NBP. Po co zmieniać prezesa NBP, gdy nie wiadomo czy powstanie rząd PiS (bo rząd antpisowski na 100% zmieni prezesa NBP)? Otóż wg mnie właśnie od zmiany prezesa NBP zależy powodzenie misji Morawieckiego. 

zaloguj się by móc komentować

Pioter @gabriel-maciejewski 15 listopada 2023 08:21
15 listopada 2023 09:01

Możliwe. Szczególnie, że kronikarz pisze, że Samo miał 12 małżonek słowiańskich i z nimi 22 synów i 15 córek. Ochrzczony Frank raczej na takie ekstrawagancje by sobie nie pozwolił.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 15 listopada 2023 07:58
15 listopada 2023 09:05

Nie wierzę w przypadki. Jeśli trzeba, to (tak mówi legenda) nawet znajdzie się człowieka, nazwiskiem Bai Wan, żeby tylko udowodnić, że przy budowie Wielkiego Muru nie zginęło wcale milion ludzi.

zaloguj się by móc komentować

Pioter @OjciecDyrektor 15 listopada 2023 08:32
15 listopada 2023 09:06

W Czechach wybory parlamentarne są w 25, a prezydenta niedawno zmienili.

zaloguj się by móc komentować

pike @Pioter 15 listopada 2023 07:32
15 listopada 2023 11:19

Na ten czas dodał bym jeszcze powstanie królestwa Tybetu.

Pierwszy historyczny król Tybetu panował w latach ok. 618-649.

W roku 638 Tybetańczycy pokonali armię Chińczyków. Przez cały VII wiek toczyli między sobą liczne boje…

Tybetańczycy rozszerzyli swoje panowanie na terytorium byłego królestwa Żang-Zung w zachodniej częsci Wyżyny Tybetańskiej

i dalej na region Pamiru, przez który przebiegały szlaki handlowe z Kotliny Kaszgarskiej we wschodniej Azji Środkowej do Tocharystanu w zachodniej.

Do roku 663 podporządkowali oni sobie pamirskie królestwo Balur i Wachan oraz obszar wokół Kaszgaru. W 665 roku Tybetańczycy ujarzmili Chotan.

Handel w Tybecie odbywał się przeważnie między licznymi buddyjskimi klasztorami

Tangowie kontrolowali większość wschodnie części tzw. Wielkiego Stepu

zaloguj się by móc komentować

Pioter @pike 15 listopada 2023 11:19
15 listopada 2023 11:45

Tam nie patrzyłem. Czyli próbowano na poważnie zablokować handel lądowy z Chinami

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter 15 listopada 2023 11:45
15 listopada 2023 19:42

Tak. Na poważnie i od razu obejmujac obszar całej Eurazji - jak z Hunami 200 lat wczesniej. Mediolan  najwyraźniej ma to opanowane i wielokrotnie przećwiczone.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
15 listopada 2023 19:45

A kalifat przyblokował handel z Indiami. Taki mega-czop, jak to u Węży....zadusic jak anakonda.

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
15 listopada 2023 19:57

Najsmieszniejsze w tych zapasach Węża z Feniksem jest, że Wąż wielokrotnoe zadusil Feniksa na amen, a ten wielokrotnie odżywał, zmartwychwstawał...taka wańka-wstańka. 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @Pioter
15 listopada 2023 21:23

Z tym nowym prezesem NBP się zdrka pomyliłem. Jest konflikt w łonie zarządu i chodzą pogłoski, że to po to, aby uzasadnić zmianę prezesa NBP. 

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter 15 listopada 2023 07:47
15 listopada 2023 22:03

:)

To przynajmniej Chorwacja dobrze przerysowała, bo byłej Jugosławii to z lustra odbicie.

 

 

zaloguj się by móc komentować

OjciecDyrektor @MarekBielany 15 listopada 2023 22:03
15 listopada 2023 22:39

Nocny Marek się pojawił i .....już po dyskusji...:). Dobranoc Panie-Zagadko.

zaloguj się by móc komentować

MarekBielany @Pioter
15 listopada 2023 22:57

Zagadką to są bogowie, dopóki nie klepnie się ich/go w ramię.

Dobrej nocy

 

 

zaloguj się by móc komentować

zaloguj się by móc komentować